nieuw rapley groepje

Discussie in 'Voeding' gestart door tuc, 23 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arual83

    Arual83 Fanatiek lid

    11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Geweldig Missm! Kan me dat broccolifilmpje nog goed herinneren ;).

    Krijg nu trouwens wel enthousiaste reacties over hoe goed ze eet en vooral hoe normaal (geen gepureerde mengels/potjes). Spruitjes zijn bijna gaar, benieuwd hoe ze het vindt (met krieltjes, tartaar en wat sperziebonen).
     
  2. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Mag ik straks ook mee kletsen dames ? :D
    Ben ondertussen bezig met het lezen van alle 81 pagina's!! ben nu beland bij pagina 20, ga morgen verder met lezen.

    Ivan is nu dikke 5 maand oud en wil straks graag beginnen met de rapley methode. Op dit moment eet hij al wel zelf een beetje banaan, ik hou de banaan voor hem vast en hij ''schraapt'' het eraf en peuzelt het lekker op :D

    Qua groente kent hij nu bloemkool, broccoli en wortels. Morgen krijgt hij voor het eerst aardappel.
     
  3. Ti87

    Ti87 Bekend lid

    12 apr 2012
    613
    0
    0
    Hallo allemaal,

    Is er nog plaats in jullie groepje voor nog iemand? :) Mijn zoontje kreeg vanaf 4,5 maand gepureerde bijvoeding. Met 5 maanden nam hij plots een hap van mijn banaan en hij verslikte zich zo dat ik erg ben geschrokken. Hij krijgt nu geprakt eten (wat grovere stukken) en sinds deze week laten we hem wat meer grotere stukken eten. Ik houd het nog wel vast want hij stopt zulke grote stukken in zijn mond. Is dit wel verstandig of moet ik hem maar gewoon zijn gang laten gaan en leert hij zo vanzelf dat 1/4 banaan in zijn mondje geen succes is? Fruit glibbert trouwens zijn handjes uit en dus lijkt vasthouden me ook wat handiger voor hem. Groente geef ik hem nadat hij eerst met de stukken heeft gespeelt en beetje geproefd geprakt anders eet hij er amper wat van.

    Ik kom langzaamaan van mijn angst voor Rapley af en hoop dat jullie nog wat tips hebben zodat ik er mee door (durf) te gaan
     
  4. Corry

    Corry Bekend lid

    14 aug 2012
    622
    0
    0
    hallo,

    Eigenlijk wilde ik langer wachten, ofja kijken wanneer mijn zoon wilde beginnen met proeven. Maar hij kijkt het eten nu echt al een paar dagen uit onze mond. Vandaag dus begonnen met hem wortel laten proeven. Hij heeft zelfs al een paar keer wat doorgeslikt. was behoorlijk verbaasd hierover.
    Maar goed hier kunnen jullie het op een filmpje zien. voor de eerste keer ben ik trots op hem want hij had echt al stukjes wortel na binnen gewerkt. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen, en hoe snel hij is met proeven :)

    Wat gaat de tijd toch snel!!!

    eerste keer wortel proeven - Video Dailymotion
     
  5. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Hoi meiden met Rapley ervaring,

    Mijn manneke is nu 6 maanden, ik geef volledig borstvoeding. Is het een goede manier om nu te beginnen met bij ons avondeten hem stukken groenten aan te bieden? En dan wil ik over een week of twee hem 's ochtends om een uur of 11, 12 een stuk fruit en een korst boterham geven. Of kan ik beter pas over een maand beginnen met het fruit en de boterham? Over brood en gluten krijg ik erg tegenstrijdige informatie, de een zegt niet te vroeg beginnen om allergie te voorkomen, CB zegt juist niet te laat beginnen om allergie te voorkomen.
    Ik heb overigens geen indicatie dat hij gevoelig zal zijn voor allergieen hoor.
     
  6. missm

    missm Bekend lid

    12 mrt 2012
    931
    123
    43
    nu is een mooi moment om te beginnen. Het is aan jezelf en je kindje hoe snel je wilt starten ook met brood en fruit. Als hij niet allergiegevoelig is kan je denk ik brood ook prima doen. Omdat je volledige borstvoeding geeft kan je zeker in alle rust je kindje laten wennen en laten oefenen.
     
  7. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Oke, we zijn nu een klein maandje bezig.

    Stand van zaken:
    - ik bied groente, fruit en broodkorst aan als wij (ook) aan tafel zitten, ze pakt het altijd even vast en brengt het minstens 1 keer naar de mond, maar hoe 'druk' ze er mee is, wisselt enorm. Soms blijft het daarbij, soms blijft ze het echt keer op keer vastpakken, manipuleren, naar de mond brengen etc.
    - ze kokhalst nauwelijks meer
    - begint steeds vaker kauwbewegingen te maken en heeft deze week voor het eerst een stukje van (zachte) peer afgebeten
    - ze lijkt vooral het brood lekker te vinden, daar is ze altijd druk mee in de weer en daar vind ik ook wel iets van terug in de luier. Groente en fruit veel minder (nog geen sporen van in luier gezien).

