Wanneer beginnen met zindelijk maken?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Gummiebeertje, Jan 2, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

May 24, 2010
    956
    0
    0
    huismama
    Ik heb een vraagje..
    Mijn dochter is nu 1 jaar en 1 maand, en ik vroeg me af wanneer je begint om je kindje zindelijk te maken?
    Ik weet dat het nu nog te vroeg is hoor :D en ik heb ook alle tijd, maar was gewoon eens benieuwd.
    Als ze een vieze luier heeft dan zegt ze wel al bah! en dat vind mama natuurlijk wel erg leuk :D

2. lauraatje

lauraatje Actief lid

Feb 9, 2009
    255
    0
    16
    almere
    ik ga mee lezen want vroeg het me ook af. Mijn zoontje heeft nu al wel geleerd om op de wc te plassen voor het in bad gaan want hij plaste steeds in het water. maar weet niet zo goed hoe nu verder en of ik verder moet gaan
    groetjes

3. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Ik verwacht dat je vanzelf zult merken dat je kindje er klaar voor wordt. Een vieze luier is ook niet lekker natuurlijk, maar ik heb altijd begrepen dat het pas zin heeft als ze voelen dat ze moeten EN controle krijgen over plassen en poepen. Ik verwacht dat het hier nog minstens 1 tot anderhalf jaar zal duren voor we er iets van gaan merken :) Ik ga denk ik maar kijken wanneer hij meer belangstelling krijgt voor ons toiletgedrag enzo ;)

4. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

Aug 19, 2006
    3,079
    1
    0
    drenthe
    denk persoonlijk dat je wat te vroeg ermee bent hoor, denk pas rond 2,5 jaar. sophie is pas een week zindelijk, en zij is nu ruim 3.

5. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

Oct 22, 2008
    2,082
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik vroeg me dit vandaag ook af, mijn dochter, bijna anderhalf, zegt sinds een paar dagen tegen me als ze gepoept heeft, mama Poep!
    Ik vroeg me ook af hoe je dan verder gaat?

6. Mara85

Mara85 Actief lid

Oct 12, 2009
    201
    0
    0
    NULL
    NULL
    Poeh moeilijk hoor, Ik ben er een aantal keer mee begonnen. toen hij 2 werd want hij toonde ineens interesse voor de WC, maar dat was met een dag of 2 weer over.

Daarna afgelopen zomer (2,5) met het warme weer maar toen was ik ook hoogzwanger dus elke keer de vloer dweilen was ook niet zo geweldig plan. Heb het een week volgehouden en toen was ik het zat.
    Hij snapte het gewoon niet, en het boeide hem ook niet, als zijn onderbroek vol zat zei hij het niet eens.

En nu 3 weken geleden begonnen opa en oma weer een beetje. Ik stond vlak na sinterklaas in de winkel en hij zag een treinset staan met brug die hij héél graag wilde en in plaats van stennis te maken heb ik met hem afgesproken dat hij hem zou krijgen als hij álle plasjes op de wc zou doen.

Hij was in 3 dagen totaal zindelijk :$ en elke keer dat hij van de wc kwam vroeg hij of hij dan NU "de brug" kreeg haha.

Het was zo erg dat hij s'nachts geen luier meer om wilde want hij ging niet in bed plassen hoor, hij wilde een brug!
    Toch even uitgelegd dat dat nog niet hoefde.. Maar het gaat helemaal goed, hij wil helemaal geen luier meer om.

