Onze kids traceerbaar maken dmv. chip of iets dergelijks?

Discussie in 'De lounge' gestart door BabeBabe, 10 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Hier loop ik al een tijdje mee, en vraag mij serieus af wat hier tegen zou kunnen zijn?

Ik ben (zoals ik er nu over denk) voor het chippen (of in ieder geval iets traceerbaars) plaatsen bij kinderen?!

Het gebeurt toch bijna elke ouder wel een keertje gedurende de jeugd van het kind dat hij/zij een keertje kwijt raakt, fietst weg van huis, raakt kwijt in het winkelcentrum, pretpark, dierentuin of in het ergste geval iets van een misdrijf.

Natuurlijk is het 999 van de 1000 x een onschuldige verdwijning, maar zou dit niet veel makkelijker opgelost zijn als je kind gewoon traceerbaar zou zijn via een app ofzo? Of ben ik nu echt gek aant worden in mijn eentje... haha,

Het lijkt mij ideaal! en je kan wel zeggen dan geef je ze een traceerding een een ketting, armbandje of iets dergelijks maar dat is eventueel in geval van eeen misdrijf snel af te doen, uiteraard zou een chip ook weggesneden kunnen worden, en ik zelf ben niet kundig genoeg om echt details over dit idee te kunnen maken/bedenken of tegenspreken, maar het verbaast mij eerlijk gezegd wel dat zoiets nog nooit in het openbaar/media of wat dan ook besproken is, lijkt mij een redelijk simpel iets?

Of gaan we dan weer over privacy etc. lullen, dat de regereing niet hoeft te weten waar je bent etc... daar ben ik sowieso ook redelijk makkelijk in, als je niks te verbergen hebt, hoef je je ook nergens druk om te maken toch?

het lijk mij ( zoals ik nu denk) in ieder geval een uitkomst, stel je loop in de dierentuin, raakt je kind kwijt, kijkt op je smartphone en ziet dat hij in de grote speeltuin zit....

2. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Wat een onzin dat als je niks te verbergen hebt dat je, je dan nergens druk over hoeft te maken.
    Niet iedereen hoeft altijd te weten waar je bent toch? Er zijn dingen waarvan je wilt dat niet iedereen ze weet en als je zegt van niet dan lieg je.

En vanaf welke leeftijd zou die chip oid dan weer uitgeschakeld moeten worden?

3. topper12

topper12 Niet meer actief

Whahaha goede grap :(:cool:

4. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Je kan je kind toch in de gaten houden? Jouw verantwoordelijkheid als ouder. En ja, soms is het de schuld van een ander dat je kind verdwijnt. Maar je gaat toch geen kinderen chippen? Het idee alleen al..
    Big brother is watching you..

5. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    het is geen onzin, JIJ VIND het onzin ;)

Wanneer het in/uit geschakeld moet worden is iets wat jij als ouder dan zal kunnen beslissen?

wederom, zoiets bestaat nog niet en zoals ik zei, ik ben geen technisch persoon en heb geen idee of en hoe zoiets realiseerbaar zou kunnen zijn, misschien is er een optie dat je het kan inschakelen alleen als jij het wilt, bijv. als de kids alleen buitenspelen of je dus op een uitje bent?

6. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Nee je kind niet, je kostbaarste bezit, maar je hond/kat wel....................... :(

7. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Ik heb hier eerlijk gezegd ook al eens aan gedacht.. :)
    Lijkt me handig bij een vermissing, maar waar laat je zo'n chip dan plaatsen.. Want als die chip in de arm word geplaatst, kan die ontvoerder natuurlijk een arm eraf hakken. :(

8. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ehm.. Goeie vergelijking..;)

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou gewoon zelf goed opletten. Anders krijg je van die gemakzuchtige ouders die in de schijnveiligheid van zo'n ding vertrouwen.

10. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik vind het op zich ook geen verkeerd idee, maar dan in de vorm van een enkelbandje ofzo; dat een verschrikkelijke rotherrie maakt wanneer het dingetje wordt afgedaan zonder tussenkomst van een unieke transponder. Maar dan wel met een batterij die een levensloop heeft van +- 6 jaar :p Anders vind ik het privacy schending. Dan kun je 2x6 jaar je kinderen tot op de seconde in de gaten houden. Dat is ongeveer een raamwerk van +- 13-14 jaar in de praktijk, want voor die tijd kunnen ze niet weglopen/kwijtraken.

En eventuele ontvoerders waarbij het onmiskenbaar is dat zij het gedaan hebben, moeten gewoon direct ter plekke afgeknald worden. Bij twijfel eerst onderzoeken en daarna afknallen. Dat ontmoedigt ze wel. *insert-mijn-perfecte-beeld* Muwhahaha.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik hoop dat je toch wel beter op je kind let dan op je hond of kat?

Ik denk dat we met heel veel weglopende kinderen te maken gaan krijgen wanneer zoiets op de markt komt. Kind kan net zo goed ergens in een sloot liggen.

12. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Oh ik zou het wel willen, en dan graag 1 waar je ook mee kan pinnen door je pols even voor de scan te houden ofzo :) heerlijk, beetje mijmeren haha :)

13. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Gps heb je nu voor kinderen.
    Ik ga het ook aanschaffen tzt. Je krijgt dan een bericht als ze ergens komen buiten het afgesproken gebied. Ook gaat er een alarmpje af bij je kind.

