Kan iemand mij vertellen hoe je het toetsingskomen voor de belastingdienst moet berekenen? Als we ze bellen krijgen we steeds andere verhalen en op de berekeningen die we van ze krijgen gebruiken ze steeds andere bedragen. Snap er niets meer van...
Op het loonstrookje staat 'loon voor loonheffing' en dat bedrag moet je gebruiken. Is niet je bruto salaris!
Bij die rekenhulp waar ik de link van heb geplaatst, wordt toch stap voor stap uitgelegd wat je moet doen..?
Ik heb gebeld met onze accountant van het werk en zij vertelde dat je je bruto salaris x 12 moet doen + 8%(vakantiegeld) +5%(eindejaarsuitkering) dat is het bedrag wat je per jaar verdient.
Nou het zal aan mij liggen, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Er staat niet bij welk loon je moet gebruiken
Wat ik van jullie begrijp is dat je dus je brutosalaris per maand pakt en dat keer 12 doet. En dan nog vakantiegeld en eindejaarsuitkering en eventuele bonus erbij telt? Is dat dan het toetsingsinkomen?
Dan moet je op de vraagtekentjes klikken die erbij staan. Bij het invullen van je maandloon staat er dan: Maandinkomen Vul het loon voor de loonheffing in. In plaats daarvan staat er op de loonstrook ook wel 'fiscaal loon', 'loonheffing loon', 'LH-loon', of 'heffingsloon'.
Onze Belastingadviseur gebruikt gewoon je bruto jaarinkomen. Dat staat ook op je loonstrookje. Als je een koopwoning hebt, mag je de hypotheekrente van je jaarsalaris aftrekken (indien je een fiscale partner hebt, moeten jullie ieder de helft van de hypotheekrente aftrekken). Wij laten het ieder jaar door de Belastingadviseur doen, wel zo veilig.
hou er idd rekening mee dat je je inkomen moet pakken MINUS hypotheekrenteaftrek. dus stel je verdient samen 30.000 per jaar netto en je hypotheek is 10.000 netto per jaar, dan is je inkomen dus 20.000 per jaar ipv 30.000 euro en scheelt dat enorm in de dingen als zorgtoeslag/kgb etc.
Het enige wat ik weet is dat je het best een stuk hoger aan moet houden bij de berekeningen van toeslagen. Ik was zo dom om het steeds exact in te vullen en moest van ALLES een bedrag terugbetalen. Nu hou ik het een heeeel flink stuk hoger aan, want terugbetalen kan ik gewoon niet. Dus hopelijk hoeft dat volgend jaar niet meer. Een belastingadviseur van hun zei overigens ook toen ik er over belde 'ja maar mevrouw, u moet het wel hoger aanhouden als u niet wilt terugbetalen..' Lekker dan..
Ik vul altijd wel wat hoger in, maar niet heel veel, iets van 2000 a 3000 hoger. Nu krijgen we ineens best veel terug (ben ook van 5 naar 3 dagen gaan werken...dus heb veel minder salaris). We krijgen nu bv ook zorgtoeslag en zelfs kgb terwijl we dit nooit kregen. Dat ga ik dus maar apart houden, want ik kan niet geloven dat het klopt... Klopt het toch wel, dan hebben we aan het eind een extra zakcentje
Haha ja ok, maar op basis van mijn inkomen is 2000 erg veel. Ik zit er nu ook zo'n 2000 boven geloof ik. Hopelijk gaat het nu wel goed.
Bruto bedoel je. Ik geef de bedragen trouwens door zonder de hypotheekrenteaftrek, ik heb nu al te vaak honderden euro's moeten terugbetalen doordat ik m'n inkomen te laag had ingeschat, dat risico neem ik niet weer. Betaal nu liever maandelijks wat meer dan weer een megabedrag achteraf.