Motivatie en feiten over borstvoeding en flesvoeding!

Discussie in 'Voeding' gestart door Meisje89, 22 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Niet om mensen voor de borst te stoten of hoe heet dat, maar gewoon, informatief.

Zeker geen borstvoedingsmaffia of hoe noemen ze dat? Maar gewoon, voor de mama's die het gedaan hebben een bevestiging, voor de mama's die twijfelen misschien net dat ietsje om hen meer uitleg te geven, en voor de mama's die het even niet zien zitten een duwtje in de rug.

Enkele feiten over borstvoeding en flesvoeding, vind em zelf heel mooi verwoord.

Nogmaals: niet op zoek naar discussie! Wou het gewoon even delen met jullie!

Doe normaal over borstvoeding - Opinie - De Morgen

2. prettymum

prettymum Niet meer actief

:)

Tsja, als een lacatiekundige je honderd euro kost, is het inderdaad logisch dat veel vrouwen het een hoge drempel vinden die in te schakelen. Goed artikel! Ik herken me er inderdaad in dat het pure mazzel is dat bij mij de borstvoeding geslaagd is. Ik wist er nul komma niks over, viel van de ene verbazing in de andere. Maar gelukkig ging het na de eerste opstartproblemen ged en was ik idd erg gemotiveerd.

Dankzij internet ben ik toch nog een stuk wijzer geworden. Plus, ik was na een rotbevalling en slechte start echt vastbesloten om het goed te maken met mijn kind en dus ook bereid heel wat kloven te verbijten om hem zelf te kunnen voeden.

Maar als de bevalling een makkie was geweest en ik daardoor die sterke motivatie niet had gehad, dan denk ik dat ik me behoorlijk had laten afschrikken door de extreme taal op borstvoeding.com.

Ook al heb ik er alle goede tips vandaan gehaald, wat een bizarre verhalen zijn daar te lezen. Ik herinner me o.a. Een verhaal over een man die borstvoeding bij zichzelf ging opwekken om zijn kindje te voeden. Of een vrouw die flesvoeding (dus niet 'zelf' voeden) in een science fiction achting essay ging vergelijken met het uitbroeden van een baby in een soort nep baarmoeder, omdat dat makkelijker was dan zelf zwanger zijn.

Dit artikel vertelt idd eindelijk eens NORMAAL over borstvoeding, top!

3. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Ik had geen lactatiekundige, gewoon mijn vroedvrouw (zelfstandige), en zij gaf borstvoedingscursus tijdens de zwangerschap (kostte 40 euro, wat je volledig terug betaald kreeg van de mutualiteit) plus ontzettend goede begeleiding na de bevalling, zelfs na 2,5m nog, toen het bij mij minderde. Na tips van de vroedvrouw heb ik mijn borstvoeding op 5 dagen tijd opnieuw kunnen verdubbelen :) Terwijl consultatiebureau tegen mij vertelde "andere mama's hadden al LANG de fles gegeven hoor, dat jij nog door doet" maw: je laat je kind hongerlijden en toch wil je nog borstvoeding geven, stop daar toch mee! :$ Schrok me rot! Ben zo blij dat ik info kreeg van mijn vv en zo nog tot 9 maanden heb kunnen geven !

En idd, een gewone normale tekst, geen verwijten, gewoon pure feiten.

Qua kloven, voor zover ik weet, als je baby op de juiste manier aanhapt (en dat leer je dus via zo'n cursus), dan kan je (normaal gezien volgens mij) geen kloven krijgen. Dus als je nog ooit een baby wil, en je gaat voor borstvoeding, zeker eens navragen bij een (goeie!!) vroedvrouw. Als je zelf duidelijk ziet waar je op moet letten (bij mij was dat toen adhv verschillende foto's van hoe het wel en ook hoe het niet moest, heel leerrijk!) dan gaat dat wel vlot !

4. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Even eerst voor de duidelijkheid ;) ik ben pro borstvoeding en pro flesvoeding (ja ja dat kan.. )
    2 van mijn kinderen hebben flesvoeding gehad 3 hebben borstvoeding gehad.
    Maar even over de kloven: ik heb ze dus vreselijk gehad en dacht dus dat het kwam door het verkeerd aanhappen. Lactatiekundige laten komen, van alles geprobeerd, maar het bleef 1 grote ramp.
    Bij mijn 2e en 3e heb ik toch vol weten te houden tot 6 mnd, maar dat was letterlijk met bloed zweet en tranen.
    Wat bleek later, ik kreeg die kloven doordat ik continu een schimmelinfectie had. Hierdoor was de huid van mijn tepels continu stuk. Ik heb alles geprobeerd om van die schimmel af te komen, de meest zware kuren gehad en nog hielp het niet. De schimmel zat tot in mijn melkgangen.
    Bij mijn 4e ben ik toch weer gestart met borstvoeding. 't Ging weer precies als bij de 2e en 3e, na de 1e keer aanhappen al kloven en weer die rotschimmel.
    Na 5 mnd verdween de schimmel en kon ik eindelijk pijn,- en kloofvrij voeden, ik wist niet wat ik meemaakte.
    Ik heb gevoed tot ik zwanger was van de 5e en mijn meisje 14 maanden was.
    Toen ik 8 mnd daarna weer wilde beginnen met borstvoeding had ik weer die schimmel en kloven, toen ben ik er na 2 weken mee gestopt en over gegaan op flesvoeding. Ik wilde niet nog een keer al die pijn en ellende.