Ik vind het geen onzin eerder fantastisch dat het kan.
    En nee ik ga niet blind vertrouwen op zo'n ding en nee ik ben ook geen overbezorgde moeder.

Onze dochter heeft nu een adreskokertje aan haar jas (rits).

14. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ik voorzie dan nu al misbruik van zo'n chip + app. Die chips zijn vrij makkelijk uit te lezen, zonder dat jij dat door hebt. Tenminste, dat waren die chips in de paspoorten wel.

Maar goed, ik hou mn dochter liever gewoon zelf goed in de gaten dan dat de regering of mensen met kwaad in de zin dat doen.

15. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Je hebt al wel horloges voor kinderen, dan kan je op je telefoonapp zien waar ze zijn.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Nou.... Het bestaat wel... Je kunt je hond chippen bijvoorbeeld.
    Dat zou ook bij een mens kunnen... Probleem is dat die chip een rf-id is eigenlijk. Je kunt dus pas van heel dichtbij (cm of 10) de chip scannen.
    Heb je dus in jouw redenatie erg weinig aan.

Ook is er een tijd geweest dat je in Rotterdam een chip kon laten zetten waarmee je kon betalen in een discotheek. (Wellicht kreeg je dan de rekening achteraf of werkten ze met een tegoed.. Exacte details heb ik me niet in verdiept maar je kunt natuurlijk niet zo maar alles rechtstreeks van je rekening laten schrijven)
    Was verrassend populair nog trouwens.
    Maar dat werkte dus hetzelfde als bij de hond.. Alleen van zeer dichtbij uit te lezen.

En technisch is het misschien zelfs wel mogelijk om een gps-zender te laten implanteren... Die dingen maken ze tegenwoordig zo klein...
    Maar dan zit je met het issue van dat dat ding op stroom werkt.
    (Technisch prima mogelijk.. Zie een pacemaker. Maar het batterijtje moet dan wel af en toe vervangen worden natuurlijk)

En waar ik persoonlijk meer mee zit... Stel mijn dochter heeft dat.
    Ik kan haar prima tracen... Heel fijn.
    (Al betwijfel ik of je dat wel ECHT wil... Misschien nog wel nu ze klein zijn maar ook als ze 15 zijn?)
    Maar andere mensen kunnen dat ook en meeste mensen hebben natuurlijk geen kwaad in de zin.

Maar stel.. Er brand een oud gebouw af... De gps-data geeft aan dat jouw kind daar in de buurt speelde..
    Kun je dan stellen dat het plausibel is dat jouw kind dat heeft veroorzaakt...
    (Daar ga je dus wel naar toe... Zie ook dat je met vingerafdrukken of DNA kunt bewijzen dat iemand ergens is geweest en mensen dat waterdicht achten)
    Dan kom je namelijk ook bij de mogelijkheid die data te vervalsen... En zo de schuld in andermans schoenen te schuiven.

Net als dat het me enerzijds een worst zal zijn dat mensen continu weten waar ik ben en deels wat ik doe.
    (Ja, alle data van pinpassen, chipkaarten, telefoons, bonuskaarten en ander dergelijk spul geven gecombineerd een goed beeld van mijn leven)
    Maar zolang niemand er kwaad mee wil is dat op zich geen probleem.
    Als iemand er wel kwaad mee wil en technisch genoeg is onderlegd om her en der een overheids-database te kraken.. Kunnen ze met een oaar goed gemikte acties een heel leven compleet overhoop gooien.

Dus tja.. Sommige dingen voorkom ik dus liever.
    Inclusief chips waarmee ik getraceerd kan worden.
    Kunnen ze ook aan de hand van m'n telefoon... Maar kost wel net even meer moeite.

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja lijkt mij ook ideaal.

Maar hoe zoiets dan gedaan moet worden geen idee.

Ik had zelf een ketting om vroeger: de SOS ketting ( wie kent hem niet)

18. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Ik snap je idee maar ben het er echt niet mee eens. Apps e.d. zijn in mijn ogen niet te vertrouwen met dit soort toch wel gevoelige informatie. Je hoort zoveel gekke dingen (NSA nieuws bijv). Op dit moment heb je niets te "verbergen"? Er zijn toch altijd dingen waarvan je niet wilt dat iedereen ze weet.

Sowieso zijn er ouders die hun kinderen mishandelen, die zouden ook een chip bij hun kind kunnen laten zetten en ze altijd weer terug kunnen vinden.
    Brrr ik blijf het een eng idee vinden.

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja las vorige week ook al over een gehackte babyfoon.

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

En ook rugzakjes...

Maar ik voorzie dan dat ze dat tasje na een tijdje gewoon af doet en ergens vergeet :)
    Snel teruggevonden natuurlijk.... Maar kan me zo voorstellen dat je als ouder een hoop stress hebt als je kind zonder dat tasje door de Efteling stapt :)

Plus ik zou zelf steeds gaan zitten kijken waar ze is... Geloof niet dat ik dat wil :)
    Kost veel te tijd... :cool:

Deel Deze Pagina