4 dagen werken na verlof?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door MiniMe81, 4 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Hi meiden,

Graag zou ik jullie mening en ervaring horen betreffende het weer aan het werk gaan na je verlof.

Toen ik zwanger was, heb ik besloten om straks 4 dagen te gaan werken (werkte voorheen fulltime), dus 1 dag minder. Leek me helemaal geen probleem. Naast dat ik dat wilde, was het mede een financiele kwestie omdat er toch nogal wat kosten bij zo'n kleintje komen kijken, plus het verschil wat ik straks minder ga verdienen natuurlijk.

Nu moet ik over 3 weken weer aan het werk, en ik zie er heel erg tegenop. Ik geniet zo van mn kleine ventje, en ik kan me niet voorstellen dat ik hem straks 4 dagen moet achterlaten! Ik word er nu al verdrietig van ;(
    Misschien valt het heel erg mee als ik straks eenmaal weer aan het werk ben, maar ik vraag me af hoe jullie dit hebben ervaren.

Wie werkt er ook 4 dagen, en hoe bevalt dit?
    Wie heeft het bijv. eerst geprobeerd maar is toch minder gaan werken?

Ik ga het gewoon eerst proberen, en mocht het echt te zwaar zijn, dan kan ik altijd nog besluiten om 3 dagen te gaan werken natuurlijk.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

2. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Ik werk 4 dagen in de week.
    Tuurlijk zou ik minder willen werken maar dat is bij ons financieel niet haalbaar.
    Ik weet dat mn mannetje in goede handen is bij opa en oma en bij zn papa *die wisseldiensten draait*
    Vrijdag is mamadag en daar kijk ik ook echt altijd naar uit. Heerlijk kroelen met mn mannetje.

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik werk 4 dg vast in de week en vind het heerlijk. Ik merk dat als je minder dan 4 dg werkt je echt als een part-timer wordt gezien, en alle leuke klussen gaan dan aan je voorbij. Tenminste, mijn werk kun je niet in minder dan 4 dagen doen. En ik was er snel aan gewend hoor, om mijn meisje naar de opvang te brengen. Man werkt ook 4 dg in de week dus dat maakt het nog leuker, de band die hij met haar opbouwt.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik werk sinds de geboorte van de oudste ook vier dagen, ben kostwinner en dus een financiële "noodzaak". MN partner is fulltime thuis en is 65-80% afgekeurd en heeft nu de zorg voor de meisjes.
    Ik heb er nooit moeite mee gehad om de oudste "achter" te laten op het KDV of bij de papa. Dus ik verwacht er over drie weken ook geen problemen mee te krijgen.
    Daarbij krijg ik de "kans" niet eens om ze te missen :D we zitten in het superhoogseizoen, dus moet mn koppie continue bij het werk houden.

5. Trotsemamsvan2

Trotsemamsvan2 Actief lid

2 jul 2011
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb hier een topic over geopend, onder die van jou;) Dat gaat hier eigenlijk over, ik ben dus 4,5 dag gaan werken na mijn verlof, ik heb het flink onderschat, ik vind het echt veel te veel. Ik baal ervan dat ik dat niet heb ingezien vóór mijn verlof omdat het nu lastiger is om mn uren te verminderen.
    Ik heb een functie waarin dat eigenlijk lastig is om mn werk te doen in minder dan 4 uur, ik zou het wel kunnen maar vraag me af of mijn baas dat ziet zitten.
    Ik denk erover om ouderschapsverlof op te nemen.
    Wat ik zo zwaar vind is het geregel, het gevoel hebben er al een dag op te hebben zitten voordat ik op kantoor ben, ik heb 2 kleine kindjes waarvan 1 baby. Mn kleine is nog zo afhankelijk, en ik vind het heel moeilijk om hem achter te laten, omdat ik wil werken. Ok het moet ook wel financieel gezien, en ik vind het ook een fijne afleiding hoor, maar 4,5 dag is erg veel. 4 dagen vind ik al heel erg veel, die ene halve dag erbij is nog extra veel te veel;) Ik moet alles doen in die ene vrije halve dag, niet alleen t huishouden maar ook de dingen als tandarts, consultatiebureau. Het is zo'n gehaast, voor ik thuis ben slapen mn kids al bijna, ook ben ik nog niet 100% mezelf, en in mn werk vergeet ik ook nog wel eens wat, ik voel me hier knap onzeker over. Ik zal binnekort een gesprek met mn manager aangaan hierover.
    Ik vind 4 dagen dus te veel, maar er zijn moeders die het zelfs fulltime aankunnen.
    Ik heb het gevoel dat ik noch op mijn werk noch thuis helemaal top aanwezig ben, alsof ik overal maar half ben zegmaar voor mijn gevoel.
    Maar probeer het even en kijk het aan. Wat voor werk doe je?

6. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik had een maand fulltime gewerkt, dochter ging 5 dagen naar een KDV. Daarna trok ik het niet meer, het was te zwaar om werk/kind/huishouden te combineren. Ik vroeg of ik 4 dagen kon werken, aan het einde van m'n werkdag werd ik naar huis gestuurd. Dat was dus een nee.

Ik hoop nu een baan te vinden in een andere sector, want de IT sector is niet zo gezinsvriendelijk in mijn ogen.

7. Trotsemamsvan2

2 jul 2011
    142
    0
    0
    NULL
    NULL

Zo zeg dat is ook lekker :x Wat idioot! Al knap dat je het een mand heb volgehouden hoor!

8. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Minime, Ik werk 4 dagen en heb een kindje van 15 maanden. Dit gaat prima. Het is natuurlijk wel aanpoten. Maar ik heb 11 weken vakantie per jaar (onderwijs) dus valt het dan wel weer mee. In het begin heb ik er heel veel moeite mee gehad om weer te gaan werken en zeker om 4 dagen te werken. Maar alles went.. Wel ga ik straks na de bevalling van de tweede een dag minder werken. Zeker omdat ik genoeg aandacht wil voor de kids en dat het thuis ook geen zwijnenstal wordt :p. Daarnaast paste eerst mijn schoonmoeder/moeder op. En die vinden dit met 2 kids straks te zwaar. En we willen niet meer dan 3 dagen KDV dus ook een reden om een dag minder te werken.

9. xxx1976

xxx1976 Bekend lid

14 aug 2006
    594
    0
    16
    Ik werk ook 32 uur, met 2 kids. De jongste gaat 3 dagen naar de creche, en is een dagje thuis bij papa. Het is wel te doen, mits je met weinig reistijd zit. Dit scheelt enorm.

10. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Ik werk 'gewoon' op kantoor, in de reiswereld. Het is leuk werk en mn collega's zijn hartstikke gezellig, maar het is geen baan waar ik echt helemaal mn ei in kwijt kan, en wat ik zou gaan missen. Ook is het op mn werk geen probleem om 3 dagen te werken (zijn genoeg parttime moeders bij ons) maar ik moet eerst kijken hoe we financieel allemaal uitkomen. Ik wil niet elke maand elk dubbeltje moeten omdraaien zeg maar.

Wel fijn om te horen dat er nog genoeg mama's zijn die 4 dagen geen probleem vinden. Ik krijg namelijk bijna altijd te horen: '4 dagen, zoveel? Weet je het wel zeker?'
    Ja, dan ga ik dus twijfelen of het inderdaad wel een goed idee is.

Ik ga het gewoon proberen en als het echt zo erg tegenvalt dan is het ook zo geregeld dat ik nog een dagje minder werk;)

11. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Minime, Ik krijg ook vaak die opmerking dat 4 dagen veel is. Maar krijgt mijn vriend ooit de opmerking dat 5 dagen veel is als je kinderen krijg.......nee....... Dus hoezo een ouderwetse gedachte.

En kinderopvang is erg goed voor de sociale ontwikkeling van een kind. Zeker in de eerste jaren. Kijk als ze straks naar school gaan vind ik het anders dan wil ik thuis voor ze klaarstaan met de thee en de koekjes. Alhoewel ik niet weet hoe ik dat praktisch met werk moet doen maar dat zien we dan wel weer.

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Dat lijkt me de goede insteek, het is namelijk altijd wel wat. Mensen zeggen dat ze 4 dagen veel vinden. En als je minder gaat werken zeggen mensen dat ze het wel weinig vinden. Ik ben er achter gekomen dat mensen gewoon graag wat zeggen over hoe jij met je kind omgaat :D Ik laat ze maar kletsen tegenwoordig ;) Wel als tip, wanneer je begint met werken, geef het even tijd om te wennen. Dus niet direct een beslissing nemen over of het wel of niet gaat, ik vond beginnen met werken echt zo'n fase waarin je alles weer opnieuw moet inregelen, bijna een nieuwe kraamtijd qua wennen ;)

13. Bri

Bri Niet meer actief

Heb niet alles gelezen, maar reageer even op je eerste bericht.

Toen mijn oudste geboren was, heb ik 4 dagen per week gewerkt. Vond ik echt prima te doen. (voor het verlof werkte ik overigens ook al 4 dagen, eerst omdat ik er een opleiding naast deed, daarna omdat ik veel voor m'n moeder moest doen die in zkh en revalidatie terecht kwam, en daarna omdat ik het eigenlijk wel lekker vond om 1 dag zelf te kunnen invullen).
    En dat waren niet altijd 9 tot 5 dagen, heb ook vaak 's avonds gewerkt of lange dagen gemaakt.

Na de geboorte van de 2e vond ik dat wat te zwaar. Nu heb ik een contract voor 24 uur en daarnaast werk ik af en toe wat voor mezelf (heb ook nog een eenmanszaak). Er zijn weken dat ik 4 of meer dagen werk, en weken dat het er maar 3 zijn.

