Niets liever dan een kind

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Want2beAmom, 10 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Dat weet je niet, als je zelf in de situatie zit kan dat anders zijn :)
    Je kan ook die liefdevolle ouders hebben en nieuwsgierig zijn naar de genetische afkomst :) het 1 sluit het andere niet uit natuurlijk.

    Ik denk dat het nieuwsgierigheid naar je genen ook beetje in de natuur van de mens zit.
     
    Anna009 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  2. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Helemaal zeker weten doe ik het niet maar dit is wel hoe ik zo over het algemeen denk. Ik probeer mij even voor te stellen dat mijn ouders mij geadopteerd hebben en hoe ik mij daar bij zou voelen. Je bent opgevoed door je ouders, al dan niet biologisch. Dat zij gewoon jouw ouders. Ik zou denk ik juist zoiets hebben van, mijn genetische ouders wilde geld voor hun eicel en zaadcel. Ze wilde mij niet. Maar goed, dit zal per persoon verschillen. Ik heb ook geen behoefte om mijn hele stamboom/dna uit te pluizen ofzo.
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Ik ook niet omdat ik mijn genetische afkomst ook zie :) Ik zie gelijk dat ik die treurige platte kont van mijn vader heb geërfd hahaha

    Door volledig anonieme donoren ontneem je wel de kans voor je kind, als die er wel behoefte aan heeft, om daar zelf onderzoek naar te doen.
    Ik ben zelf voor keuze bij het kind daarin en ben blij dat de regels in Nederland anders zijn geworden. Al is het erg triest dat er zo'n tekort is aan donoren en lange wachttijden....

    Ik snap dat mensen uitwijken naar buitenland ivm kortere wachttijden en meer keuze maar anonieme donatie vind ik toch wel een dingetje. Helemaal als er helemaal geen genetisch verwantschap is met de wensouder(s)
     
    Anna009 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  4. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ja klopt het is erg moeilijk allemaal hoor...
     
  5. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Fijn dat je reageert! Het is nooit de bedoeling geweest om je te kwetsen.

    Goed dat jullie er geen geheim van hebben gemaakt hoe jullie dochter ontstaan is! Ik geloof ook zeker dat ze in een liefdevol huis opgroeid❤️

    Maar qua anonimiteit van donoren sta ik er echt anders in. Er is genoeg onderzoek naar gedaan en het is niet voor niks verboden in NL. In dit geval een ‘agree to disagree’ denk ik, tussen ons.
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  6. Annie82

    Annie82 Fanatiek lid

    27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    verplaats je eens in de kinderen van eicel/zaadceldonatie. Zouden die het per se willen weten dat het zaad van iemand anders komt? Zolang ze een liefdevol thuis hebt vraag ik het me af. Wat is de meerwaarde?
     
  7. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Niet allemaal maar de kinderen die het wel willen weten, dit zijn er toch wel heel veel, kunnen flink in de knoop komen met zichzelf.

    Het verbieden van anoniem doneren is niet voor niks in het leven geroepen.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  8. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Er zijn zoveel redenen, maar belangrijker nog, het is je RECHT aldus het verdrag van de kinderrechten.

    En mocht het kind ooit ziek worden, ernstig ziek heb je geen idee waar vandaan je het zoeken moet. Anonieme donatie is ongeregistreerd.

    Je kunt met zoveel ellende opgescheept worden behalve je afkomst niet weten.
     
  9. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.723
    4.689
    113
    Vrouw
    Ik vind dat ook heel dubbel, vooral omdat ze aangeeft dat ze ook een aanbod van haar zus heeft gehad. Ze vond dat zelf te dichtbij komen, maar ze had dan wel dingen terug kunnen zien van zichzelf en het kindje had iig voor een gedeelte geweten waar hij/zij vandaan kwam.
     
  10. Kes

    Kes Actief lid

    1 jun 2017
    275
    138
    43
    Vrouw
    Ook hier een moeder die die ‘egoïstische’ keuze heeft gemaakt. Ik herken wat @Zara75 zegt; de keuze is weloverwogen en met de beste intenties gemaakt.
    Er wordt geschreven dat er genoeg onderzoek is gedaan naar donorkinderen en de gevoelens die daarbij spelen en dat is dus niet waar. Je hoort veel ervaringsverhalen in de media en daar baseren mensen hun mening op. In de jaren 70/80 werd geadviseerd het kind niet te vertellen over de donatie. Een deel van deze kinderen is er op latere leeftijd achter gekomen en gaat nu op zoek naar hun donor. Je kunt hun verhalen lezen op een site en kijk maar eens of je een verhaal tegenkomt van een kind dat het op jonge leeftijd al wist en in een gelukkig vader-moeder gezin is opgegroeid. De vraag is dus hebben mensen last van het feit dat ze van een donor zijn of het feit dat ze er later pas achter gekomen zijn. Uit het weinige onderzoek wat is gedaan blijkt dat 1/3 van de kinderen op zoek wil, 1/3 wil het niet en 1/3 twijfelt.
    Neemt niet weg dat als ik de keuze had gehad ik gebruik had willen maken van de Nederlandse eicelbank, maar die had destijds een wachttijd van 10 jaar. De vrouw van mijn broer bood aan te helpen maar dit leek mij een ingewikkelde constructie. Er is nog geen onderzoek gedaan naar hoe het is om een bekende donor te hebben. Als kind lijkt het me vreemd dat je tante ook je genetische moeder is. Hoe verhoudt je je tot elkaar? Heb je verplichtingen naar elkaar toe. Als je ouder bent moet je dan contact met haar houden, moet ze bij je diplomauitreiking zijn, je promotie, je bruiloft. Mag je haar niet zo leuk vinden, of leuker dan je moeder.

    Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen van ouders met een psychische stoornis een aanzienlijk grotere kans hebben om zelf ook een psychische stoornis te krijgen. Is kinderen krijgen dan egoïstisch? Tsja zeg het maar...
    Ik werk verder zelf als arts en zie zoveel mensen met kinderen onverstandige keuzes maken.
    Het is een lastige discussie maar ik heb mijn keuze gebaseerd op gevoel en wetenschappelijk onderzoek en sta daar nog steeds achter.
     
    Poolvos, Spectre, hummeltje5 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.401
    13.232
    113
    Vrouw
    Kan me voorstellen dat je niet 10 jaar gaat wachten en ik weet ook niet of het financieel veel scheelt of je in Nederland zou doen of buiten Nederland, maar kan me voorstellen dat ook dat een reden kan zijn om naar het buitenland te gaan. Van een familielid of vriendin zou ik ook erg ingewikkeld vinden.. Ik zou zelf dan niet kiezen voor anoniem, als ik die keuze kan maken inderdaad (geld, geen lange wachtlijsten etc)..

    En nog over egoïstisch eigenlijk zijn alle mensen egoïstisch en kinderen krijgen is ook egoïstisch :roflmao: iedereen neemt een kind omdat wij dat zelf graag willen en dat ons een goed gevoel geeft. Die proberen we zo goed en leuk mogelijk leven te geven, maar je doet het altijd voor jezelf. Mensen hebben hekel aan het woord, maar we zijn het allemaal :oops:

    Dan heb ik het wel over mensen die een keuze hebben gehad in het zwanger worden natuurlijk.. die bewust kiezen om moeder te willen worden..
     
    MariTheresa, Kolibrie2 en Zara75 vinden dit leuk.
  12. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik wil hier nooit iemand persoonlijk aanvallen op de keuze die zij gemaakt heeft. Besef me heel goed dat je tot deze keuze komt omdat alle mogelijkheden zijn opgeraakt.

    In je stuk lees ik dat 1/3 er oke mee is en 2/3 twijfelt tot op zoek gaat. Dat lijkt me heftig om mee te dealen als ouder.

