Ik heftig?? Sorry die snap ik niet. Welk signaal geef je af was juist een reactie op " welk signaal geef je af door te liegen". Ik deed juist wat daarvoor gedaan werd. Je kunt het compleet met mij oneens zijn, maar zeggen dat ik heftig reageer is nu echt nergens op gebaseerd.
Niet vaccineren mogen ze nog zelf over beslissen (hoewel ik de gevolgen ook bij henzelf zou laten wat betreft uitstapjes). Maar geen zin hebben om te testen zou ik absoluut niet mee akkoord gaan. Dat is op geen enkele wijze medisch ingrijpend. En er is geen enkele reden waarom je hier niet aan mee zou kunnen werken. Blijkbaar betekenen familie en grootouders weinig voor hem. En even een cadeautje achter de deur gooien en je er zo vanaf maken is natuurlijk niet hetzelfde. Dat zou hij ook niet hoeven doen. Onfatsoenlijk. Die zou aan mij een verkeerde hebben. En dan zijn er vast genoeg zaken waar ik "geen zin in" zou hebben wat kind betreft. Maar ik zie familie dan ook als heel belangrijk. En zo'n jubileum als wat anders dan een gewone verjaardag of schoolfeestje. Als grootouders is wel weer meteen duidelijk wie er echt voor je zijn in de familie en wie de afhakers zijn.
Dus kinderen die zich niet willen laten testen hebben niks voor opa en oma over? Het doet er totaal niet toe wat die kleinkinderen misschien altijd voor opa en oma doen en over hebben? Jeetje....
Nou dit vind ik toch wel weer heel heftig en vol aannames. Je geeft toch ook een feest omdat je gasten het leuk hebben en naar hun zin. Ik zou niet willen dat mensen onder dwang en met grote tegenzin naar mijn feest kwamen. Dan mogen ze van mij thuisblijven. Mijn moeder leeft helaas niet meer, maar ik weet zeker dat ze het vreselijk zou vinden als haar kleinkinderen voor haar feestje getest zouden moeten worden, tegen hun zin. Het ene kind vindt het niks bijzonders en het andere kind vindt het wel echt vervelend, ze zijn allemaal anders. Mijn ouders zouden denk ik met een alternatief komen voor dit kind, samen een dagje plannen om het in te halen.
Wat wil je doen dan? Hem aan zijn haren meesleuren naar de teststraat? Als hij niet wil, dan niet. Als hij dan zelf zegt 'dan ga ik niet mee' nou prima. Je kunt hem niet verplichten.
Als je (groot)ouders het mogen meemaken om hun vijftigjarig jubileum te vieren, dan doe je er alles aan om daarbij te zijn. En dan vind ik het geenszins onredelijk om te verwachten dat de naaste familie zich in coronatijd laat testen als dat nu eenmaal de voorwaarden zijn om zo'n once in a lifetime moment te vieren. En dat doe je dan bij voorkeur niet in je woonkamer (alsof dat zou passen voor veel mensen) maar op een mooie feestlokatie. Dit is zo'n situatie waarin je nog zo groot mag zijn als dertienjarige, maar je dus gewoon doet wat er van je verwacht wordt en wat ook de enige sociaal acceptabele optie is, namelijk zorgen dat je erbij bent. Als het ongemak van een paar tellen in je neus gekriebeld worden al teveel moeite is...
Precies als het er echt op aan komt heeft puber dus blijkbaar weinig met zijn grootouders. En ook niets voor ze over. Hij stelt zijn eigen belang voorop. En denkt zich er makkelijk vanaf te maken door een cadeau toe te gooien of een keer op bezoek te komen (wat iedereen hopelijk doet bij familie). Blijkbaar weinig tot geen inzicht dat een jubileum op hogere leeftijd erg belangrijk is voor mensen. Dat ze er speciaal een feest voor geven op een afgehuurde locatie. En dat ze daar graag iedereen bij willen hebben. Behalve kleinkind want die denkt alleen aan zichzelf.
Oh ja ? Voor mij zijn kinderen ook gasten. Voor mijn ouders zouden hun kleinkinderen misschien wel de belangrijkste gasten zijn en het zou net zo belangrijk zijn dat die het naar hun zin hebben. ik zou niet weten waarom je onderscheid zou maken…
Nou dat wilde ik net zeggen, mensen hier MOGEN niet eens naar Europa (tenzij ze een bezoekersvisum regelen), Noord-Amerika en bepaalde delen van Azië. Dat vind ik eerlijk gezegd veel schokkender. Daarbij hebben we maar 2 buurlanden, waarvan 1 oorlogsgebied. Ik ken hier ook maar weinig mensen die ooit in een ander land zijn geweest. Europeanen die niet heel de wereld over willen vliegen kiezen daar zelf voor. Een keuze waar ik overigens echt respect voor heb, gezien de huidige staat van deze planeet.
Ik ga even tegen het advies van @Spectre in, ondanks dat ze groot gelijk heeft. Ik snap niet hoe je deze conclusie kan trekken over andere kinderen die je niet eens kent. Mijn kinderen zouden dit ook niet doen. Zij hebben alles over voor hun opa en oma. Helpen hen overal mee, en houden er zielsveel van. Zij zijn voor jou dus waardeloze kleinkinderen (die conclusie trek ik uit je posts) terwijl een ander puberkleinkind zich misschien nooit laat zien in het dagelijks leven maar nu wel zich laat testen om lekker gratis te kunnen drinken.
Iets met het nog in ontwikkeling zijn van sociaal-emotionele hersenfuncties Tegen de tijd dat hij op dat feest staat, is hij die Vreselijke Wattenstok allang weer vergeten. Dat heeft geen enkele relatie met het leuk hebben op een feestje. En als ze nog 10 jaar ouder zijn kan ik ze misschien niet meer dwingen, maar zal ik er alles aan doen om te zorgen dat ze er gewoon bij zijn. Niet alles draait om jou, je doet soms maar gewoon wat omdat het een ander blij maakt, zoals je oma.
En het idee van een leuk dagje gaan doen of een cadeautje is natuurlijk een waardeloos lapmiddel. Dan zijn grootouders wel goed genoeg? Maar op een voor hun zeer speciale dag omringd door dierbaren niet? Je was welkom op dat speciale moment en feest. En anders heb je als grootouders meer aan kleinkinderen die er wel echt voor je zijn. En even een testje voor je overhebben. Want dat is het uiteindelijk: kleinkind vind grootouders niet belangrijk genoeg om zich te laten testen. En stelt zijn eigen belang voorop. Zijn de verhoudingen wel meteen duidelijk voor iedereen. Want ook de rest van de familie zal hiernaar vragen en hem graag willen zien.
Jij bent totaal anti vaccinatie. En jouw kinderen ook. En nee ze hebben niet alles voor ze over. Want dit zou ze veel te veel zijn blijkbaar. En daden zeggen hier meer dan woorden.
Dit is ook precies mijn gedachte en hoe ik erin sta. Voor mij zou het excuus: "ik wil niet testen" geen geldig excuus zijn om te verzuimen op zo'n belangrijk feest.
Precies dit. Hoe bijzonder, een 50-jarig jubileum, als je dat is gegund! Dat vier (mijn inziens) je niet in een kringetje in je achtertuin, dat mag je groots vieren, met je geliefden om je heen. Mag het dan een keer om jou/jullie draaien? Dat je als tiener iets niet wil, prima, maar als ouders zeg je dan hop, dit zijn je grootouders, beetje respect tonen. Die paar seconden staan (mijn inziens) niet in vergelijking met zo een bijzondere gelegenheid.
Ik ben helemaal niet totaal anti vaccinatie. Wij zijn voor alles gevaccineerd: dktp, bmr, menC etc. Ik alleen niet voor Corona en de oudste ook niet. Mijn jongste is nvt.
Maar bij een kind met een beperking (ik heb er thuis ook 1) ligt het ook wel wat anders. De dochter van mijn vriendinnetje, met een behoorlijk zware vorm van autisme moest vanwege medische redenen echt gevaccineerd worden (niet alleen mbt covid maar uiteraard ook eerdere prikken alleen heeft ze die angst pas later ontwikkeld) en dat was een hele klus want dan werkt de “het moet gewoon punt uit” aanpak niet. Bij een “gewoon “ kind ligt het voor mij toch anders.