Voedingschema 12 maand

Discussie in 'Voeding' gestart door Jette, 16 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    hoi,

ben gisteren op het CB geweest en het wordt weer tijd om het voedingsschema aan te passen.
    Nu is het een beetje problematisch, dominique eet nog geen broodje dus hoe moet ik dat nu oplossen?

het huidige schema is:

7.00 fles
    10.00 fruit
    12.00 broodje (eet ze niks van) + fles
    14.00 liga + drinken
    16.00 warm eten + toetje
    18.30 fles

nu moest het zo worden dat de tussen de middag fles komt te vervallen,
    hoe doe ik dit, langzamerhand de fles verminderen of ineens geen fles meer geven?

Nu heb ik gehoord dat ik haar halfvolle melk mag geven maar hoeveel mag ze hebben, of zal ik haar pap geven tussen de middag, maar dan krijgt ze toch netzoveel als dat ze de fles krijgt?

Weet het niet helemaal meer hoe dit nu aan te pakken?!

henriette

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Melk wordt ongeveer 300 ml aangeraden. Als je veel meer geeft, dan vult dat teveel..

Wij hadden rond het 1e jaar zo'n schema:

7.30 papfles/bordje pap (200cc halfvolle melk+granen)
    10.00 fruit
    12.00 boterham + thee/sap
    15.00 koekje/rijstewafel+thee/sap/water
    17.30 warme hap+toetje
    20.00 fles warme halfvolle melk 150cc

Ik denk dat je die middagfles zo wel kan vervangen door iets van thee of sap. Misschien dat ze dan ook meer zin krijgt in de boterham?

3. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    dus je gaf met een jaar helemaal geen opvolgmelk meer, maar halfvolle melk?

Ben je ineen keer overgestapt of langzamerhand.
    Vult halfvolle melk net zo als opvolgmelk?

ja bij het cb zeiden ze ook dat ze geen honger kende en daarom misschien haar boterham niet at, maar wil mijn meissie toch geen honger laten lijden?

Wat adviseer je me, hoe nu over te gaan direct alles vervangen door halfvolle melk, of eerst eens met de middagfles te beginnen die te vervangen door halfvolle melk?
    en doe je dan koud of warm?

henriette

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij zijn met 11 maanden langzaam overgestapt. C kreeg nog een half flesje opvolgmelk naast zijn boterham. Die hebben we vervangen door ander drinken. Soms wel een flesje melk, en dan gewoon koud.

Daarna zijn we de pap gaan aanmaken met halfvolle melk ipv opvolgmelk. Dat is warm natuurlijk

We hebben het pak opvolgmelk leeggemaakt met de avondflesjes, en daarna in 1 keer over. Die doen we ook lekker warm. Even een warm buikje voor het slapen gaan.

Ik zou gewoon ook zo overgaan. Doordat je die avondfles nog even opvolgmelk gebruikt, hebben ze in ieder geval 's nachts geen honger.
    Ik heb niet gemerkt dat gewone melk minder vult. C is er niet anders om gaan eten eigenlijk.

5. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    hoi deepfreeze,

en hoeveel pap geef je dan, zelfde hoeveelheden als normaal de fles?

ik ben echt een leek op dit gebied, is het dus zo dat ze vanaf een jaar helemaal geen opvolg melk meer nodig zijn?

verwarm je de melk in de magnetron en dan de pap er bij?
    Geef je s'morgens ook pap vanaf een bordje of in een fles?

en wat te doen als ze geen broodje wil eten?

zou het volgende dan goed zijn:

s'morgens pap
    10 uur fruit
    12.00 boterham plus klein flesje opvolgmelk
    14.00 liga + drinken
    16.00 warm eten plus toetje
    18.30 pap

en wat voor pap geef je dan?

henriette

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Die ochtend pap maak ik door 200cc halfvolle melk in de magnetron te verwarmen. En dan bambix papgranen (vanaf 12 maanden) erbij te doen. In de fles een schep of 3-4. Op het bordje iets van 7 scheppen.

C had wat fases dat hij niet gevoerd wilde worden, dus dan kreeg hij de fles. Of als hij ziek is. Maar normaal gewoon uit een bordje vanaf het jaar ongeveer.

En 's avonds kreeg hij sinds de 6 maanden al geen granen meer in zijn melkfles.

In principe kunnen kindjes zonder opvolgmelk als ze een gevarieerd menu binnen krijgen. Dus fruit, groente, brood/papgranen, etc. Dat krijgt ze zo te horen wel.

verder ziet je schema er goed uit. Maar je zou het nog iets meer tijd tussen kunnen laten. Ze heeft nu om de 2 uur een maaltijd. Hoe laat wordt ze wakker/gaat ze naar bed?

Misschien zoiets:
    7.00 papfles/bord pap
    9.00 fruit
    12.00 boterham+drinken (iets meer honger misschien)
    14.00 tussendoortje+drinken
    17.00 warme hap+toetje
    19.00 flesje melk.

7. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    hoi,

alvast hartelijk bedankt voor de snelle reactie, ja ze is meestal tussen 7.00 uur en half 8 s'morgens wakker, en gaat s'avonds tussen half zeven en zeven weer naar bed.

als ik het zo lees krijgt ze dan maar 1x pap, niet voor het naar bed gaan? vult melk wel net zo als pap?

raar he, het is net of ik het er moeilijk mee heb, kan me herinneren dat ik dit ook had toen ze van vier naar drie flessen ging, dominique had er geen problemen mee maar mamma wel! hi hi hi!

domme vraag misschien maar zijn er speciale pap flessen te koop (dit is natuurlijk gemakzucht he, maar vindt het ook wel lekker nog om even met haar op de arm te zitten!)

je kiest voor bambix papgranen is dit net zo goed als bijvoorbeeld de granenpap van friso? ze krijgt nu ook flesvoeding van friso!

ik zou dus zo ineens over kunnen gaan op s'morgens pap en s'avonds of pap of halfvolle warme melk?
    ja dat van het brood eten is natuurlijk nog een beetje lastig hoe dit te vervangen?
    ik zou dan zeggen misschien tussen de middag pap, maar krijgt ze dan niet te veel, of zou logischer zijn s'morgens pap, tussen de middag melk, en wat ze van haar broodje eet, en dan voor het slapen gaan ook weer pap?
    of krijgt ze dan teveel?

moeilijk vindt ik het hoor!

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het is ook echt zo'n gedoe, steeds weer een ander schema, en maar hopen dat het goed gaat.

Melk vult natuurlijk niet zoals pap. Maar op deze leeftij hebben ze dat ook niet echt meer nodig. Net zoals ons hebben ze normaal gesproken geen stevige maaltijd nodig om de nacht door te komen.

Er bestaan wel papspenen. Wij gebruiken aventflessen, en de pap geven we uit de 3-standenspeen. De meeste merken flessen hebben wel zo'n papspeen of standenspeen.
    Ik vind het ook heerlijk om 's ochtends dat knuppie nog even lekker op schoot te nemen.

Ik ken die frisopap zo niet. Maar ik ga ervanuit dat het wel goed spul is. Moet je dat met water of melk aanmaken? Je hebt namelijk ook pakken pap met opvolgmelkpoeder erin. Daar hoef je alleen maar water bij te doen. Maar dan heb je weer die opvolgmelk, en dat is niet echt nodig. Maar het kost wel meer.

Dat broodprobleem ken ik ook niet echt. Ik denk dat ze wel eens beter brood zou kunnen gaan eten als ze minder opvolgmelk krijgt. Maar sommige kindjes zijn geen broodeters, dan is pap 's middags wel een goed alternatief.

Wij hebben met een jaar geprobeerd om C in ons schema te krijgen. Dus ontbijt-tussendoortje-lunch-tussendoortje-avondeten-tussendoortje. 3 grote maaltijden en 3 kleinere hapjes. Dat werd ons aangeraden door het CB. Hij eet dan in principe ook gewoon met onze pot en tijden mee.

9. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    ja ik vindt het erg ingewikkeld, ze doet het zo goed op haar huidige schema, maar ja, heb nu twee schemas bedacht :

schema 1

7.00 fles
    10.00 fruit
    12.30 pap of brood
    14.00 liga of soepstengel met beetje drinken
    16.30 warm eten + toetje
    18.30 fles

schema 2

7.00 pap (aangemaakt met halfvolle melk)
    10.00 fruit
    12.30 brood of fles
    14.00 liga of soepstengel met beetje drinken
    16.30 warm eten + toetje
    18.30 fles

mijn voorkeur gaat uit naar schema 1, maar nu ben ik weer een beetje dom geweest heb pap gekocht wat je met water aan moet maken, dus zit er weer opvolgmelk in, nou ja die maar eerst opmaken en dan pap kopen voor halfvolle melk.

en dan maar eens kijken hoe het gaat.

Henriette

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou sowieso 's ochtends pap geven. Dat is echt een lekkere starter van de dag, zo'n gevuld maagje. Ook lekker, omdat ze dan 's avonds geen pap meer krijgt.
    Die opvolgmelkpap is op zich niet zo erg, kun je mooi gebruiken om de opvolgmelk af te bouwen. Dat je alleen die fles dus nog geeft met opvolgmelk, en de rest gewone melk.

En 's middags zou ik eerst aankijken hoe het met de boterham gaat als ze geen opvolgmelk en 's avonds pap meer krijgt. Gewoon een paar dagen aankijken, en anders alsnog een bordje pap.

En die tijden hangen natuurlijk ook af van haar slaapjes. Als ze 1 keer gaat slapen, dan moet je wel meer ruimte laten tussen de lunch en de middag-snack.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.250
    7.289
    113
    Vrouw
    Brabant
    Even een tip misschien: als ze geen brood lust, misschien wel een cracker? Van Brinta heb je vezelfit, dat zijn luchtige crackers met veel vezels. Zitten niet voor calorieen in, dus als Dominique dat juist wel nodig heeft is het misschien niet zo handig... Je zou ook een rijstwafel kunnen proberen.
    Eva vindt brood wel heel lekker, maar die crackers ook.

