"domme" vragen mbt zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door toch3, 21 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.289
    17.172
    113
    Ik geniet vaak van de vragen in de lounge en dacht: ik wil er ook 1 mbt zwangerschap :) soms vraag je je iets af maar is het de moeite niet om een topic voor te openen.

Mijn vragen momenteel
    - wanneer is je bloeddruk hoog? Of zo hoog dat ze verder willen kijken? Is dit een vast cijfer of per persoon verschillend? Ik heb bijv heel de zwangerschap al laag, 100/55 is gemiddelde denk ik. Als het een vast cijfer is zou ik dus veel meer kunnen /moeten stijgen voor ze verder kijken dan iemand die heel de tijd rond 120/80 ofzo zit

- kan je het voelen als het een sterrenkijker is? Aan de bewegingen ofzo?

2. Aanoniemous

Aanoniemous Fanatiek lid

15 feb 2016
    1.556
    962
    113
    Vrouw
    je bloeddruk is hoog als hij voor jou hoog is. voor jou zou dus 130/95 al hoog zijn. kan je aangeven bij de vlos als het gemeten word. Maar vaak maken ze zich pas zorgen als hij echt hoog is volgen's de gemiddelde. Omdat je nog normaal kan en hoort te kunnen functioneren met een normale bloeddruk als in de boekjes.

3. AmberM

AmberM Actief lid

27 nov 2016
    107
    2
    18
    NULL
    NULL
    Altijd goed om bij mensen vanuit statistisch gemiddelde te handelen :p

Persoonlijk zou ik er op af gaan hoe je je voelt (en dan wel eerlijk zijn tegen jezelf!). Als bloeddruk voor jouw lichaam hoog is maar in het gemiddelde der Nederlanders valt en je voelt je kiplekker, niks aan de hand. Voel je je niet okey dan is het een ander verhaal en moeten ze die klachten serieus nemen ongeacht hoe "gemiddeld" je waarden zijn.

4. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Een bloeddruk vanaf 140 bovendruk of 90 onderdruk is te hoog. Dat zijn bloeddrukken waardoor er schade aan de kleine bloedvaten kan ontstaan.
    Het gaat dus wel echt om de waarde zelf, niet of het voor jou hoger dan normaal is, al kan dat wel een voorteken zijn dat het aan het oplopen is. (Zo ging dat bij mij). Dat wil niet meteen zeggen dat je dan meteen altijd medicatie krijgt maar dan is extra onderzoek wel nodig. Bij 150/90-95 is meestal wel medicatie nodig.

Waarom is het belangrijk: de kleine bloedvaten van de placenta kunnen beschadigd raken waardoor de baby minder voedingsstoffen krijgt. Daarom doen ze dan ook regelmatig groeiecho's. En voor de moeder is het ook niet goed: dit kan verder ontwikkelen tot een ernstigere vorm van zwangerschapsvergiftiging (pre-ecclampsie) waardoor je lever en nieren minder goed gaan werken, of ecclampsie (dan krijg je er epileptische stuipen bij), en je kunt ook Hellp krijgen, dan werkt je bloedstolling ook niet meer zoals het hoort. Dat is heel gevaarlijk, en dan wordt de baby vaak eerder al gehaald. Na de geboorte herstelt het lichaam meestal snel en volledig restloos.

Daarom houden ze het goed in de gaten.
    Bij zwangerschapshypertensie heb je ongeveer 50% kans dat het verder ontwikkeld tot bovenstaande problemen. Bij de andere 50% is het voldoende om de bloeddruk laag te houden door rust en medicatie.

5. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.063
    17.019
    113
    Dit klopt niet helemaal. Je voelt vrij weinig (tot niets!) van een hoge bloeddruk. De hele reden dat het "the silent killer" wordt genoemd; kan leiden tot meerdere dodelijke aandoeningen zonder dat je er erg in hebt.

6. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Heb een sterrenkijker gehad, niet gevoeld.
    Kwamen er tijdens de bevalling achter, vacuümpomp hielp niet dus keizersnede gehad.
    Ik had ook geen persweeen.
    Er zijn ook mensen die wel kunnen bevallen van een sterrenkijker hoor.

7. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Sterrenkijker hoef je niet te te voelen(dochter was er één). Heb er ook niet zoveel van gemerkt. Achteraf heb ik gelezen dat je dan eerder persweeën kunt hebben. Die had ik achteraf gezien wel, maar ik weet niet precies wanneer ze verkeerd is gedraaid, dus ik weet niet of het ermee te maken had.

8. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik had een sterrenkijker, maar niets van gevoeld. Heb ook niet eerder persweeen gevoeld.
    Over bloeddruk ben ik het geheel eens met Klavrtje 4.

9. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Bloeddruk: bij een onderdruk van 90 werd ik doorgestuurd naar het ziekenhuis, dus dat is kennelijk een harde grens.
    Sterrenkijker: was een verrassing bij de bevalling van de derde, niks anders gevoeld dan bij de eerste twee.

10. AmberM

AmberM Actief lid

27 nov 2016
    107
    2
    18
    NULL
    NULL
    Okok, geef graag mn ongelijk toe :) Al blijf ik geen fan van gemiddeldenmanagement in het medisch circuit. Misschien ligt bevooroordeeld, mn paps is overal een uitzondering op en vecht al 25 jaar tegen "ja maar bij de meeste mensen...". Leidt in zijn geval te vaak tot onjuiste zorg dus ben ik daar erg scherp op merk ik.

11. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Hier vorige week een bloeddruk van 150/90 normaal 120/60 mocht naar huis en de vk kwam de volgende ochtend weer meten! Was weer zo hoog toen ben ik door gestuurd naar het ziekenhuis! Om de dag moest ik terug en gister was t weer goed! Heb er verder niks voor gekregen!;)

12. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Mijn vorige VK hield een bloeddruk van 140/90 aan als een te hoge bloeddruk. Echter, toen mijn bloeddruk aan het einde 138/88 was (in ruststand) heeft ze mij doorverwezen naar het ziekenhuis om het nader te onderzoeken, maar dat komt omdat mijn ouders erfelijke aandoeningen hebben zoals een hoge bloeddruk, waardoor ze liever het zekere voor het onzekere nemen. Het hangt ook een beetje van je medische geschiedenis af.

Je kunt er zelf heel lastig echt achter komen of je kindje een sterrenkijker is, zelfs een ervaren vk heeft hier regelmatig moeite mee. Vandaar dat zwangeren ook rond de 35 weken een liggingsecho krijgen, dit is om uit te sluiten dat het kindje in een stuit ligt en het dan nog mogelijk is om een poging te doen om het kindje te draaien :)

Domme vragen bestaan niet :)

13. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.289
    17.172
    113
    daarom staat domme ook tussen "" ;)

Nou verwacht ik niet dat mn bloeddruk ineens heel hoog is maar je weet natuurlijk nooit wat er nog gebeurd komende weken. Bij de anderen ging hij vlak voor de bevalling wat omhoog.

Oke, ik dacht misschien voel je de trappen/bewegingen dan anders. Ik heb nu nog een vreselijk draaikont (waarom ook niet, de plek is er ;) ) en voel de ene x echt duidelijk de rug aan de voorkant maar nu bijv alleen armen en benen. Vandaar dat de vraag in me opkwam of je een sterrenkijker kon voelen maar niet dus

14. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Maar een stuitligging is toch heel wat anders dan een sterrenkijkertje. En ik heb nooit een liggingsecho gehad. Volgens mij doen ze dat alleen als ze twijfelen. Hier in elk geval wel.

15. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Hier houd de vk 90 aan als grens voor de onderdruk.
    Mijn bovendruk is altijd 140 dus daar kijkt ze niet meer van op.
    Ik ben vorige keer met 33 weken naar het zh gestuurd omdat mijn onderdruk ineens 100 was.
    In het zh was alles in orde dus weer naar huis gestuurd.
    Uiteindelijk met 39 weken weer hetzelfse riedeltje 3 dagen achter elkaar en toen is besloten om in te leiden.

Hier is een liggingsecho ook niet standaard behalve als ze twijfelen of je kindje goed ligt en als het in stuit ligt.

Sterrenkijkers heb ik geen ervaring mee.

16. Wish88

Wish88 Bekend lid

31 jan 2014
    893
    0
    16
    Hier ook een "domme vraag" kan hardlopen/ half hardlopen op een loopband schadelijk zijn voor de zwangerschap? Ik ben nog pril zwanger en wil graag dagelijks mijn beweging wel krijgen (half uur/uurtje lekker zweten) niet heel intensief maar wel dat het effect heeft.

En kan k een warme kruik in mijn onderrug gebruiken zo vroeg in de zwangerschap? Heb namelijk last van mijn rug als k in bed lig

Of is deze topig alleen voor de bloeddruk? Haha dan ga ik mij wel even ergens in een nieuwe topic verkassen 🙈

17. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Hardlopen: als je het altijd al deed, kan het absoluut geen kwaad. Ineens fanatiek gaan hardlopen wordt afgeraden.
    Warme kruik: tuurlijk kan dat, lekker ontspannend ;)

18. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Mijn oudste was een sterrenkijker. Kwamen we pas tijdens de bevalling achter. Hierdoor vorderde de ontsluiting maar heel langzaam, maar met 1 perswee was ze er!

19. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.289
    17.172
    113
    Wish88 topic is voor alle vragen mbt zwangerschap :)

20. SMJD

SMJD Fanatiek lid

17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Op het laatst liep mijn onderdruk naar 95 op, merkte er zelf niks van. Gyn was wel wat verontrust heb toen 2x extra bloed en urine controle gehad en ctg, dat was beide keren goed en ik mocht naar huis.
    Heb toen geen uitleg gehad over wanneer ik moest bellen of welke klachten er op kunnen treden... erg slecht

Deel Deze Pagina