Grotendeels met je eens. Wat heeft dat nou met opvoeding te maken… Bovendien zijn pubers ook nog eens een lastige doelgroep natuurlijk. Het argument “dan hoef ik niet te gaan” klinkt ook aannemelijk. Hier hebben mijn kinderen soms ook frisse tegenzin om op familiebezoek te gaan. Laten we wel wezen, hoe vaak denk je zelf wel eens bij een verjaardag/gelegenheid ohhh zo geen zin Alleen zet je je daar over heen. Sommige puberbreinen werken anders. Hier een fijne relatie met opa van mijn kant en oma van vader kant, als er een groot feest is dan zou het ze echt verdrietig maken als de kleinkinderen niet zouden komen. Wat mij betreft, als volwassene moet je het ook zelf weten. Maar voor mij, wat mijn kinderen betreft, dan beslis ik. Omdat ik het testen zelf niets vind voorstellen en mijn kinderen dat ook zo hebben ervaren, gelukkig! Het “respect voor je lijf” vind ik in deze niet opgaan. Vaccineren, dat laat ik wel aan ze over.
Jij ook een fijne avond. Sorry maar nog een laatste kanttekening en een klein beetje uitleg. Dat het voor jou niet vervelend is, betekent niet dat het voor niemand vervelend is hè.. Ik gebruik sinds kort bloedverdunners en heb dus maandag na 1 x testen voor een cursusdag in een hotel-restaurant constant met een mega gevoelige, bloedende neus gelopen. En moest 2 uur eerder mijn bed uit terwijl ik echt elke uurtje door mijn zwangerschap momenteel dubbel en dwars kan gebruiken. En zo zijn er 101 redenen waarom het voor iemand anders wel als belastend ervaren kan worden, zodat het niet meteen heel aardig is om diegene als zeur weg te zetten.
Dan heb je ook niet goed gelezen want ik heb later ook nog gezegd “ uitzonderingen daar gelaten “ jij bent dus zo’n uitzondering. Vervelend voor je! Hopelijk gaat het testen er snel af. Sowieso het hele Corona gedoe. Helemaal klaar mee. Maarja. Wie niet
Er zijn toch nog wel andere mogelijkheden? Je kind ergens anders onderbrengen? Andere opa en oma, logeren bij een vriend(innetje), oom en tante, buren evt met een babyfoon oid. Hier zijn de kindjes nog jong maar verplicht laten testen volledig tegen de wil in gaat niet gebeuren. Bij 13 mag je echt bepaalde dingen zelf aangeven. En wij als ouders gaan echt wel proberen om over te halen maar ik ga niks afdwingen. Vreselijk respectloos naar je kind toe.
Dus als ze wel 13 waren geweest en zich zouden willen laten vaccineren, dan had je dat ook gerespecteerd?
Stopt de opvoeding bij 13 jaar of wat? Tuurlijk gaat een 13 jarige gewoon mee naar het feest en natuurlijk laat hij zich gewoon testen. Respect werkt twee kanten op. Maar als je opa en oma 50 jaar getrouwd zijn en ze geven een feestje ga je mee en gedraag je je gewoon gezellig. Ook al heb je er geen zin in als dertienjarige. Je bent onderdeel van het gezin dus je schikt je maar mooi met je dwarse kont naar de gezinsplanning… Dat we nu in een pandemie zitten is heel vervelend, maar er zijn opties om te voorkomen dat je de boel besmet. Dus kies uit de keuzes die er zijn. Of testen of vaccineren meer smaken zijn er niet. De wereld vergaat niet hoor met een test. Dat ze mee mogen beslissen over een vaccinatie dat vind ik een prima zaak. Maar voor de rest bepaald ik. Mijn kind gaat ook gewoon naar de tandarts of huisarts als ik vindt dat hij moet gaan!
Vanwaar de vraag? Ben nieuwsgierig. ( gelukkig zijn mijn kids nog super jong en hoef ik er niet aan te denken. Verschrikkelijk de keuzes waar de jeugd nu voor staat)
Zo ik was een paar weken afwezig om dit soort reacties. Ik denk dat ik weer snel weg ben zo. Waarom zo vreselijk aanvallend? Doe ff normaal zeg.
Ze heeft volledig gelijk. Alsof je minderjarige maar alles zelf mag bepalen. Want als die 13 jarige aangeeft geen zin te hebben in school/ flink te gaan stappen zonder eindtijd of zich vol te stoppen met snoep beperk jij hem daarin immers ook. Dan ben je wel de ouder die grenzen stelt. Natuurlijk zijn dat andere voorbeelden maar het feit blijft dat je als ouder zaken bepaalt voor je kinderen waar ze het niet altijd mee eens zijn. Daar ben je een ouder voor. Voor mij valt het respecteren van je grootouders daar ook onder. Net als aanwezigheid op een voor hun belangrijk moment. Geen zin is in deze geen optie. Dat je daarnaast zo'n leuk kleinkind bent staat daar los van. Een leuk kleinkind doet zijn grootouders niet bewust verdriet. En ik denk dat er maar heel weinig grootouders zijn die het totaal niets uitmaakt dat kleinkinderen niet komen omdat ze geen zin hebben. Ik zou dat als ouder ook vreselijk vinden trouwens.
Het is niet respectloos naar je kind toe om deze soms geen keus te geven. Het is een kwestie van opvoeden. Nu zal onze visie hierop waarschijnlijk mijlenver uit elkaar liggen. Ik zie vooral nadelen aan kinderen maar hun zin te geven in alles. En dat je je als ouder ook nog moet afvragen of je wel respectvol met je kind omgaat omdat je wil dat hij zich laat testen en mee komt naar een familiefeest… dat gaat toch nergens over. Dit zijn ook de momenten waarop kinderen leren om sociaal wenselijk gedrag te vertonen. Wanneer ze die dingen kunnen kunnen ze straks ook zelf op stap met vriendjes. Hoe je het wend of keert, je kind zal op den duur ook gaan werken, daar moet je ook wel eens naar een bijeenkomst of een bedrijfsfeestje. En daar moeten we ons nu ook voor laten testen of vaccineren. Het is toch niet goed om een kind te leren dat hij zich afzijdig kan houden van alles waar hij geen zin in heeft? En daarbij, waarom zou je opa en oma verdriet doen om niet naar een voor hun belangrijk moment te gaan?
Een aantal mensen hebben het over respecteren van de wensen van hun kinderen. Dus daarom niet testen, want kind wil dat niet. Maar qua vaccineren dan weer geen keuze. Dan bepaald de ouder of er wel of niet gevaccineerd wordt. En is de mening van kind opeens ondergeschikt. Ik vind dat dan lastig rijmen als je het over respecteren hebt. Je maakt dan uiteindelijk zelf de beslissing ipv je kind. Ik kan dus ook zeggen dat ik het woord respect niet gebruiken kan want hier moesten ze gewoon testen toen we op vakantie gingen, helaas pindakaas. Vaccinatie is wel eigen keuze. Ik vind het bijzonder dat jij er zo open in staat Tegen de tijd dat jouw kinderen die leeftijd hebben godzijdank geen issue meer
@Zoe123 iek, mag inderdaad hopen van niet dat we over 8-9 jaar nog in die shiiii zitten. Ik heb echt geen trek in de "toen ik jong was...." anekdotes over een simpel huisartsbezoek vanwege een nare hoest of een kind met benauwdheidsklachten. Dan geef ik liever de versie van toen we nog geen mobiele telefoons hadden...
Ik denk dat er veel meer uitzonderingen zijn dan jij denkt. Ik woon in een grote stad maar er is serieus geen testcentrum dichtbij. Als je dus geen auto hebt dan is het al aardig wat moeite om er heen te gaan. Beide locaties zijn overigens ook niet echt lekker bereikbaar met het openbaar vervoer. Kennelijk kiezen ze graag voor afgelegen terreinen ipv locaties in de binnenstad ofzo. Ik heb er geen enkel probleem mee om me een keer voor een belangrijk feest te laten testen, maar als ik het spontane leven wil leiden zoals ik hiervoor deed zou ik me uit voorzorg wel 3x per week moeten laten testen, dat vind ik te veel moeite ja. als ik een weekendje weg wil moet ik me vooraf laten testen maar ook de volgende de dag tijdens mijn weekendje weg, omdat de test maar 24 uur geldig Is. Dat maakt het weekendje weg al een stuk minder leuk. Daarnaast vind ik de test ook al duurt deze maar 10 seconden echt vervelend. (Kennelijk zit er verschil in de gevoeligheid van neusvlies bij mensen) en doe ik het echt niet voor mijn lol. Aankomend weekend moet ik me weer laten testen. Maar ik zie daar nu alweer tegenop. En ja kiezen op elkaar en toch doen, maar niet voor de lol. Eerlijk gezegd wordt ik een beetje moe van die mensen die zeggen dat het echt geen moeite is, jawel dat is het wel. Maar lekker makkelijk praten als je zelf niet hoeft te testen.
En leuke grootouders begrijpen het wanneer ze teveel vragen van hun kleinkind. Dat werkt 2 kanten op he, mijn zoon zou er net zo goed verdriet van hebben als hij verplicht zou moeten testen voor het feest. Toen ik trouwde waren mijn opa en oma er niet bij omdat mijn oma beginnend dementerend was en opa een versleten heup had. Ik was hun enige kleinkind. Was het onmogelijk voor ze om te komen? Nee, maar het bezorgde hen veel stress, ze kwamen liever niet. We zijn een dag later bij ze langs geweest met de foto’s en een restje taart. Was het respectloos van ze? Was ik verdrietig? Nee hoor allemaal niet. Het hangt echt van je familie af of dit een ding is of niet.
Grootouders die aanwezig zijn in het leven van hun kleinkinderen en een goede band hebben, zullen dit wel netjes bespreken ook. Dan kunnen ze alle 2 hun hart luchten en elkaar begrijpen.
Hoe kom jij er bij dat ik niet hoef te testen. Ik test ( wel met een thuistest, maar die vind ik erger dan via een teststraat ) 2x in de week hoor. Ik vind gewoon dat er in de huidige tijd bijna alleen maar negatief gedaan kan worden over dingen. En dat vind ik zo jammer. Het is wat het is. Laten we er gewoon het beste van maken en niet alleen maar kijken naar wat er allemaal niet kan. Maar goed. Volgens mij is dat ook de Nederlandse mentaliteit een beetje. Anyway. Ga er niet meer op reageren. Geen trek in zo’n negatieve flow. Het is wat het is denk ik maar zo.
nou deze reactie vind ik wel heel erg, dat je zegt dat er iets is mis gegaan in de opvoeding. Ik weet wel heel zeker dat ik de opvoeding goed doe en in principe in mijn eentje.
Deze mensen zijn nog maar 6 jaar in ons leven. maar volgend jaar mei hebben we hetzelfde probleem want dan zijn mijn ouders 50 jaar getrouwd.