Belasting op spaarrente

Discussie in 'De lounge' gestart door Whysteria, 17 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Hopelijk kan iemand e.e.a. ophelderen. Ik heb dit al bij de bank nagevraagd maar kreeg geen helder antwoord...

Indien je meer dan het belastingvrije bedrag aan spaargeld hebt op een Nederlandse bankrekening, houdt de bank de belasting dan automatisch in bij uitbetaling, of gaat dit achteraf via de belastingaangifte? En als je in het buitenland woont, en dus niet in NL een belastingaangifte doet, kun je dan ook ervoor kiezen dit in het buitenland aan te geven en dus niet in NL af te dragen?

En als je, in aanvulling op dit bedrag, meer op de lopende rekening hebt staan, betaal je daar dan ook vermogensbelasting over? En hoe werkt dat als je niet in Nederland woont? Moet je dit dan in NL melden of gelden dan de regels van het land waar je woont?

Alvast bedankt...

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Je betaalt dit achteraf aan de belastingdienst. Heb je op meerdere rekeningen geld staan dan wordt dit als een totaal gezien.
    Hoe het zit als je in het buitenland woont weet ik niet. Maar neem aan dat als het een Nederlandse rekening is je dit in Nederland moet afdragen.

3. Whysteria

Bedankt voor de reaktie. In Engeland houdt de bank direct de belasting in, maar dit kan teruggeclaimd worden wanneer men in het buitenland woont ( je geeft het dan in het woonland aan als inkomen en betaalt daar belasting).

Ik vroeg me af of het in NL ook zo werkt.

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Wij wonen dus ook in het buitenland en betalen dit via de NL belastingaangifte die onze NL accountant voor ons indient.

5. Whysteria

Bedankt! Ik heb geen banden meer met NL, dus dien daar geen belastingaangifte in. Ik zal eens navraag doen bij de belastingdienst...

6. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.274
    2.976
    113
    Op verzoek van TS gesloten.

Deel Deze Pagina