Dl heeft inmiddels de eerste tegenslagen moeten verwerken op de peuterschool. De eerste dag na de vakantie 'wilde Anna niet met haar spelen' , en 'mocht ze niet meedoen'. Juf had geen idee waar dat over ging, maar ze heeft een hele week (!) lopen sippen, leek compleet veiligheidsgevoel kwijt (alles samen willen doen met mama). 'Ik wil alleen nog maar met mama spelen' etc. Godzijdank ging het die vrijdag beter. Ze moest wel huilen toen ik wegging maar ik haalde weer een vrolijk meisje op. Ze is 2,5! Ze riep weliswaar al een tijdje dat ze samen wilde spelen met kinderen (maar deed het nooit haha) maar het levert blijkbaar de nodige stress op. Ik was zelf een heel ander kind (vooral met mezelf bezig geloof ik). Zijn er meer peuters die dat 'samen spelen' zo serieus /zwaar opvatten? Ik vind het zo sneu. Dit (sociale?) proces valt ook niet echt te versnellen toch?
Heeft ze een oudere broer of zus? Misschien was het die eerste keer een beetje napraten van wat ze van iemand anders heeft gehoord over samen spelen?
Toen mijn dochter net zo oud was als de jouwe had ze zich een keer misdragen op het kdv en moest op de gang. We hebben het nog weken moeten horen, het had blijkbaar diepe indruk gemaakt. Je kan niet meer doen dan er met haar over praten en het voorval een beetje in perspectief plaatsen.
Van ons dan, want ze is enig kind. Ze ziet wel veel (oudere) kindjes samen spelen (we wonen tussen twee lagere scholen in) en dan zegt ze altijd dat ze dat ook wil. Denk dat het haar niet snel genoeg gaat, en niet weet hoe ze dat aan moet pakken. Vandaag heeft ze zowaar samen met haar favoriete klasgenootje op 1 fietsje gefietst. Ze is helemaal happy nu Denk dat juf heeft gestimuleerd, had haar meegegeven dat dl fantastische verhalen verteld thuis over wat ze allemaal doet daar, terwijl ze dan in werkelijkheid alleen een half uur in de zandbak zit te scheppen (dol op zand, gelukkig).
Ocharme, dat kan ik me voorstellen. Ik kom er niet precies achter wat er is gebeurd, maar we gaan weer de goede kant op nu. Dl is net begonnen en gaat maar 2x per week, dus het is ook nog niet erg vertrouwd allemaal.