Mijn dochtertje Danique, 3 jaar oud, gaat over een paar weekjes 2 nachten uit logeren bij mijn zus. Danique kent haar goed, mijn zus past hier regelmatig een hele dag op en brengt haar dan ook vaak naar bed. Twee weken terug heb ik samen met Danique en haar broertje daar een nacht geslapen, Danique in 'haar' kamertje, en dat ging goed. Nou vraag ik me af wat beter zou zijn als de echte logeerpartij aanbreekt : haar zelf naar mijn zus brengen, of mijn zus haar hier laten halen? Is daar een theorie over, wat beter/makkelijker is voor het kindje?
Geen idee maar misschien overdenk je het een beetje teveel? Uit logeren gaan is als je drie bent hartstikke leuk en zolang je als ouder maar duidelijk bent wat er gebeurt en je precies aan de afspraken houdt, is er meestal niets aan de hand. Ik vertel mijn kindjes gewoon dat ze gaan logeren en dat is een groot feest. We brengen ze naar opa en oma en gaan op een gegeven moment gewoon weg (kort afscheid nemen "Tot morgen!". Zoonlief (bijna 3) zwaait ons dan hartelijk uit. Dochter van 14 maanden kan een pruillip trekken maar meestal is ze teveel afgeleid door het 'nieuwe' speelgoed.
ik vind het prettiger om ze zelf weg te brengen. Dan kan ik ze zelf nog even 'installeren' , kamertje, babyfoon etc. En dan weet ik dat alles oke is als ik wegga en vaak is ze dan zo afgeleid met spelen al, dat we amper een kus krijgen als we weggaan. Maar waarschijnlijk is er andersom nét zoiets voor te zeggen
hier gaat de oudste morgen ook logeren. Eerste keer! ( nuja, vaker geprobeerd maar tot op heden nog niet gelukt. hij wilde telkens weer naar huis ) Hoe lang vantevoren is het verstandig om hem weg te brengen? Zit te twijfelen om hem al een hele dag daar te laten. Want mijn schoonouders zijn nogal vreselijk druk! Dus als ie daar al vanaf sochtends is dan is ie halverwege de middag zo stik aan dat ie huilerig word. Maar wil 'm ook niet te laat brengen. Misschien daar mee laten eten? Of net na het eten? Nu in de vakantie gaat ie rond 20:00 naar bed.
Wij lieten onze dochter (toen bijna 2 jaar) juist ophalen door opa/oma toen wij voor 5 daagjes weggingen met het werk van mijn man. Dit hebben we zo gedaan omdat ze elke week ook al door hen wordt opgehaald (oppasdag) en zo het voor haar een gewone dag leek. Bij ons voelt ze altijd 'nattigheid' als wij haar bij opa/oma afzetten voor een extra middagje. Vandaar dat wij het zo gedaan hebben. Is afhankelijk van je kindje dus.
Ik doe het allebei. Nu gaan mijn kinderen ook al veel langer uit logeren, dus we denken er niet meer zo heel erg bij na. De eerste keer vond ik het wel fijner om hem (en later haar ook) zelf weg te brengen. Maar nu maakt het niets meer uit, de ene keer brengen wij ze weg, de andere keer halen opa & oma ze op. Theorieën? Geen idee. Doe gewoon wat voor jou het fijnste voelt en maak het niet groter dan het is. Dan is de kans het grootst dat het een leuk uitje wordt voor je dochter!
wij laten onze dochters weleens logeren bij opa en oma, we brengen ze dan zelf weg en drinken nog een kop koffie... en dan doen we niet zo moeilijk bij het weggaan en houden het simpel... we geven ze een dikke knuffel en een kus en benoemen dat we ze over 2 nachtjes weer ophalen... ze gaan daarna weer verder met spelen en wij gaan weg.... is altijd nog goed gegaan, ze vinden het geweldig bij opa en oma gelukkig!
Als mijn dochter hoort dat ze bij opa en oma gaat logeren is het huis te klein, haha! Ze wil dan METEEN en NU! Het is altijd een feest. De ene keer gaan we haar brengen, de andere keer wordt ze gehaald. Voor haar maakt het echt niet uit. Toen ze jonger was brachten we haar altijd. Vond ik een prettiger gevoel.
Wat uitkomt zou ik zeggen. Er is zover ik weet geen gouden regel voor. Volgens mij is het belangrijkste dat je wel afscheid neemt, maar daar verder geen drama van maakt. Ook vind ik het fijn als hij ruim de tijd heeft om te wennen zonder mij, dus niet net voor bedtijd weggaan. Verder heb ik het alletwee wel een keer gedaan.
Geen drama bij het afscheid nemen, of dat nou hier gebeurt of daar, dat is me duidelijk. Daar doe je niemand een plezier mee, het kind al helemaal niet. (wel een goede reminder om het daar nog even met de papa over te hebben, want daar ligt wel een klein risico hierop ). Het maakt mij op zich niet uit of ik haal of breng. Ik ken de situatie daar, mijn zus kent Danique en haar gewoontes heel goed, dus ik hoef er niet per se heen. Vandaar dat ik me afvroeg of er een theorie over bestaat, dan had ik op basis daarvan de beslissing genomen. Het is de allereerste keer dat Danique uit logeren gaat, maar ik denk dat ze het heel leuk gaat vinden.
Wij hebben tot nu toe ook gebracht en daar zit meer een gevoel achter dan een theorie Ze hebben trouwens alleen nog maar bij mijn ouders gelogeerd. Vind het zelf prettig om even met de kindjes nog te zijn zodat zij kunnen wennen met ons erbij. Maar dat is meer voor mijn gevoel want ik weet dat als wij weg zijn, het allemaal prima loopt. Vaak brengen we ze, eten we 's avonds mee en gaan wij weg nadat ze op bed liggen zodat we ze nog zelf naar bed kunnen brengen. Maar als het eens anders uitkomt, is dat ook prima, we hebben iig nog geen drama's meegemaakt dat ze naar huis wilde ofzo. Ik denk inderdaad dat wat je ook doet, je er niet teveel een drama van moet maken. Ook niet als de kids zelf gaan huilen oid want meestal is het toch over zodra je je kont gekeerd hebt (is mijn ervaring iig ).
Hier brengen we ze normaal ook, maar soms is ze ook gehaald. Hier maakt het verder geen verschil of dat ze goed slaapt of niet. Ze heeft ook alleen nog maar bij opa en oma geslapen en overdag een paar keer bij haar tante.
Yara heeft al een paar keer een nachtje bij mijn ouders geslapen. De ene keer brengen wij haar weg en de andere keert haalt opa haar op. Meestal haalt hij haar dan op vrijdag van het kdv en dat gaat prima. Zo kunnen wij ook nog eens een weekendje weg met zijn tweetjes. Ze is zowiezo iedere week 1 dag bij mijn ouders en vind het helemaal niet erg als ze daar een keer blijft slapen. Maar echt benul van een logeerpartijtje heeft ze natuurlijk nog niet.
hier komen ze haar meestal halen zo vaak gaat ze nog niet.. maar het maakt mij niet zoveel uit ze is gek van haar opa en oma ooms en tantes dus dat gaa meestal wel goed.. zou gewoon je gevoel volgen