Hij is net 3 geworden. Ik denk dat ze er echt klaar voor moeten zijn.
    Een kennis van ons heeft echt getraind en dat meisje is al een halfjaar 'zindelijk' maar ze heeft steeds ongelukjes ;)

7. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

Oct 12, 2007
    8,240
    85
    48
    Female
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    gewoon wachten tot ze er zelf mee aankomen is mijn advies :)
    je kunt jezelf wel gekmaken door je kind al vroeg om het half uur op een potje te zetten *dwingen* maar daar wordt niemand happy van

8. horselover

horselover Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    2,518
    1
    0
    Het is maar een vreemd iets dat zindelijk worden...
    Ons meisje is met 1 jaar 3 dagen achtereen droog geweest en ineens was de maat vol en wilde ze niet.
    Ik heb het ook geen enkele keer gedwongen, want daar komt niets goeds van..
    Ik vraag nu wel eens potje plassen en dan is het NEE! Vandaag zei ze zelf potje plassen en ik alles weer uit en nee hoor mv was er binnen no time weer af haha!
    Ze heeft er vorige week een poepie in gedaan..Ze zei zelf na savonds poepie potje...

Maar goed er zal vast een dag komen dat ze wel wil, ik ga het in ieder geval niet dwingen..

9. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Je maakt een kind niet zindelijk, een kind wordt zindelijk. Zindelijk maken vind ik echt uit de tijd dat er nog geen wegwerpluiers bestonden en alle moeders thuisblijfmoeder waren. Let it go, het komt vanzelf.

10. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Je kunt afwachten tot je kind zelf zegt geen luier meer te willen, een groot aantal mama`s vindt dat hier de methode. Maar ik heb mijn dochter er toch echt bij geholpen omdat ik het met 2j2mnd wel mooi geweest vond.

Vanaf 10 mnd ging ze altijd even op de wc voor ze in bad ging, dochter vond het leuk. Soms deed ze een plasje, maar meestal deed ze niets. Dat kun je natuurlijk dat ook invoeren.

Met 18 mnd was het in ons geval zomer en heb ik haar in haar blote billen in de tuin laten lopen, ze begreep er niet veel van en liet alles lopen. Ze ging wel op het potje, vond het nog steeds leuk, maar deed dus zelden iets (paar plasjes, een keertje zelfs een poep). Heel snel weer een luier aan dus.

Met 20 mnd was het nog steeds mooi weer (sept) en hebben we het nog eens geprobeerd. Resultaat hetzelfde!

In februari was het in 1 ochtend bekeken en deed ze alles op de wc. Geen idee wanneer ze er zelf mee was gekomen.

Kortom ik vind dat je spelenderwijs het potje/de wc best al kunt introduceren, maar veel verder zal je nu nog niet komen waarschijnlijk. Maar ze leert er wel al vertrouwd mee raken en zolang ze het zelf leuk vindt dan is het prima. Als ze niet wilt zou ik het nog even uitstellen.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje is zindelijk geworden met 23 maanden, dit schijnt vroeg te zijn (zeker voor een jongetje). We hebben het zelfs nog een tijdje uitgesteld omdat we net verhuisd waren EN zijn babyzusje op komst was.
    Hij was er overduidelijk klaar voor:
    - aangeven dat hij het gedaan had
    - aangegeven dat hij moest
    - nat en droog kunnen benoemen
    - in staat om zijn eigen broek uit te trekken
    - regelmatig droog tijdens middagslaapje

We hebben zijn luier uitgetrokken en niet meer aan gedaan. Regelmatig hem op het potje gezet de eerste dag en hem daarna vaak herinnert. Nooit boos geworden om ongelukjes en na een week konden we al korte tijdjes met hem weg. Na 3-4 weken was hij volledig zindelijk (behalve tijdens slaapjes). Ik geloof dus wel in zindelijk máken maar wel als een kind er echt zelf klaar voor is.
    Volgens mij is het pedagogische uitgangspunt dat voor 18 maanden het onverstandig is om te beginnen met zindelijkheidstraining omdat een kind onvoldoende besef heeft. EN er zit een verschil tussen zindelijke ouders (heel veel op het potje / wc zetten) en een zindelijk kind (zelf aangeven, in staat zijn om op te houden etc etc)

12. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

May 24, 2010
    956
    0
    0
    huismama
    Dank jullie wel allemaal voor de tips en adviezen! Ik zal ze zeker ter harte nemen :)

Share This Page