Hey meiden, Vandaag voor ons een heftig dagje. Toen we in Maastricht aankwamen zeiden ze de gehele 20 weken echo overnieuw te doen voor beide kindjes. Eigenlijk was alles goed. Het jongetje had veel vruchtwater en lag bijna 2 weken voor op groei. Dit hadden ze bij ons ook geconstateerd en ik moet die suikertest dadelijk toch opnieuw doen. Het meisje lag een klein weekje voor op groei maar haar vruchtwater was normaal. De dubbele golfbal was niet iets om ons zorgen over te maken, het is wat kalk op het spiertje van het hartje en dit gaat vanzelf over en heeft ze geen last van. Toen de echo klaar was gingen ze even overleg plegen met de gynaecoloog van daar ivm de groei en het vruchtwater. Na ongeveer een half uur wachten kwam de gynaecoloog de kamer in en wilde toch nog even wat beelden bekijken dus kreeg opnieuw een echo. Ze wilde de jongen in 3D zien, en keek naar de stand van de oortjes en het aangezicht of dit mooi rond was. Dit zag er prima uit. Toen ik vroeg waarom ze dit wilde zien nam ze ons mee na haar spreekkamer, zodat de kamer weer gebruikt kon worden voor de volgende echo. Toen we daar zaten zei ze in eerste instantie dat ze geen afwijkingen gezien hebben en dat het hartje er goed uit ziet. Daarna vroeg ze of we bekend zijn met het syndroom van noonan. Hier hadden we beide nog nooit van gehoord. Ze begon uit te leggen dat ze hier een studie na gedaan heeft en dat ze momenteel een boek aan het schrijven is over dit syndroom. Het wordt vaak pas ontdekt na de geboorte maar tegenwoordig ook door prenatale screening. Symptomen zijn vaak een hartafwijking, een andere stand van de oortjes, of vocht in het hoofd waardoor het kindje een breder of langer vorm hoofd kan hebben. Dit had ons kindje allemaal niet maar ons kindje had met 12 weken wel een nekplooi van 2.9 en nu veel vruchtwater. Ook dit behoord tot de symptomen dat je mogelijk een kindje met het syndroom van noonan kan hebben. Bij een mildere vorm is dit straks terug te zien bij je kind dat hij gedragsproblemen kan gaan vertonen, vaak woede aanvallen en concentratieproblematiek. Toen zei ze dat wanneer we dit zeker willen weten ze een vruchtwaterpunctie moeten afnemen, dit doen ze dan van beide kindjes omdat ik zwanger ben van een tweeling. Ze zei dat dit vandaag of morgen moest plaatsvinden omdat mochten we besluiten de zwangerschap te willen beeindigen dit voor 24 weken moet ivm juridische regels. Ze vertelde dat de uitslag 3 weken gaat duren dus dat er haast bij geboden wordt. Daarna ging ze gewoon verder met haar verhaal dat wanneer 1 van de twee kindjes het syndroom heeft en wij besluiten het kindje daarom niet te willen laten komen dat ze dan via een injectie het hartje doen laten stoppen met kloppen omdat het niet geboren kan worden ivm het tweede kindje. Daar zaten we dan, weg roze wolk! Het was zo een klap dat iemand ineens praat over het beeindigen van je zwangerschap.. Mijn man en ik waren beide heel stellig dat we bij deze vorm van een afwijking de zwangerschap niet gaan beeindigen dus de conclusie was dat een vruchtwaterpunctie geen zin heeft. Ik wil ook niet het risico lopen dat mijn vliezen breken en ik 2 gezonde kindjes verlies. De gyn. stelde daarom voor om met 24 weken nog een suikertest te doen, en daarna een echo te plannen weer bij hun in combinatie met een genetica arts omdat het een genetische afwijking betreft. Daarna kwam de mededeling dat wanneer nou blijkt dat ik zwangerschapssuiker heb (waarvan het risico heel groot is omdat de baby's ook echt voor op groei liggen) dan kon ik die echo bij hun afzeggen. Mijn man en ik liepen daar die spreekkamer uit en ik kon echt niet bevatten wat ons allemaal gezegd is, ik werd eigenlijk steeds bozer. Je gaat toch niet uitleggen hoe je een zwangerschap beeindigd