Je merkt het wel, als je een tijdje bezig bent hoe het je bevalt.
    Succes! en geniet van de laatste verlofdagen.

14. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik werk 36 uur, 4 x 9 en ben doordeweeks alleen met mijn dochter.
    Ik heb er lang over gedaan om de balans te vinden, dat moe tik je eerlijk bekennen. En vanwege mijn lange werkdagen, sta ik dus ook elke werkdag om half 6 al op. Dat sloopt best wel een beetje.

Toch, na een hele periode van tobben, hebben we onze draai goed gevonden. Het blijft pittig, maar ik vind het inmiddels wel goed te doen. Als het kon zou ik wel minder willen gaan werken. Misschien nog steeds wel die 4 dagen, maar dan minder uren per dag. Maar als dat niet mogelijk blijft, dan red ik het zo prima.

15. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Er zijn dus genoeg mama's die nog meer werken! Respect hoor!

Ik denk dat vooral je instelling heel belangrijk is.
    Toen ik zwanger was en besloten had dat ik 4 weken van tevoren met verlof zou gaan, kreeg ik hetzelfde soort reacties: Of ik het wel zeker wist en dat ik 6 weken van tevoren moest gaan omdat het zo zwaar is op het laatst.
    Bij iedereen verschillend dus. Ik ben gewoon bij 36 weken met verlof gegaan en had nog wel 2 weken langer kunnen werken voor mn gevoel.

Eigenlijk zie ik niet eens zo erg op tegen werken. er zijn alleen een paar dingetjes voorgevallen bij het bedrijf waar ik werk waardoor ik er niet zo'n zin in heb.

16. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Pfff, gelukkig, ik ben niet de enigste die 4 dagen werkt! Hier ook financiele noodzaak:( Ik wil wel kunnen leven! Met 24 uur kan het wel, maar er moet niks kapot gaan (met hele hoge kosten) en we kunnen daarnaast ook nooit wat leuks doen. Nu met een 32 uurs contract lukt dat wel. Al mis ik mijn kleine mannetje wel natuurlijk. Maar het beheerst niet meer mijn dag zeg maar. Had dat in het begin wel heel erg.

17. Trotsemamsvan2

2 jul 2011
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat heb ik dus wel nog, dat het mijn dag beheerst, ik kan het ook goed van me afzetten hoor, als ik bzig ben met mn werk. Maar op sommige (veel) momenten voel ik me ineens heel erg 'leeg' als ik aan mn kleintje denk. Das echt een rotgevoel.
    Helaas zit ik dus niet lekker in het 4 dagen werken en vind ik het net even teveel.
    Maar instelling heeft hier zeker wat mee te maken, ik ging ook 2 weken vooraf met verlof. Ben ook een doenner, en iemand die niet snel opgeeft. Maar ik had me vooraf niet kunnen bedenken wat het ( voor de 2e keer ) moederschap met je kan doen. En met name 2 kids vind ik wel echt pittiger dan 1. Voordat het allemaal in bed ligt savonds, en voor je iedereen hebt weggebracht en opgehaald. Heb dr al een dag opzitten als ik op mn werk ben ;)
    Dus ik hoop dat ik dmv OV minder kan gaan werken.
    Maar tis heel persoonlijk inderdaad. En kun je het financieel redden uiteraard!! Nu werk ik 4 dagen, en dat is financieel prettig, echter heb ik ook echt geen tijd om het uit te geven haha! Als ik een dag vrij ben doe ik boodschappen en verder ben ik lekker met de kids bezig. Dus daar valt ook wel weer wat van te zeggen ;)

18. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een vierdaagse werkweek. Deed ik al voor de geboorte van de oudste omdat 5 dagen fysiek niet meer kunnen. Zo blijven werken vanwege de financien. Daarnaast vind ik mijn werk als redacteur veel te leuk. Ik laat wel vrijwel alle buitenlandse trips schieten, al ben ik in februari nog een paar dagen weg geweest. Maar naar de VS of zo heb ik geen trek in (mis ik m'n mannetjes en meiske te veel).
    Sinds een jaar heb ik een halve dag ouderschapsverlof erbij, maar ik weet nog niet wat ik daarmee ga doen als ze in Den Haag daadwerkelijk de ouderschapsverlofkorting gaan afschaffen in 2013. Dat geld is net het beetje dat het gemis van die 3,75 uur goed maakt.

19. Trotsemamsvan2

2 jul 2011
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Serieus willen ze dat gaan afschaffen joh? wat een stomme actie... Dat geld kun je inderdaad net even goed gebruiken als compensatie.

20. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    ik werk straks op contract nog 100% en die ene dag die ik minder ga werken is ouderschapsverlof. Ja het scheelt toch weer als je daar nog iets van terug krijgt.

Deel Deze Pagina