Hallo, Ik zit vanaf 18 november in de ziektewet door mijn zwangerschap. Alleen is mijn contract per 1 december veranderd naar minder uren, en verlengd van bepaalde tijd naar onbepaalde tijd. Dus ja mijn contract is verlengd tijdens mijn ziektewet. Alleen nu is mijn vraag. Hoor ik nu betaald te krijgen naar het gemiddelde wat ik in het voorgaande periode heb verdient tot maximaal een jaar? En zo ja, dit geld wordt betaald aan mijn werkgever en die moet na aftrek van loonheffing enz. Dit weer betalen aan mij toch? Ongeacht of deze uitkering hoger is dan het minimale loon wat ik zou moeten verdienen als ik gewoon per 1 december aan het werk had gekund? Of mogen/moeten ze mij gewoon 100% betalen naar het loon wat ik per 1 december voor had moeten werken, ongeacht of ik voor die tijd al in de ziektewet zat? Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb kunnen uitleggen Alvast bedankt voor de reactie,
Beste Sierra, Je bent ziek door je zwangerschap en wilt weten hoeveel je nu betaald zou moeten krijgen. Als je ziek bent in verband met je zwangerschap, kan de werkgever je bij UWV ziek melden. UWV betaalt dan jouw Ziektewet-uitkering aan je werkgever. De uitkering wordt bruto (en inclusief werkgeverspremies) aan de werkgever overgemaakt. Je werkgever draagt vervolgens loonheffing en premies af en betaalt het bedrag netto aan jou uit. De hoogte van de uitkering is een gemiddelde van je salaris in de twaalf kalendermaanden voor je eerste ziektedag. De laatste maand of vier weken (als je werkgever per week of vier weken betaalde) worden daarbij niet meegenomen. Heb je korter dan twaalf maanden bij je laatste werkgever gewerkt? Dan wordt het gemiddelde berekend over de periode waarin je wel in dienst was. Het uitkeringspercentage is 100%. Je werkgever moet de Ziektewet-uitkering die UWV betaalt dus doorbetalen aan jou. Ik wens je een goede verdere zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
Ha Ellen, Heel erg bedankt voor u reactie, helaas zal ik een goed gesprek met mijn werkgever moet voeren want wat u uitlegd gebeurd niet. Nogmaals bedankt voor de verheldering.
Ik heb nog 1 vraag hoeveel procent is de werkgeverslasten gemiddeld? buiten vakantietoeslag om. Alvast bedankt weer.
Beste Sierra, Ik heb daar geen gemiddelden van. Het zijn percentages van het loon. Overigens zijn deze bedragen niet van invloed op de hoogte van het loon dat jij van je werkgever zou moeten krijgen. Aan de hand van de schriftelijke toekenning van de ziektewetuitkering kun je dat zelf berekenen: Je neemt het dagloon van de ziektewetuitkering en vermenigvuldigt dit met het aantal dagen per betaalperiode (keer 21,75 dagen als je per maand krijgt uitbetaald, keer 5 als je per week krijgt uitbetaald of keer 20 als je per vier weken krijgt uitbetaald). Dat is je inkomen inclusief vakantiegeld. Als je daar 8% vakantiegeld vanaf trekt, heb je het bruto-inkomen dat op de loonstroken van je werkgever moet staan. Wil je weten hoeveel Ziektewet-uitkering UWV precies aan je werkgever heeft overgemaakt, neem dan contact op met UWV Telefoon (0900-9294). Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV