Mijn dochtertje is bijna 26 maanden. Ik wil binnenkort beginnen met het zindelijk maken. Hoe doe je dit? Ik heb al wel op internet gekeken, maar hebben mensen nog tips hoe je het aanpakt?
Heb je het potje al in de buurt staan? Gaat ze er al eens op? Kent ze het concept? Dat is het begin. Mijn dochter mocht vanaf een jaar spelen met het potje. Dan kwam het in de badkamer te staan en ging ze mee als ik ging plassen. Eerst met kleren erop, later zonder. Heel enthousiast doen als er een plas kwam. Zodra dat af en toe goed ging, probeerden we haar langer op het potje te houden door liedjes te zingen etc. Zodra bleek dat ze het concept snapte, gewoon luier uitgelaten.
Bij mijn zoon heb ik het zo gedaan: Luier uit en zodra hij plaste op het potje gezet en uitgelegd dat een plas op het potje hoorde. Werkte bij hem goed. De eerste paar keer erg enthousiast gereageerd als hij op het potje plaste. Hij snapte meteen dat hij dus zelf actie moest ondernemen als hij zn plas aan voelde komen. En hij was trots als hij een plasje op het potje deed.
Mijn dochter is net zo oud als die van jou @cat2 Ik heb al vanaf 1 jaar het potje bij de wc staan. Wanneer ik ga plassen gaat zij met me mee. Ze heeft eerst er lange tijd met kleren aan op gezeten, later af en toe zonder luier en toen heeft ze ook enkele keren geplast. Alleen was de interesse daarna opeens over. Niet gepushed verder, en nu wil ze sinds kort weer zonder luier op het potje, maar plassen...nee...dat doet ze nog niet. Wel papier gebruiken, doortrekken en handen wassen is een feest! hahah! Hopelijk gaat ze binnenkort echt plassen....van de zomer wil ik d'r met d'r billetjes bloot laten rondbanjeren en hopelijk dan de aanpak van @Deedee2 proberen
Geduld hebben sowieso! Bij sommige kindjes gaat dit proces in een week, anderen duurt het meer dan een jaar. En het valt niet te forceren. Onze zoon ging een maand voor zijn 2e verjaardag voor het eerst op het potje, inmiddels wordt hij over 2wk 3 en we zijn nog niet echt verder gekomen dat vorig jaar. We denken dat hij het wel kan, hij gaat op commando of als hij zin heeft wel op de pot 1 of 2x per dag, maar hij ziet niet in dat hij moet gaan als zijn lichaam dit aangeeft, niet wanneer hij even niks anders om handen heeft. Hij is erg druk en wild, geeft zichzelf duidelijk ook niet de tijd om op potje te gaan. Als hij erop zit en het komt niet onmiddellijk, dan staat hij alweer op om verder te spelen. Ik laat het voorlopig maar zo
Onze dochter geeft af en toe zelf aan dat ze moet plassen. Vaak niet. Op vaste momenten op de dag gaat ze op de wc. Voor en na het slapen en overdag tussendoor. Helaas zijn ongelukjes in ons huis niet mogelijk.....wij hebben tapijt op de vloer liggen (lag er al toen wij hier kwamen wonen). Dat is wel jammer, want anders had ik al lang geprobeerd om haar zonder luier te laten rondlopen in huis. Wanneer wij met vakantie zijn van de zomer wil ik haar sowieso een deel van de dag zonder luier laten lopen. Kijken hoe dat gaat. Je kunt eventueel ook belonen met stickers die je kind zelf mag uitzoeken en opplakken. Succes!
Een kind maak je niet zindelijk die wordt het vanzelf op zijn/haar tijd/ontwikkeling... Sorry als mijn reactie bot overkomt maar echt als je wist hoeveel ouders dit als eerste zeggen zodra ze over komen van de baby groep naar de peuters.
Nee, zindelijkheid kan je ook echt wel oefenen. Gewoon wachten tot je kind er zelf mee komt aandraven is echt niet nodig.
Je dochter is dus twee? Hier ook begonnen rond haar tweede verjaardag. Luier gewoon uitgedaan en niet meer ongedaan, ook buitenshuis niet. Ook niet laten wennen aan potjes (vind ik maar vies) maar gelijk op de wc met verkleiner. Eerste paar dagen veel gedweild en daarna ging het gelijk super goed.
Moest eerst even rekenen hoe oud je dochtertje was, ze is dus 2. Ik heb het hetzelfde gedaan als boomm eigenlijk, gelijk luier af en potje hebben wij ook niet. Ging heel snel goed.
