Nieuw jongetje in de klas

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door xbabyxdx, 9 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Drieka

Drieka Niet meer actief

Logisch dat ze elk kindje een kans willen geven maar dit gaat toch echt te ver in mijn ogen!

Als meer moeders dit niet zien zitten waarom slaan jullie dan niet samen de handen in elkaar en gaan samen naar de directie toe? Samen sta je echt wel sterker, lijkt me niet de bedoeling dat een kindje de boel moet verzieken voor vrijwel iedereen?
    Dan moet er maar eens heel erg goed met de ouders van dat jongetje gepraat worden!

2. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'peuter en kleuter'.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dit is ook mijn idee en ja, het mag dan best een ferme duw zijn, duidelijkheid! Maar vuur met vuur bestrijden gelijk- nee dat hoeft niet.

4. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waar ik benieuwd naar ben. Hoe zit dit verzekeringstechnisch? Bij ons mogen kinderen 5 keer een ochtend komen wennen. Meer is niet mogelijk omdat we er gewoonweg niet voor verzekerd zijn als er iets gebeurt. Stel dat dit jongetje een kind zo zwaar verwond dat deze naar het ziekenhuis moet of dat er spullen vergoed moeten worden. Wie gaat dat betalen? Een kind van drie dat elke dag naar school gaat tussen oudere kinderen, hebben ouders afgesproken de verantwoording op dit gebied te dragen?
    Verder denk ik dat je dit jongetje wel even iets langer de kans moet geven om zijn plekje in de klas te vinden. En als blijkt dat het echt niet beter gaat, vertrouw je erop dat de juf dan zelf actie gaat ondernemen? Of schat je in dat de juf geen oog heeft voor het welzijn van de andere kinderen ?
    Ik vraag me ook serieus af of een 'pittig gesprek met de juf' niet meer kwaad dan goeds opleverd. Op die manier laat je aan de juf weten dat je denkt dat ze niet het beste met jouw kind voorheeft. Als je dat echt denkt maakt het dus niet veel uit of dat jongetje wel of niet in de klas zit want jouw kind zit dan nog steeds bij dezelfde juf waarvan jij denkt dat die niks om je kind geeft.
    Een gesprek over deze situatie met de juf is natuurlijk een prima idee, maar ik zou me vantevoren niet zo vijandig opstellen als tuc. Ik zou open en eerlijk het gesprek ingaan waarbij ik me vooral zou afvragen wat nu precies de afspraken zijn rondom dit jongetje.
    Dus mijn advies: eerst nog even afwachten (eventueel tegen je kind zeggen dat terugslaan mag) dan een gesprek met de leerkracht aanvragen (zonder de vijandigheden van tuc) als dit niet bevredigend is zou ik naar de directeur gaan om te vragen naar de achtergrond van dit hele verhaal. Als blijkt dat mijn kind hierdoor schade (fysiek en emotioneel) gaat oplopen zou ik mijn kind op een andere school inschrijven. Je kunt echt niet afdwingen dat een ander kind uit de klas wordt gezet omdat het toevallig geen klik heeft met jouw kind.
    Succes!

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou de directie duidelijk maken dat het heel fijn is dat ze dit kindje een kans willen geven maar dat de andere kinderen daarbij niet als proefkonijn gebruikt mogen worden.

6. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ten alle tijde; de veiligheid van alle andere kinderen gaat VOOR!

En dat de directe het nog even aan wilt kijken vind ik belachelijk. Er moet direct actie ondernomen worden. Anders zou ik zo een type zijn dat mijn kind thuis houdt en andere ouders aanspoort hetzelfde te doen. Dat kind heeft direct hulp nodig en je hoeft hem niet meteen weg te halen van school, maar je kunt hem wel isoleren als hij niet "normaal" kan doen. Het plezier en de veiligheid van de andere kindjes gaat absoluut voor.

Ik kan me wel indenken dat ze op de psz dan klaar met hem waren. Daar zal hij gezien de waarschijnlijke verveling, nog moeilijker te hanteren zijn geweest. Het komt niet vaak voor dat een driejarige al naar de basisschool gaat...

7. tuc

tuc Niet meer actief

jij noemt het vijandig..ik kom gewoon op voor mn kind. Wellicht komt mijn reactie voort uit het feit dat er hier vorig jaar ook zoiets gebeurd is. Niet in de klas van mijn dochter maar wel in die van een vriendin. Achteraf hebben ze dit veel te lang laten sudderen waardoor sommige kinderen echt beschadigd zijn/angst hebben om naar school te gaan. Daarvan heb ik geleerd om er bovenop te zitten.

8. misa

misa Niet meer actief

Pff wat een vervelende situatie. Ik zou het ook absoluut niet waarderen. Ook ik vind dat mijn kind een mep terug mag geven trouwens.

Ik zou ook zeker een goed gesprek op school voeren en heel duidelijk mijn verwachtingen aangeven. Als dit niet zsm zou veranderen, dan zou ik het ook hogerop zoeken.

Natuurlijk enorm naar ook voor dit jongetje en ws ook voor de ouders. Dit gedrag heeft natuurlijk een oorzaak en zoals je beschrijft, zou natuurlijk goed kunnen. komt wel vaker voor: heel slim kindje, maar helemaal niet sociaal of zelfs wat autistisch. Heel vervelend en zielig, maar het mag niet ten koste gaan van de rest van de klas.

En mijn kind van school halen als school geen goede stappen onderneemt, dat zou echt wel mijn laatste keuze zijn. Laat ze het maar oplossen. Natuurlijk verdiend dit kindje een kans, maar je eigen ook!

Succes!

9. misa

misa Niet meer actief

Ik lees trouwens ook over wegduwen als reactie van een geslagen kind. Vind ik ook een mooie oplossing trouwens!

Maar ik denk dat het goed is hier als ouder (of samen met andere ouders) bovenop te zitten. Het gaat er niet om of je een leraar of school wel of niet vertrouwt, het gaat erom dat je je zorgen maakt om je eigen kind.

10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Geen idee hoe dat zit verzekeringstechnisch maar mijn dochter is ook met 3 jaar en 10 maanden naar de basisschool gegaan.

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Maar wettelijk is bepaald dat er geen uitzonderingen mogelijk kind eerder dan 4 jaar naat school brengen.
    School kan veel boete riskeren.
    Weet niet 100% maar dat had ik begrepen want hier buurtmeisje is extreem hoogbegaafd ze mag niet naar school eerder dus ook al iq bij 3 jaar is 146.
    Ze krijg bepaalde ondewijs thuis van ouders die lyceum voor hoogbegaafde had het opgesteld en op psz krijg ze speciale aandacht.
    En als ze naar school gaat gaat ze ook geen klassen overbruggen maar krijgt gewoon aparte extra onderwijs.

Ik weet niet wie dat controleert precies de leeftijd kind en of hij op school zit en misschien een stad de andere niet maar als het zo erg is ikzelf zou geen eigen kinderen leten terugslaan maar zelf het uitzoeken met directie en klacht indienen bij organisaties die dus dat leeftijd controleren.

12. Guapetona

Guapetona Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    wat een nare situatie voor alle kinderen!

Het verbaast mij wel dat dit gedrag toch soort van 'getolereerd' wordt.
    Straffen maakt blijkbaar ook weinig indruk op dit kind.
    Waarom? omdat bij onze zoon, toen die 1x een klap kreeg van een klasgenoot(vriendje zelfs), die jongen subiet naar huis is gestuurd en een paar dagen niet op school mocht komen. Agressie wordt helemaal niet getolereerd op onze school.

Het zou kunnen dat hij speciaal is, maar dan moet er ook speciale begeleiding op worden gezet vind ik.

Ik zou het zsm aankaarten bij de directie, en aangeven dat jouw kind zich niet veilig voelt in de klas. En ook andere ouders aansporen hetzelfde te doen. Ik vind het echt urgent, en zou dus niet langer afwachten. Kinderen zijn erg open en kwetsbaar, dus ingrijpen is noodzakelijk om ze te beschermen als zij dit nog niet zelf kunnen (en dat kunnen ze op deze leeftijd niet, daarvoor ben jij als ouder 'aangenomen').

Sterkte!

13. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

mee eens, je hoeft niet te slaan maar je hoeft jezelf ook niet af te laten slaan, mijn dochter had hem allang op zijn plek gezet hahaa :p

14. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Nou idd...

Ik weet niet hoe het tegenwoordig in de kleuterklassen is, maar toen ik 8 jaar geleden stage liep op een basisschool schrok ik van de aanwezigheid en zomaar te pakken spullen als scharen en prikpennen... als dat ventje echt een probleem heeft en nu al zo agressief is, zou ik dat soort dingen doodeng vinden en dat moet dan ook niet in de klas vrij te pakken zijn.

15. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.996
    4.008
    113
    Klopt.. School is in overtreding... Ik zou de directeur erop aanspreken en mocht dat niet helpen, dan bellen met de inspectie of leerplichtambtenaar.

16. tuc

tuc Niet meer actief

zou dat echt zo zijn....weet namelijk dat op heel veel scholen hier kinderen na de zomervakantie mogen beginnen als zijn binnen 6 weken 4 worden.

17. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    School is niet verzekerd als er wat gebeurd geloof ik, je mag een maximaal aantal dagen proefdraaien onder de 4 jaar... dat si wat mij is verteld maar weet er niet het fijne van... maar goed dat is geen oplossing want als ie 4 is komt ie alsnog ;)

18. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    10 dagen is proef draaien tot kind 4 is maar eerder dan 4 mag gewoon niet beginnen!

Als hij langer dan 4 dagen al komt en nog geen 4 zou ik persoonlijk geen juf maar directeur aanspreken vragen precies wat is aan se hand met hem etc.
    Hier in den haag is soort algemene regel dat school moet passend onserwijs geven dus stel gaat autistische kind naar basisschool moet school dat passend voor hem maken ook al betekend dat extra leerkracht of uren, materiaal etc. Kan school dat niet dan moet school hulp bij andere school vragen. Zoiets zeg maar.

Lijkt mij als hij hb is dat kind wat emotionele problemen heeft en dat is de taak van leerkracht en leercommisie om het op te lossen.
    Ik weet niet ok klapje geven kan ik nog begrijpen enigzins maat stoel gooien??!! Dat zijn gedragsproblemen en ik kan mij voorstellen dat het gebeurd maat dan ligt ook dan gelijk een plan naast aanpak van dat gedrag en dat soort kind?

Is gewoon raar dat situatie ik wist niet dat zo erg kan zijn op school hihi

19. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    helemaal mee eens. Ik ben niet van het direct terug doen, maar wel als het stelselmatig wordt gedaan.

20. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16

Hier idem!

Deel Deze Pagina