terwijl de kans heeeel erg klein is en je vraagt toch eerst aan je patient of ze wel of geen vruchtwaterpunctie willen anders is die info toch ook overbodig. Ik heb echt bijna de hele terugweg naar huis gehuild. Omdat ik om een folder had gevraagd over dat syndroom (wat er overigens niet was) zei de gyn dat ze voor mij wel wat info wilde gaan opzoeken en dat ik beter niet op internet kon kijken. Om 17uur vandaag belde ze me op dat ze een website voor me had met eerlijke info. Ze vroeg ook hoe het met me ging. Ik heb haar gezegd dat mijn gevoel zegt dat ik gewoon weer suiker heb (die kans is zelfs 50% bij een tweede zwangerschap), ze zei meteen, ja dat lijkt mij ook waarschijnlijker en ik heb haar terug gegeven dat het niet handig is om een procedure te gaan uitleggen over het beeindigen van een zwangerschap als je niet eens gevraagd hebt of je patient wel of geen punctie wil laten doen, ik heb gezegd dat dat erg hard binnenkwam. Ze zei dat ze het fijn vond dat ik haar dit terug gaf want daar kon ze wel wat mee... Nou daar ben je dan mee bedankt! Ik ga dit zo snel mogelijk met mijn eigen gyn. oppakken want wil graag zijn mening hierover horen. Mijn gevoel is dat het voor haar ook om eigen belang ging. Ze is bezig met dit onderzoek, schrijft er een boek over en het is natuurlijk erg fijn als ze een patient ontdekt waarbij ze het syndroom voor de geboorte kan vaststellen, dat gevoel heb ik er nu een beetje aan overgehouden maar het blijft toch door je hoofd spoken.. De combinatie van een verdikte nekplooi met veel vruchtwater was overigens de minst heftige kenmerk, want een afwijking is er niet gezien... Ik moet het even laten bezinken maar dat is meer de manier hoe dit gebracht is, ik heb zelf het gevoel dat ik suiker heb, de vorige test was ook erg vroeg gedaan, eigenlijk te vroeg omdat je het pas vaak later ontwikkeld. Ik hou jullie op de hoogte.
@nijn; tjee wat een verhaal zeg! Echt slecht dat die vrouw over het beëindigen van de zwangerschap begint! Ze zou jullie eerst moeten informeren en afwachten wat jullie reactie zou zijn. Je zou daarna, mocht het nodig zijn, altijd nog advies daarover kunnen geven maar zeker niet in hetzelfde gesprek. Misschien was het inderdaad wel eigen belang. Goed dat je dit teruggekoppeld hebt naar haar. Dus nu moet je over 4 weken een suikertest doen? En tot die tijd even geen onderzoeken? Wel fijn dat er verder geen afwijkingen enzo te zien waren!
@kimsel; afgelopen nacht is eigenlijk alle spanning eruit gekomen, ik werd om half 5 wakker en kon er niet meer van slapen en heb alleen maar gehuild. Ik heb mijn man vanochtend de poli laten bellen omdat ik zelf niet uit mijn woorden kon komen. Vandaag en morgen was echt geen plek, spreekuur zat vol en kon maandag pas terecht. Toen mijn man het verhaal vertelde ging ze hier een notitie van maken met de vraag of de gyn. mij daarover wil bellen. Nou nog geen 5 min later gaat mijn telefoon. De gyn. had het verhaal gisteravond nog doorgekregen van een collega gyn. (die gister de informatie heeft aangenomen van die gyn uit maastricht). Hij wilde mijn verhaal graag horen. Aangezien ik nogal emotioneel was heb ik het volledige verhaal tussen de tranen door kunnen vertellen en hij zei meteen dat dit echt niet kan hoe dit gebracht is, ze had nooit over het afbreken van een zwangerschap mogen praten. De gyn had zelf geen kennis van dit syndroom dus ik heb hem de website gegeven die ik gekregen heb van de gyn. uit maastricht. Mijn gyn. gaat dit doornemen en ik mag om half 2 even langskomen, hij had om 13 uur een korte operatie en om 14 uur begon zijn spreekuur maar dan konden we daarvoor even rustig om de tafel. Dit geeft meteen rust, wat een fijne man is het toch, een hele andere manier van omgang als daar in Maastricht..
@nijn; fijn dat je eigen gyn dit oppakt en dat je vanmiddag nog even terecht kunt. Ik zou inderdaad alles op tafel gooien zodat je in ieder geval je verhaal kwijt bent en misschien daarmee ook wel wat spanning. Succes!
@nijn: Wat slecht van die gyn zeg! Kan me voorstellen dat je helemaal van slag bent.. Hopelijk kan je eigen gyn je vandaag geruststellen. Laat je niet gek maken door zo'n gek mens hoor! Succes!
Gister gesprek met de gyn was wel fijn maar ja hij kon er niet echt veel over zeggen. Hij zei wel dat ze nooit over het afbreken van een zwangerschap had mogen praten en daarnaast is het waarschijnlijker dat ik gewoon weer suiker heb ook gezien mijn voorgeschiedenis met rowi. Daarnaast zei die wel dat hij het allemaal een beetje vergezocht vind, ik word doorverwezen ivm het hartje en dan gebeurd dit ineens. Het was eigenlijk een heel informeel gesprek, kreeg zelfs een kopje thee erbij. Alleen al even die ruimte en een luisterend oor geeft je wel een fijn gevoel dat iemand ook echt betrokken is. We hebben afgesproken dat ik met 24 weken die suikertest opnieuw ga doen, over 3 weken dus. Mocht ik geen suiker hebben is de kans op dat syndroom nog maar heel klein maar dan laat ik de echo in Maastricht op 13 maart wel doorgaan, mocht ik suiker hebben zeg ik die af. Alle grote kenmerken van dat syndroom heeft ons kindje niet dus ik hou mezelf maar in gedachten dat ik me daarom ook geen zorgen moet maken maar toch blijft het wel in je achterhoofd aanwezig en beïnvloed wel een deel van je zwangerschap.. Hoe issie met de rest?
Goeiemorgen! Hoe is het met jullie? @Nijn; heb je het gesprek een beetje een plaatsje kunnen geven? Hoe is het nu met je? Over 1,5 week een nieuwe suikertest? @PP; hoe is het met je? Veel last van zwangerschapskwaaltjes? Wanneer had je de eerste echo ook alweer? @Sasjuh; hoe is het met je meiden? Hier alles goed. Er begint een beetje ritme in te komen nou dus dat is wel fijn. Boet doet het hartstikke goed. Hij groeit goed. Echt een makkelijk mannetje. Fiene is ook echt een trotse zus! Ze is echt al gewend. Wil de hele tijd tijd met hem knuffelen enzo. Ze kent alleen haar eigen krachten nog niet . Gelukkig is van negatieve aandacht ook geen sprake meer. Ze heeft weer haar ritme gevonden en slaapt ook de nachten nu gewoon goed door. Dus ik ben lekker aan het genieten!
@kimsel; wat fijn dat Fiene nu goed reageert, lijkt me toch wel fijn he dat ook zij een beetje gewend is nu! Hier gaat het een beetje op en af. Ik probeer het hele gesprek een beetje naast me neer te leggen maar het blijft toch door m'n hoofd spoken en soms heb ik mijn emotionele momenten. Ik baal er gewoon van dat ik niet echt kan genieten van mijn zwangerschap. Ik kan zelfs niet lang staan of lopen, dan krijg ik al overal last van en ik moet toch nog echt een hele tijd en dan dit hele gebeuren erbij, de bloeddruk, hopelijk de suiker.. En die hartslag zit me ook niet lekker. Ik moet as dinsdag naar de gyn. en daarna naar de internist. Waarschijnlijk over 2 weken die suikertest. Dus nog even spannend allemaal. @pp; bijna de echo? Spannend he.. @sasjuh; al even niets vernomen.. Hoe ist met jullie?
