Ik xenk dat t wel mee valt omdat t een grote tuin is, diep en breed. Daardoor pak je waarschijnlijk de zon mee die over t huis heen valt of als doe aan de zijkant staat.
Bedankt voor alle reacties!! Het is verschillend hoe mensen het ervaren als ik het zo lees. Het zal idd ook wel beetje afhankelijk zijn van wat er in de directe omgeving van de tuin/huis staat. Wij hebben nu een tuin op het noordwesten en eigenlijk vanaf 11 uur sochtends de zon erop eerst achterin de tuin totdat ie ondergaat, dan staat ie op het huis. Onze tuin nu is iig stuk kleiner en hoop dus ook dat het in onze nieuwe tuin straks ongeveer hetzelfde zal zijn (alleen dan dus vanaf de ochtend tot de vroege avond) we wachten wel tot volgend jaar met de tuin onder handen nemen dan kunnen we goed zien waar wat moet komen. Het scheelt dat we overigens straks ook een flinke voortuin hebben waar we ook nog enigszins beschut kunnen zitten. Daar staat de zo'n sowieso de hele dag op.
Wij hebbentuin op het NO formaatje postzegel en toch echt het grootste gedeelte cade dag zon. Einde van de middag begin van de avond inderdaad niet meer ( voor wel)
Op de langste dag van het jaar is de laatste zonnestraal weg om 18.15 uur. Onze buren wonen op de hoek en hebben wel wat langer zon. Als wij ooit zouden gaan verhuizen, dan zou ik bewust kijken naar een tuin waar we ook in de namiddag en avond zon hebben. Ik vind het het enige nadeel aan onze huidige woning. Overigens, als het echt bloedheet is (maar dat is natuurlijk niet zo vaak) dan is het wel weer lekker . Ik zou in ieder geval zorgen voor een teras helemaal achterin, daar heb je het langste profijt van de zon.
Wij hebben een tuin op het oosten en dat is heerlijk. 's Avonds heb je inderdaad geen zon meer, maar dat hoeft ook van mij niet. Het fijne hieraan vind ik, dat het gras al erg vroeg droog is. Mijn zoontje kan redelijk snel buiten spelen, zonder dat hij zeiknat van de dauw wordt. (flink grasveld). Ook de hele dag lekker zon, dus de was droogt als een malle.
Wij hebben een tuin op het oosten, en ik vind het heerlijk. wat we hebben gemerkt is dat we vaak al snel buiten kunnen zitten, omdat de zon er al vroeg in staat, en omdat de wind vaak uit het westen komt, wat dus door ons huis tegen gehouden wordt, we zitten dus heerlijk uit de wind! bij ons is rond 18 u de zon in de zomer uit de tuin, maar we hebben nog een voortuin, die is dus op het westen en daar kunnen we dan nog zitten, als we willen (vaak vinden we het wel prima om dan niet meer in de zon te zitten) jouw tuin klinkt als een grote brede tuin, dus ik denk dat je zeker overdag heerlijk de zon hebt! (overigens hebben we ook een tuin op het noorden gehad, echt een kleine stadstuin, en toen hadden we in de zomer ook nog wel veel zon!
Wij hebben een tuin op het noordoosten (11 meter diep en 6 meter breed) en genoeg zon. Sterker nog, helemaal achterin de tuin brand ik zomers zowat weg, maar het fijne is, tegen het huis aan heb ik 's middags wel schaduw, dus kan ik daar ook zitten. Alleen in de wintermaanden heb ik weinig zon in de tuin. Ben redelijk vaak verhuisd en tuinen op het noorden, zuidwesten, zuidoosten gehad, maar ik kies juist liever niet meer voor een tuin op het zuiden/westen, kon er weinig mee in de zomer, want het was daar zo warm.
