Twoboys 36 leerlingen zou ik niet acceptabel vinden. Bij ons is er een max van 31 maar bij de kleuters liever minder. Tenzij er twee leerkrachten tegelijk staan. Ik heb een probleemklas zowel gedrag als leerproblematiek. We staan er dit jaar met twee voor om de klas in gareel te krijgen. 24 kinderen wel te verstaan.
Klinkt echt heel heftig. En ik snap dat sommigen hier denken dat dit nooit gebeurt, maar helaas gebeurt zo'n overplaatsing voor deze reden best vaak. Mocht je echt willen dat er iets verandert dan zou je eigenlijk met een groep ouders samen het gesprek moeten aangaan met de juf. Die wil dat gesprek niet in haar eentje met jullie voeren dus zal haar leidinggevende/ een collega erbij komen zitten. Het klinkt heel lullig, maar samen sta je sterk. Ik zou dit ook niet willen voor mijn kind en zou er alles aan doen om het voor hem veilig te maken.
je kunt steeds zo bijdehand doen, maar ik geloof dat er een groot verschil is tussen een kind/volwassene leerling/juf. En die stoel die naar de juf wordt gegooid kan makkelijk een andere leerling raken, levensgevaarlijke situatie. En ja als iemand mij met een mes probeert te steken, probeer ik eerst af te weren maar daarna terug te steken. Als mijn kind geslagen wordt en wegduwen helpt niet mag ze uit zelfverdediging terugslaan. In mijn optiek hoort dit kind voorlopig (tot duidelijk hulp en begeleiding opgestart is) niet in een klas met kinderen thuis. Zolang het niet zeker is dat men hem in de hand heeft vormt hij een gevaar voor de juf en de kinderen, en de juf heeft andere taken dan een kind in bedwang houden. Er zou een stagiaire moeten komen die voorlopig 1 op 1 met hem kan zitten en hem vast kan pakken wanneer hij een ander kind wil pijn doen. Kan de school dit niet regelen houd ik mijn kind thuis tot dat jongetje weg is en er gaat een klacht naar de inspectie.
Grappig om mij nu bijdehand te noemen. Zeker niet gewend dat je woorden bekritiseerd worden Een stagiaire is uberhaupt nog niet bevoegd en staat in een klas om te leren. Je leert niet veel als je op één kind gezet wordt. Daarnaast vastpakken moet je als leerkracht en zeker in opleiding zo mee uitkijken. Voor je het weet zit je zonder werk. Kijk dat er iets aan zulke situaties gedaan moet worden ben ik het mee eens. Echter heeft het grootste deel van Nederland op deze regering gestemd en hebben zij bedacht dat het bijna onmogelijk is om een kind snel van school te halen. Ik zeg bijna omdat in extreme gevallen het wel kan. Het is zo makkelijk om te oordelen als je de situatie niet kent. Wanneer duwt of slaat het kind? Wanneer gooit hij met stoelen? Wat is zijn thuissituatie? Wat doet de school er al aan? Inspectie kan je bellen hoor die bellen misschien de school op. Die geeft aan dat er een plan op zit klaar. Je kind thuis houden kan... Behalve als je kind vijf of ouder is.... Naar een andere school kan ook. Helaas pindakaas door het passend onderwijs en de langdurige trajecten heb je op elke school deze kinderen. Vooral in de onderbouw. In de midden en bovenbouw zullen de extreme gevallen inmiddels wel overgeplaatst zijn. Of niet zoals een manneke in mijn klas. Ouders weigeren de overplaatsing, helaas mag dat. Wil zeggen dat het helemaal niet zo makkelijk is voor scholen. Er is weinig geld dus weinig leerkrachten, grote groepen. Klassen assistenten sterven uit. En dan ouders die na 5 weken roepen dat de juf het allemaal niet aan kan. Hoe zie je dat? Zit je de hele dag in de klas? Wss gaat het grootste gedeelte van de dag prima maar zijn het momenten dat zo'n kind vervelend gedrag laat zien.
Ik heb niet de hele discussie terug gelezen, maar als mijn kind wordt geslagen, en het kind niet stopt, mag je terug slaan. Ik ben echt een hele vervelende moeder voor die juf dan denk ik, want ik zou ook niet meer accepteren dat het kindje bij mij dochter aan tafel kwam, in werkgroepjes bij elkaar werden ingedeeld etc. Een school hoort een veilige plek te zijn, en de school is verantwoordelijk om daar voor te zorgen. Een kindje vol agressie hoort niet in een volle klas.
Grappig dat sommige denken dit 'probleem' hier op te lossen... Het is het probleem van het jongetje, de juf en de school. Denk dat zij er echt wel mee bezig gaan of zijn. Het enige dat je in mijn ogen als ouder kunt doen is je kind leren dat hij zich mag afweren en blivjen aangeven bij school (en niet alleen bij juf, ook bij de directie) dat je je zorgen maakt.