zwangerschapsverlof urencriterium ZZP-er

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Nikola, 19 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikola

Nikola Nieuw lid

19 dec 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV team,

Ik ben uitgerekend voor onze baby in mei 2016.

Ik ben in 2014 begonnen met werkzaamheden als ZZP-er. De aard van de werkzaamheden zijn ondersteuning geven aan een startende webshop waarbij ik een deel van de winst krijg als vergoeding. Ik heb een VAR waarbij de werkzaamheden beoordeeld zijn en voor de inkomstenbelasting gelden mijn inkomsten als resultaat overige werkzaamheden en ben ondernemer voor de BTW.

Ik heb ik in 2015 ruimschoots meer gewerkt dan de 1.225 uren die gelden als urencriterium waaruit ik opmaak dat ik dan tijdens mijn zwangerschapsverlof recht heb ik de uitkering van het minimumloon voor een periode van 16 weken.

Als ik naar mijn daadwerkelijke inkomsten kijk in 2015 (relatief weinig) staat dit niet in verhouding tot de uren die ik gewerkt heb omdat het een startende webshop betreft en ik volgens afspraak een deel van de winst krijg.

Nu zijn mijn vragen:
    - Heb ik dan alsnog recht op de uitkering van het minimumloon ondanks dat mijn daadwerkelijke inkomsten in 2015 niet in verhouding staan tot de gewerkte uren?
    - Hoe dien ik de gewerkte uren aan te tonen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
    Nikola

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Nikola,

Je hebt twee vragen betreffende de ZEZ-uitkering. Ik beantwoord deze vragen graag voor je.

Heb ik dan recht op de uitkering van het minimumloon ondanks dat mijn daadwerkelijke inkomsten in 2015 niet in verhouding staan tot de gewerkte uren?
    Je hebt inderdaad alsnog recht op een ZEZ-uitkering van 100% van het bruto wettelijk minimumloon. Het maakt niet uit dat je minder dan dit bedrag hebt verdiend.

Hoe dien ik de gewerkte uren aan te tonen?
    UWV controleert je aanvraag doormiddel van je aangifte inkomstenbelasting. Mocht UWV nog meer informatie van je nodig hebben dan krijg je een brief toegestuurd waarin wordt gevraagd de uren in te vullen. Wellicht heb je je gewerkte uren in een agenda vermeld? Of houd je zelf een lijst bij?
    Dan kun je deze gegevens gewoon opsturen.

Actuele informatie over de ZEZ-uitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Mariƫl
    UWV Webcare Team

3. Nikola

Nikola Nieuw lid

19 dec 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Mariel,

Dank voor je heldere en snelle reactie!

Mag ik nog een aanvullende vraag stellen. In de aangifte inkomstenbelasting is volgens mij geen vraag m.b.t. de gewerkte uren (ik doe aangifte als inkomsten uit overige werkzaamheden) dus zou ik mogen vragen hoe het UWV dan kan mijn gewerkte uren kan beoordelen op basis van de aangifte inkomstenbelasting?

Ik wil niet onnodig kritische vragen stellen maar ik wil voorkomen dat ik straks een uitkering aanvraag en deze dan later wellicht moet terugbetalen.

Groetjes,
    Nikola

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Nikola,

Meestal moet je deze informatie wel degelijk op de belastingaangifte invullen. Neem voor vragen over de aangifte contact op met de Belastingdienst.

Groet,

Robert
    UWV Webcare Team

5. Nikola

Nikola Nieuw lid

19 dec 2015
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Robert,

De belastingdienst heeft mijn werkzaamheden beoordeeld middels de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) en ik ben ondernemer voor de omzetbelasting, maar niet voor de inkomstenbelasting. Dat betekent dat ik mijn inkomstenbelasting die via de aangifte voor particulieren en de inkomsten opgeef als inkomsten uit overige werkzaamheden. De aangifte inkomstenbelasting die ik jullie begin 2016 kan sturen is dus een particuliere aangifte waar geen uren op staan.

Is deze aangifte dan alsnog voldoende of moet ik op een andere manier mijn uren aantonen?

Groetjes,
    Nikola

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Nikola,

Ik snap het. In dat geval stuur je inderdaad de kopie aangifte inkomstenbelasting naar ons toe. Als we meer informatie van je nodig hebben, zullen we later nog bij je opvragen.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina