thuiszorg en communicatie

Discussie in 'De lounge' gestart door Monique1985, 11 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    ik ben bezig met mijn scriptie en dat gaat over :
    communicatie in de thuiszorg..

ik wil eigenlijk weten hoe de mensen er mee omgaan die in de thuiszorg werken..
    het is een stuk lastiger om met je collega's te communiceren dan als je in verpleeghuis/ziekenhuis bent.
    je heb geen overdracht maar die is soms echt wel wenselijk..
    je collega moet weten wat er met een client aan de hand is.
    clienten dossier is bij ons nog schriftelijk en de reportages worden weinig tot niet gelezen waardoor je snel al last hebt van mis communicatie heb.
    wat het niet makkelijk maakt voor jou en je collega's maar ook zeker voor de client.
    je hebt gewoon niet altijd de juiste informatie..

ik wil eigenlijk wel weten of dat bij iedereen zo is.. en hoe jullie
    communiceren in de thuiszorg.. vooral als er iets medisch aan de hand is met je client. waar extra op gelet moet worden. wat er extra gedaan moet worden..
    sommige clienten kunnen dat zelf aan geven maar lang niet alle clienten kunnen dat en kan je natuurlijk ook niet van ze vragen...

hoe lossen jullie dat op?
    ik bel meestal mijn collega die bijvoorbeeld de avonds ingepland staat of voor de volgende ochtend. maar soms loop ik er ook tegen aan als je ze niet te pakken krijgt.
    ook om bijvoorbeeld te overleggen wat je nu het beste kan gaan doen..

voorbeeld : client moet blaasspoeling heeft een zware blaasontsteking en plast erg veel bloed is al bekend en doen we verder niks mee..
    de blaasspoeling ging er moeilijk in is ook algemeen bekend..
    blaasspoeling ging er moeilijk uit is ook algemeen bekend maar nu was het na 20 minuten nog niet terug gelopen..
    ik wil de HAP gaan bellen maar wil toch eerst even een collega spreken om even te overleggen. wij hebben een noodtelefoon maar na 4x bellen werd er nog niet opgenomen.. client laten lopen laten drinken om die blaasspoeling er maar uit te krijgen.. wat tikken op het slangetje om de stolsel er maar los te krijgen.. uiteindelijk belde de noodlijn terug en na overleg toch maar besloten om de HAP te bellen.. ( op het moment dat ik wilde bellen kwam daar de blaasspoeling ) heeft al met al een tijd geduurd.. ik wil niet zomaar beslissen wat te doen maar altijd in overleg.. ( wilde ook overleggen met de HAP)
    nu is het dus meteen algemeen bekend dat het terug lopen ook lang kan duren .. bij ons bij huisarts.. maar eerst word je dus steeds gebeld door collega's dat de blaasspoeling niet terug loopt waaruit ik kan op maken dat er dus niet gelezen word wat ik in de rapportage bladen heb gezet...

vandaag ook zoiets.. mijn collega belt mij en zegt ik heb een client op de route staan die stomazorg nodig heeft en ik mag dat niet doen zegt ze..
    ik zeg oke stuur het adres maar dan ga ik er wel naar toe en doe ik de stoma wel..
    ik bel aan bij de client en zeg " ik ben ..... van de thuiszorg en kom uw stoma vervangen.. mw kijkt mij aan alsof ik gek ben geworden en zegt lachend oke dan gaan we die even zoeken:D dus ik kijk mw aan met de vraag zoeken en mw zegt " ik heb geen stoma " dus ik natuurlijk stom verbaasd en zegt mw je komt hier voor de wondzorg 2 stuks..
    ik maak er nog een grapje over van nou of ik nu stoma moet doen of wondzorg komt op het zelfde neer (lachend);) eind goed al goed natuurlijk mw was goed gehumeurd gelukkig ( sommige clienten kunnen er logischerwijs niet tegen als wij als zorgverleners niet de juiste informatie hebben over de client)
    nou ja ik heb natuurlijk gewoon de wondzorg gedaan, maar dit is juist weer een stukje van mis communicatie .. niet tussen mijn collega en mij maar tussen mijn andere collega's want zei had eerst de collega gebeld die er gister was geweest.. maar ik loop er dus vaak tegen aan

hoe gaat dat bij andere thuiszorg organisaties?

sorry beetje lang verhaal :D

2. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Wij hebben pas sinds 4 jaar een eigen thuiszorg team, dus misschien dat het daarom best wel verschild.

