Ik zou nog 1 keer zelf de juf duidelijk proberen te maken dat je dit niet pikt. Dat alle kinderen slachtoffer zijn van dit ene kind. Als het echt duidelijk is dat zij het kind niet aankan en dat er niks verbetert, zou ik met een groep ouders samen naar de directie stappen. En echt harde maatregelen eisen. En eventueel zelfs een gesprek proberen aan te gaan met de ouders van 't kind. Dat zij écht weten wat er speelt. Ik vind het immers echt niet kunnen dat een kind van 3 (!) wekenlang een hele klas terroriseert. En er blijkbaar geen kruid gewassen is tegen.
Toen wij voor onze zoon naar scholen gingen kijken, kwamen wij ook bij een school uit die veel (zware) zorgleerlingen opnam. Uiteindelijk is het een andere school geworden, maar dat had met andere dingen te maken. Ik had namelijk bij die school een heel goed gevoel. Eén van de dingen die de directeur van die school over de zorgleerlingen zei; "Klasgenoten mogen er wel eens last van hebben, maar ze mogen er niet onder lijden." Dat vond ik wel ene hele mooie. Ik weet uit ervaring hoe lastig het is om het belang van een individueel kind af te wegen tegen het bekang van de groep. Ik heb zeker geen pasklare oplossing. Ik zou wel in gesprek blijven met de leerkracht en directie. Misschien kunnen ze bij het bovenschools bestuur / de stichting tijdelijk wat extra formatie krijgen om wat extra handen in de klas te krijgen. Officieel kan dit allemaal meestal niet, maar met wat creativiteit en medewerking van bestuur / stichting is er best nog wel eens wat te regelen, is mijn ervaring. Daarbij helpt het wel als ouders ook een signaal af geven naar boven! Blijf dus in gesprek.
Gebeurt inderdaad vaker, maar mag wettelijk echt niet. Google maar. Ook inspectie en gemeenteambtenaar kunnen je dit vertellen. Je hebt 5 wendagen, of 10 wendagdelen, en dat is echt maximaal wat toegestaan is, voordat het kind 4 wordt.
nog geen vier jaar en al naar de basisschool, kan dat? - Cityportal Rotterdam Ik lees hier heel vaak dat onder de 4 jaar niet mag, maar het mag wel volledig vanaf 3 jr en 10 mnd. De school hoeft ze niet te accepteren maar het mag wel. De basisschool van mijn dochter laat ook op begin van jaar 3 jarigen toe die in aug of sept jarig zijn.
(Ik heb niet alle reacties gelezen) Ik denk dat het hier wellicht een hoogbegaafde leerling betreft. Lastige daarmee is dat deze leerlingen cognitief enorm voor kunnen lopen maar sociaal-emotioneel niet. Het zou dus kunnen dat dit jongetje zich onveilig voelt en zich daarom zo gedraagt. Het kan ook zijn dat hij sociaal emotioneel wel op niveau zit (dat hoop ik eigenlijk, anders heeft de school echt een grote fout gemaakt om hem toe te laten) en in dat geval is dit een heel duidelijk teken dat de juf (de school) niet op de juiste wijze met zijn hoogbegaafdheid om gaat. Er zijn enorm veel misvattingen over hoe je onderwijs geeft aan hoogbegaafde leerlingen. Je moet namelijk de breedte in gaan en niet de hoogte qua uitdaging. Gelukkig is er de laatste jaren meer aandacht voor in het onderwijs, maar er zijn enorm veel scholen (en dus juffen) die er geen bal van snappen. Waar enkel de kinderen die een achterstand hebben goede zorg ontvangen, terwijl dit ook een zorgleerling betreft. Mijn advies is om incidenten te verzamelen en op te schrijven, zo objectief mogelijk. Dan deze lijst in een gesprek met juf en directeur voorleggen. En eisen dat ze beleid gaan maken (handelingsplannen) hoe ze omgaan met deze leerling. Ze zullen daar een onderwijsadviesbureau en/of gespecialiseerde orthopedagoog voor in moeten huren die hen daarin begeleidt. Mijn handen jeuken in elk geval, ze mogen mij ook inhuren en ik weet wel hoe ik het aan zou pakken (leerkrachten/scholen begeleiden en adviseren is onderdeel van mijn vak)
Ik zou mijn kind nooit adviseren terug te slaan... Om meerdere redenen; - mijn kind krijgt zelf geen vaardigheden dergelijke conflicten op te lossen - het andere kind krijgt ook geen andere manieren te zien zich te uitten - ik vind terugslaan nooit een goed signaal... daar komt m.i. alleen maar meer gedoe van (ruzie). Daarom mag ze eventueel wegduwen. Maar toen ze 2.5 was en er ook wel een kindje op het kdv andere kindjes pijn deed, vroeg ik of hij dat ook wel eens bij haar deed. Haar antwoord; " nee, want dan doe ik hard wegrennen " Ook een goede optie zonder geweld vind ik!
Ja hard wegrennen heeft ie z'n doel bereikt lijkt me, ze kan moeilijk heel haar leven blijven rennen, ik vind dat je als je duidelijk hebt gemaakt dat iemand moet stoppen (het zeggen) en als dat nog niet helpt mag je als je geslagen word iets terug doen waarmee je duidelijk maakt dat het niet leuk is (stevig vastpakken evt terugslaan) vaak werkt dat veel effectiever bij jonge kinderen omdat deze met actie->reactie werken.
Wegduwen/ van je af duwen vind ik goed, dan geef je duidelijk aan dat je iets niet wil, terugslaan zou ik niet aanleren. Actie-reactie of niet, je mag je kind best leren boven dit gedrag te staan. Als je kind jou slaat, sla je toch ook niet terug omdat een kind actie-reactie beter begrijpt?
Vandaag nog besproken in de MR: heel slim zijn kan een reden zijn om naar school te willen maar belangrijker is gedrag. En dit gedrag kan niet.
´ Ben wel benieuwd waar je dat op baseert. En die (re)actie hoeft toch geen gewelddadige te zijn? Ik vind deze situatie voor het jongetje zelf ook heel sneu, naast dat het voor de andere kinderen heel naar is. Er wordt veel gesproken over terugslaan of iets terug doen. Dat is ook weer zielig voor dat jongetje. Hij heeft het al moeilijk; dat jongetje slaat echt niet omdat hij het leuk vindt of bewust anderen pijn wil doen, maar omdat hij niet goed begeleid wordt en zich niet anders weet te uiten (waarschijnlijk uit frustratie of onveilig gevoel). Op die begeleiding, daar zou de focus op moeten liggen. Dus eigenlijk zou de juf of de school een 'klapje terug moeten krijgen'
Ik heb niet alles gelezen, maar reageer toch even, het zal wellicht al gezegd zijn Persoonlijk zou ik dit gewoon geen kans willen geven, klinkt heel rot, maar we hebben een groep van pak um beet 20 kids, en 1 kind brengt die groep 20 kids in gevaar. Een stoel naar de juf gooien is niet cool, een stoel op een klasgenootje gooien kan resulteren in letsel, en hij heeft bewezen hiertoe in staat te zijn. Hoe rot het voor dat kind is, want ik vind het echt wel sneu, je kan geen hele groep "in gevaar" brengen met het idee 1 kind een beetje op het pad te krijgen. Ik weet dat we in een elk kind/mens telt en is er 1 maatschappij leven, maar de kinderen die slachtoffer worden zijn dus ook dat ene kind/mens. Wij hebben bij ons op school bvb verkeerslessen, ook wandelen door de wijk. Stel dat het kind een "aanval" zou krijgen tijdens die wandeling/les en een ander kind zou duwen, slaan, schoppen en dat andere kind komt op de weg terecht. Het is ver door gedacht, I know, maar zoals ik het lees is het niet zo nu en dan, maar vaak en veel. De school zou dan ook een heel erg groot probleem hebben als het mijn kind was die erbij in de klas zat, en ik zou een telefoontje krijgen over een bloedneus, gat in het hoofd of wat dan ook, omdat het kind zijn handjes niet thuis kon houden. Als het kind zo slim is, en zo reageert op alle informatie is het misschien handiger hem in de psz te houden (vaste groep minder nieuwe info) en dan daar wat uitbreidingen te geven in de vorm van werkjes en opdrachten.