*Zwaai* Sorry, erg druk hier met de kindjes, werk en studie dus weinig op het forum geweest! Nijn kan me voorstellen dat de zwangerschap niet erg onbezorgd verloopt zo. Werk je eigenlijk nog of zit je al thuis? Kimsel fijn dat het allemaal goed begint te lopen nu bij jullie en dat Boet zo'n tevreden jongetje is. PP bijna je 1e echo toch? En nog geen nieuws van Kitty... Hier alles goed! Julie zit nu op 3 flessen, eet al brood en groente en fruit. Gaat zo hard, nog sneller dan Elin haar 1e jaar voor mijn gevoel. Verder is het echt een super makkelijk en tevreden kindje, zo fijn! Elin is een echte peuterpuber geworden. Alles is NEE en Julie mag nergens aanzitten want bij alles roept ze VAN MIJ!! Hahaha. Verder gaat het prima hoor. We hebben haar ingeschreven voor de peuterspeelzaal. Vanaf mei is er plek dus dan gaat ze daar 2 ochtenden in de week heen. En donderdag wordt ze natuurlijk alweer 2, zin in haar verjaardag!
@sasjuh; dat peuterpeuberen hoort er helaas bij, ik heb soms het gevoel dat dat bij Rowi soms nu al begint.. Ik ben daarom ook echt benieuwd hoe ze dadelijk gaat reageren op haar broertje en zusje.. Zal voor ons allemaal erg wennen zijn! Hoe gaat het met je studie? Hoe lang moet je eigenlijk? Ik ben wel nog volledig aan het werk. Het scheelt dat ik mijn eigen afspraken plan en daar met de auto heen rij en tijdens gesprekken ik gewoon kan zitten, maar ik ga dinsdag wel al mijn klachten bespreken met de gyn. Als ik een uurtje door de stad slenter heb ik daar echt de hele dag last van want dan is vervolgens 5 min staan al teveel en krijg ik al een gespannen buik, daar baal ik wel enorm van want het beperkt me zo in het genieten nog samen met Rowi. En ik moet nog zo lang.. Want ik hoop toch echt heel erg dat ik ze binnen kan houden tot 37/38 weken en was afgelopen weekend pas 22 weken en mijn buik is al net zo groot als bij Rowi op het einde... Dat beloofd nog wat..
@sasjuh; hoe gaat het inderdaad met je studie? Ik vind het ook zo "raar" dat we ineens niks meer van Kitty hebben gehoord! Ben benieuwd hoe het met haar gaat. Volgens mij zit Fiene ook al in die puber peutertijd. Ze kan soms zo een eigen wil hebben en ook ondeugend/stout zijn. Dan is ze echt de grenzen aan het opzoeken. Maar het meeste van de tijd is ze hartstikke lief hoor! @nijn; kan me voorstellen dat je niet echt kan genieten van je zwangerschap met die klachten en zorgen. Lijkt dan natuurlijk ook nog eens allemaal extra lang te duren of niet? Heb je al gekeken naar geboortekaartjes en zijn jullie al uit de namen? Ik vond een geboortekaartje best lastig hoor.
Jippie!! Vandaag de echo en we zagen een mooi mini mensje met een kloppend hartje. We zijn helemaal in love!!!
@pp; wauw wat een prachtplaatje!! Echt super fijn dat alles er goed uit zag, nu lekker genieten! Gefeliciteerd nogmaals. Hoe voel je je verder? @kimsel; ik heb kitty inmiddels 2x een privebericht gestuurd en een krabbel achtergelaten op haar profiel en ze is zelfs nog een aantal keren online geweest dus ze heeft het moeten lezen maar ze laat gewoon niks horen. Vind het wel een beetje jammer dat ze helemaal niet reageerd al was het maar 1 regel of het wel of niet goed gaat want misschien maak ik me al weken zorgen om niks dus ga het maar gewoon loslaten.. Ik haal me de raarste dingen in m'n hoofd anders.. De namen waren we al heel snel over uit, heb er eigenlijk niet eens over na hoeven denken of moeite gedaan om nog andere namen te bekijken terwijl dit 2 hele andere namen zijn als dat we bij Rowi als overige opties hadden, gek he.. Maar we waren eigenlijk meteen eens over deze namen samen. De geboortekaartjes moeten we nog naar kijken maar momenteel eerst hier thuis de verbouwing afmaken want we zitten al weken in de rotzooi, zijn over de gehele breedte van het huis aan het aanbouwen en de bestaande keuken gaat verplaatst worden, die is al gedeeltelijk verplaatst en de stukadoors zijn hier aan de gang. Toen wij het huis gekocht hebben in 2009 hebben we alles al verbouwd naar onze smaak, nieuwe keuken etc maar achteraf gezien hadden we toen meteen een stukje eraan moeten bouwen.. Ik ben blij als het dadelijk klaar is zodat ik wat meer rust heb thuis maar het einde van de rotzooi is in zicht en dan op naar de babykamer Maar gelukkig hebben we het behang al in huis en Rowi haar kamertje is besteld, die verwachten we ergens midden maart. Ik heb trouwens afgelopen donderdag in overleg met mijn leidinggevende besloten dat ik na volgende week vanaf maart 1 dag minder ga werken, dus 1 dag in de ziektewet. Dit omdat mijn gynaecoloog heeft geadviseerd alles wat af te bouwen en ik merk gewoon zelf dat ik niks meer kan... Het is dat ik met mijn auto naar mijn afspraken kan rijden en bij mijn clienten kan zitten maar 5 of 10 min staan wordt me al teveel, krijg dan pijn in mijn rug, buik en ook harde buiken dus moet echt wat rustiger aan gaan doen. Zelfs boodschappen doen word me al teveel.. Misschien toch maar eens een rolstoel overwegen, willen we nog iets leuks gaan doen, maar daar wil ik echt niet mee naar de stad ofzo, voel me dan toch niet op mijn gemak.. En ik moet nog zolang. Maar goed, wil ook niet zeuren, ik ben allang blij dat ik weer zwanger heb mogen worden en helaas hebben we de pech dat mijn zwangerschappen gewoon niet vanzelfsprekend verlopen..
@pp; mooie echo hoor! Wanneer ben je nu uitgerekend? @nijn; wat fijn dat jullie het zo snel eens waren over de namen. Ik ben benieuwd . Heb je voor Rowi nu een groot bed besteld? Hopelijk is de verbouwing bijna klaar zodat jullie uit de rotzooi zijn. Kan je gaan klussen aan de babykamers . Raar inderdaad dat Kitty nooit meer een reactie heeft gegeven. Ben ook benieuwd hoe het met haar gaat. Goed dat je nu 1 dag minder gaat werken. Ik denk dat het inderdaad beter is dat je naar je lichaam luistert. En denk maar zo... als het goed is is het je laatste zwangerschap toch? Dan hoef je het allemaal niet meer mee te maken. Ik liet in mijn kraamtijd de boodschappen bezorgen door de AH. Dat was echt een luxe maar super fijn. Dan deed ik gewoon via internet mijn boodschappen en zij brachten het dan tot in de keuken. Je moet wel even goed kijken naar de bezorgtijden want daar zit qua kosten veel verschil in. Maar ik had het voor 3,95 en dat vond ik nog goed te doen. Soms hebben ze ook acties dat je bij een bepaald product gratis bezorgen krijgt. Misschien voor jou dus het overwegen waard zodat je ook niet zo hoeft te sjouwen.
Wowww mooie echo pp! Bijzonder, weer zo'n minimensje in je buik! Hoe voel je je? Ik heb Kitty ook een berichtje en krabbel gestuurd en zie idd dat ze meerdere keren online is geweest. Moet het idd maar loslaten, schijnbaar heeft ze geen behoefte om te vertellen hoe het met haar gaat. Nijn verstandig besluit! En nu lijkt het nog lang.. maar echt voor je het weet is die zwangerschap voorbij en hebben jullie er een prachtige zoon en dochter bij. Jammer dat je zwangerschappen zo verlopen. Ik vond het beide keren heerlijk om zwanger te zijn en mis het nog steeds wel. Kimsel hoe is het daar? Boet nog steeds een tevreden mannetje en Fiene de trotse grote zus? Ik ben woensdag met de meiden naar het cb geweest. Elin was 10,3 kg en 86,2 cm en Julie was 9 kg en 70 cm. Verder alles prima met ze. Elins verjaardag was superleuk, echt al veel leuker dan de 1e verjaardag. Ze kon geen genoeg krijgen van al die cadeautjes open maken haha.