Wij hebben ook een 2 onder 1 kap met een tuin op het noorden. 13 meter diep, 12 meter breed. We hebben 2 verdiepingen met een lessenaarsdak, dus qua hoogte wel bijna te vergelijken met 3 etages. We hebben vanaf het voorjaar de hele dag wel zon in de tuin en dat komt dus omdat we (door de 2 onder 1 kap) niet zoveel bebouwing naast ons hebben. Daardoor komt er langs het huis ook veel zon de tuin in. In de zomer, als de zon echt hoog staat, hebben we 's middags ongeveer tot 2 meter achter het huis schaduw en de rest is alleen maar zonnig. Ik denk dus dat het reuze meevalt en dat jullie een heerlijke tuin zullen hebben!
Zelf zou ik nooit een huis kopen met de zon op het Noord Oosten. Ik vind de zon dan net niet op de goede tijd in de tuin. Maar dat is heel persoonlijk. Maar.... Een tuin op het zuiden is ook niet alles...daar is dus eigenlijk de hele dag zon...en bloed heet. Dat hebben wij dus Voor in de woonkamer ( het noorden dus) is het dan heerlijk koel.
Wanneer is volgens jouw de hoede tijd dan? Hier heb ik al 08;00-19:30 zo'n in de tuin. Vanaf 15:00 uur gaat hij van het terras af en om 16:30 staat hij op de helft van de tuin.
Wij ook een tuin op het NO Wel een hoog huis en een tuin in L-vorm Voormiddag tot de vroege namiddag veel zon, ook een deel schaduw op het terras. Tegen de late namiddag/vroege avond enkel schaduw maar ik vind het geen ramp!
Dan heb je hem in een bepaald deel wel en een bepaald deel niet in de tuin...voor en achter. Op zich maakt het bij een grote tuin niet heel veel uit...maar bij een kleinere tuin ( mijn voorkeur) dan heb je na een bepaalde tijd geen zon meer in de tuin...later op de dag. En dan vind ik het juist lekker om in de tuin te zitten. Dus niet op het heetst van de dag.
Tja, ligt maar net aan de lengte van de tuin en de hoogte van je huis, hoeveel zon je in je tuin hebt bij NO. Onze tuin is 12 bij 9, in de ochtend gelijk zon in de tuin, In de zomer krijg je rond 10u schaduw op t terras, heerlijk juist. Geen gedoe met parasols. En omdat de tuin lang genoeg is, heb je de hele dag zon in de rest van de tuin. Alleen hebben wij in t voor-, en najaar savonds na 18en geen zon meer, das wel jammer.
Wij hebben een tuin op het noorden, 2 volledige verdiepingen en dan een schuin dak. Onze tuin is aan de achterkant schuin. De ene kant is 18 meter diep, de andere kant 21. We hebben daarachter groen en bomen, verder niet. Wel laag hoor, maar verder niets. Wij kunnen prima in de zon zitten, we zitten halverwege de tuin met een parasol, maar als het erg warm is schuiven we meer richting huis. Ik vind het heerlijk zo! Juist ook omdat ons zitgedeelte, binnen, aan de voorkant van het huis zit, en we daar 's winters met mooie dagen lekker van de zon kunnen genieten. Als de tuin lang genoeg is lijkt het me geen probleem, zeker als de zon hoog staat.
Ik zou even kijken wanneer je het meeste in de tuin zit. Wij werken beide dus aan de ochtend zon heb ik nooit wat. Ik wil graag na 17 nog even de zon in. Ik wilde dus perse een tuin op het zuiden. Al kan noordoosten nog wat geven als je een grote tuin hebt. De grootte is dus ook afhankelijk!
Als je het adres hebt kun je volgens mij met zonnegrens kijken hoe de zon en met name de schaduw verloopt. Dat kan op verschillende data en tijden op de dag.
Misschien het al genoemd hoor maar via deze website kun je precies zien waar en wanneer er zon is in je tuin. Moet je even het desbetreffende adres en woonplaats invullen en dan kan je het zo zien. Zonnegrens