Geweld oplossen met geweld werkt heel goed kijk maar naar alle oorlogsgebieden. Zo opgelost toch? Kind naar een school voor gedragsproblemen sturen? Zeker het nieuws over passend onderwijs niet gevolgd en nog nooit verdiept in de procedures die vaak maanden soms jaren duren. Mijn advies een gesprek met de juf aan gaan over je eigen kind. Dat hij/zij steeds verdrietig thuis komt omdat het geslagen wordt door desbetreffende kindje. Vraag hoe jij je kind gerust kan stellen en advies kan geven zodat je één lijn trekt met de school. Heb je na dit gesprek nog geen bevredigend gevoel geef dan aan dat je het ook graag met de directie wil overleggen en doe dat.
Ik heb trouwens nu ook een jongen in de klas die vroeger stoelen naar juffen gooide. Hij is na goede begeleiding door een psycholoog en school nu een schatje die ik niet zou willen missen!
Helemaal mee eens, van de zomer gebeurde dat bij mijn dochter in een buiten zwembadje in een bos. Op een gegeven moment zei ik tegen y dat ze terug mocht slaan... Maar ze deed t mooi niet hihi. Ik denk dat je even geduld moet hebben. Ik heb ook zo'n soort kindje in mijn klas en er wordt heel veel aan gedaan alleen dat zien andere ouders vaak niet. Vaak lopen er dan al veel gesprekken en instanties. Goed je kind vertellen wat wel en niet kan en mag en verder even afwachten hoe het loopt ik denk eerlijk gezegd echt wel dat de school er mee bezig is.
maar als iemand jou ooit met een mes aanvalt, een overvaller ofzo dan laat jij je lek steken, je verdedigd je niet ofzo??? Terugslaan oid is in deze pure zelfverdediging.
Wettelijk gezien moet de school dit jongetje aannemen en nu met de nieuwe wet op passend onderwijs is de kans heel klein dat dit jongetje naar speciaal basisonderwijs gaat. Ze proberen kinderen op school te houden met de nodige aanpassingen...
Ik denk dat hij dan zijn doel juist niet heeft bereikt, want het gaat hem ws om aandacht en dat krijgt hij nou net niet als je weggaat/ wegloopt van de situatie (overigens wel na een stop hou op ik vind dit niet leuk...)
Helemaal mee eens. Mijn zoontje zit met zijn rugzakje cluster twee (zeer ernstige spraaktaalachterstand) op het reguliere onderwijs. De klas is helaas na de vakantie gegroeid naar 36 leerlingen (!!). In die klas zitten 2 rugzakjes, 4 poolse kinderen die geen woord nederlands spreken of verstaan en een paar kinderen met ongewenst gedrag. De juf staat alleen en heeft 2 dagen een stagiaire. Deze klas is voor de juf vreselijk zwaar. De poolse kinderen hebben last van ongewenst vertoont gedrag omdat ze gewoon met een enorm communicatie probleem dealen, (terwijl ze in ned geboren zijn maar ouders spreken zelf geen woord nederlands), en dan nog een paar kinderen waarvan ze nog niets preceis weten wat er in die koppies omgaat.. Er wordt daar heel veel geslagen, gegooid, geknepen en zelfs gebeten. Ben er ook totaal niet blij mee met een combinatie klas van groep 1/2 met 36 leerlingen. Ik leer mijn zoontje om gelijk naar de juf te gaan als hij onderdeel wordt van zo n knokpartij of rondvliegende spullen. Ik zeg hem ook dat hij niet terug moet slaan omdat hij dat zelf ook niet fijn vind. Nou is mijn zoontje eigenlijk nooit de pineut en wordt amper geslagen of wat dan ook, maar als het een keer gebeurd is hij heel trots en zegt dat 'ik ben naar de juf gegaan en die heeft ... buiten de kring gezet/apart gezet enz'
Ja natuurlijk.... Een volwassene die iemand met een.mes steekt is hetzelfde als een kleuter die duwt.