Ik maakte die vergelijking alleen maar om duidelijk te maken dat je niet altijd vanuit je gevoel kan leven. God leert ons dat Hij sex tussen twee mensen van hetzelfde geslacht afkeurt. Daarmee keurt hij de homofiel niet af. Uiteindelijk is het aan God om een daad wel of niet te veroordelen, dus daar heeft Hij mij niet voor nodig. Daarom ga ik respectvol om met alle mensen. Ook met die mensen die dingen in de praktijk brengen ( en niet alleen homosexualiteit) die God afkeurt. Jezus zelf ging om met hoeren en tollenaars, dus waarom zou ik die mensen met de nek aankijken?! Dat hou ik ook mijn kinderen voor en zo zou ik ook met mijn kinderen omgaan als blijkt dat ze zelf homo zijn. Dat kan ik prima verantwoorden, omdat ik daar niemand mee kwets, maar respectvol omga met iedereen.
Ja hoor dat heb ik wel en ook prima begrepen. Maar ik vond het niet.kloppen dat iemand homo mag zijn maar het niet in praktijk mag brengen. En daarnaast staan er ook nog een hoop minder aardige teksten over homofilie in de bijbel. Ik vraag mij eerder af of jij het wel goed begrepen hebt...
Ik denk dat er binnen deze discussie twee dingen door elkaar worden gehaald. Ik ben lesbisch en katholiek opgevoed. Op een manier waarbij iedereen vrij is het leven te leiden die hij wil. Iedereen resepcteerd elkaar en de discussie of ik in de kerk mag komen en of dat een god het accepteerd of ik lesbisch ben of niet is absoluut niet aan de orde. Ik ben zoals ik ben en er is niemand die dit in mijn (katholieke) omgeving afkeurt. Er wordt in dit topic ook gesproken over dat je mag toegeven aan je gevoelens, waarop de reactie komt dat je dan dus ook maar met je buurman het bed in mag duiken!? Dat is toch absoluut geen vergelijking? Dan heb je het niet meer over levenswijze, dan heb je het over "normen en waarden". Homoseksualiteit heeft niets te maken met normen en waarden dit heeft te maken met "zijn". En dat zou niet eens meer een discussie moeten zijn. Binnen welk geloof of ongeloof dan ook.
Inderdaad.. ik ken die minder aardige teksten ook. In het oude testament staat zelfs dat homoseksuelen gedood moeten worden (leviticus 20:13). In het nieuwe testament staat er dat homoseksualiteit een straf van god is.. dus iets wat hij zelf heeft gecreëerd.
Nee het punt is nu dat 1 iemand in dit topic aangaf geen homo's op de koffie te willen en dit zogenaamd een soort leidend iets voor alle gelovigen in dit topic is geworden. De afgelopen pagina's lees ik alleen maar gelovigen die het volgens het geloof wel afkeuren maar wel gewoon deze mensen accepteren als gelijke zullen behandelen. Wat maakt het voor de niet-gelovige dan nog uit wat mijn geloof er over zegt? Je gelooft er niet in dus waarom uberhaupt waarde aan hechten? Goed zijn voor je medemens staat voor mij nog altijd op 1. En nee, mocht mij dochter lesbienne zijn, dan ga ik niet met haar op zoek naar een vriendin, dat is mijn opvoeding en dat gaat voor mij te ver. Dat maakt haar niet zielig en mij niet ouderwets, het is enkel een verschil. En zo zijn er nog tig dingen in de opvoeding die ik anders zal doen als 'de standaard'.
Als je de bijbel goed kent, weet je dat de wetten uit Leviticus niet meer gelden. Van de tweede zin mag jij me zeggen waar dat staat. Ik denk dat jij een andere bijbel hebt dan ik.
Maar hoe kun je dan achter een geloof staan wat bepaalde (en ja ook afkeurende) gedachten heeft als je zelf niet tegen homo's bent?? Dat strookt toch niet met elkaar. Net wel homo mogen zijn maar het niet in praktijk mogen brengen .dat werkt.toch niet
waarom strookt dat niet met elkaar? Ik leef toch ook gewoon hier mn leven, behandel mn moeder normaal die in het weekend haar wijntje drinkt terwijl mijn geloof dat afkeurt enz. Het gaat toch uiteindelijk hoe ik leef en ik moet daar rekenschap voor afleggen, dan hoef ik toch niet tegen homo's te zijn?
Zoals nu al zo vaak is uitgelegd: je kunt heel veel van homo's houden, maar niet achter hun keuze staan om sex te hebben met iemand van hetzelfde geslacht. Dat zijn 2 verschillende dingen. Ook de bijbel vraagt mij niet om homo's te haten. De bijbel vraagt mij om respectvol met iedereen om te gaan en het oordeel aan God over te laten.
Romeinen 1:26-27 Ik heb dan inderdaad waarschijnlijk een andere bijbel. Waar staat eigenlijk dat die wetten niet meer gelden?
In die tekst die jij aanhaalt staat dat mensen God hebben losgelaten en God hen daardoor heeft losgelaten en overgeleverd heeft aan hun zonden. De sexuele omgang tussen mensen van hetzelfde geslacht is dus geen straf van God. het loslaten van die mensen is de straf van God. Juist dit is een van de teksten waar God aangeeft dat sex tussen mensen van hetzelfde geslacht niet goed is.
De wetten/ regels die in leviticus staan zijn gemaakt voordat het grote offer ( het sterven van Jezus) is gebracht. Na de vervulling van de wet zijn al die offers en regels niet meer nodig omdat Jezus dat volbracht heeft.
"Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald". Misschien lees/interpreteer ik het anders Maar goed, deze discussie mogen we eigenlijk hier niet voeren Ik begrijp overigens best dat wanneer je 100% gelooft (op de manier waarop ik 100% niet geloof) dat je over bepaalde zaken anders denkt. Ik bedoel mijn berichten ook niet op een kwetsende manier, ik vind het alleen ontzettend interessant om juist meer te weten te komen over hoe "jullie" tegen bepaalde dingen aankijken of teksten (uit de bijbel) interpreteren. En soms vind ik dat best moeilijk (of ik snap het gewoon ECHT niet) omdat ik zelf heel anders tegen bepaalde zaken aankijk.
Ook onder christenen bestaat er veel verschil hoe de bijbel geinterpreteert moet worden en daardoor kun je tot andere standpunten komen. Wat ik altijd probeer, is de grote lijnen te zien. Helemaal aan het begin van de schepping schiep God man en vrouw. Zo vond Hij het goed. Op meerdere plaatsen in de bijbel wordt sexuele omgang tussen mensen van hetzelfde geslacht afgekeurd, dus trek ik oa daardoor de conclusie dat sexuele omgang tussen mensen van hetzelfde geslacht door God niet goedgekeurd wordt en dat het een gevolg is van de komst van de zonde in de wereld. Ik zal nu ook (proberen) te stoppen met preken, want ik weet dat religie niet is toegestaan op dit forum ( maar soms onvermijdelijk om je standpunt duidelijk te maken).
Weet ook dat het niet is toe gestaan. Omdat er veel problemen zouden kunnen ontstaan maar aan de andere kant. Ja ben akkoord met de gebruikersvoorwaarden. Omdat je anders hier niet kunt mee praten. Is het wel apart dat we ik strijd voor de ( acceptatie van de homo.s maar te gelijk ik geen mening hier neer mag zetten over het geloof of wat dan ook) Terwijl wij in een landleven waar vrijheid.s van meningsuiting onze basis is en daar door zeer open met elkaar kunnen praten over van alles behalve dan hier. Toch krom