    En het stuk waar jullie beiden niet op ingaan, de business waarbij de motieven van de donoren echt te betwisten vallen. En het stukje genetica en ziekten. Het is echt niet niks om ook mee te moeten dealen.

    Dat er intens veel liefde en openheid is voor jullie kind(eren) is natuurlijk de primaire drijfveer. En jullie openheid bewonder ik enorm. Maar wens jullie ook sterkte voor de toekomst want dit deel van jullie leven is toch een hele pittige.

    In plaats van alleen langs de zijlijn een mening hebben, heb ik er ook iets mee gedaan. Als 1 van de weinigen heb ik eicellen gedoneerd via het niet-anonieme kanaal. Omdat ik de pijn van kinderloosheid ontzettend snap maar zelf geen onderdeel wil zijn van een geldbusiness en het kind wat eruit voortkom gun dat zijn/haar afkomst altijd traceerbaar kán zijn.
     
    Magnolia29, Spectre en Zara75 vinden dit leuk.
  13. Kes

    Kes Actief lid

    1 jun 2017
    275
    138
    43
    Vrouw
    Ik vind die cijfers niet heftig om mee te dealen, de groep die nu op zoek gaat bestaat voornamelijk uit kinderen die het op latere leeftijd hebben gehoord. Maar dat wil natuurlijk niks over onze situatie zeggen, daar ben ik me terdege van bewust. Maar sterkte wensen vind ik in deze wat overdreven :)
    Vanuit mijn beroep heb ik zeker over genetica nagedacht. Er is verder gekeken naar de ziektes waar de donor drager van is. Maar de wetenschap ontwikkelt zich natuurlijk ook.
    De motieven van de donor is een terecht punt. Je hoort in eerste instantie dat het vaak studentes zijn, bij het programma de baby industrie hoorde ik weer andere verhalen. Mocht ik het nu opnieuw doen zou ik Finland overwegen.

    Mooi dat je zelf eicellen hebt gedoneerd trouwens.
     
    Champetter vindt dit leuk.
  14. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.946
    6.043
    113
    Happyland
    Oh, maar daar mag je zeker een mening over hebben. In ons geval was de keuze om voor Spanje te kiezen vrij duidelijk. Na járen zelf geprobeerd te hebben. De enorme wachtlijst hier in Nederland. Mijn leeftijd speelde zeker mee. Een vriendin heeft zich aangeboden, maar dat vond ik te dichtbij komen. Net als wat @Kes ook schreef, precies dezelfde gevoelens. Achteraf maar goed ook, want ze heeft niet veel later nog een kind gekregen en is daarna nogmaals de molen in geweest voor kindje nr 4, die er helaas niet meer gekomen is. Dus kinderwens was nog niet klaar. Een oproep plaatsen zagen we gewoonweg niet zitten. Ben je zoveel jaar aan het tobben geweest, om vervolgens weer ik weet niet hoe lang die molen in te moeten. Ook had ik totaal niet de behoefte om naar een psycholoog te moeten gaan, ik wist precies wat ik wilde en ik heb me tijdens mijn zwangerschap geen seconde verdrietig gevoeld dat het kindje in mijn buik niet genetisch van mij was. Ik heb alleen maar dankbaarheid en blijdschap gevoeld, tot op de dag van vandaag. ( Oke, die 1e maanden misselijk zijn waren minder ;))
    Wat de donoren betreft, ik heb de documentaire ook gezien en ben er van geschrokken. 7 jaar geleden wist ik niks af van dames uit Oostbloklanden die in Spanje doneren. Mij is verteld dat het veelal Spaanse studenten zijn en moeders. En dat "onze" donor een Spaanse was die al bewezen vruchtbaar was.
    Het ging mij er voornamelijk om dat er werd gesproken over de biologische moeder. Dat soort opmerkingen steekt, want je spreekt over een donor.
    Ze is niet de moeder van mijn kind, dat ben ik.
    Ik heb haar vanaf dag 1 bij me gedragen, ze heeft mijn bloed.
    En hoe de toekomst zal zijn weet ik natuurlijk niet, maar ik hoop dat ik en mijn man voldoende zullen zijn voor haar.
     
