Hoi, mijn ervaring met cryos' was op zich best aardig. In dusseldorf konden ze mijn bagger bevruchtte eicelletjes met gemak ontdooien en laten uitgroeien tot 1 mooie en een minder mooie embryo. Nu de laatste keer zijn er twee embryo's van een donor ontdooid (eiceldonatie). Dus ik dacht: 2 goede embryo's van een donor... wat kan mij gebeuren? Juist! de embryo's kwamen de vriezer niet levend uit. Wie heeft er ervaring met het MCK en ontdooien van embryo's? Heeft iemand ervaring met MCK en andere ziekenhuizen en het ontdooien van embryo's? Kan iemand mij geruststellen dat ze wel weten wat ze doen, daar in l'dorp? Mijn ervaringen met de kliniek zijn over het algemeen namelijk niet zo heel erg goed. Gr. Marjah
Wij zijn wel in behandeling bij MCK, maar zitten nog in het iui traject. Dus geen ervaring mee. Ik wilde alleen even zeggen dat ik met je meeleef en het afschuwelijk voor je vind dat die Emmy's niet goed ontdooit zijn :x.
Wij hebbentot vorig jaar ook in het MCK gelopen. Van de in totaal 8 cryo's (gedurende drie behandelingen), is het maar 1 keer gelukt dat de ontdooiproces goed was verlopen en ik een terugplaatsing kreeg. (die dus helaas niet is blijven plakken). Hierdoor had ik dus zelf niet echt veel vertrouwen in het cryo beleid van MCK, maar hopelijk hebben veel andere meiden juist wel goede ervaringen. Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen en hopen dat je wens in 2012 mag uitkomen.
ff opnieuw mijn berichtje, want ik had het niet helemaal handig omschreven... Niemand ervaring? geruststellende woorden?
Ik heb totaal geen ervaring met MCK. In het AMC met mijn bagger AMH had ik ook een cryo en dat is terug geplaatst als morula (niet zwanger van geworden). Maar ik wil je natuurlijk alleen maar veel sterkte wensen en ik hoop dat je dit keer veel geluk zult hebben met je 2 cryos en dat ze uitgroeien tot in ieder geval 1 mini mensje!!
Als je MCK googled, krijg je veel links naar andere fora. En heel veel ervaringen te lezen!! En ja, ook goede ervaringen (veel) gelukkig .
Ik ben bij het vumc en volgens de cijfers zijn de invries en ontdooiprocessen daar het meest succesvol. Vergelijk de cijfers hier: http://www.nvog.nl//Sites/Files/0000001534_IVF%20cijfers%202009%20per%20kliniek.pdf Misschien heb je er iets aan in je keuze van evt. overstappen...
Hoi Aklina, Wat ik een beetje mis in die tabellen zijn de IUI's en IVF/ICSI's met donorzaad (KID). Want VUMC werkt niet met donorzaad, dus dan kan ik begrijpen dat hun cijfers beter zijn....of zie ik iets over het hoofd???
Hoi Marjah, Misschien overbodig om te noemen, maar het zijn JOUW embryo's en je mag ze laten ontdooien waar JIJ dat wilt. Al wil je ze in Timboektoe laten ontdooien. Dus mocht je echt twijfelen, dan kun je contact opnemen met een ander ziekenhuis. Het is wat omslachtig en waarschijnlijk komen er extra kosten bij, maar het kan dus wel. Sterkte meid!
Bedankt voor jullie reacties Ik zal zeker even op de sites kijken! Merah, jij weet vast ook dat de kwaliteit van het ontdooien van cellen vaak gerelateerd is aan de kwaliteit van invriezen. Dan bedoel ik niet de kwaliteit van de embryo's, maar van het moment, de manier, de stand van de maan , of zoiets ten tijde van de invriesprocedure. Oftewel... zijn mijn embryos' al niet verprutst op het moment van invriezen? Zou het, met dat in ogenschouw, zin hebben om het uberhaubt ergens anders te laten tp-en? Kus!
ow jaaah wat ik me dus afvraag in deze site of cryos's niet het slagingspercentage van de cryo's is die levend de vriezer uit zijn gekomen, of dat het het slagingspercentage per ingevroren embryo is... Want als het op slagingspercentage is berekend aan de hand van de levend-uit-de-vriezer-gekomen-embryo's (dus ge tp-de embryo's ) is, dan wordt ik hier nog niet veel wijzer van . Jammer!
Marjah, ik weet van het VUmc waar ik onder behandeling ben, dat de kans op een goede ontdooiing 85% is. Hoe dat bij het MCK is weet ik niet, misschien kan je dat bij hun navragen .
Hey! Volgens mij heeft de vu wel een donor zaadbank hoor. En juist met donoren is het slagingspercentage veel hoger omdat donoren vaak vruchtbaarder zijn! Net als bij eiceldonatie de ivf percentages ook veel succesvoller zijn!
