Vervangende gastouder - uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Bloemetje1987, 18 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloemetje1987

16 jan 2016
    64
    0
    0
    NULL
    NULL
    Net geplaatst op zwangerschap en werk maar kwam hier terecht dus misschien weten jullie een antwoord van het UWV.

Goedemiddag,

Ik werk als gastouder bij iemand anders thuis en krijg een zwangerschapsverlofuitkering straks via het UWV. Dit omdat ik onder zpp'ers val.

Nu komt er tijdens mijn verlof een vervangende gastouder bij de kinderen thuis. Ik heb te horen gekregen dat ik dan mijn salaris gewoon op mijn rekening krijg en die moet doorstorten naar de vervangende gastouder.
    Dit kan ik dan bij de belasting als onkosten invoeren. Maar ik krijg natuurlijk ook mijn uitkering op dezelfde rekening. Kan dit kwaad voor mijn uitkering, wil niet gekort worden of achteraf moeten terugbetalen omdat ik geld moet doorstorten van iemand anders.

Wie heeft hier ervaring mee? Want ik vind het allemaal een klein beetje vaag en wil niet voor kosten opdraaien die niet voor mij zijn.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 18 jul 2016
    Laatst bewerkt: 18 jul 2016
    Beste Bloemetje1987,

Uit je verhaal maak ik op dat je de ZEZ-uitkering wenst te gebruiken voor een vervangende gastouder. Die mogelijkheid bestaat.

UWV kan er ook voor zorgen dat de betaling direct wordt overgemaakt aan het bemiddelingsbureau. UWV betaalt dan bruto uit. Dit is voor jou voordeliger aangezien er dan geen loonbelasting wordt ingehouden. Mocht je de uitkering zelf willen ontvangen, dan wordt er wel loonbelasting ingehouden.

Waar je ook voor kiest, het zal verder geen gevolgen hebben voor de hoogte van de ZEZ-uitkering. Voor de hoogte van de uitkering kijkt UWV naar de winst die je hebt gemaakt of naar het aantal uren dat je hebt gewerkt. Het gaat hierbij om het jaar voorafgaand aan het jaar dat je de ZEZ-uitkering ontvangt. Voor meer informatie, zie: Ik ben zwanger en zelfstandige (ZEZ) - UWV - Voor Particulieren

Ik wens je alvast een fijne tijd toe!

Met vriendelijke groet,

Erik
    UWV Webcareteam

3. Bloemetje1987

16 jan 2016
    64
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee ik krijg een zez uitkering voor mijzelf. De vervangende gastouder werkt 4 maanden op mijn opvangadres (bij ouder thuis) en die storten het salaris naar bemiddelingsbureau en die naar mij en ik moet het doorstorten naar de vervangende gastouder. Bemiddelingsbureau geeft aan dat dit zo moet omdat ze anders een ander LRKP nummer moeten aanvragen voor de vervangende gastouder.

Dus de uitkering is voor mijzelf en dan het salaris wat de ouder mij betaald moet ik doorstorten. Maar ik vraag mij af of dit wel mag en ik hiermee niet in de knoei kom met jullie en de belasting.

Groetjes!

4. Bloemetje1987

16 jan 2016
    64
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hebben jullie mijn reactie nog gelezen?

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hoi Bloemetje1987,

Zeker hebben we je aanvullende reactie gelezen. Hierbij ons antwoord.
    Je wilt graag weten of de manier waarop de vervangende gastouder betaald wordt, door jou via het bemiddelingsbureau, wel juist is.
    Deze vraag kun je het beste navragen bij de Belastingdienst of het Juridisch Loket. Ik heb hierover geen juridische kennis.

Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina