Ik denk dat veel foodbloggers en nieuwssites te kort door de bocht gaan met hun statements over het al dan niet gezond zijn van bepaalde producten. Een feit is dat de mens steeds langer leeft. Dat betekent dat de gezondheid vooruit gaat, of dat de mens door geneeskunde langer gezond kan leven. Als ik een bericht voorbij zie komen dat iets ongezond is, dan houd ik in mijn achterhoofd dat het relatief ongezond is. Met andere woorden: de meeste mensen leven ondanks dat product jaren langer dan hun (voor)ouders. Ik heb een keer een televisieprogramma gezien waarin heel duidelijk en simpel werd uitgelegd hoe je gezond kan leven. Het is een combinatie van gezond eten, bewegen en sociaal leven. Als je iets doet dat ongezond is, zoals roken, dan kan je dat zien als een bowlingbal die elk jaar op een bowlingbaan met rokers wordt gegooid. Elk jaar worden een bepaald aantal mensen 'geraakt' door de bowlingbal (overlijden), maar de meerderheid blijft leven. Het jaar erop gebeurt hetzelfde. Ik vond dat wel een treffende manier om uit te leggen hoe het kan dat je opa toch 90 is geworden, ondanks dat hij veel rookte, maar dat het toch niet verstandig is om te roken. Met eten probeer ik zo veel mogelijk dingen te eten zonder etiket. Niet omdat ik bepaalde dingen niet wil eten, maar omdat ik bepaalde dingen juist wel wil eten. Ik zorg dat ik de gezonde dingen plan en de ongezonde dingen komen er dan vanzelf wel tussendoor. Pakjes en zakjes komen er bij mij daarom zonder erover na te denken niet in. Ik ben niet tegen, maar ik zie geen toegevoegde waarde.
Dit is natuurlijk wel je kop in het zand steken. Doe ik ook hoor, want ik vind het te lastig om me helemaal aan te passen, zeker met de kinderen, die zijn hier niet zo makkelijk in, mijn man ook niet trouwens. Ik heb familie en die eten veganistisch (op eieren en soms vis na) en eten glutenvrij en ze eten gewoon lekkere dingen. Het is alleen wel omschakelen. Een ziekte als kanker komt de laatste jaren zoveel voor, de kans dat je het krijgt kan je met gezonde voeding voorkomen. Suikers zijn een grote boosdoener en teveel dierlijke eiwitten ook. Dit probeer ik dus een beetje op beperken, maar goed ik vind het nog best lastig. Met het laten staan van frisdrank, koek, snoep en chocola en niet teveel vlees eten kom je al een heel eind denk ik.
En inderdaad pakjes en zakjes zijn niet nodig, een goed gevulde kruidenla/rek is het enige dat je nodig hebt
Ik word er niet onzeker van, moet lachen om berichten dat rijstwafels slecht zijn en dat knakworstjes vergelijkbaar zijn met asbest. Verder proberen wij normaal te eten. Veel groenten en fruit en de rest met mate. We schrappen niks compleet uit ons menu.
Het is net hoe bewust je er zelf in wilt zijn toch? Wij zijn ivm allergieën van de kinderen en overgevoeligheid van manlief erg bewust met eten. Maar financieel gezien maken we weleens andere keuzes. En die zijn niet altijd ideaal. Zo kook ik eigenlijk altijd vers ivm allergieën en manlief reageert heel erg op smaak makers en conserverings middelen. Hij word na een "maaltijd pakketje" of na een toetje ( zuivel ) na het eten altijd erg bleek, moe en buikpijn. Gisteren was ik benieuwd naar de nieuwe knor natuurlijk pastasaus. Hij vind zelf namelijk pasta met tomatensaus niet lekker maar ik wil niet altijd pasta met spinazie ( want pasta met room kan hij niet tegen ) Ik had niets gezegd over het nieuwe recept en na het eten zei hij ineens "Wat was dat eten lekker zeg, ik heb helemaal nergens last van!" dus hun etiket klopt echt want van andere pakjes/zakjes is hij snel beroerd. En hoe meer je leest, hoe meer je ermee kan doen, als je dat wilt. Wij vaccineren bewust, ook ivm de gezondheid van de kinderen. Zoonlief zou flink ziek kunnen worden van bepaalde vaccins dus geven we die voorlopig niet.
