Fases, fases, fases? 's Nachts heel vaak wakker, dochter inmiddels 1 jaar

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kusjesmama, 9 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Onze dochter is (nou ja over 2 dagen) 1 jaar en wordt nog steeds erg vaak wakker 's avonds en 's nachts. Langzamerhand begin ik me toch af te vragen of dit herkenbaar/nog normaal is op deze leeftijd.

Het gaat in fases. Soms wordt ze een tijdje 'maar' 2 of heel soms zelfs maar 1 keer wakker 's nachts maar vaker wordt ze 4 tot 6 keer wakker.
    Ze huilt niet overstuur of verdrietig maar 'moppert' meer. Het klinkt alsof ze niet blij is dat ze wakker is geworden en graag weer verder wil slapen maar dat lukt dan schijnbaar niet.
    Als ik niet meteen naar haar toe ga, wordt ze bozer en uiteindelijk gaat ze dan wel een beetje verdrietig huilen. Af en toe probeer ik het niet meteen heengaan weer eens uit om te kijken of ze misschien toch zelf weer gaat slapen maar dat is dan niet zo.
    Daarom ga ik midden in de nacht vaak wel gelijk naar haar toe omdat dat geluid door de babyfoon nogal hard m'n hersenen binnenkomt als ik uit m'n slaap word getrokken :p
    Tot voorkort nam ik haar mee naar mijn bed en legde haar aan de borst. Na ca. 15 minuten kon ik haar dan weer rustig in bed leggen (soms slapend, soms half wakker) en ging ze weer slapen.
    Aangezien ik binnenkort eigenlijk wel graag de BV wil afbouwen, leg ik haar sinds 2 dagen niet meer aan de borst. Ik pak haar op schoot, dicht tegen me aan en ga met haar zitten op een stoel naast haar bedje. Ze moppert dan eerst nog wat maar gaat vervolgens meestal slapen tegen me aan. (Lukt dit niet, leg ik haar na een tijd proberen wel aan de borst.) Dan leg ik haar ook na ca. 15 min. weer terug in bed en slaapt ze verder.

Ik vind het zoooo lastig dat ik niet weet WAAROM ze in fases zo vaak wakker wordt.
    Pijn is het denk ik niet, aangezien ze bij mij wel rustig wordt en ook redelijk vlot weer gaat slapen als ze bij me is.
    Honger/dorst is het ook niet aangezien ze de afgelopen dagen ook rustig wordt zonder borst.
    Gewenning dacht ik wel aan maar waarom is het dan af en toe een tijdje wel beter?
    Ze voelt ook niet te koud of te warm aan.
    Misschien toch veiligheid/geborgenheid nodig? Fases van verlatingsangst misschien?
    Lampje aan of uit maakt ook geen verschil.

Overdag slaapt ze meestal ook niet lang. 45 min. of een uurtje en dan maakt ze hetzelfde 'mopperende' geluid als 's nachts. Ze wil dan ook echt niet meer verder slapen als ik niet naar haar toe ga.
    Zodra ze wakker is, krabbelt ze overeind en staat dan in bed te 'roepen'.
    Als ze heel soms wel langer slaapt, wordt ze rustig wakker en dan komen er vrolijke kletsgeluiden uit de babyfoon voor ze begint te mopperen/roepen. Daarom denk ik dat ze ook niet genoeg geslapen heeft als ze meteen begint te roepen.

Het is een heel verhaal geworden maar wil zo volledig mogelijk zijn.

Herkennen jullie het zo vaak wakker worden nog op deze leeftijd? Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

2. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    hmm, niet herkenbaar?

3. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Herkenbaar.
    Mijn dochtertje is nu 13 maanden en heeft dit ook.
    Voorlopig slaapt ze dus gewoon bij ons in bed. Dan wordt ze wel wakker, drinkt soms een paar slokjes bij mij, en gaat weer verder slapen. Op die manier hebben we er met zijn allen zo min mogelijk last van.. :)
    Je kunt een kindje toch niet dwingen door te slapen.

4. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Klopt. Maar heb jij een idee waarom je dochter zo vaak wakker wordt?
    Ik vind het voor haar zelf ook vervelend want het lijkt me beter voor haar als ze wel goed doorslaapt. Wat dat betreft kijk ik er naar uit dat ze straks kan praten, kan ze zelf vertellen wat haar wakker maakt :)

5. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ikzelf zie het eigenlijk wel als normaal gedrag. Diepe slaap en dan weer even wakker worden als de slaap wat lichter is. Alleen vindt ze het kennelijk niet fijn als ze alleen wakker wordt. Als mama of papa erbij zijn, wordt ze ook wakker, maar gaat direct weer slapen. Een soort geruststelling denk ik.

6. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Merk hier ook dat als ze verkouden is, iets nieuws leert, of als er iets spannends geweest is, ze veel vaker wakker wordt.
    Er gebeurt natuurlijk ook best veel in dat kleine koppie, ook qua ontwikkeling.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Is fysiologisch gezien normaal babygedrag. Alleen hebben veel baby's geleerd om zelf weer in slaap te vallen als ze wakker worden en sommige baby's hebben daar hun ouders bij nodig.
    Oudste wordt ook vaak nog even wakker en heeft dan behoefte aan ons. Als ze bij me slaapt wordt ze af en toe ook licht wakker maar dan voelt ze mij en slaapt ze weer verder.

Deel Deze Pagina