@Sasjuh; hier alles goed hoor. Boet is nog steeds een tevreden mannetje. Wel eentje die veel genegenheid nodig heeft. Hij kan nog niet lang alleen in de box liggen. Komt denk ik ook omdat zijn zicht natuurlijk nog niet heel goed is en hij nog niet echt kan "spelen". Zolang hij er maar bij si vindt hij het prima. En hij slaapt overdag goed in zijn eigen bedje dus dat is wel fijn. Fiene is zeker een trotse zus. Ze wilt aan iedereen haar broertje showen . Elinn was goed verwend (zo te zien op de foto's). Ze was dus echt helemaal jarig! Julie zal Elinn wel in gaan halen qua gewicht! Leuke foto's ook dat ze samen aan het "spelen" zijn.
@kimsel; dat is wel een goeie tip ja, want naar de winkel gaan, rowi in en uit de auto, in en uit de kar is echt al te zwaar.. Terwijl de supermarkt hier echt om de hoek zit is ook lopen met de buggy me te veel. Ik heb vanochtend het ziekenhuis gebeld, ik heb veel harde buiken, ook in rust dus moet vanmiddag even langskomen. M'n gyn. ziet me weer aankomen, hebben onderhand wekelijks contact zo, ik baal er echt van! Maar ook als ik gewoon stil zit krijg ik een gespannen (vooral) bovenbuik. Dus voor mijn eigen geruststelling maar goed om toch even extra langs te gaan al voel ik me onderhand bezwaard om het ziekenhuis te bellen zo vaak kom ik er.. We hebben voor Rowi een groot bed besteld, kijk maar eens bij de tienerkamers van bopita, we hebben de kamer merel besteld. Het bed, het nachtkastje en de kast, ze blijft immers nog even op de kleinste kamer. De tweeling leggen we de eerste jaren nog samen op de kamer. Als Rowi groot genoeg is kan zij of wij naar de zolder aangezien dat straks de grootste kamer zal worden maar voor nu is dat nog een rommel opbergplaats haha. Gaat het met Fiene goed in het grote bed? Hebben jullie zo een uitvalrekje ervoor? Dit is heel zeker de laatste zwangerschap!! Zouden jullie een derde willen? @sasjuh; Grote kans dat Julie dadelijk Elin gaat inhalen qua gewicht.. Merk je grote verschillen tussen de meiden, ook in karakter? Ik ben dadelijk wel heel erg benieuwd naar overeenkomsten. Ik baal er ook echt van dat mijn zwangerschappen zo moeten verlopen. Ik wil helemaal niet klagen want besef me super goed dat ik blij moet zijn dat ik zwanger kan worden maar heb er evengoed de balen in dat het zo verloopt, ik kan alles behalve genieten en kijk nu al mijn dagen om. Voel me de hele dag benauwd en heb de hele dag het zuur en dan nog alle lichamelijke klachten.. Ik kan er echt vaak emotioneel van worden maar daar word het ook niet beter van.. Vanmiddag maar weer afwachten wat de gyn. erover zegt..
@Nijn; gewoon blijven bellen naar het ziekenhuis hoor als je er niet gerust op bent. Daar zijn ze tenslotte voor. Hoe is het gegaan vanmiddag? Wij hebben ook een bed van Bopita. Ik zal eens kijken of ik een foto van haar kamertje kan toevoegen. We hebben een ladekast/commode en kledingkast bij de Ikea gehaald. Daar heb ik zelf van die porseleinen knoppen opgezet. Haar kamertje is ook niet zo groot namelijk. Fiene slaapt goed in het grote bed. Eerst kwam ze er 's ochtends zelf uit en ging ze bij de deur staan met haar ochtendjasje. Tegenwoordig blijft ze liggen en roept ze vanuit haar bed "mama". Ze is er maar een paar keer echt uitgekomen 's nachts. We hebben nog wel een hekje ervoor ja. Komt ook omdat Fiene veel draait in haar slaap. Ze ligt eigenlijk vaak een kwartslag gedraaid, dus ze gebruikt maar een heel klein gedeelte van haar grote bed. Wij willen geen derde kindje. Twee is mooi voor ons. Kunnen we mooi de aandacht verdelen . Daarnaast houden wij erg van reizen en dat willen we straks met de kids weer gaan oppakken. Dus ook een stukje financieel gezien. Maar bovenal dat we 2 gewoon voldoende vinden. @Sasjuh; hoe doet Elinn het in het grote bed? Ben ook benieuwd of je al veel verschillen merkt zo tussen die 2 meiden.