Ja word er echt gestoord van. Ik heb zelf een trage schildklier die nu goed onder controle is maar nublas ik laatst inderdaad weer over tandpasta waar fluoride in zit, dat dat niet goed "kan" zijn voor mensen met schildklierproblemen. En ik heb heel kang soja gegeten omdat ik jaren geen vlees heb gegeten en toen bleek dat ook weer niet goed te zijn (soja). Het is wel zo dat ik me veeeel beter voel sinds ik geen soja meer eet en wel weer vlees. Dus sommige dingen zullen ook wel een kern van waarheid hebben maar meermaals kunnen ze van mij echt de boom in, ik eet en drink gewoon waar ik me goed bij voel.
Roken is toch niet de enige oorzaak van longkanker? Vroeger stonden de huiskamers blauw van de rook. En de restaurants ook. Misschien kwam het wel door het meeroken. Ik eet koolhydraatbeperkt en ik mag wél whisky, wodka en jenever drinken, omdat daar je suikerspiegel niet van gaan schommelen, dus ik kijk er niet raar van op dat iemand met diabetes wel jenever mag. Maar dit soort voorbeelden slaan toch totaal nergens op! David Bowie werd 69, ondanks zijn extreme drugsgebruik. Ozzy Osbourne is 68 en leeft nog. Nog meer bekende personen, die zeer ongezond leefden/leven en toch niet jong gestorven zijn? Eric Clapton (71). Jules Deelder (71). Mick Jagger (72), Keith Richards (72)... Dus het feit dat iemand het 'ook altijd heeft gedaan en nog leeft/oud is geworden', wil niet zeggen dat het niet schadelijk is voor de gezondheid.
Goed gezegd! Het komt allemaal neer op kans. En om een goede inschatting te kunnen maken van het risico, moet je rekening houden met: - HOE schadelijk is iets eigenlijk? - Hoe vaak / hoe veel eet/drink je het? - Wat zijn de gevolgen bij welke hoeveelheid? - Wil ik dat risico lopen? Zoals ik al zei kijk ik zelf uit met o.a. aspartaam. Maar heel af en toe eet of drink ik toch wel eens iets met aspartaam erin. Kan geen kwaad, voor een keer. Maar als je elke dat een liter cola-light naar binnen werkt, heb je het al over heel andere hoeveelheden. Qua margarine: Hoeveel smeer je op je boterham? Hoe vaak per dag? Ik denk dat daar ook wel in te nuanceren is. Het leuke is: Als je op de zakjes kijkt, staat daar vaak precies wat er in zit. Dan maak ik die mix gewoon zelf met mijn eigen kruiden.
Mijn man at de laatste tijd graag citroensap uit een flesje vanwege het gemak. Van de week ging ik eens kijken wat er in zat: E224: Kaliummetabisulfiet. Blijkt dat één van de gevaarlijke e-nummers te zijn, een chemisch conserveermiddel dat misselijkheid, allergieën en darmstoornissen veroorzaken en de vitamine B opname verminderen. Ja, dat gebruikt hij nu dus niet meer. Dan zorg ik liever dat er iedere dag verse citroenen in huis zijn. Angst nee, kennis ja.
Wat je zou kunnen doen is kijken naar de cijfers van de welvaartsziektes nu. Neem bijvoorbeeld diabetes 2. Een ziekte die 20/30 jaar gelden voornamelijk voorkwam bij oude mensen. Nu lijden 900.000! Nederlands aan deze ziekte. Dat komt dus neer op ongeveer 1/17 deel van de bevolking. De oorzaak hiervan is voornamelijk slechte voeding en weinig beweging. Ook kun je de cijfers van mensen met overgewicht en obesitas zoeken. Die cijfers gaan ook keihard naar boven. Weer oorzaak in leefstijl. Zo kan je nog wel even doorgaan. Waarom zijn toch zoveel mensen liever ongezond, te dik, niet fit, depressief, ziek terwijl het met goede voeding en beweging echt anders is? Ik eet zelf nu een tijdje zuivel/suiker/tarwe vrij. Mijn lichaam vindt dit veel beter, zie er ook beter uit en voel me fitter. Ik eet trouwens echt heel lekker. Er zijn zo veel leuke lekkere boeken tegenwoordig. Het is echt geen afzien. De kinderen eten geen geraffineerde suikers, veel minder tarwe en weinig zuivel. Er zijn veel gezondere alternatieven. Wat de kinderen bijvoorbeeld eten: Ontbijt: havermout met amandelmelk en fruit, of havermout/banaanbrood met cranberry's en bessen, of granola zelfgemaakt met yoghurt, ei, smoothie met fruit en groente (ik gebruik diepvriesfruit en stop er altijd iets van spinazie/ avocado/wortel in, ook een lepeltje vet). Tussendoor: fruit, heel veel afwisseling met 2/3 nootjes (amandelen, hazelnoten e.d.) Lunch: 2 boterhammen (spelt of zuurdesem) met beleg. Daarbij rauwkost of andere groente. Soms omelet met groente. Soms wat fruit en nootjes. Tussendoor: groente (rauwkost) met gezonde dips. Avond: voornamelijk groente, zilvervliesrijst, soms kip of ander vlees of vis. Maar dan wel allemaal lekker aangemaakt en niet zo droog. Gister bijvoorbeeld kip met zelfgemaakte groene pesto erop, daarbij broccoli, bleekselderij, knolselderij en wat zoete aardappel in een overschotel. Pesto erover, wat parmezaan over de groente. Echt heel lekker en de kinderen vinden het heerlijk. Afwisseling is heel belangrijk. Niet elke dag hetzelfde eten.
