nieuw rapley groepje

Discussie in 'Voeding' gestart door tuc, 23 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missm

    missm Bekend lid

    12 mrt 2012
    931
    123
    43
    zeg dames hebben jullie nog leuke recept ideetje voor de hummeltjes? ik wil nu een beetje over gaan naar meer menu's ipv enkel pasta/aardappel en losse groentes. Dus meer recepten met pasta en misschien rijst. Ik heb wel het boek opperdepop maar daar staat voor nu a la rapley nog niet heel veel in. Ik begin: pasta met spinazieroomsaus.

    pasta
    verse spinazie
    uitjes
    kastanjechampignons
    neutrale roomkaas
    hamblokjes

    ging erin als zoete koek...smeren met de spinazie was ook een feest :D
     
  2. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Niet echte tips voor recepten: ze eet hier alles mee dus maak niets specifieks voor haar. De ene keer kan ze dan wel heel goed zelf eten (aardappelen met groente of macaroni) en de andere keer minder (bijv bij stamppot, soep etc).

    Stoofpeertjes zijn hier trouwens een echte hit! Eerste hapjes moest ze er echt niets van weten, maar eenmaal begonnen is ze nauwelijks meer te stoppen :D
     
  3. m met borisboef

    m met borisboef Bekend lid

    12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    #823 m met borisboef, 24 nov 2013
    Laatst bewerkt: 24 nov 2013
    hier nog een rapley jongetje van 9 maanden. al doen we hem ook stukjes aanbieden of het hem in zn mond geven (anders duurt het zooooo lang voor hij klaar is met eten). Zijn favoriet van groente is gestoomde paprika!
    van fruit is alles lekker, maar stoofpeertjes lust hij ook graag. En in de zomer ook kers gegeten, dat was pas een leuk feestje haha. zal ff een foto daarvan zoeken.

    [​IMG]
    dit valt nog best mee, kan veel erger!
     
  4. suzanneVVdO

    suzanneVVdO Bekend lid

    28 jul 2012
    911
    0
    0
    Hoi meiden,

    Onze zoon is nooit fan geweest van potjes en ik merkte al vrij snel dat hij liever grover eten had, dan glad gepureerd.

    Ik kwam de rapley-methode tegen en ben daardoor vanaf 6 maanden al af en toe hele stukken gaan aanbieden. Op het begin viel veel op de grond, maar hij had er veel plezier in!

    Fruit kan ik geprakt geven of zelf laten afhappen, het is altijd een succes. Brood gaat er ook goed in. Daarbij eet hij de korsten zelf en laat ik hem de kleine stukjes brood zelf pakken of geef ik het met een vorkje.

    Groente geef ik in stukken afhankelijk van het soort groente. Toen ik hem laatst bijvoorbeeld een snijboon gaf zat hij met smaak te eten, maar het duurt dan echt n eeuwigheid (een half uur over 1 snijboon is niet echt heel handig) en dan nog lukt het hem niet om dat kapot te malen. Logisch ook, want volgens mij zou het mij ook veel tijd kosten om het door te malen zonder tanden. Dit soort dingen pureer ik dus wel grof. Echter, zodra ik het gepureerd heb moet hij er niets meer van weten.

    Nadat afgelopen zaterdag de grof gepureerde groente voor de zoveelste keer door de lucht vloog hebben we besloten het gewoon niet meer te pureren/prakken, want hij eet het op die manier toch niet. Enige manier waarop het dan lukt is door hem te foppen of hem half te dwingen en ik wil natuurlijk geen fobie voor eten creëren.

    Ik vind het overigens wel heel gek dat geprakt fruit met een lepel er met smaak in gaat en groente niet. Terwijl diezelfde groente er wel met smaak in gaat als hij het zelf mag doen... Waarom bij fruit wel, maar groente niet?

    Anyway, ik vroeg me af hoe jullie het doen met bepaalde groentes die wat taaier zijn? Mijn man en ik genieten er van als ons mannetje aan tafel zit te smikkelen, maar als hij een half uur over twee sperziebonen doet is het niet heel efficient. Moet ik het dan echt nog een stuk zachter koken?