Heb je gelijk in Marjah. Er zijn idd 2 momenten waarop het fout kan gaan en je weet niet (als er al iets fout is gegaan bij jou) in welke fase dat is gebeurd. Daarnaast speelt de invries-METHODE ook mee. Ik weet dat ze in Utrecht bezig zijn met vitrificatie en dat ze daar goede resultaten mee hebben (wordt in het buitenland al veel als standaard-methode gebruikt). Traditioneel invriezen vergt veel meer zorgvuldigheid en vakkennis. Ik kan je dus niet zeggen of het beter is je emmy's ergens anders te laten ontdooien. Wilde alleen even zeker weten dat je weet dat die mogelijkheid er is. Ik vind 1 op 8 (reactie van iemand anders) echt zwaar onder de maat. Tuurlijk speelt kwaliteit van de embryo's ook mee, maar de regels daarvoor zijn in nederland al zo streng dat je er bijna van uit mag gaan dat die 8 embryo's niet van super-slechte kwaliteit zijn geweest. Het blijft lastig...
Vakkennis, maar ook op een een of andere manier de status van de cellen en soms is de oorzaak gewoon onbekend. Helaas hebben ze in MCK waarschijnlijk de normale invriesmethode (wsc DMSO, maar wel via een invriesmachine waarbij de temperatuur 1oC per 4 minuten zakt, de kristalisatie wordt al voor het invriezen gedaan om minder schade te krijgen (hoe???) ) 1:8 is belachelijk laag dat moet eigenlijk niet kunnen met de eisen van nlse ziekenhuizen.
Dat is soms ook een makkelijke reden om je achter te verschuilen (oorzaak onbekend). Maar je zult net als ik wel eens meegemaakt hebben dat als 'Pietje' cellen biologisch invriest je 80% vitale cellen overhoudt en als 'Marietje' het doet, dat je dan je experiment net zo goed kunt afbreken.... Invriesmachine... dat mag ik hopen ja. Geen enkel gecertificeerd lab zal hun cellen toch nog wegvriezen in van die invriesbakjes? In de research OK... Bij vitrificatie wordt niet het giftige DMSO gebruikt. Het idee is dat door de embryo's heeeeel snel te laten bevriezen (in tegenstellen dus met DMSO waarbij het juist langzaam moet), dat er dan geen tijd overblijft om ijskristallen te vormen in de embryo, waardoor er schade optreedt. Ik heb mijn cryo's laten invriezen mbv vitrificatie, maar ik kan je niet vertellen hoe het ontdooien is gegaan, want dat was bij ons niet nodig (sorry, klinkt zo verkeerd om dit te zeggen, maar je snapt hem wel hoop ik). Misschien hopelijk in de toekomst...
nou jaahhhhhh heel stuk kwijt merah je hebt gelijk, maar aangezien het meest cruciale deel al gedaan is (invriezen) heeft het geen zin om ergens anders heen te gaan. rest van mijn hele verhaal komt misschien nog wel eens... niemand die iets positiefs heeft over het mck?
Mijn/ons vertrouwen in het MCK is na onze mislukte 8e IUI poging een beetje kwijt. Wat niet aan de IUI ligt, daar kan niemand wat aan doen....maar wel hoe we te woord worden gestaan door onze arts. (kil). Heb er namelijk een cyste aan over gehouden door de hormonen, terwijl we nadrukkelijk vroegen na de 6e IUI te stoppen en door te gaan met IVF. Mocht niet = hun protocol. Punt. Geen discussie. We gaan nu terug naar Dusseldorf, daar waar het voor ons begon (TESE) en waar we zeer tevreden over waren. Waar we toen weg gingen puur en alleen om de reistijden. We kunnen 02-02-12 al terecht
Geen ervaring met MCK, maar wel in Gent. Wij hadden 10 cryo's, en daarvan maar 2 goed ontdooit. Wat ik in Gent gehoord heb, is dat ze daar alleen maar A kwaliteit embryo's invriezen, omdat alles wat minder is bijna geen kans heeft om goed te ontdooien. Voor zover is weet is het ontdooiingsproces overal ongeveer hetzelfde. Daar kan een ziekenhuis vrij weinig aan doen, de embryo moet gewoon rustig ontdooien, tijdens het proces niet 'uit elkaar vallen', en daarna moet ie laten zien dat ie het nog doet door verder te delen. Ik zou niet weten wat voor verschillen er bij dat proces nou kunnen zijn in verschillende ziekenhuizen... Dat er zo weinig goed ontdooien is ronduit kut, maar daar kan een ziekenhuis echt niet veel aan veranderen. Een slechte score met ontdooien maakt een ziekenhuis niet direct slecht!