Nieuw parttime-contract, oude contract evengoed verzekeringsgrond?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Liekekorff, 6 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekekorff

27 okt 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Momenteel heb ik 2 parttime-contracten bij 2 werkgevers.
    1 contract loopt per 1 januari 2016 af.
    Hierdoor houd ik 1 parttime-contract over.
    Mijn uitgerekende datum is 26 februari 2016.

Nu weet ik door een vorige vraag aan jullie, dat men in principe aanspraak kan maken op een zwangerschapsuitkering wanneer het aflopen van het contract binnen 10 weken voor de uitgerekende datum is en dat dit zélf bij het UWV moet worden aangevraagd.

Ik vroeg mij af of ik, ondanks een tweede parttime-contract, evengoed aanspraak kan maken op deze verzekeringsgrond en hierdoor soort van aanvullend WAZO kan aanvragen, omdat ik het met WAZO gebaseerd op 1 parttime-contract (van 8u per week..) nooit ga redden.

Ik hoop op een verduidelijkend antwoord.
    Telefonisch kan het UWV mij hier namelijk NIETS over vertellen, verbazingwekkend genoeg... :(

Met vriendelijke groet,
    Lieke Groet-Korff

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lieke,

Je kunt voor je parttime-contract dat afloopt een WAZO-uitkering aanvragen als:
    je vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na einde verzekering is. Einde verzekering is einde dienstverband of einde WW-uitkering.

Daarnaast kan je werkgever voor je parttime-contract dat nog doorloopt een (aparte) WAZO-uitkering aanvragen.

Dit omdat er zoals je zelf eigenlijk ook al aangeeft, er twee aparte verzekeringsgronden vanuit twee verschillende dienstverbanden zijn.

Geen reden tot ongerustheid dus.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team

3. Liekekorff

27 okt 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedendag,

Ik vroeg mij af hoe ik deze wazo uitkering aanvraag in mijn geval.
    Via uwv.nl heb ik 2 opties:
    - ik ben zwanger en heb een ww uitkering
    - ik ben zwanger en heb een werkgever.

In mijn geval geldt beide natuurlijk niet..
    Dien ik hiervoor een afspraak te maken met een UWVkantoor?
    Telefonisch lijken ze niet te weten waar ik het over heb, ook al verwijs is naar uw antwoord.

Ik hoor het graag.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Lieke,

Ik begrijp dat je voor het beeindigde dienstverband geen WW hebt aangevraagd? Dan geldt dat je de WAZO niet op basis van de WW aanvraagt, maar op basis van het (inmiddels gestopte) dienstverband. Kies dan voor de optie Ik ben zwanger en heb een werkgever.

Houd er wel rekening mee dat je het verlof niet eerder dan acht weken voor je uitgerekende datum kunt aanvragen! Probeer het daarom in de eerste week van januari nogmaals.

Kom je er met de online aanvraag niet uit? Dan kun je het verlof ook telefonisch aanvragen via 0900-9294. Je mag een privebericht sturen via deze site, dan nemen we contact met je op.

Ik wens je fijne feestdagen,

Robert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina