Niet willen vaccineren en ook niet testen.

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Ischa31, 7 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.285
    3.965
    113
    Vrouw
    Ik vind het ook asociaal als een kind dat niet over heeft voor opa en oma. Kleine moeite, test angst of niet. Maar als jij het prima vindt is dat toch ook goed? Ik zie het issue niet zo.

Vastbinden lijkt me wat onzinnig. Maar als mijn puber zich niet zou willen laten testen, dan zou ik eerst door middel van een gesprek hem toch over proberen te halen. En als hij dan nog niet wil dan meld ik hem vriendelijk dat hij geen keus heeft omdat het belangrijk is voor opa en oma. Een puber mag heel veel zelf beslissen, maar sommige dingen niet en dit is er bij mij toch echt 1 van. En vastbinden? Sorry hoor, maar als ik zeg dat mijn kinderen zich moeten laten testen dan doen ze dat.

Amberxx en Huismuisie vinden dit leuk.
  2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    En denk nu eens andersom?

Dan is het asociaal van opa en oma dat ze hun feest op een locatie vieren waar je niet binnenkomt voordat je een lichaamsvreemd voorwerp in je lijf hebt gehad (naald of stokje).

Ik vind het bijzonder dat mensen dat zomaar normaal vinden en hun pubers daartoe willen dwingen. Wat nou als morgen naar buiten komt dat men toch beter rectale testen af kan nemen omdat die betrouwbaarder zijn?
    Denk je er dan nog net zo over? Zou je dan ook je puber dwingen? Gewoon even nieuwsgierig waar voor jou de grens ligt.

Celika, Madelie en Liva vinden dit leuk.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Dan doen ze dat? Hmm, ik weet niet of jij pubers hebt. Ik heb een redelijk brave als ik verhalen van anderen hoor. Maar bij dit soort zaken denk ik dat het bij de grmiddelde puber niet zo werkt: als ik zeg dan doen ze dat.

4. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.737
    113
    Vrouw
    Maar jij vind dat er wat mis gaat en daar word op gereageerd.
    Er gaat helemaal niets mis in de opvoeding van een ander omdat het niet exact is zoals jij het zou doen e.

Jij zou uw kind verplichten tot testen, ik zou dat dus niet doen (wel alles aan doen om te overhalen en uitdokteren waar het vandaan komt).
    Uw opvoeding is daarom niet beter, dan de mijne hoor. We pakken het gewoon anders aan.
    Jij vind testen verplichten prima, ik vind andere dingen dan mss van groter belang.

Lm2, Bloempjelief, Fuddey en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.285
    3.965
    113
    Vrouw
    Als opa en oma hun mooie mijlpaal willen vieren in een horecagelegenheid moeten ze dat lekker doen. Ik vind dat helemaal niet asociaal.

Ik vind het allemaal zo opgeblazen, “lichaamsvreemd voorwerp” enzo, het is een stokje, in de neus, drie seconden. Ja, dat moet gewoon. Pech.

En als je het niet erg vindt, ga ik niet serieus in op je opmerking over rectale tests. Echt zo overdreven.

chrystel73 vindt dit leuk.
  6. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.285
    3.965
    113
    Vrouw
    Mijn puber neefje woont bij ons, niet helemaal hetzelfde, maar inderdaad doet hij toch echt wat wij zeggen. En over veel dingen kunnen we het hebben, over wat hij wil en wat wij willen…maar over sommige dingen niet. Dan moet hij gewoon doen wat wij zeggen.

7. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.285
    3.965
    113
    Vrouw
    Nou, misschien heb ik dat dan verkeerd verwoord: maar voor mij zou het echt voelen alsof er iets mis gaat in mijn opvoeding als mijn kind niet eens even wil testen om naar het feest van opa en oma te gaan. Maar als jullie dat niet vinden is dat prima, maar ik vind het wel belangrijk.

8. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Of sommige pubers grijpen dit aan als een goed excuus om niet mee te hoeven. Ik ga heel eerlijk zijn. Als ik mijzelf een beetje inschat als puber was ik er zo eentje geweest :oops: en heb echt een prima opvoeding gehad hoor.

Ik denk dat het heel erg moeilijk is bij deze leeftijdsgroep of ze echt niet durven of gewoon denken. “ Joe. Ik heb er geen zin in. Ik wil op de bank blijven hangen met Netflix, een zak chips en cola en je komt er wel uit “

Niet alles heeft met opvoeding te maken.

Whoopy, NiVa0230, Zoe123 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.285
    3.965
    113
    Vrouw
    Nou, wel als je het accepteert toch? Bij mij zou het niet zo uitmaken waarom ze niet willen testen (geen zin of angst), het moet gewoon, klaar.

10. tuc

tuc Niet meer actief

En bij ons ligt de grens bij dit soort handelingen. Daarin zeggen wij dus niet dat het moet. Kamer opruimen, gewoon mee naar een feestje verjaardag etc, dat zijn dingen die hier ook soms moeten.
    Maar dan roepen dat er bij anderen in de opvoeding iets mis is gegaan, de pubers asociaal en onbeschoft zijn en waardeloze kleinkinderen omdat ze niks voor opa en oma overhebben dat gaat gewoon veel te ver.

SAARC, Nellie4 en Malbec vinden dit leuk.
  11. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Natuurlijk moeten opa en oma dat lekker doen als ze dat willen, daar is ook niets mis mee vind ik. Net zoals dat sommige mensen dan dus niet kunnen (of willen) komen, daar is ook niets mis mee. En geen van beide is asociaal, gewoon elkaars mening respecteren.

