Mijn zoontje van 3,5 slaapt zo slecht in de laatste tijd. Hij slaapt regelmatig nog 's middags omdat hij om 12, 13 uur al heel moe is; hij geeft ook zelf aan dat hij wil slapen. Als ik m niet wakker maak, doet hij zo 1,5 uur. Nu weet ik dat t beter is om m niet meer te laten slapen maar ik zie dat hij t nog zo nodig heeft.... Hij gaat om half 8 naar bed en is dan ook echt moe. We lezen een boekje en volgen het 'ritueeltje' en hij gaat slapen. Niet dus Het begint al met t constant roepen van : slaap lekker, doei....hij heeft t liefst dat je t 100 keer terug zegt. Afspraak is: deur dicht en niet meer roepen maar vaak blijft hij roepen...reageer ik niet, dan komt ie huilend zijn bed uit. Daarna komt hij er nog 20 keer uit...slokje water, muziekdoosje aan, deken vastmaken... Ik heb al van alles geprobeerd....lief blijven, boos worden, deken niet meer vastmaken enz maar niks helpt...iedere avond strijd Het is nu zo dat hij bepaalt wat er gebeurt.... Het wordt ook steeds erger omdat ik toch te vaak toe geef.... Nu moet ik ook zeggen dat er veel veranderingen zijn voor m. Ik heb Co-ouderschap met zijn vader dus veel wisselingen, ik heb sinds kort een nieuwe relatie waar hij ook moeite mee heeft.... Dus ik denk dat t daar vandaan komt ook. Maar hoe kan ik hier nu t beste op reageren?
Ik zou eens proberen het slaapje tussen de middag inkorten naar max 45 minuten en dan een half uurtje later naar bed. Misschien is hij nog niet moe genoeg. Weet je zeker dat hij niet bang is van schaduw of iets? Dat speelt hier wel eens en dan is het een week gerommel met naar bed gaan.
Hier hielp t om 'm tussen de middag even op de bank te laten rusten. Dekentje erbij, even televisie aan.
Ik laat m vaak ook maar een uurtje slapen maar als ik m dan wakker maak, is t drama, dan wil hij blijven liggen.... Dekentje op de bank doe ik idd als hij niet slaapt....
Kan het ook zijn dat het een cirkeltje is? Omdat hij 's middags slaapt, komt hij 's avonds niet goed in slaap. Waardoor hij laat in slaap valt en daardoor weer een kortere nacht maakt. En daardoor is hij 's middags erg moe? Misschien kort door de bocht hoor, ik roep maar wat
En zn deur niet dicht doen? Onze zoon raakt in paniek als zn deur dichtgaat als hij moet gaan slapen. En wat gebeurd er als je hem het vertrouwen geeft dat je echt terugkomt als je het zegt zodat hij wel in zn bed blijft liggen? Onze zoon vond het een jaar geleden niet leuk als ik wegging maar bouwde dit steeds langer op: -ik doe het raam op mama's slaapkamer dicht/open en dan kom ik terug -ik ruim de badkamer op en kom dan weer terug (en stootte dan 'per ongeluk' heel vaak tegen de wasbak met de waskom of deed de laatjes hard dicht) -ik vouw/hang de was op zolder en ik kom terug (En de laatste stap, zoon wilde niet dat ii naar beneden ging) -ik ga de tafel afruimen en de vaatwasser aanzetten en dan kom ik terug (ik liet dan de deur van de kamer open en maakte 'per ongeluk heeeeel veel lawaai) Ik ging ook elke keer weer terug om te kijken en vroeg of hij lekker lag en gaf hem een kus of een aai over zn hoofd. Hij wilde niet dat ik wegging omdat hij bang was dat ik niet meer terugkwam. Nu tegenwoordig heeft hij af en toe van die periodes en altijd als ik hem erin leg ga ik dan nog ff kijken. Dit stelt hem gerust.
Blij met jullie reacties! Denk idd dat t een cirkeltje is en dat ik t middagslaapje ga stoppen. Ook het beloven terug te komen, is een goed idee! Ik ga ermee aan de gang! Thanx Meer ideeën zijn altijd welkom!