Hoe is de planning bij jullie huisarts geregeld?

Discussie in 'De lounge' gestart door Appeltje85, 6 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Ik ben recent gewisseld van huisarts en moet ontzettend wennen aan de gang van zaken in de nieuwe praktijk. Ik kom uit een praktijk waar je altijd dezelfde dag terecht kon als je voor 9.30u belde. De assistente maakte gewoon gelijk een afspraak, zonder dat de assistente naar de klachten vroeg. In de praktijk waar ik nu zit, vraagt de assistente wel altijd naar de klachten. Ik krijg de indruk dat ze in de praktijk erg passief zijn met het inplannen van afspraken, want je krijgt vaak eerst het advies om het met een pijnstiller te proberen. En als je wel een afspraak kunt krijgen, dan is dat vaak pas na 2 of 3 werkdagen (tenzij er hoge nood is natuurlijk, dan zijn er op de dag zelf spoedplekken). Ik moet hier enorm aan wennen. Enerzijds de 'bemoeienis van de assistente' met al haar vragen over waarvoor ik wil komen, anderzijds het lange wachten op een afspraak. Ik ben verder tevreden over de praktijk, maar ik moet hier erg aan wennen.

Hoe is de planning van afspraken bij jullie huisarts geregeld?

2. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Nee hier kun je altijd dezelfde dag terecht. Bij onze vorige huisarts ook.

3. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Voor 10 uur bellen als je dezelfde dag een afspraak wil, als de assistente het nodig vindt inderdaad.

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Wij komen gelukkig niet heel vaak bij de huisarts, maar zoals ik het tot nu toe ervaar vragen ze naar de reden waarom je een afspraak wil. En dan aan de hand van mijn uitleg volgt een voorstel voor een afspraak. Als er iemand echt ziek is, of flink gevallen met bepaalde klachten dan kunnen we altijd ook meteen terecht. Maar als ik voor iets bel waar geen spoed bij is, kan ik meestal een paar dagen later terecht.

5. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.865
    5.136
    113
    Home
    Je hoeft de assistente niet te vertellen waarom je een afspraak wilt
    Het is handig zodat ze weet hoeveel tijd het ongeveer in beslag neemt maar verplicht is het niet

Hier is het tot half 10 bellen en voor uitslagen etc word je terug gebeld tussen 2 en half 3 telefonisch spreekuur

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Hier moet je wel altijd aangeven bij de assistente waarvoor je komt, maar ik kan ook altijd diezelfde dag nog terecht (maar ligt misschien ook aan de soort klacht, ik heb een hekel aan naar de huisarts gaan, dus ga alleen als het echt nodig is).

7. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Elke huisarts die ik gehad heb vroeg altijd eerst de assistente om de klachten. Om in te schatten of je nu, over drie uur of morgen moet komen.

Maar als ik bel, dan kan ik dezelfde dag heen.

8. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Wij zijn ook nog niet zo heel lang over gestapt. Ik bel zelden voor dezelfde dag. Werk zelf in huisartsenpraktijk dus als het voor mezelf is vraag ik vaak daar wel ff een arts.
    Ik vrees dat waar we patient zijn het voor dezelfde dag ook moeilijk is. Eerder hadden we wel arts waar je zelfde dag terecht kon, maar dat was zo'n lompe boer. Daar was ik klaar mee!

9. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Hier vragen ze ook om de klachten. Met spoed kun je sowieso gelijk terecht. Met geen spoed vaak ook wel dezelfde dag en anders 1-2 dagen later.

Maar snap ook wel dat ze met een griepje of een pijntje eerst een pijnstilleradvies geven. Voor dat soort zaken bel ik niet eens.

Hopsatee vindt dit leuk.
  10. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    De bespreking van de klacht met de assistente is hier wel normaal, was in de praktijk hiervoor ook.

Als je hier voor 09.00 belt heb je dezelfde dag plek. Eens een keer lukt het niet middenin de griepgolf.

Kindjes krijgen altijd plek, ook al bel ik bijvoorbeeld om 15.00. Dat vind ik een fijn en veilig gevoel.

11. HvO

HvO Niet meer actief

Hier een huisarts waar je voor 10.00 belt en dezelfde dag een afspraak krijgt. Eerder was het dat je belde en dan voor over 2/3 dagen een afspraak kreeg. Vind dit systeem wel fijn.

