Beste verloskundige, Afgelopen week bleek er in mijn 24-uurs urine 0,27 gr/ltr eiwit aangetroffen te zijn. (Ik ben niet zwanger) Over 6 weken willen ze dit opnieuw testen, maar toch zijn er intussen wat vragen in mij opgekomen, hopelijk kunt u die beantwoorden? Wij zijn bezig zwanger te worden en ik gebruikte utrogestan op moment van urine verzamelen. Kan dat van invloed zijn op de eiwit hoeveelheid? (bloedwaarden waren namelijk 3 weken ervoor prima!) Raadt u mij af te proberen nu zwanger te worden tot bekend is of er echt eiwitten in mijn urine zitten of is het met deze waarde veilig (genoeg) om zwanger te worden? Kan er (tijdens een zwangerschap) iets aan gedaan worden? Ik hoop dat u wat meer informatie kunt geven, want die onzekerheid..pff. Heel hartelijk dank!
Goedenavond, ik vraag me eigenlijk af waarom je 24 uurs urine moest sparen. Afhankelijk van de reden kan ik je mogelijk een beter advies geven omtrent zwanger worden in deze periode. Groetjes Monique
Hallo Monique, Dat moest als onderdeel van een aantal onderzoeken omdat het anti-fosfolipiden syndroom is vastgesteld, dat is het enige wat positief getest werd. nadat ik 4 miskramen heb gehad. nu dus een keer utrogestan gebruikt vanaf eisprong en aan het einde van die 2 weken 24-uurs urine ingeleverd. nooit eerder eiwitten gevonden in bloed of urine. dus vandaar mijn eerdere vragen. kan utrogestan van invloed zijn op die waarden? en is zwanger worden mogelijk met eiwitten in urine en zo ja, kan dat veilig? Dank voor uw reactie.
Goedemiddag, ik heb het opgezocht en als hulpstof wordt gelatine gebruikt in utrogestan. Dit is een eiwitproduct. Dus het is goed mogelijk dat daarom eiwitten in je urine gevonden zijn. Maar ook een blaasontsteking of veel afscheiding kan voor eiwitten in de urine zorgen. Indien een van de bovenstaande oorzaken de reden is voor het eiwitverlies kan je veilig zwanger worden. Wel is het handig als het een blaasontsteking is, het te laten behandelen door de huisarts. Succes! Groetjes Monique
Beste Monique, Heel hartelijk dank voor uw spoedige reactie en zelfs opzoeken! Fijn om te weten dat het van invloed kan zijn. Blaasontsteking is het niet. We wachten af hoe het verder gaat. Voor zover in ieder geval bedankt!