    Leesteken en Kes vinden dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Ik denk dat het niet zo zeer gaat om alleen de afkomst willen weten. Maar om de rest van het plaatje. Ellende die mee kan komen met anoniem doneren. Ik denk zeker dat de kinderen die uit anonieme ecd komen een liefdevol thuis krijgen, daar zal het echt niet aan liggen. Maar wat als er andere dingen blijken, wat dan? Ik heb het idee dat daar door de bewuste ouders minder over na gedacht wordt. Anonieme ecd is niet voor niks in veel landen verboden.
     
  16. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    @Zara75 , gebruik maken van donor eicellen is nog zo nieuw. Snap heel goed dat er 7 jaar geleden, maar ook 2 jaar geleden heel andere informatie bekend was over de donoren en hun motieven dan vandaag de dag.

    Bij @Kes proef ik ook (zonder woorden in de mond te willen leggen) dat zij met de informatie van vandaag wellicht andere keuzes gemaakt zou hebben.

    Ik hoop ook dat de wensouders van vandaag met dit probleem andere keuzes gaan maken omdat we nu meer weten. Nu en paar jaar geleden lijken me echt twee verschillende vraagstukken, net als een halve donatie of een gehele donatie via twee zijden.

    Zelf ben ik als donor wel voor een commissie geweest, heb ik psychisch én genetisch onderzoek ondergaan. Ik snap overigens het pijnpunt over de termen biologische moeder vs genetische moeder. Ik voel mij absoluut niet de biologische moeder. Het kind of kinderen wat voort komt is welkom om me eens te leren kennen, om mijn motieven vanuit mij te horen maar ik zit absoluut niet te wachten op extended family, ik heb mijn eigen gezin.

    Ik ben voor de kind(eren) te traceren via de notaris en het nationaal donorregister als ze 16 jaar zijn. Mocht er echter een kind ernstig ziek worden en ben ik nodig voor genetisch onderzoek kan ik benaderd worden. In de overeenkomst die ik getekend heb ben ik verplicht mee te werken aan extra genetisch onderzoek. Ik kan en zal mij daar ook aan confirmeren.
     
    NiVa0230, fairy2011, Zara75 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik ga erg off-topic nu maar er rijst een vraag die ik niet wil laten liggen: stel, jij overlijdt binnenkort en een kindje dat is ontstaan mbv. jouw eicellen is ernstig ziek en er moet genetisch onderzoek worden verricht, kan dan ook familie van jou verplicht worden tot meedoen aan het genetisch onderzoek?
     
  18. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.614
    113
    Vrouw
    Thuis
    Die denk ik wel te kunnen beantwoorden en het antwoord is nee.

    Ikzelf ben drager van een erfelijke aandoening die ik heb doorgegeven aan mijn zoons.

    Vanwege de behandeling was het nuttig geweest om te weten of deze mutatie bij mijn moeder vandaan komt.

    Maar die weigert en dan houdt het in Nederland gewoon op.

    Edit: ik leerde pas over deze aandoening toen ik al 20 weken zwanger was van mijn jongste zoon.
     
  19. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Nee, niet verplicht. Echter heeft mijn vriend en tevens vader van onze kinderen ook meegetekend aan alle donor papieren. Er zou in theorie een verzoek aan hem gedaan kunnen worden voor mijn genetica via onze kinderen.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  20. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.034
    15.043
    113
    Dat vond ik ook mooi om te zien. En herkenbaar. Al hadden wij er 2, zonder problemen, vlot achter elkaar (18 maanden verschil). En nr 3 duurde een jaar.
    (Waarschijnlijk door pcos, maar dat is nu pas vastgesteld dat ik dat heb dus zal dat nooit zeker weten. De symptomen wijzen er wel naar)
     

Deel Deze Pagina