Jammer dat je er niet op in gaat, ik ben serieus nieuwsgierig waar voor jou de grens ligt. Aangezien jij het hebt over maar 3 seconden in de neus en gewoon pech. Hier thuis testen wij principieel namelijk helemaal niet, dus daarom vind ik het interessant om te weten waar voor mensen die een compleet tegenovergestelde mening hebben (wat natuurlijk ook gewoon prima is), dan wel de grens ligt.

12. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Uiteindelijk is de opstelling van ouders natuurlijk ook heel bepalend. Als jij als ouder al niet gevaccineerd bent. Zelf weerstand hebt tegen testen. En "begrijpt dat het toch zo zwaar en moeilijk is". Zelfs spreekt over een lichaamsvreemd voorwerp etc. Tja dan geef je natuurlijk een totaal ander signaal en voorbeeld dan ouders die gewoon normaal tegen hun kinderen doen. Die zeggen "oma geeft een feest dus we gaan even testen. Ik heb een afspraak gemaakt en breng je wel even". Het is met angst ook wel hoe je daar zelf mee omgaat.

En ik moet hard lachen om een minimaal klein staafje dat als "zeer belastend" wordt ervaren. Terwijl je kind bij de tandarts heel wat anders in zijn lichaam (mond) krijgt. En ik neem aan dat deze tieners ook nooit hun oren schoonmaken met een wattenstaafje. En dat de huisarts ook niet in hun keel of oren mag kijken voor onderzoek.

Zoe123 vindt dit leuk.
  13. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Maar je gaat dus een angstig kind dwingen begrijp ik. Als je het dan hebt over iets wat mis gaat in de opvoeding staat dat bij mij met stip op nummer 1 in deze hele discussie eerlijk gezegd o_O

Kijk. Ikzelf vind dat hele testen niet zo’n probleem. Ik vind ook dat er heel veel wordt gezeurd tegenwoordig ( maar volgens mij is dat ook echt iets typisch Nederlands ) en dat er echt onnodig beren op de weg gezien worden. Maar ik vind onder dwang je kind iets laten doen wat hij of zij echt doodeng vindt, echt not done. Het is geen kwestie van leven of dood.
    Wat ik bedoel te zeggen is dat het bij pubers soms lastig is om precies helder te krijgen of het echt die angst is of dat het gewoon pubergedrag is.

Whoopy en suus1983 vinden dit leuk.
  14. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.737
    113
    Vrouw
    Ja en jij mag dat belangrijk vinden maar door sommige opmerkingen bleek je het niet bij uzelf en uw opvoeding te houden.

Loufoque, SAARC, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Alles bijelkaar draait het denk ik om de volgende punten:
    1. Hoe erg sta jij als ouder achter de maatregel van het coronapaspoort
    2. Hoeveel waarde wordt er binnen de familie gehecht aan de aanwezigheid op een jubileumfeest.

Als het antwoord op beide vragen “Heel veel” is , dan zal je er alles aan doen om je kind te laten testen.
    Zelf sta ik niet zo positief tegenover het paspoort, en mijn familie geeft totaal niet om feesten. Dus ik kom heel ergens anders uit.

Dat heeft verder niks met opvoeden te maken. Je voedt je kind op naar bepaalde waarden en normen die jij belangrijk vindt. En dat is voor een ieder anders. Pas als je helemaal geen waarden en normen aan je kind zou bij brengen omdat je alleen met een glas sherry laveloos op de bank ligt zou ik zeggen dat er iets mis is met je opvoeding:D

Nataly1972, chrystel73, Loufoque en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    En sommige mensen moeten misschien eens wakker worden. De maatschappij is veranderd. Het is niet meer 2 jaar geleden. En wat toen normaal was is dat nu niet meer. Helaas! Ik had het heel graag anders gezien. Maar blijven hangen in het verleden en zeuren en jammeren over alle maatregelen maakt dat niet anders.

Axia vindt dit leuk.
  17. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.285
    3.965
    113
    Vrouw
    Ik denk inderdaad dat ik dat beter anders had kunnen verwoorden. Mijn excuses.

Whoopy, Zoe123 en Neuzeke vinden dit leuk.
  18. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.285
    3.965
    113
    Vrouw
    Ik weet eigenlijk niet waar de grens ligt. Als ze nou alleen dmv een vinger prikje (zoals met diabetes) zouden kunnen testen, of ik dat nog okay zou vinden? Of rectaal? Geen idee. Lijkt me allebei wat ver gaan.

Maar nu vind ik het testen niks voorstellen. En stel nou dat mijn puber panisch zou zijn, doodsangst, whatever, dan zou ik hem begeleiden en helpen over zijn angst heen te komen. Maar getest wordt er (met stokje in neus dan hè, de rest moet ik nog even over nadenken ;))

Zoe123 en Amberxx vinden dit leuk.
  19. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Nou dat vind je helemaal niet prima, want dan zou je niet al pagina’s lang roepen (zelfs in het blokje dat ik nu quote) dat je het asociaal vindt.

Loufoque, SAARC, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    De opstelling van ouders is hierin zo bepalend. Als die in de categorie wappie (ik zeg niet dat iedereen hier dat is) vallen. Zelf niet eens gevaccineerd zijn. Of zichzelf negatief uitlaten over corona of testen geef je natuurlijk ook een bepaald (geen) voorbeeld mee. Dat neemt zo'n kind over.

Opvoeding is ook leren of familie wel of niet belangrijk is. Of je soms iets moet doen wat je liever niet zou doen. En of je het als ouder gewoon laat gebeuren dat puber lekker met een zak chips op de bank hangt te Netflixen. Daar meer belang aan hecht dan zijn grootouders EN daar gewoon mee wegkomt van zijn ouders.

Dus ja opvoeding en invloed van thuis spelen zeker een rol.

Deel Deze Pagina