Ik wil me even voorstellen . 25 jaar en enorme drang om een kindje te krijgen! Ik ben hier even komen koekeloeren om wat informatie in te winnen. Ik zie hier allerlei termen die ik nog niet ken. Een Lf? Een Pdo? Pendelen? Kan iemand me daar wat info over verschaffen? Het enige wat ik ken is NOD; De dag dat je ongi moet worden Kan mijn account ook geactiveerd worden om in anderr hoekjes te kunnen reageren? Alvast bedankt!
Welkom! LF = luteale fase, het gedeelte tussen eisprong en NOD. Deze periode mag tussen de 10 en 16 dagen zijn, gemiddeld. Korter is niet goed, want dan heeft het embryo te weinig tijd om in te nestelen. DPO = days past ovulation, ofwel dagen na eisprong. Internationale eenheid om het aantal dagen aan te geven, totdat je (bij zwanger zijn) overgaat in weken en dagen. Zwangerschapsduur = aantal DPO + 2 weken die je 'standaard' krijgt. Op 14dpo ben je dus 4 weken en 0 dagen. Op 16dpo ben je 4w2d. Innestelen = tussen 6dpo en 10dpo. Embryo's volgen een behoorlijk vaststaande ontwikkeling. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op regels, maar door de bank genomen is in deze periode de innesteling en is het verstandig om pas na 10dpo te gaan testen. En liefst nog wat later, aangezien erg veel innestelingen toch nog fout gaan voor NOD.
Dankjewell, dit is allemaal handig om te weten Je vertelde dat als je op 14dpo zit, dat je dan precies 4 weken en 0 dagen bent. Maar als je zeker weer dat je de eerste week niet geklust hebt; maar pas vanaf 1 dag voor de eisprong, dan zou het toch kunnen dat je met 14dpo maar op 3 weken zwangerschap zit? Of misschien nog minder
Nee. Je kunt pas bevrucht raken als de eisprong een feit is, dus is dat dé graadmeter. Niet wanneer je geklust hebt. Daarnaast is het een internationale afspraak dat je de twee weken voor de eisprong 'cadeau' krijgt. Dat is nou eenmaal zo. Als je dus op 14dpo zit, 14 dagen na de eisprong, dan MOET je voor de zwangerschapsduur daar de twee weken 'cadeau' bij optellen en ben je dus op dat moment 4 weken zwanger. Ook al was de eisprong en bevruchting pas 2 weken geleden. Dat is nu eenmaal zo afgesproken.