Maar 20/30 haar geleden aten ze dat toch ook allemaal niet? Ik lees dan toch veel "hype eten". En zoveel mensen lijken ineens zo extreem en niets "normaals" meer te eten. Nouja fijn om reacties te lezen en dat ik niet de enige ben die het ingewikkeld vindt. Wij eten iig gevarieerd en wisselen vers ook wel eens af met pot/ diepvries en af en toe een wereldgerecht. Ik ben misschien ook wel teveel een gemaksdier. Mogelijk wordt ik daar wat onzeker van... Maar ik ben niet zo van het kokkerellen en vind het dan idd best ingewikkeld om alles helemaal zelf in elkaar te flansen
Owja en nu zijn Billendoekjes en zonnebrandcreme ook nog giftig!!! Nouja bevatten bepaalde stoffen die mogelijk schadelijk kunnen zijn.... Nouja tot nu toe krijgt m'n kind met name uitslag van dr eigen ontlasting en denk ik dat verbranden schadelijker is dan een bepaald stofje.... Maar toch elke keer trek ik m'n keuzes weer in twijfel als die berichten verschijnen
Maar als je wel (met mate) de door jou genoemde dingen eet ben je niet meteen depressief, niet fit, te dik en ongezond. Wij voelen ons prima, hebben een perfect BMI en alleen mijn zoontje eet zuivelvrij ivm KMA. Wij eten voornamelijk veel groenten en fruit, kinderen en wij komen makkelijk aan 200gr en 3/4 stuks fruit. Maar s middags na school mogen zij een simpel koekje of klein snoepje uit de trommel. En in het weekend wel eens wat speciaals, koek met hageltjes of snoepjes erop oid of zakje koekjes. Ze drinken de hele dag water en 1 a 2 bekers sterk verdunde diksap. Op een vrije middag mogen ze soms ook wel een pakje appelsap of sinaasappelsap. Alles met mate denk ik dan.
Ik weet nooit zo goed wat ik hier van moet denken. Heb een poos ingrediënten in alles heel goed in de gaten gehouden, met als gevolg dat ik me constant slap voelde omdat er weinig overbleef in combinatie met mijn voedselallergiëen. En dan moet ik altijd aan mijn beide oma's denken. De ene rookte als een schoorsteen en dronk als een matroos en werd 93. De ander walgde van tabak en alcohol, hield van groente en fruit en werd uiteindelijk maar begin 60 Dan twijfel ik altijd of het wel zin heeft om overal zo nauw op te letten in plaats van gewoon met mate te genieten.
Ik voel me goed, fit, heb een perfect bmi , ben niet ziek en nagenoeg altijd vrolijk... En ik eet zuivel, tarwe, geraffineerde suikers (wel weinig van deze, veel te zoet) en verder gewoon met gezond boerenverstand afwisselend.. (N wat hou ik van m'n frietje elke woensdag ) Het is echt niet zo dat deze producten hiervoor zorgen. En aangezien ik voor de meeste alternatieven allergisch ben.. Lijkt me het ook zeer ongezond om dit te gaan eten, dan ga ik me zeker depressief, ongezond en doodziek voelen Oh en ik hou nog van een wijntje ook shocking Voor de een werkt voeding, voor de ander beweging, voor weer een ander een nieuwe baan.. Betekend niet dat iedereen nu verplicht een nieuwe baan moet omdat het beter is voor je psychische gestel!
Het gaat om het hele plaatje. Voeding, beweging, ontspanning en psychische gezondheid. Die moeten in balans zijn.
Dat ben ik met je eens! maar hoe mensen dat doen en bereiken zal van persoon tot persoon verschillen.