Verticale keizersnede

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Kiki, May 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ik heb er 1 en die gaat straks voor de 3e keer gezet worden ;)
    De werkelijke reden heb ik tot nu toe nog niet kunnen achterhalen waarom ik de snede zo heb en niet horizontaal. Buiten dat ik het erg lelijk vind, is er weinig aan te doen en zal ik me er wel bij neer moeten leggen dat het zo is.

Mijn vraag is nu: hoe vaak wordt deze manier nu toegepast als het om een keizersnede gaat? Uit mijn omgeving ken ik zat vrouwen die een ks hebben gehad, maar niemand die ook verticaal heeft. Ook in ons eigen verloskundigen praktijk hebben ze het nog niet eerder gezien terwijl er genoeg bevallingen gedaan zijn.

Waar moet ik vanuit gaan, 1 op de 100? 1 op de 500? Op internet kan ik er erg weinig over vinden.

Alvast bedankt,
    Groetjes van Kiki

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Kiki,

de redenen voor een verticale keizersnede zijn als volgt:
    OF je hebt een ouderwetse gynaecoloog gehad die het gewend was om het op die manier te doen (vroeger deden ze het altijd zo namelijk en op sommige plekken in het buitenland nog)
    OF er was een reden voor, en die is meestal dat de placenta ongunstig lag, dus voor de plaats waar ze anders de horizontale snede zouden doen. Je kunt namelijk niet door de placenta heensnijden.
    Als je eenmaal zo'n keizersnede hebt gehad gebruiken ze het litteken eigenlijk altijd opnieuw, anders zou je hele buik onder komen te zitten.

Je kunt ernaar vragen, misschien staat de reden in je dossier.

Mirjam

3. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Steenwijk
    Hoi Mirjam,

alvast bedankt voor je antwoord, maar de vraag was meer bedoeld hoe vaak het voorkomt.
    De reden zal ik nog eens naar vragen als ik over 3,5 week weer naar de gyn ga voor de laatste loodjes tot de bevalling.

Redenen tot nu toe die ik gehoord heb: spoed, maar ik ken genoeg vrouwen met een spoed ks die netjes een bikinistreeep hebben. En ook al eens werd er gezegd dat ik dik was en dat er daarom voor een verticale snede is gekozen. Sja, ook ken ik een aantal (erg) dikke vrouwen die ook een bikinisnede hebben, zij waren veel dikker dan ik toen was.
    Wat is een ouderwetse gyn? Bij alle vrouwen die door mijn vorige gyn zijn geholpen, zit de snede horizontaal.

Groetjes van Kiki

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Kiki,

ik kan geen percentages geven, ik zie het zelf bijna nooit meer, maar misschien dat een gynaecoloog daar zelf antwoord op kan geven. Ik bedoel met een ouderwetse gyn, dat die deze manier van opereren nou eenmaal heeft geleerd en nooit heeft aangepast.

Mirjam

5. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Steenwijk
    Haha, en vlak voor de operatie de mesen nog even scherp slijpen op een stuk leer... ;)
    Om te ontsmetten boven een vlammetje :)

Hou maar op, ik krijg allemaal middeleeuwse slagersbeelden voor me.

Evengoed bedankt voor je antwoord!

Succes met jou laatste loodjes,
    Groetjes van Kiki

Share This Page