Ik snap overigens het probleem niet zo dat een huisartsassistente naar je klachten etc vraagt? Maar misschien ligt dat aan mij:oops:. Ze is natuurlijk niet aangenomen om beetje mooi te zijn en af en toe de telefoon op te pakken. :D

Jessi79 vindt dit leuk.
  12. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.192
    1.053
    113
    Vrouw
    Hier wisselt het per assistente.
    De een vraagt echt naar alles en de ander plant je in zonder te vragen. In overleg is er wel veel mogelijk.
    Laatste keer belde ik voor erg zieke dochter, toen belde ze me na 10 minuten terug dat ze toch liever wilden dat ik nu kwam.
    En de andere keer voor mijzelf heb ik al aangegeven dat ik nog best even kon wachten tot na het weekend. (Hooikoorts klachten)

13. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.282
    17.160
    113
    Assistente vraagt wel naar de reden zodat ze tijd kan inschatten. Over het algemeen kunnen we wel dezelfde dag terecht. Je kan er alleen haast altijd 10 minuteb te laat komen omdat ze uitlopen :D zelfs als je als eerste bent :rolleyes:

Ysabella vindt dit leuk.
  14. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.106
    113
    Hier hetzelfde!

15. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hier moet je bellen tussen 8 en half 9 en als je geluk hebt kun je dezelfde dag nog terecht.
    Hier vragen ze ook naar de klachten. Maar vaak zeg ik dat het privé is. Sommige klachten wil ik gewoon liever niet met een assistente delen.
    En dan vragen ze of er een dubbele afspraak nodig in om in te plannen of niet. Gelukkig ga ik zelden naar de huisarts. Hier lopen ze altijd uit maakr niet uit hoelaat je komt.

16. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wij komen zelden tot nooit bij de huisarts maar weet wel dat we al ( zeker met de kinderen ) vaak die zelfde nog terecht kunnen komen. Wel vragen ze altijd naar de klachten, als het iets is waarvan ik vind dat zij het op dat moment niet hoeft te weten dan geef ik gewoon aan dat ik dat liever met de huisarts bespreek. Naar mijn inziens vragen ze dit zodat ze weten hoeveel tijd ze moeten inplannen voor de afspraak. Heb het in ieder geval nooit als bemoeienis gezien en er werd ook nooit moeilijk gedaan als ik aangaf dit alleen met de dokter te willen bespreken.

Kijk, als een spreekuur vol zit dan zit het gewoon vol, kan je vrij weinig aan doen toch? En als het niet spoed is dan zou het die 2/3 dagen wel kunnen wachten denk ik dan. En misschien als je dus wel aangeeft wat er scheelt dan kan een assistente al van te voren beoordelen of het eerder gezien moet worden. Denk ook niet dat je het als bemoeienis moet zien maar juist in positieve zin, ze willen je helpen en beoordelen. Want laten we eerlijk zijn, er zijn nu eenmaal mensen die voor een poep en een scheet al naar de huisarts gaan, op deze manier kunnen ze dit soort mensen er toch uit screenen en kunnen ze de gene die dus wel directe zorg nodig hebben meteen laten komen.

Louise11110 vindt dit leuk.
  17. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier is het van 07:30 tot 08:30 inloopspreekuur, daar kan je gewoon altijd naartoe, ongeacht welke klachten je hebt.
    Vanaf 08:30 kun je bellen. Er wordt niet naar klachten gevraagd. Meestal kunnen we dan dezelfde dag nog terecht, maar als het druk is wordt er altijd gevraagd of je het erg vindt om de volgende dag een afspraak te krijgen.

18. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Wij mogen van geluk spreken als er binnen een week plek is.. Maar dat ligt wel een beetje aan het seizoen.
    Bij ons vraagt de assistent ook waarvoor je belt, soms overlegt ze even kort met de huisarts en dan krijg je al een (deel)antwoord op je vraag, of kan je bv eerst even bloedprikken. Anders plant ze je in, aan de hand van je verhaal kan dat een dubbele afspraak worden.

Ik heb ook wel eens gezegd dat ik dat niet wilde bespreken, dat mag ook gewoon.

Je kan bij ons wel bijna de hele dag bellen, maar heel vaak sta je ellenlang in de wacht..

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Mijn huisarts zelf werkt parttime - 3 dagen in de week. Dus afhankelijk van de spoed- kan ik ook weleens 2 dagen moeten wachten ofzo. Met heel belangrijke dingen, kijkt een andere arts gewoon mocht dat zo zou op een dag dat ze niet werkt.

Soms mis ik wel het 'inloopspreekuur' wat we vroeger hadden. Moest je soms wel een tijdje wachten, maar dan kon je smorgens tussen 8 en 9.30 altijd binnenlopen. Juist voor kleine kwaaltjes.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Dat de assistente doorvraagt vind ik wel logisch. Zij doet de triage voordat de huisarts eraan te pas komt.
    Maar je zou zeker dezelfde dag terecht moeten kunnen. 2 a 3 dagen later vind ik niet acceptabel.
    Hier bellen tussen 8.00-9.30 en dan gegarandeerd een afspraak voor 11.30/12.00

Deel Deze Pagina