eigen pensioen regelen. Waar op letten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamzie, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hoi allemaal,

Mijn man krijgt deze week een contract bij zijn nieuwe baas :D
    Maar hun doen niet aan een collectieve pensioenregeling.
    Dus hij moet daar zelf voor zorgen.
    Wij hebben daar beide geen verstand van dus nu is mijn vraag : waar moeten we zijn voor zoiets en bij welk bedrijf zeker NIET?
    En waar moeten we allemaal op letten als we zoiets gaan afsluiten?

Alvast bedankt!
    Groetjes mamzie

2. valhalla

valhalla Niet meer actief

Dat is wel heel lastig te zeggen als je niets van iemand zijn verdere situatie afweet hoor! Het ligt eraan wat je wil. Wil je op een gelijkwaardig inkomen houden als je stopt met werken, of neem je met minder genoegen? Wanneer wil je stoppen met werken? Is dit pensioen je enige oudedagsvoorziening, of heb je verder nog geld hiervoor?

Verder moet je kijken hoe je het op wil bouwen, middels sparen zonder risico en een gegarandeerd rendement, of middels beleggen of een combinatie?

En verwacht je man nog carrière te gaan maken, of zal zijn loon niet erg drastisch (meer) stijgen?

Als je dat allemaal voor jezelf op een rijtje hebt zou je je eens voor kunnen laten lichten bij deze of gene. Of door een onpartijdige actuaris hiernaar laten kijken. Let wel op kosten die worden ingehouden voor weduwen- en wezenpensioen. Het valt vaak niet op, maar die worden vaak van je inleg afgehaald, waardoor je uiteindelijk veel minder inlegt dan je zelf denkt. Zo lang je man niet overlijdt, betaal je die premies namelijk wel, maar je ziet ze nooit terug. (liever dat ie niet overlijdt natuurlijk, maar houd er rekening mee).

Op mijn werk hebben we erg slechte ervaring met Avero Achmea en juist hele goede (wat betreft duidelijkheid in kosten, bereikbaarheid enz) met Centraal Beheer.

Verder kan ook het banksparen een goede aanvulling zijn, omdat dit gewoon een geblokkeerde spaarrekening is, zonder hoge kosten die een pensioenverzekering vaak wel heeft, maar wel met een aantal fiscaal gunstige voordelen (valt bijv. buiten vermogensheffing)

Dit is wat me zo even te binnen schiet...

3. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    wauw, dan komt er meer bij kijken dan ik zo had gedacht zeg pffff.

Is misschien een idee om iemand van een pensioen maatschappij over de vloer te hebben om het uit te zoeken?
    Of zijn dat juist erge verkoopmensjes?

Enne,. wat is een onpartijdige actuaris? ( voel me een beetje erg blond nu hihi )
    Wij hebben bijvoorbeeld iemand die voor ons altijd de belastingaangifte doet ( een erkend bedrijf )
    Kunnen we ons misschien door hem laten inlichten? Of is dat weer iets heel anders?

4. valhalla

valhalla Niet meer actief

Een actuaris is iemand die heel veel van pensioenen weet, in de zin van dat ie er voor doorgeleerd heeft... (waar je zin in hebt... :p)

Je kan je inderdaad voor laten lichten door een verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon, maar de vraag is hoe objectief ze zijn. Ze hebben erg mooie berekeningen, maar die geven vaak geen volledig inzicht. Ze maken bijv. berekeningen met 100% van je inleg, maar vermelden niet dat ze hieruit de risicopremies betalen, en beheerskosten, administratiekosten en poliskosten enz.

Uiteindelijk kan het geld dat daadwerkelijk voor pensioenopbouw wordt bestemd nog maar 50% zijn van het geld dat je maandelijks betaalt. Wij hebben dit ook gehad met het pensioen van mijn man bij Avero.

Op m'n werk hebben we ook de offertes van allerlei pensioenaanbieders laten nakijken door een accountant. Die weet misschien ook niet alles, maar wel veel meer dan wij.

Succes in elk geval!

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hou er in ieder geval rekening mee dat het geld nu niet net zoveel waard zal zijn in de toekomst (tenzij er iets geks gebeurt). Dus als je nu spaart voor een inkomen van 2000 euro als je met pensioen bent, zal je daarmee niet net zoveel kunnen kopen als nu met 2000 euro.

Deel Deze Pagina