Wij starten 's morgens met z'n vieren op, komen dan allemaal op kantoor. We pakken een tablet en een mobiele telefoon en gaan op pad. Wij hebben allemaal onze eigen route, maar kennen wel bijna alle cliënten (ik werk meestal route 3 en 4, maar heel af en toe ook wel route 2. Route 1 heb ik bijna nooit, maar ken de cliënten wel, omdat ik daar in het verleden wel eens ben geweest). Wij kunnen elkaar altijd bereiken via de mobiele telefoon die we bij ons hebben. In de tablet staat alle gegevens van de client, zo ook de ADL lijst. Rapportages worden eigenlijk bijna altijd wel gelezen. En als we een client overnemen, kunnen we dus de gegevens opzoeken in de tablet.

Na afloop van de route komen we weer samen op kantoor, waar we nog belangrijke zaken met elkaar bespreken.

's Avonds start er 1 iemand op en om 20.00 uur komt er pas iemand bij.

3. Lenaroos

Lenaroos Niet meer actief

Wij hebben allemaal onze eigen werktelefoon en per dagdeel zijn er 2 mobiele telefoons voor de alarmeringen die verdeeld worden.
    Dus we zijn goed bereikbaar.
    We beginnen gezamelijk via het kantoor dus dan spreek je elkaar nog even.

We hebben al een tijdje geen rapportagemap. Dat mag niet meer.
    Via de app op de werktelefoon houden we elkaar op de hoogte. Maar het meeste rapporteren we in het zorgdossier.

Dus lezen lezen lezen als je ergens komt.

We hebben wel een agenda op kantoor waar sommige dingen instaan.

En ik vind dat iedereen bekwaam moet zijn in IG handelingen. De routes zitten erg strak in elkaar dus veel hulp kun je niet geven om even een stoma over te nemen.

4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Zo ook bij ons idd. Wij zijn ook zelfsturend.

Ik lees de avond er voor de rapp van de dagdienst en op kantoor nog de evt avond dienst. Wij hebben wel mappen maar alles word geregistreerd op de tablet.
    Ook de communicatie met huisartsen etc kan via een systeem op de computer

5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Wel vervelend die miscommunicatie, ook niet prettig voor de client. Als ik een handeling nog nooit heb gedaan of niet mag dan geef ik dat in de ochtend aan. Als ik de client niet zo goed ken kan ik het dossier op de tablet bekijken. Wel zo prettig.

6. Mel3

Mel3 Actief lid

14 mrt 2015
    268
    0
    16
    Wij communiceren via de app en via de cliëntenrapportage en wat daar niet in hoort communiceren we via de teamrapportage. Ook bellen we elkaar wel als het even snel moet en anders via de teammail of persoonlijke werkmail. Wij communiceren heel veel. We vergaderen elke 2 weken en bespreken dan de cliënten ook. Ondanks dat ik alleen werk heb ik dat gevoel niet.

7. Annette1981

11 nov 2016
    77
    0
    6
    Ik ken de andere kant en het is voor de patiënt inderdaad goed merkbaar als de communicatie niet goed verloopt. Je voelt dan echt de werkdruk maar ook dat het niet meer om persoon gaat dit terwijl ze dat wel willen. En uitermate vervelend als je pas om half twaalf gedoucht kan worden ;) Desondanks petje af voor jullie werk

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben ieder onze werktelefoon waarop we bereikbaar zijn, verder is er van 7.00 tot 23.00 altijd iemand van ons eigen team die de bereikbare dienst heeft maar dit nummer word alleen door cliënten gebruikt.

Wanneer ik iets door wil geven aan een of meer van mijn collega's doe ik dat via de beveiligde berichten app op onze telefoon. Daar kan ik dan kiezen om het naar een paar collega's te sturen, naar maar 1 collega of juist naar het hele team.

Verder bellen we erg veel, dat is bij 'lastigere situaties' toch prettiger dan berichten sturen, ook overlegt het makkelijker om gewoon even zo samen je cliënten te bespreken. Van de week nog even een collega gebeld hoe zij erover denkt om iemand die we in zorg gekregen hebben het weer zelf te laten gaan doen of niet. Dat is veel prettiger even over de telefoon dan via de 'app'. Ook komen we elkaar zeer regelmatig op straat tegen tijdens het werk, ook een mooi momentje om even bij te praten.

Nadat iemand vakantie heeft gehad word er sowieso altijd naar een collega gebeld om te horen bij welke cliënten er bijzonderheden zijn (geweest).

Wij komen niet voor het begin van onze diensten bij elkaar, dat is bij ons niet haalbaar. Het ene pakket begint om 7 uur, de ander om half 8 en weer een ander begint mss pas om kwart over 8. Zo ook aan het einde, ieder is op een andere tijd klaar. Toen laatst iemand het opperde om smorgens bijv 15 min bij elkaar te komen heb ik ook duidelijk aangegeven dat ik niet van plan ben daar 15 mij voor eerder uit mn bed te komen. Gelukkig dachten de meeste daar zo over plus dat het dus totaal niet haalbaar is.

Sinds een jaar rapporteren wij digitaal, dit vind ik erg prettig. Hierdoor kan ik de avond voor ik ga werken even kijken bij welke cliënten er is gerapporteerd. Hiervoor hadden wij rapportage's in het zorgdossier zitten, deze werden eigenlijk altijd gelezen op een uitzondering na. Dat is dus een goed verbeterpunt voor jullie team, zorgmappen niet wegstoppen in onmogelijke kastjes, maar binnen handbereik. Zodat iedereen zich kan aanwennen om even een praatje te maken bij het binnenkomen, dan even rapportage te lezen in de map, en dan pas met het werk te beginnen. Ik zou zeggen dat dit een mooi punt is om mee te nemen bij een team overleg (als jullie dat hebben).

9. jessiejz

jessiejz Actief lid

19 apr 2013
    294
    70
    28
    Vrouw
    verzorgende ig
    Gelderland
    Wij hebben allemaal een eigen werktelefoon en iPad van onze werkgever. Deze mogen we gewoon thuis hebben. Dus geen gedoe met ophalen op kantoor ed. Rapportage gaat via het ecd en onderling via het medewerkersportaal. Verder hebben wij ochtenddiensten, een dagdienst en avonddiensten. Ochtend dienst krijgt de overdracht en haalt de pieper van de nachtdienst en de avonddienst levert deze af bij de nachtdienst. Dagdienst draagt over naar de avonddienst.
    Ook hebben we altijd het verpleegkundig team achter de hand voor vragen. Deze zijn via telefoon en iPad te bereiken maar kunnen altijd met ons meekijken.
    Verder komen we regelmatig op kantoor waar de planners zitten en de wijkverpleegkundigen.

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb niet alles gelezen hier maar in de thuiszorg lees ik altijd de rapportage, de client kan vaak ook dingen vertellen ("hoe was het in het ziekenhuis meneer?") én collega's bellen (bij iets wat direct van belang is) of mailt elkaar met bijzonderheden.

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Bij ons is het het uitgangspunt dat je altijd de clientmap leest. Persoonlijk vind ik het erg slecht als die niet gelezen wordt... binnenkort gaan we digitaal rapporteren. Iedereen heeft een tablet en een smartphone van het werk. Als er nieuwe clienten in zorg komen dan gaat onze wijkverpleegkundige daar eerst naar toe voor intake en eerste zorg. Zij informeert ons over de situatie. We hebben op de telefoon een app die beveiligd is. Hier staan onze planningen, clientgegevens en ook een afdeling waar je berichten kan plaatsen. Aan collega's apart of aan het hele team. Hier geven we belangrijke zaken door over clienten die iedereen moet weten. Belangrijke dingen die iedereen moet weten voordat ze naar de client gaat. Dus dingen die nog niet in de map staan of die overlegd moet worden. We overleggen tussendoor dus ook op die app. Dat mag alleen op deze omdat deze beveiligd is. Echt belangrijke dingen die niet kunnen wachten, bellen we door aan de desbetreffende collega zodat we zeker weten dat hwt goed en op tijd aan komt. Verder hebben we nog een gewone whatsapp. Hier mogen geen clienten genoemd worden omdat die niet veilig is. Hier worden "onzin"-dingen besproken. Wie heeft er nog ah-zegeltjes?:D maar ook andere niet client dingen. Zoals wie er nog hulp nodig heeft enz.
    Zo min mogelijk elkaar bellen omdat je dan steeds gestoord wordt tijdens je werk en is niet netjes naar de client toe als je steeds gebeld wordt. 1x per 2 weken clientvergadering. Smiddags zit er altijd wel iemand op kantoor met wie je wat kan overleggen
    Via de mail alleen dingen voor de planning. Wekelijks de coordinerende lijst met wie er wanneer de wijktelefoon en bereikbare dienst heeft.
    1heeft er op de dag de dagdienst dus die kunnen we bellen voor grote problemen. Zij neemt ook de telefoontjes van clienten aan. Diegene van de dagdienst draagt om 17.00 uur over aan de avonddienst. Hier ook weer 1 die dan de bereikbare dienst heeft.

12. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Wij hebben allemaal een zapper app op onze werktelefoon (app van kpn) hierop kun je je bereikbaarheid aanzetten. Wij zijn dus allemaal bereikbaar als je aan het werk bent en 1 collega is tot een bepaalde tijd bereikbaar van 07.00 tot 15.00 en 1 van 15.00 tot 23.00
    Dit werkt erg fijn omdat de telefoontjes die binnen komen niet op 1 persoom neerkomen buiten een paar uur om.

Deel Deze Pagina