Het verbaast mij hoe vroeg sommigen beginnen met zindelijk maken van kinderen.. Maar kan ook zijn dat wij gewoon luie ouders zijn . Wij zijn begonnen met 3 jaar, bij de oudste zelfs met 3,5 jaar. Wij hebben dit gedaan dmv het boekje 'zindelijk in een week'. Bij die methode moeten kinderen zelf hun broek open kunnen doen, weer kunnen aankleden etc. Dan gaat de luier af en nooit meer om (met uitzondering van de nacht als dat nodig is). Hier waren ze beiden binnen 2 dagen zindelijk, de oudste zelfs ook 's nachts. Ik heb ook geen potjes gebruikt, gewoon meteen op de wc. Anders moeten ze daarna weer van potje naar de wc.
Ik vind dat inderdaad erg laat. In België gaan kinderen naar school op 2,5 jaar en de meesten zijn dan gewoon zindelijk. Iedereen die ik ken start er ook mee tussen anderhalf en twee jaar. Ik snap niet goed waarom je zo lang zou wachten met oefenen op een vaardigheid waar kinderen vooral trots op zijn.
Hier ook met 2/2.5 jaar naar de wc gegaan, ging even goed maar toen vond ie het ineens eng. Hij was uiteindelijk met 3,9 jaar zindelijk maar wel gelijk dag en nacht en zonder ongelukjes. Je kan in mijn optiek best oefenen in de zin van kennis laten maken met een potje/wc en je kan de luier afdoen en dan hopen dat hij/zij het snel oppikt maar je kan een kind niet zindelijk máken...
Heeft de ook met omgeving te maken denk ik. In mijn omgeving starten mensen echt niet zo vroeg met zindelijk maken, pas ruim na 2 jaar. Daarnaast heeft het er denk ik mee te maken dat we inderdaad gewoon wat lui zijn; ik had geen zin in zoveel ongelukjes en maanden hiermee bezig zijn . Ook het boekje dat we gebruikten hielp hierbij; een kind moet zich oa zelfstandig kunnen aan- en uitkleden en dat kon onze oudste pas later waardoor we ook later begonnen met zindelijk maken. En, ook belangrijk; er was vanuit de kinderen gewoon nog weinig interesse voor. En ik ben het met je eens dat kinderen trots zijn als ze deze vaardigheid onder de knie hebben en dat dit goed is voor hun zelfvertrouwen. Denk echter dat dit niet minder is als ze met 3,5 jaar deze mijlpaal bereiken dan wanneer ze jonger zijn.
Mee eens. Het verschilt zo per kind. Onze oudste wilde het heel graag zelf rond 2,5 jaar. Dus dat lukte vrij vlot. De jongste is nu 2,5 maar is er helemaal niet mee bezig. Dan kan ik hem wel graag trots willen zien, maar ik vind dat vrij kansloos.... Hij heeft er nog weinig idee bij dat hij dat zelf zou moeten kunnen of dat hij ook op de wc zou kunnen. We kijken over een half jaartje wel weer eens Kijk als het zou moeten zou ik er hard mee aan de slag gaan. Maar het hoeft nog helemaal niet persé. Als het voor zijn 4e maar klaar is.
Ik heb bij mijn twee kinderen steeds meegemaakt dat ze op een bepaald moment erg interesse toonden in het naar de wc gaan en aangaven wat er in hun luier zat. Dat is volgens mij het moment om aan te grijpen, als je dit voorbij laat gaan zal zo'n tweede moment zich niet zomaar aandienen. Denk ik. Hier heb ik op een gegeven moment gewoon de luier helemaal uitgelaten. Ze waren beiden zindelijk rond 2 jaar en 4 maanden. Poepen ging ook meteen goed op de wc, en vrij snel daarna waren ze ook 's nachts volledig droog.
Ik heb het boekje "zindelijk maken is kinderspel gelezen". Daar stond het heel duidelijk in uitgelegd.
Helemaal mee eens Kinderen zijn er op een gegeven moment aan toe en dan lukt het heel snel! Waarom zou je dat forceren? Als ze het niet in hun hoofd hebben, kan je op de kop gaan staan maar het lukt je nooit! Dan is het omgekeerd, mama is getraind Vaak de kinderen die 'gedwongen' zindelijk zijn gemaakt, vallen een keer terug en dan moet je opnieuw beginnen. En je kind in de zomer in zijn blootje rond laten lopen vind ik ook nogal vreemd. Ik persoonlijk vind dat geen manier om te leren plassen/poepen op de wc.... Mijn zoontje kwam er zelf mee dat de pamper uit moest en dus ging het heel snel goed. Hij had juist een hekel aan een natte broek krijgen. Plassen in je blootje is alleen maar grappig.
Vanaf ongeveer 1 jaar heb ik haar regelmatig op het potje gezet. Op een dag toen mijn dochter ongeveer net zo oud was als jouw dochter gewoon die luier niet om gedaan. Ieder uur op de wc gezet en dat ging als een trein. Juichen alsof ze een Olympische medaille had gewonnen als er een plasje kwam op de WC en een kleine beloning laten kiezen werkte hier goed.