Ja hoor, ik heb zoals gezegd 10 jaar ervaring met mopsen en weet precies bij welke fokker in moet zijn om een 'goed' mopsje te kunnen kopen, dat heb ik dan ook gedaan. Dat geknor is geen benauwdheid maar gewoon snurken, als een mops benauwd is maakt hij wel een ander geluidje.
Ja het gaat ook echt goed. Vannacht heeft ze goed in de bench geslapen, niet 1 keer gepiept! Ik had haar wel flink uitgeput in de avond zodat ze ook echt moe was Zo went ze tenminste lekker snel aan de bench en nu ligt ze ook weer op mijn schoot te slapen. Het is wel echt een schoothondje maar goed, dat is Bulletje ook. Daar staan mopsen ook bekend om dat ze heel erg aanhankelijk naar de baas toe zijn.
Ach gosss, wat een schatje joh! En die naam, geweldig!!! Je hebt me wel aan het denken gezet trouwens, ben me aan het oriënteren op kleine hondenrassen en wat je zoal vertelt over de mops klinkt heel goed! Ik ga me eens inlezen...
Ja is zeker de moeite waard om dat in overweging te nemen als je een klein hondje wilt hebben. Mopsjes zijn gewoon vreselijk lief en gemakkelijk, ze kunnen alleen niet goed 8 uren per dag alleen blijven omdat ze echt heel erg aan de baas hangen en dan worden ze echt eenzaam. Verder zijn ze ideaal met kinderen en ook andere huisdieren.
Eens googelen op "BOS syndroom", want het klopt niet helemaal wat je zegt. (Symptomen varieren in ernst afhankelijk van de afwijkingen, maar de meeste brachycephale rassen snurken in meer of mindere mate. Hoewel dit vaak door mensen als "grappig" wordt bestempeld hebben deze honden wel degelijk moeite met ademen.) Een hond hoort natuurlijk geen knorrend geluid te maken.
Je hebt verschillende geluiden maar mopsen staan er namelijk om bekend, een mops die niet snurkt bestaat niet! Als een mops kortademig is dan hoor je een heel ander geluid, geloof me dat heb ik eens gehoord bij een te zware mops! Kortsnuitige hebben nu eenmaal een andere vorm van ademweg (niet alleen korter!). Ik heb mijn mopsjes nooit ondoordacht gekocht en voordat ik de eerste aanschafte 10 jaar geleden heb ik me volledig in het ras verdiept en weet er dus erg veel vanaf, daarbij komt dat ik mijn mopsjes alleen gekocht heb bij bekende fokkers die bij Commedia (officiële mopsenvereniging) aangesloten zijn en alles doen volgens de regels, dus zeker geen doorfok! Als je in België een mopsje koopt bij een hondenfokkerij (broodfokker) dan heb je doorfok vaak en die mopsjes kunnen niet normaal ademen, die van mij knorren niet maar snurken als ze slapen en die hoor je dus ook niet ademen alleen met warm weer! Ik weet wat je bedoelt met knorren en dat heb je alleen bij te zware kortsnuitige, bij doorfok of warm weer! Als je verantwoord een mopsje of andere kortsnuitige koopt dan voorkom je het probleem van doorfok doordat je broodfok en andere dingen niet stimuleert. Helaas zijn er veel mensen die een mopsje of andere kortsnuitige zo goedkoop mogelijk willen hebben en niet kijken naar de gevolgen en dus bij een broodfokker zo'n hondje kopen zonder na te denken en als daarmee doorgegaan wordt heb je gewoon dat er steeds meer 'foutjes' in het ras ontstaan en vooral met de ademweg en bouw.
Ja, precies. Dat laatste is erg jammer. Je hebt op internet een plaatje van hoe een mopshondje er in 1880 uitzag. Heel anders. Daarom vind ik het zo jammer als mensen reageren hoe schattig het wel niet is als ze rare geluiden maken. Ik vind Lotje overigens een schatje, heel veel plezier met haar gewenst!