    Ik hoor graag dat dit netjes op schema is naar het echte eten toe ;)!
    Is het erg dat brood al zo 'goed' gaat, terwijl fruit en groente minder is?

    Druk van buitenaf (ouders, schoonouders e.d.) om 'gewoon' prutjes te geven neemt wel toe ;) en ik merk dat ik soms toch weer een beetje onzeker word...
     
  8. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Dames, ik ben begonnen met Rapley. Is het normaal dat Ivan alle stukjes weer uit spuugt? Hij begint te kokhalzen als hij stukjes voelt... Verder gaat het prima!
     
  9. Shandy

    Shandy Fanatiek lid

    14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Weet niet of ik het echt rapley kan noemen wat ik doe. Mn manneke heeft al meerdere keren prutjes gehad, maar als hij bij me op schoot zit geef ik hem gerust een stuk banaan in zn handjes of houd het vast erwijl hij er aan knabbelt.
    Hij vind mijn eten reuze-interessant. Gisteren tussen de middag met hem aan tafel gezeten, tuitbeker erbij. Lepel op zn blad. Hij heeft een stukje cragotte geproefd ( weet niet of t echt babyproof is,maar was er lekker mee bezig. Stukje brood met margarine ook leuk. Lekker je vinger erinprakken en in dat mondje stoppen.
    Had zelf een beker optimel en daar wilde hij ook uit drinken... beker aan zn mond en hij drinkt zo vanalles weg....
    Oeps, volgende keer maar wat flessemelk er in.
    ( flessn drinken is een ramp,hij weigert,maar heeft wel honger,wil niet liggend in je armen drinken,soms wel liggend in box of bed, hij komt elke nacht nu 1 of 2 keer, zn eerste tand is door,mondje isbobbelig)
    Heb zelf het idee dat hij soort klaar is met de fles...( heeft bijna vijf maanden borstvoeding gehad)
     
  10. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Check dit antwoord van de "voedingsdeskundige", op de vraag van een mama van een kindje van 6 maanden. Krijgt nog bv en ook al wat bijvoeding. Ze wil haar kindje graag grove stukken gaan aanbieden.

    "Beste Kaat1984,

    Met 6 maanden is je dochtertje nog te klein om echt een boontje te kunnen eten. Met 7 maanden kun je gaan beginnen met het geven van een broodkorst, zodat ze er lekker op kan sabbelen. Met 8 maanden kun proberen het eten te prakken i.v.m. te pureren.

    groet,
    Anne
    [​IMG]

    Nou ja! Ik val van mijn stoel!Die ontkent het hele bestaan van rapley gewoon.....ik snap het wel, die wil ts gewoon aan de potjes houden. Maar om dan zo iets te antwoorden??
     
  11. mamarijntje

    8 aug 2013
    13
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja... iedereen (die dat wil) mag zich voedingskundige noemen...
     
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    :$

    :d :d :d
     
  13. missm

    missm Bekend lid

    12 mrt 2012
    931
    123
    43
    das wel erg zeg...:(
     
  14. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Schrijf hier dan wel niet actief meer mee (lees soms nog wel!), maar heb op deze reactie een pb naar de 'voedingsdeskundige' gestuurd en de betreffende moeder. Schandalig antwoord toch? :( Hoe bedoel je ik krijg betaald om babyprutjes te promoten :$ (Waarmee ik niet bedoel dat ik tegen babypotjes ben, maar de manier van promoten dan weer wel).
     
  15. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Precies. Ik ben ook niet tegen potjes en ik begrijp dat er commerciele belangen spelen.Maar om een echt gerichte vraag zo'n antwoord te geven,dat is niet correct.
    Heb ook beide berichten gestuurd. Dus wie weet schrijft die mama binnenkort ook op dit forum mee :)
     
  16. Arual83

    Arual83 Fanatiek lid

    11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Nouja wat een vreemd antwoord!

    Natuurlijk begrijp ik de commerciële belangen maar dit was een hele gerichte vraag en om daar nou met onwaarheden op te antwoorden.

    Ik kom zo even m'n curve hier showen, 6 maanden exclusief borstvoeding en nu bijna 5 maanden Rapley! Trots!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      22 KB
      Weergaven:
      5
  17. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Supermooie curve Arual! Mag je zeker erg trots op zijn! :)
     
  18. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Gister foto gemaakt van ons zoontje toen die heerlijk aan het genieten was van een broodkorstje :D

    Vroeg mij of het normaal is dat hij alle stukjes weer uit spuugt? Hij vind dat niet echt fijn in zijn mond :p Daarom krijgt hij dus ook weinig binnen van alles wat ik hem aanbied.
     
  19. Arual83

    Arual83 Fanatiek lid

    11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mam dat echte eten komt vanzelf.
    Hier at ze wel snel redelijk wat brood weg maar wij zijn daar pas met 7 maanden mee begonnen, met 6 maanden lekker rommelen met groenten en fruit.
    Komt goed :). Leuk mannetje zeg!
     
  20. Hopefultimes

    Hopefultimes Fanatiek lid

    5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Beetje voorbarig, maar ga alvast een abbo nemen. Nog een maandje, dan starten wij ook met Rapley / Kleintjes;)
     

Deel Deze Pagina