Even vooropgesteld: ik weet dat heel veel mensen inenten tegen waterpokken grote onzin vinden, hoort er bij, stelt niets voor, enzv. Ik ben niet op zoek naar een discussie hierover. Dus alsjeblieft, gebruik dit topic niet voor dat soort posts. Oke, mijn vraag dus: ik overweeg mijn oudste in te laten enten tegen waterpokken. Ik ben er nog niet definitief uit en ben de voors en tegens tegen elkaar af aan het wegen. Ik heb begrepen dat in veel landen, bijvoorbeeld in Belgie, Duitsland en de VS, deze enting in het standaard pakket zit. Ook schijnt dit vaccin 'op de wachtlijst' te staan om aan het rijksvaccinatieprogramma te worden toegevoegd. Als ik op een redelijk onschuldige manier mijn kinderen voor een vervelende en erg besmettelijke ziekte die ze anders zeker gaan krijgen kan behoeden, dan doe ik dat eerlijk gezegd graag. Heeft er iemand ervaring met deze inenting? Waarom heb je er voor gekozen (of woon je in het buitenland en is het standaard)? Alle info is welkom.
Yup, hier in Azië ook standaard. Heb dochter een aantal maanden geleden laten inenten en ze heeft er totaal geen last van gehad. Toch wel fijn idee dat ze deze ziekte niet hoeft te doorlopen want ken kindjes die er doodziek van zijn geweest of op z'n minst behoorlijke littekens aan hebben overgehouden. Helaas lopen we in Nederland achter maar hoop ook dat de vaccinatie snel in het programma wordt opgenomen.
Ik lees even mee. Ik vond het zelf altijd dikke onzin, maar een maandje terug heeft mijn zoontje een allergische reactie gehad op waarschijnlijk een insectenbeet. Hij zat daardoor onder de jeukende blaasjes en hij heeft zichzelf van boven tot onder open gekrabt en krabt nog steeds alles open, waardoor hij allemaal littekentjes heeft. Waterpokken zou voor hem nu echt een ramp zijn.
Ik stond er eigenlijk vrij neutraal tegenover, maar overwoog hetzelfde totaal niet TOT ik las dat de enting in de toekomst hoogstwaarschijnlijk deel van het rijksvaccinatieprogramma gaat uitmaken. Toen ben ik er wat meer over gaan lezen en nu klinkt het eigenlijk zo logisch. Waarom mijn kind een toch vervelende ziekte laten doormaken (en z'n babybroertje dan waarschijnlijk ook gelijk) als er een simpele preventiemethode is?
Ik stond op het punt om te gaan inenten. Ik had me voorgenomen dat als m'n oudste het voor haar 7e niet gehad had, haar dan te laten enten. Maar de jongste bracht het een paar maanden terug mee. De reden dat ik die leeftijd stelde, was omdat het voor oudere kinderen vaak heftiger is en zéker voor een volwassenen. Ook wilde ik voorkomen dat ze in de pubertijd besmet raakte, simpelweg vanwege het psychische effect. Succes met het maken van de beslissing.
Onze dochter is ingeent toen ze 18 maanden was. Ze heeft er helemaal geen last van gehad en ben nog altijd wel blij dat we dat hebben gedaan. Onlangs nog van iemand gehoord dat zoontje serieuze complicaties had gehad van waterpokken en week in het ziekenhuis had gelegen. Ik ben van Belgie en hier is het zeker ook nog niet standaard hoor. Verre van eigenlijk. Maar ik had me ook ingelezen en in vele landen rondom ons is het inderdaad wel al een standaard vaccinatie in het pakket. Dus volgens mij is het ook gewoon een kwestie van tijd vooraleer het waterpokken vaccin gaat opgenomen worden in de standaard vaccinatielijst.
Mijn oudste twee hebben de prik gehad. We woonden toen in Duitsland en daar zit de prk in het standaardprogramma. Mijn jongste wordt tzt ook ingeent omdat ik nu in een lsnd woon waar de prik ook tot het programma behoort. Ze hebben beide nergens last van gehad. Ook niet van de andere prikken trouwens.
Hoelang werkt zo'n vaccinatie eigenlijk? Is dat tijdelijk zoals met tetanus? Want als je dan nu los zou vaccineren en het kind krijgt het op oudere leeftijd, dan is het vaak veel heftiger.. Maar als ze het willen verminderen zoals kinkhoest of de bof, dan is de kans als ouder kind ook kleiner dat je het krijgt.. Maar ik heb makkelijk praten, mijn oudste had op de tweede dag heel veel pokken, maar weinig jeuk. Een dagje koorts en 3 dagen later vrolijk op vakantie.. Ik vond de 6e ziekte heftiger met 40,7 koorts..
Ik denk er ook aan. Ik kan alleen niet goed terug vinden of mijn dochter van 2,5 besmettelijk zou kunnen zijn na de enting? Dat ivm haar broertje die nog niet geënt kan worden door zijn leeftijd.
In België zit het niet in het standaardpakket hoor. Mijn dochter heeft het al gehad, maar ik had gehoopt dat ze het niet door hoefde te maken. Ze is er ZO ziek van geweest, een week lang, en heeft zichzelf ook aardig gekrabd. Daardoor leek het alsof ze een flink litteken overhield op haar voorhoofd, maar gelukkig is dat plekje nu toch weggetrokken. Het is een rotziekte en ik vind het er helemaal niet 'bij horen.'
Ik vond het eerst ook onzin, maar als ik zie hoe ziek ze ervan geweest zijn ben ik een beetje van mening veranderd. Mijn oudste had bijna 41,5 graden koorts en ijlde echt. Hij at en dronk niks meer en had echt kraters van de open pokken op zijn romp. Hij bleek er een keel en dubbele oorontsteking bij gekregen te hebben door zijn lage weerstand van de waterpokken. Ook heeft hij nog heel veel littekens van de pokken over zijn lichaam, echt diep ook. Er is een vaccin, ik snap niet waarom die niet gewoon gegeven word, zo kan dit allemaal voorkomen worden. De jongste is er ook behoorlijk ziek van geweest en moest ook aan de antibiotica omdat hij 2 ontzettend ontstoken ogen had erdoor. Het enige wat ik nog niet begrijp, ik las dat het vaccin maar iets van 19 jaar beschermd? Klopt dat? Want dan is het eigenlijk ook best eng, vooral bij een vrouw. Stel dat ze erna zwanger raakt en de waterpokken krijgt, daar moet je toch niet aan denken dan.
Ik heb mijn dochter laten enten na veel uitgezocht te hebben. Wat voor vragen hebben jullie precies? Mijn dochter is geent met provarivax, zijn 2 entingen en kosten samen 105 euro. https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/preparaatteksten/v/varicellavaccin%20%28primair%29.asp https://www.zorg-en-gezondheid.be/uploadedFiles/NLsite_v2/Ziekten/Vaccinaties/Informatie_voor_vaccinatoren/Provarivax%20publiek.pdf
Ik had geen idee dat je er voor moest betalen. Wat een hoop geld eigenlijk. Waar moet je zijn als je een inenting wil?
aan alle entingen zit een soort houdbaarheid (gaan nooit allemaal levenslang mee zeg maar) dit in tegenstelling tot de ziekte doormaken. Als je het op die manier bekijkt kun je dus beter de ziekte zelf doorgemaakt hebben, want inderdaad is de kans dus best aanwezig dat je de ziekte alsnog krijgt op niet kinderleeftijd meer (waarin hij vaak juist minder heftig verloopt)
Hij is 7 jaar geldig. Je kan ondertussen wel antistoffen aanmaken. Ik laat mijn dochter tegen die tijd bloed afnemen om haar titer te bepalen en als ze te weinig antistoffen heeft kan ik nog kiezen om haar opnieuw te enten. Ze zit dan op een leeftijd dat ze eigenlijk bijna niet meer met de pokken in aanraking komt dus zou er dan ook voor kunnen kiezen om niet meer te enten. Misschien zit die dan ook wel in het vaccinatieschema en wordt het wel vergoed.
Je kan ondertussen dus wel antistoffen aanmaken zonder er ziek van te worden. Kans dat je op latere leeftijd nog de pokken krijgt is klein en je kan dus natuurlijk opnieuw enten. Het is al een ouder vaccin wat goed getest is in tegenstelling tot het baarmoedervaccin waar ik niet voor zou laten enten