Ik weet niet of iemand het weet en het is gewoon nieuwsgierigheid. Maar ik weet dat een satuartie (zuurstofgehalte in het bloed) van 100% goed is, lijkt mij 98-99% ook voldoende. Maar bij welke saturatie spreek je van dat het te laag is? Onze kleine meid had afgelopen maandag eeen ademhalingsonderzoek mkr en had eerst een precentage van 94%, later zag ik 97%. Ze hebben er niets van gezegd, alleen dat 100% normaal was, maar nu vroeg ik me af hoe het zit. Dit uit pure nieuwsgierigheid.
97% is helemaal prima Wat te laag is, daar lees ik wisselende dingen over: van 85% tot beneden de 95%. Als ze eerst op 94 zat, maar later op 97, lijkt het mij echter netjes genoeg Onze jongste zat als ze aan de monitor lag, meestal rond de 97.
Lijkt me prima hoor, je kunt prima dalingen hebben van onder de 95% hebben, als het zich corrigeert. Ik zal maar niet vergelijken met onze dochter toen die aan de monitor lag. Daalde soms wel tot 50 of 60%. Maar ze lag er dan ook niet voor niets.
Onder de 90 is zuurstofbehoeftig onder de 95 aan de lage kan maar dan dus constant onder de 95 en niet even, dus zoalng ze zichzelf herstellen geeft het niet. Bv in je slaap kan je zuurstofgehalte dalen naar bv 85 maar zolang dit hersteld uit zichzelf (regelt je lichaam) is er niks aan de hand. Mn dochter heeft bij longontstekig regelmatig zuurstof van 93/94 gehad maar hier werd geen actie op ondernomen dwz niet extreem benauwd en heeft al ventolin. Terwijl ze ook wel eens met een saturatie van 99 binnenkwam maar wel verneveld is omdat ze flnke intrekkingen heeft en piept. Waarvoor kreeg je meisje een ademhalingsonderOek als in mag vragen?
Ze kreeg een mkr ivm haar craniosynostose, normaal is dit later, maar omdat ze 2 maanden terug een ademstop in mijn armen gehad heeft wilde ze het voor haar operatie doen, deze is over 2 weken dus nu had ze maandag het onderzoek. Ze begon met 94% en later herstelde ze zich naar 97%, maar je zag haar regelmatig terug zakken naar 93-94% en dan later weer naar 97% terug gaan. Dit patroon zag je regelmatig terugkeren, maar ze is verkouden en heeft een puffer voor haar luchtwegen dus stond er niet van te kijken dat hij wat lager dan normaal was, maar vond het wel apart dat hij zo schommelde, maar was het niet goed geweest dan hadden ze het zeker gezegd.
Is normaal. Toen onze zoon aan de monitor lag, zakte hij ook en tot wel 87% Als ze er niks over zeggen kun je ervanuit gaan dat het goed is.
Toen dl aan de monitor lag, hadden ze de grens op 90 gezet volgens mij, daaronder ging er een alarm af.
Dit is afhankelijk van de leeftijd. Toen ze hier -10 tot -5 weken oud waren (prematuur) werd de minimum saturatie ingesteld op 85-87%. Mijn dochter lag laatst in het ziekenhuis, en bij haar hadden ze voor alle zekerheid de saturatiemeter aangesloten. De minimum was 92% voor haar leeftijd (3,5 jaar) Dus denk ik dat 97% idd mooi is. In je slaap zakt de saturatie meestal een beetje.
Ze ondernemen pas actie als het kind zich niet goed uit zichzelf herstelt, en niet bij 93, tenzij het kind door ziekte en andere oorzaken echt benauwd wordt.
Die grenzen zijn nogal flexibel en afhankelijk van de situatie, gezondheidstoestand van je kindje, enz, volgens mij. Bij onze jongste wordt de grens voor de hartslag (in rust) altijd omhoog gegooid naar 200, als ze opgenomen is vanwege een tachycardie, omdat ze anders kunnen blijven lopen Terwijl normale waarden in rust voor een baby 120-150 zijn...