    En als jullie iets van pasta of rijst geven, dan laten jullie dit ook gewoon met het handje opsmikkelen? Dit heb ik nog niet geprobeerd. En hetzelfde voor vlees/vis?

    En misschien een domme vraag, maar hoe doe jullie het met alle rotzooi? Er valt echt al een stuk minder op de grond, maar het blijft een soort kerkhof van half verorberde worteltjes, broccoli, bloemkool etc onder zijn stoel.
    Ik ga er vanuit dat dit vanzelf minder wordt, of doe ik iets verkeerds?

    En alle mogelijke tips waar ik verder niet om vraag zijn ook welkom.

    Alvast superbedankt voor het lezen en mogelijk antwoorden!
     
  5. missm

    missm Bekend lid

    12 mrt 2012
    931
    123
    43
    fruit zal makkelijker gaan want hier krijgt ze bijv. een vla en daar doet ze kalm haar mond voor open omdat ze het te lekker vind dat zal denk ik de reden zijn.

    Groente stoom ik zelf vanaf het begin. Ik ben voornamelijk begonnen met broccoli en zoete aardappel. dat is makkelijk vast te houden en als je dit zacht stoomt valt het niet direct uit elkaar. Pas later ben ik het menu wat meer uit gaan breiden naar sperziebonen wortel en pasta.

    Pasta is makkelijk om de vlinderpasta te doen. Ik zelf snij deze doormidden.

    Naarmate je kindje meer geoefend wordt zal je kindje meer met de vingers pakken en minder met de volle knuist.

    De troep hoort erbij maar het wordt echt steeds minder. Maar nog steeds moet ik nog elke dag wat van de grond plukken maar dit hoort erbij.

    Elke dag geniet ik er nog van hoe ze eet. En bunkeren dat ze kan....:D
     
  6. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Een hond die 'stofzuigt' na afloop kan ik ook zeker aanraden tegen de troep onder en rondom de stoel ;)

    Hier in het begin relatief zacht gestoomd, maar grote voordeel waren haar vier tandjes (nu 8): hierdoor kon ze vrijwel alles kapot bijten.. Maar met rapley is het ook vooral een kwestie van al doende leren. Voor zowel kindje als papa/mama ;)
     
  7. missm

    missm Bekend lid

    12 mrt 2012
    931
    123
    43
    haahaha ja maar ik heb alleen een kat en die haalt haar neus er voor op en ik ben geen honden mens. Ik moet helaas zelf op de knieën.
     
  8. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Haha arme jij ;) Nee, hoort er een beetje bij hè hihi :D
     
  9. missm

    missm Bekend lid

    12 mrt 2012
    931
    123
    43
    hahaha jep maar ja ik heb liever de groente op de grond dan appelstroop in der haar maar ja ook dat hou je niet tegen.;)
     
  10. Arual83

    Arual83 Fanatiek lid

    11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik stoomde ook alle groenten.
    Rijst was wel moeilijk met de handjes, pasta (ik gebruik schelpjes) ging wel erg goed en makkelijk. Nu heeft ze nog steeds geen tanden maar krijgt alles weg, ook appel/komkommer. Ik bleef het gewoon aanbieden en ze werd steeds handiger (en sneller, ze is nu vaak nog eerder klaar dan wij).
    Oh en ik heb ook een hond, maar de grote stukken haalde ik wel even weg.

    Je kunt haar altijd nog een badmuts opzetten missm haha.
     
  11. missm

    missm Bekend lid

    12 mrt 2012
    931
    123
    43

    hahaha hebben ze die in haar maat??
     
  12. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Haha je hebt wel kleine maatjes, maar zo klein :p Anders maar een gewone muts en die erna in de was scheelt appelstroop en allerlei andere kleverige troep uit de haren te krijgen. Tomatenpitjes en banaan geven ook zo'n vies effect.. En laat ik nu al zo'n hekel hebben aan banaan.. Brrrrr.. Gruwel de gruwel als ik haar die banaan soms zie fijn knijpen, uitsmeren, in de mond proppen en dan die vieze handjes nog even in je hele gezicht en haar wrijven. Gelukkig heeft ze nog vrij weinig haar. Maar brr :$ :p
     
  13. missm

    missm Bekend lid

    12 mrt 2012
    931
    123
    43
    hahahaha heerlijk he. hier heeft ze ook nog geen mega bos maar het haar wat ze heeft staat soms wel helemaal piekerig uit elkaar....
     
  14. suzanneVVdO

    suzanneVVdO Bekend lid

    28 jul 2012
    911
    0
    0
    Dankjulliewel! Heb het mega druk (deadlines voor mijn studie, man die 30 wordt inclusief 3x feest en een bruiloft). Na het weekend ga ik jullie topic even fatsoenlijk doorscannen voor nog meer bruikbare tips :).

    Vanavond ga ik pasta maken voor hem. Ik ben zo benieuwd hoe hij dat vind! Krijgen ze de pasta dan kaal? Of maken jullie ook zelf van tomaten een soort sausje voor erbij?

    Verder helaas geen hond, maar misschien mijn cavia's leren de grond leeg te kanen onder Hessel zijn stoel :D.
     
  15. missm

    missm Bekend lid

    12 mrt 2012
    931
    123
    43
    ik zou eerst kaal geven...
     
  16. suzanneVVdO

    suzanneVVdO Bekend lid

    28 jul 2012
    911
    0
    0
    Thanks! Kale pasta it is :).
     
  17. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier ook eerst kaal, maar wel wat losse groente erbij. Reepjes tomaat, courgette, gestoomde paprika etc (net de groente die er bij ons door de saus ging ;)).

    En succes met alle drukte en je studie! En natuurlijk alvast gefeliciteerd!
     
  18. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Dames kunnen jullie me helpen??

    Ivan is 6 maand geweest en zijn dus overgestapt met flesvoeding naar nr.2 dit houdt dus in dat we maar beperkt flesvoeding mogen geven.

    Hij vind fruit, groente en broodkorst heeeerlijk :D!!! Maar hij spuugt veel stukjes weer uit waardoor hij niet heel veel binnen krijgt!

    Daardoor komt hij mij 's ochtends alweer rond 06:00 uur!
    Nu vroeg ik mij af, zou ik tussen de middag niet al kunnen beginnen met wat brood geven + zijn fles?

    Zo ja.. wat deden jullie als eerst voor beleg op het broodje? Wat voor boter bijvoorbeeld..

    Thanks alvast :D
     
  19. Kaat1984

    Kaat1984 Actief lid

    9 mrt 2012
    255
    0
    16
    Noord-Limburg
    Hoi dames,

    Lees ook even mee.

    Dochtertje krijgt vanaf 4 maanden bijvoeding, wel geprakt en BV. Nu is ze zes maanden geweest en mag ze al weer veel meer (brood e.d.). Wil nu ook meer stukjes gaan aanbieden, maar vind dit best lastig. Heb tot nu toe altijd potjes en soms vers gegeven. Wij zijn niet zo van de aardappelen, groente en vlees types, dus eten vaak iets aparts :)
    Wil hier nu wel meer op letten, zodat dochtertje mee kan eten. Hoe doen jullie dit met dingen aanbieden, heb je van allerlei groente in huis. En koken jullie dan per dag de stukjes die je gaat aanbieden!!! HELP... :)
     
  20. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Zo zijn wij ongeveer ook begonnen.
    Wel altijd vers gemaakt en dan in de vriezer gestopt.

    Voor Ivan heb ik een klein pannetje gekocht (12 cm ofzo) En daar warm ik dan zijn groente in op. Wij eten gewoon waar wij zin in hebben op dat moment.
    In de supermarkten heb je in de vriezer bloemkool/broccoli roosjes enzo liggen.. die gebruik ik veel! Vind het ontzettend handig :D Haal dan gewoon 3 roosjes uit.
    Worteltjes en courgette maak ik wel echt vers voor hem klaar.
     

Deel Deze Pagina