Tja dan moet je zelf maar op de onderhemden van zijde/wol. oooh wat naar die hemelse warmte en zachtheid (en geen kriebel, dat is t voordeel van wolmix) t ziet er alleen niet uit als geschikt voor de voorpagina van de december editie van de lingerie zaken, tenzij ze een Siberië/Groenland editie gaan maken.
Een wollen dekbed voelt natuurlijk niet als een wollen trui, er zit normaal een katoenen tijk omheen en dan nog een dekbedovertrek. Wij hebben trouwens geen wol, maar katoen (ook de vulling dus), is ook fijn. Maar goed, wol schijnt ook heel goed warmteregulerend te zijn, dus ook fijn voor degenen die het juist snel warm hebben, Ik vind het voordeel van katoen dat je het ook prima heet kunt wassen (overigens kan dat ook met sommige wollen dekbedden, maar die zijn vaak erg prijzig).
Het gaat ook niet om hoe het voelt, het gaat erom dat zijn keel en neus dicht gaan zitten. Net zoals bij dons, waar ook een katoenen tijk omheen zit. Gisteren was hij dan eindelijk binnen, een pakketje van 40 x 40 cm, zo'n 20 cm dik. Hoe kan daar een all seasons dekbed in zitten?? Het was dus ook een heel dun ding... Beetje een anticlimax! Ik heb er vannacht onder geslapen en het voelt wel heel fijn. Niet dat het zoals dons helemaal om je heen valt maar wel soepeler dan de synthetische gevallen die we hebben. Ik denk dat het in de zomer echter heerlijk is, voor de winter is deze voor mij in ieder geval echt te koud. Ik werd rond 2.30 uur wakker en heb er een extra deken overheen gegooid, waar ik tot nu toe onder m'n donzen dekbed elke keer mijn t-shirt uit trok omdat ik het te warm had. Deze is het trouwens: https://www.zijdendekbed.nl/zijden-dekbed-katoenen-tijk-300g-m2.html Mijn man gaat hem vannacht proberen, die heeft het minder snel koud dan ik. Misschien dat ik nog een winterdekbed probeer van een goedkoper merk. Blijkbaar is er verschil tussen pollen en lange vezels. Die ik nu heb heeft alleen lange vezels en is dus niet doorgestikt. Die andere die ik op het oog heb is wat meer doorgestikt door de losse pollen. Ik dacht dat geeft misschien juist nog wel wat meer een dons idee: https://www.weidswonenenslapen.nl/sichou-zijden-winterdekbed-comfort/ Maar ik weet het nog niet zeker, want ik had het kououououd!
O sorry, ik had dat niet begrepen dat hij ook allergisch voor wol is. Nee, dan is het geen optie inderdaad. Ik vind zelf katoen dus heel fijn (dus 100% katoen), daar heb je ook 4 seizoenen varianten van. Ik ben best wel een koukleum, maar als ik er dan een overtrek en hoeslakens van flanel (katoenflanel dan ook natuurlijk) omheen doe, dan vind ik het toch lekker warm.
Ontzettend bedankt voor je revieuw, hier heb ik echt wat aan! En wat jammer dat het is tegengevallen en je het koud hebt gehad. Hopelijk kun je er in de zomermaanden van genieten.
Dat katoen is het ook niet. Heel zwaar en star. Gelijk weer terug in de doos! Vandaag naar een beddenzaak geweest en daar raden ze Ecodown aan. Als de het niet is, dan moet inderdaad m'n man er maar uit .
Wij slapen onder het wol en nooooit meer dons voor mij. In de zomer veel minder gezweet, in de winter lekker warm. Ik was ook allergisch voor wol maar heb het opgebouwd (begonnen met kussen van man naar wol) en gaat al weer jaren goed gelukkig. Mijn zoon heeft huisstofmijt allergie maar is dus zo gewend aan het zware van een wolle deken dat hij 'm nog steeds gebruikt icm een allergische hoes (die wonderbaarlijk zacht is). Wel wordt de warmte op die manier minder goed reguliert wat best jammer is.
Wij hebben een 4 seizoenen wollen dekbed van Cinderella. Heerlijk! Hij valt zeker wel lekker om je heen, dat vind ik wel belangrijk. Alleen in juli/augustus is het te warm, ook het dunste deel vind ik dan te warm. Daarom hebben we voor de warmere nachten een katoenen zomerdekbed, ook erg fijn. Vind het toch prettiger dan alleen een laken. Dus eigenlijk 3 delen hier en helemaal tevreden