Nieuw rapley groepje

Discussie in 'Voeding' gestart door Jennifer0306, 15 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.395
    5.302
    113
    Ik weet nog van mijn zoon dat hij met ongeveer 7,5 maanden ineens meer ging eten, hij kreeg gepureerd (een maand later werd ik ongesteld, want bv :(). Dochter lijkt al erg geinteresseerd in eten en krijgt nu de eerste week rapley al wel wat binnen, dus ik vermoed dat zij wat sneller zal zijn, ik hoop dat mijn menstruatie pas weer komt als we helemaal gestopt zijn met de bv, dus nog een jaartje wegblijft ;).

Terug ot, jouw zoon is bijna 8 maanden toch, als ik de datum goed zag? Nog even geduld dan misschien, maar met flesvoeding is het misschien lastiger omdat ze daar niet teveel van mogen toch?

2. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.063
    2.557
    113
    Limburg
    Ik gaf brood eerst ook in repen, maar dat belandde op de grond. Toen heb ik het in stukjes aangeboden en werd het netjes opgegeten. Misschien zijn stukjes ook wel een oplossing tegen het proppen?

Mijn zoontje begon met 7,5 langzaamaan eens wat te eten. Ik geef ook fv en eigenlijk merk ik nu pas als hij weinig heeft gegeten dat hij dan hongerig wordt en een extra flesje wil.
    Zolang hij niet over de maximum hoeveelheid fv zit zou ik me niet druk maken.

3. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik begrijp dat hele rapley niet. Het is erg hip volgens mij..
    Voor ons lichaam is het toch ook niet goed om hele stukken door te slikken? Er wordt niet voor niets altijd gezegd dat je goed moet kauwen.
    Als je nog niet goed kunt kauwen komt het er toch in stukjes weer uit?

Het kan dan wel goed zijn voor de motoriek of taalontwikkeling oid maar een gezond lichaam is toch ook wel erg belangrijk lijkt me.

Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd, dan moet je het maar zeggen.

4. Hupje

Hupje Actief lid

15 jun 2015
    281
    0
    0
    NULL
    NULL
    Door het eten in stukken aan te bieden, kan het kind leren dat het moet kauwen (dat leert het met puree niet). Het gaat om BIJvoeding, dus het is (zeker in het begin) niet erg als dat niet lukt.
    Ik vind vooral het zelf controle hebben over het eten en het sociale aspect mooi aan deze manier van eten aanbieden.

5. MrsBucket

MrsBucket Niet meer actief

Ook zonder kiezen kan een baby erg goed kauwen hoor! En je zorgt ervoor dat de voeding zacht genoeg is voor de baby, zodat ze gemakkelijk kunnen kauwen en doorslikken.

6. Veera

Veera Niet meer actief

Ehh. Het sociale aspect van eten niet pureren ipv wel pureren? (want meer is het niet)
    Die moet je even uitleggen :(

7. Hupje

Hupje Actief lid

15 jun 2015
    281
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij pureren moet je kind gevoerd worden. Ik zet nu zijn bordje neer en ga zelf ook eten, ik heb mijn handen vrij. We eten (waar mogelijk) hetzelfde. Hij doet mee aan tafel, met eten en met de gesprekken (voor zover dat kan dan). Zo zie ik het tenminste.

8. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Hoi Mop,

Ikzelf rapley en borstvoed, borstvoeding is bewezen volwaardige voeding tot zeker 1 jaar en sommige wetenschappers en artsen beweren zelfs tot 2 jaar (hier in Nederland hoor je dit echter zelden) Als je rapleyt krijgt je kindje maar kleine hoveelheden binnen en leeft dus verder op je bv waar echt alles in zit en hij niets mee te kort zou moeten komen als je het speelt op vraag en aanbod en niets anders aanbied aan drinken dan jouw melk.

Voor flesvoeding weet ik niet wat de onderzoeken etc. zijn maar ik kan mij voorstellen dat het hierbij wel degelijk belangrijk is dat dit vor een bepaalde leeftijd is overgenomen door heel wat voedsel omdat fv gewoonweg niet alle vitaminen, mineralen en vetten bevat die het lichaam nodig heeft. Ik heb me hier nooit in verdiept dus rapley en fv of dat een verstandige zet is echt geen idee (omdat het dus lang kan duren voor je kindje noemenswaardige hoeveelheden biennenkrijgt en houd ;)) maar voor de BV kindjes 100% veilig, betrouwdbaar en erg gezond omdat er niks tipt aan bv.

9. Yasmientje14

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    #69 Yasmientje14, 21 dec 2015
    Laatst bewerkt: 21 dec 2015
    Trouwens, ik klets graag mee, ons meisje nu 10 maanden over 2 dagen en ze doet het heel goed, ik moet wel echt wat meer variatie aan gaan bieden blijf het nu echt houden op vaste dingen (slecht!)

Dit is wat ze tot nu toe eigenlijk eet:
    Appel
    Peer
    Sinasappel/manderijn
    Advocado
    Doperwten
    Zoete aardappel
    Banaan
    Pruimen (vind ze heeeeerlijk)
    Sperziebonen

Oh ja en Kip!! vind ze dus echt heerlijk hahaha vanaf het eerste keer al.

Verder glutenvrij brood (smeren hier bewust niets op)
    En de bio mini rijstwafels en wortelknabbeltjes

Drinken niets anders dan bij mij.

Wij zijn met 6 maanden begonnen, echter kon ze nog niet zelf rechtop zitten, ze kon het wel netjes naar haar mondje brengen en kreeg ook wel wat binnen maar omdat vanwege rapley het goede zitten belangrijk is ben ik het toch gaan staken, toen met 8 maanden weer en ging veel beter, het zijn geen grote hoevelheden wat ze binnenkrijgt, denk ongeveer 100 gram en wat restjes hier en daar maar ze drinkt dan ook nog lekker vaak en veel bij mij, snachts zeker 3 keer vaak vaker en overdag nog wel zeker 5 keer en ook vaak vaker dus dat zit wel goed. Misschien ben ik ook wel heel 'chill' maak me er niet veel zorgen om, ook als ze soms iets leek vast te zitten in het begin gaf ik haar de tijd om het uit te hoesten en dan was het meestal binnen enkele seconden al vanzelf opgelost. Babylichaam is echt wonderbaarlijk, zal zichzelf nooit pijn aandoen er zijn maar weinig dingen wat een baby echt niet doorheeft en zichzelf niet in kan beschermen (bijvoorbeeld hoogtebesef).

10. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.063
    2.557
    113
    Limburg
    Mijn zoontje krijgt fv en enkel bijvoeding via rapley. Hij eet wel volwaardige maaltijden moet ik zeggen dus krijgt genoeg binnen. Potjes/puree/prak eet hij niet eens, dan blijft de mond stijf dicht. (Soep eet hij vreemd genoeg wel)
    Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met kindjes die nog maar weinig binnen krijgen, maar de combi fv/ rapley is hier in elk geval goed te doen.

11. Yasmientje14

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Hoi hoi,

Ik denk inderdaad dat het goed te doen moet zijn mits het rapleyen snel op gang komt ivm met mogelijke tekorten in fv als ze ouder worden. Super dat het bij jullie al zo rap gaat, maar neem mijn voorbeeld als ik dus fv had gegeven had ik denk ik beter niet kunnen rapleyen omdat met 6 maanden ze nog niet goed zat en ik om die reden met 8 maanden echt begon en het wel even duurt voor ze volwaardige maaltijden binnen krijgen meestal (hier krijgt ze zeker ook nog geen volwaardige maaltijden binnen zelf nu niet met 10 maanden) dus in mijn geval als ik fv had gegeven had ik wel even dubbel moeten nadenken. Ik bedoelde ook niet dat het niet kan, sorry als het zo over kwam maar dat ik me dan kan voorstellen dat je alles goed in de gaten moet blijven houden omdat het eten meestal wat langzamer op gang komt

