Peuter met TOS straks naar regulier onderwijs?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mellebel, 29 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mellebel

Mellebel Bekend lid

20 jan 2013
    536
    6
    18
    Goedemiddag,

Ik ben opzoek naar ervaringen
    Mijn peuter van bijna 4 heeft een Taalontwikkelingsstoornis en zit nu vanaf maart op een vroegbehandeling groep van Kentalis waar hij best goed vooruit gaat. Hij blijft hier t/m januari 2018 en er kan uiteraard in die periode nog veel veranderen.

Hij wordt na de schoolvakantie weer getest en hieruit zouden ze misschien al kunnen concluderen of hij naar cluster 2 of regulier onderwijs zou mogen. Maar het probleem is dat alle scholen hier in de buurt (cluster 2) vol zitten dus zouden we moeten afwijken naar een andere stad. We hebben momenteel heel goed contact met een reguliere school die ook erg nieuwsgierig zijn over zijn ontwikkeling. Op deze school is ook eventueel de nodige ondersteuning. Wat ik nu wil met dit verhaal; is er iemand hier met een zoon/dochter met een TOS..die naar een reguliere basisschool is gegaan? En hoe gaat het in de klas?

Alvast bedankt!

2. Bailief

Bailief Niet meer actief

Hai :D

Uiteraard geen ervaring van mij zelf maar wel van verschillende moeders waar ik contact mee heb/had :)

Er zijn verschillende ouders die -ondanks het cluster 2 advies en beschikbare plekken hier- toch kiezen voor een plaatselijke reguliere school. Dit zijn wel vaak kleinere scholen. Zij zoeken dan heel gericht naar onderwijs op maat en bespreken dit uitgebreid met de directeur/directrice van de basisschool en evt de betreffende leerkracht als dat al bekend is. Ik heb eigenlijk altijd alleen maar goede verhalen gehoord. Verhalen over hoe goed het voor het kind is, hoe fijn dat het vriendjes in de buurt kan maken etc. Neemt natuurlijk niet weg dat het met de kinderen die wel naar het cluster 2 onderwijs gegaan zijn minder goed zou gaan, dat is zeker niet zo. Op basis van de ervaringen die ik nu heb gehoord kunnen beide keuzes prima zijn voor het kind.

Wat trouwens ook handig is om te weten: Kentalis kan een "rugzakje" meegeven voor je kind. Er kan dan voor een aantal uur hulp op locatie ingekocht worden via de zorgverzekering. Dit om de leerkracht nog wat handigheidjes oid mee te geven. De ouderbegeleider vertelde mij dit. Misschien kun je hier ook eens naar informeren.

Mellebel vindt dit leuk.
  3. Mellebel

Mellebel Bekend lid

20 jan 2013
    536
    6
    18
    Hey meid!

Wat een fijne reactie!!
    Ik kan hier wel wat mee. Want ik heb een heel erg goed gevoel over deze school..juist ook omdat ze zo betrokken zijn met ons. We hebben in november onze 3e afspraak met de school om te evalueren en bij onze laatste afspraak zei de logopediste die ook bij het gesprek zat dat er inderdaad ook een mogelijkheid is dat Kentalis blijft ondersteunen op de achtergrond. Ik ga dit dus zeker in mn achterhoofd houden. Dank je wel!

Meer ervaringen zijn overigens nog steeds welkom :)

Bailief vindt dit leuk.
  4. Treez

Treez Niet meer actief

Mijn kinderen hebben geen tos, maar ik heb zelf tot voor kort zes jaar bij kentalis gewerkt en heel veel kinderen met tos binnen het regulier onderwijs gezien.

Het klopt wat bailief zegt met betrekking tot het rugzakje. Je kan namelijk een onderwijsarrangement aanvragen. Je hebt een licht, medium en zwaar arrangement. Zwaar betekent cluster 2 onderwijs. Bij een licht en medium arrangement krijgt je kind ambulante begeleiding binnen het regulier. De ambulante begeleider kan je kind voor een aantal uren per week uit de klas halen om extra te oefenen, maar bijvoorbeeld ook de leerkracht ondersteunen en extra uitleg over tos geven. Bij een licht arrangement zijn dit minder uren dan een medium arrangement. De vroegbehandeling kan je ondersteunen in de aanvraag. Ik zou echter wel zo snel mogelijk starten met de aanvraag, want ik weet dat er in sommige regio's achterstanden zijn. Het zou fijn zijn als de indicatie er vanaf januari direct ligt.

Of het een kans van slagen heeft is uiteraard afhankelijk van de ernst van de tos een eventueel andere bijkomende problematiek. Mijn ervaring is wel dat dit zeker ook een voor een deel afhankelijk is van de school. Je schrijft als dat de school zeer betrokken is en dat is volgens mij een belangrijke voorwaarde. Verder. Hebben ze voldoende kennis van tos? Hebben ze ideeen over wat te doen als het vastloopt? Ik bedoel dan niet enkel met de taal en spraak, maar ook in de sociaal- emotionele ontwikkeling? Kinderen met tos hebben een wat hoger risico op dit vlak? Hoe gaan ze dit monitoren? Ik zal vooral hier ook over in gesprek gaan.

Wat ik trouwens zelf altijd mooi vinden dat kinderen met tos ondanks ernstige spraakproblemen goed door leeftijdsgenootjes worden begrepen en geaccepteerd. Volwassenen kunnen daar nog wel een voorbeeld aan nemen!

Mellebel vindt dit leuk.
  5. Mellebel

Mellebel Bekend lid

20 jan 2013
    536
    6
    18
    Treez, super bedankt voor je reactie. Heel fijn om te lezen. Ik ga de vragen/tips die je noemt zeker opschrijven en meenemen naar een volgend gesprek bij zowel Kentalis als bij de basisschool.

En je hebt helemaal gelijk.. ik merk het nu ook dat mijn zoon goed in de groep valt bij leeftijdsgenootjes en dat hij wordt geaccepteerd..zo mooi om te zien!

6. Treez

Treez Niet meer actief

Ik bedacht nog wat. Mocht het in de toekomst toch vastlopen op het regulier bijv. bij het leren lezen en schrijven of het vastlopen van de logopedische behandeling, dan betekent dit niet automatisch speciaal onderwijs. Je kan dan eventueel een kortdurend traject bij het spraak en taalambulatorium van kentalis aangaan. In acht weken wordt dan heel specifiek gekeken wat je kind nodig heeft op school en/of thuis en/of bij de logopedie etc. Dit levert vaak hele concrete adviezen op, waarmee school en de ambulante begeleider weer vooruit kunnen.

Mellebel vindt dit leuk.
  7. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113

Ik ben een leerkracht van een groep 1. Ik heb meerdere kinderen in mijn klas gehad met een TOS. Vorig jaar een kindje waarbij de TOS en het arrangement opgeheven werd. Dat was niet meer nodig, kindje goed vooruit gegaan!

Bij dit arrangement was inderdaad hulp van kentalis. Ze komen regelmatig observeren en geven de leerkrachten tips.

Reguliere school kan dus best, maar de school moet er wel achter staan! Dus duidelijk uitspreken en eerlijk zijn, dan kom je het verst.

Mellebel vindt dit leuk.
  8. Mellebel

Mellebel Bekend lid

20 jan 2013
    536
    6
    18
    Puzzelstukje, bedankt voor je reactie :)

Klinkt allemaal best positief! Ik ben benieuwd hoe ver we komen. Momenteel ben ik nog een beetje bang dat ie zal 'verzuipen' tussen zoveel kids.. maar dat is hoe ik het nu zie... er kan natuurlijk nog zoveel veranderen..

Ik zal het met de reguliere basisschool waarmee we contact hebben het er zeker nog uitgebreid over hebben.

9. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Mijn zoon heeft TOS en wij hebben gekozen voor een reguliere basisschool. De school is zeer betrokken en we kregen ook veel begeleiding vanuit logopedie waar hij twee keer per week heen ging.

Inmiddels is hij 5,5 en heeft geen logopedie meer nodig. Zijn spraak heeft nog maar kleine foutjes en hij kan zelfs al lezen. Volgend jaar kan hij ook al naar groep 3. Dit hadden we echt niet verwacht toen hij begon met vier jaar. Hij sprak amper en voor vreemden onverstaanbaar.

Van wat ik gelezen heb gaan kinderen ook vaak van cluster 2 weer terug naar regulier. Voor ons is het zeker een goede keuze geweest.

Mellebel vindt dit leuk.
  10. Mellebel

Mellebel Bekend lid

20 jan 2013
    536
    6
    18
    Wat goed Anne09! Mijn zoon spreekt momenteel ook grotendeels onverstaanbaar voor anderen. Maar begint nu 2-3 woordzinnen te spreken. Hij is ook snel afgeleid in een grote groep.. had/heeft jouw zoon dat ook?

Super fijn dat het nu zo goed gaat!

11. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik snap dat je het gevoel hebt misschien dat hij verzuipt, bij wijze van spreke dan. Ik vind de klassen ook echt veel te groot! Dat hebben andere ouders ook, en hun kind heeft geen TOS. Op veel scholen zijn de klassen te groot (zie staking).

Mijn dochter zou naar een groep 3 gaan met 34 leerlingen... Pfiew, gelukkig is die groep in 2en gedeeld.

Een leerkracht ziet jouw kind echt en doet wat hij/zij kan. Het is de vraag hoe de school dit oplost met extra handen in de klas voor zorgbehoefte. Dat zou ik zeker navragen.

Deel Deze Pagina