Dit is ons schema:

7:00 bv (is niet veel meer)
    7:30 boterham met appelstroop, wat fruit (1 a 1,5 stuks)
    10:30 fruit (1,5 a 2 stuks)
    14:00 boterham met kaas en 1 a 1,5 cracker (droog)
    17:00 soepstengeltje of wat rozijntjes
    17:30 avondeten en toetje
    19:00 bv (is ook niet veel meer)

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    C krijgt op het kdv vaak ook nog een cracker na zijn boterham. Of bij de thee, als hij slecht heeft geluncht.

Heb je ook al ander beleg geprobeerd? Of alleen met boter?

13. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    persoonlijk zou ik gewoon helemaal niets veranderen.

Ja gewoon overgaan op koemelk ja, en daarbij gewoon maling hebben aan het geen ze
    Aanraden (300 ml) kleine van jou vindt het lekker dus gewoon geven, zorg dat ze tussendoor gewoon een flesje gevuld met drinken heeft en klaar.

Dat broodje gewoon blijven aanbieden,desnoods gewoon witte brood, dat bruine brood eten komt vanzelf wel, dat moeten en gezonde gedoe van tegenwoordig wordt je af en toe niet goed van.

Dat schema van jou is toch hartstikke mooi, waarom zou je dat moeten veranderen. Lekker zo houden meid.

Hier krijgt (en kregen) ze nagenoeg hetzelfde met dat verschil dat ze tussendoor gewoon 3-4 flesjes limo wegdronken, niks mis mee. ;)

14. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Misschien kan je dit proberen:

7:00 pap
    9:30 thee en een koekje oid
    12:00 boterham + wat drinken (roosvicee of iets)
    15:00 fruit
    17:00 warm eten
    19:00 pap

fruit vult namelijk denk ik meer dan een koekje en misschien wil ze dan wel een boterham

15. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Die van mij eet trouwens ook slecht brood en alleen bij echte honger, een krentenbol wil hij nogwel en nu eet hij zelf met een vorkje en dan eet hij het ook op!

Mijn zoontje is overigens 15 maanden nu.

16. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    hoi,

nou heb het weekend schema 1 geprobeerd en ging goed, eerst tussen de middag broodje geprobeerd zaterdag ging dat erg goed, had haar een halve witte kadet gegeven in de hand met jam er op, die peuzelde ze zo op, in haar loop wagen.
    zondag zittend in haar stoel heeft ze het beleg er weer afgehaald en het brood kwam er weer uit, toen heb ik haar een bordje pap gegeven en die ging op!
    Ik laat het denk ik eerst maar zo, eerst brood proberen als ze het niet eet dan pap!

Hoe lang blijven ze op 2 flessen?

henriette

17. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    zolang als ze dat zelf willen of zolang jij het haar blijft geven.

hier krijgt ze nog steeds 3 flessen hoor, in de ochtend=middag=avond.

waarom? ze vindt het lekker dus waarom niet, en tussendoor heeft ze altijd haar flesje gevuld met limonade bij de hand. ;)

18. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    C kreeg nog steeds flessen overdag. Pas de laatste week is hij helemaal over op de tuitbeker (omdat het moet op het KDV als hij 1,5 is).

Die avondfles hebben we er dus ook nog zolang ingehouden. Wel met gewone melk na zijn 1e verjaardag. We hebben het eten vaak voor half 7 op, maar C gaat tussen 8 en 9 naar bed. Dan is het wel lekker om nog even wat in zijn maagje te hebben. Nu krijgt hij thee met melk.

PS mamatje, weet je dat altijd een fles limonade gaatjes kan veroorzaken? Liever een flesje water, en zoet op een paar momenten(6-7) per dag..

19. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Mijn hemel wat een schema's zie ik voorbij komen. Hier 5 eet momenten op een dag. Brood, fruit, brood, fruit/koekje, warm eten+ toetje. S'ochtends halfvolle melk en s'middags ook.

Laat al die schema's toch eens los. Kijk naar je kind, wil hij pap: prima! Brood: ook prima! 300cc is een richtlijn, niks moet. Geef je liever nog opvolg melk: lekker doen.

20. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    Ben het wel met je eens nynke, ik raak helemaal verward met wat ik nu nog moet doen.

ik denk dat het momenteel wel goed gaat, ze is goed tevreden alleen het brood eten gaat nog niet super, maar daarvoor krijgt ze pap.
    Als ze straks een jaar is geweest wil ik dus ook overstappen op halfvolle melk in plaats van opvolgmelk.

Tja en wanneer dan nog een fles te laten vervalen, weet het niet.

ben ook een beetje "bang" dat wanneer ze s'morgens en smiddags pap krijgt ze dit op een gegeven moment niet meer zo lekker vindt, wat dan te doen?!

Henriette

Deel Deze Pagina