12. MrsBucket

Wij bieden ook flesvoeding aan en Rapley. Gaat hier ook prima samen. In het begin dacht ik ook aan een combi van pureren en Rapley, inderdaad ivm de vitaminen en voedingsstoffen, maar mijn zoontje regelt het lekker zelf. Hij eet al een maand als een bootwerker, drie maaltijden en twee tussendoortjes per dag. Hij is nu 9 maanden oud.
    Hij was een kleintje bij de geboorte (4 weken te vroeg) en had dus wat in te halen, maar juist nu we met vaste voeding zijn begonnen haalt hij het in.
    Het sociale aspect vind ik ook erg belangrijk, wij eten nu altijd met drie aan tafel. Niemand hoeft iemand te 'voeren' en we brabbelen met z'n drietjes. Hartstikke gezellig!

13. MrsBucket

Gisteravodn heb ik banaanpannenkoeken gebakken. Mijn zoontje vindt het heerlijk! Vanmorgen heeft hij er eentje verslonden. Twee maanden geleden at hij ze ook zo op.
    Daarnaast heb ik groentemuffins gemaakt, met broccoli en bloemkool. Die zijn altijd een hit hier. Heel erg leuk om te zien!

14. FeeMax

FeeMax Lid

20 dec 2014
    10
    0
    1
    NULL
    NULL
    Mijn kindje zorgt er nu juist zelf voor (6,5 maand) dat hij geen grote stukken doorslikt. Hij kauwt, slurpt en spuugt te grote stukken gewoon netjes weer uit. Overigens hier in combinatie met flesvoeding, en hij komt echt niks te kort hier!

15. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.395
    5.302
    113
    Vandaag broccoli geprobeerd, vindt ze ook lekker. Hij was wel wat te gaar, werd te snel moes, dus was wat moeilijk in de mond te krijgen. Morgen in de herkansing :D.

16. Veera

Veera Niet meer actief

Ik snap het. Wij eten helaas niet vaak samen, mijn vriend werkt veel en onze dochter slaapt rond etenstijd al. Het voeren kan trouwens ook heel gezellig zijn hoor, t is maar net hoe je t invult denk ik. Ik laat haar veel zelf eten, vooral brood, maar combi met voeren want t zit werkelijk overal (zelfs in onze haren) behalve in haar mond ;) maar komt denk ik ook omdat ze gepureerd met een lepel moet eten

17. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.063
    2.557
    113
    Limburg
    Bananenpannekoekjes zijn hier ook een hit! Maak je ze met ei?
    Dat deed ik eerst wel, totdat ik het volgende recept tegen kwam: 1 banaan, 1 kop havermout en 1 kop water (ik heb senseokopjes gebruikt) in de blender glad mixen en daar pannenkoekjes van bakken, heerlijk!

18. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.395
    5.302
    113
    Vanaf hoeveel maanden mogen die pannekoekjes?

19. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.063
    2.557
    113
    Limburg
    Mag vanaf 6 maanden.
    Als je echt rapley volgt mag je kindje eigenlijk alles vanaf 6 maanden, behalve honing, zout en suiker (of iig matig, ieders keuze maar honing mag echt niet)

Je hebt ook het voedingsschema van Stefan Kleintjes, dat is wel een fijn schema voor als er veel allergieën in de familie voorkomen. Deze hanteert namelijk een voorzichtiger voedsel introductie schema.

20. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    OK ik snap het. Ik geef bewust vanaf de geboorte de fles. Dus wel een ander verhaal.
    Zoontje krijgt eten met stukken erin nu goed gekauwd maar in het begin zag je alles er precies zo uitkomen in z'n ontlasting.
    Ik moet er trouwens niet aan denken om een stuk broccoli zo te moeten eten.. Liever ergens doorheen of met sausje oid. In ieder geval getoomd, dat smaakt lekkerder en is ook gezonder.

Zal me verder niet bemoeien met het rapley clubje ;) heb wel weer wat geleerd :)

Deel Deze Pagina