Kloven komen dus niet alleen door slecht aanhappen blijkt wel! ;)

Verder vind ik borstvoeding de beste voeding voor mijn kinderen, maar als het ten koste gaat van mijzelf kan ik heel makkelijke kiezen voor flesvoeding.

5. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    En we leren weer bij ! :D bedankt ! Lijkt me wel vreselijk pijnlijk..

Heb zelf nooit een kloof gehad, gelukkig dan maar :) Heb 9 maanden volop kunnen genieten (en eten, drinken, véél slapen haha)

Kan wel begrijpen dat je dan uiteindelijk kiest voor flesvoeding, kan me voorstellen dat je niet om de 2u wilt schreeuwen van de pijn...

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Doorgaans is schimmel goed te behandelen hoor. Beste is om, als je weet dat je er gevoelig voor bent, in de weken voor je bevalling preventief tegen vaginale schimmel te behandelen. Meeste babies lopen hun spruwinfectie nl. op in het geboortekanaal.

Het kan erg pijnlijk zijn, en ook bij babies die fles krijgen voor flinke problemen zorgen. Bijkomend nadeel voor kinderen die fles krijgen is dat hun moeder het niet zelf voelt, waardoor ze er langer last van kunnen hebben (want onrustig zijn bij een baby kan heel veeloorzaken hebben).

7. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Het is idd doorgaans goed te behandelen, bij mij alleen niet. Ik heb echt de allerhoogste dosering fluconazol geslikt, alle smeerseltjes gebruikt.
    Toen ben ik het in de 'alternatieve' hoek gaan zoeken met schimmeldodende middelen van planten en weerstand verhogende middelen. Dit in combinatie met een dieet zonder suikers en witmeel.
    Toen ging het gelukkig iets beter, maar er hoefde maar een griepje de kop op te steken of een feestje met suiker en dan was het weer mis. Ik heb bij mijn 3e en 4e preventief van alles gedaan voor de bevalling, dus hun waren niet tijdens de geboorte besmet.
    Mijn laatste baby ook niet, maar die heeft het van mij gekregen, en dat werd pas zichtbaar toen ik gekolfde melk gaf....

8. Bri

Bri Niet meer actief

Ongeacht of ik het met alle details eens ben, vind ik het een stevig pleidooi. Heb het net ook even getweet - ik heb aardig wat volgers in de gezondheidszorg. Wie weet pikt iemand het op :)

9. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Ja vind em ook heel mooi verwoord ! Daarom dat ik em moest delen :) Heb ook op fb gedeeld !

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja bij sommige mensen is het een (heel vervelend) 'part of life'. Echt rot die schimmels, en ook gewoon te weinig bekend.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  12. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Als ik dat lees kan ik zo gaan brullen.... ik heb geknokt voor mijn borstvoeding maar na een week had ik nog maar 15-20 ml per borst en ben ik gestopt. Meer nog op aandringen van vroedvrouw en verloskundigen... ook omdat ik ook hoge koorts kreeg en de kleine niet was aangekomen. En omdat de lactatiekundige zei dat de hoop praktisch gevolgen was als mijn melk wit werd (en die werd die na die week). De weeënopwekker oxytocine zou zeker een grote boosdoener zijn geweest volgens haar.

Alles haalde ik uit de kast, advies lactatiekundigen erbij. Maar zou ik dan zo'n slechte hulp hebben gehad?
    Weet wel dat het in de familie zit, mijn oma had al geen voeding. En ik ben een nakomer dus je kunt zeggen dat het geen 2 maar 3 generaties terug zit.

Na 1,5 week na het stoppen kreeg ik abcessen... voor mijn gevoel helemaal voor niets. Ik ben geopereerd heb nu behoorlijke littekens omdat het open wonden moesten blijven. Voor mij is borstvoeding een hoop ellende... ik durf het een tweede keer niet te proberen als ik eerlijk ben. Hoe graag ik ook zou willen.

13. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
  14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als ik dit zo lees...volgens mij heb je belabberde begeleiding gehad. Ik kan me niet voorstellen dat een echte lactatiekundige zulke onzin uitslaat! Was dat wel iemand die een IBCLC was?
    Melk hoort wit te worden...van weeenopwekkers krijg je niet minder melk. Tenenkrommend gewoon! En dat je abcessen kreeg...totaal geen goed afbouwadvies gekregen zo te zien. Feit dat je abcessen kreeg wijst er op dat je wel degelijk melk had, maar dat het er misschien moeilijk uitkwam. Nou daar is echt heel wat aan te doen.

Je vk en de persoon die zei dat de lactatiekundige was moeten zich de ogen uit de kop schamen.

15. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    De lactatiekundige was er één die door iedereen werd aangeraden. Ze zei dat als je melk eenmaal wit is geworden de kans van slagen nog maar minimaal is volgens haar ervaring, zeker als je oxytocine toegediend had gekregen.

Verder was het zo: borsten masseren, druppel melk uit tepel laten komen, kleine drinken aan de ene en dan de andere borst, kolven en dat elke 3 uur. Na een week was er minimaal verschil. Dat moet dan toch al meer zijn?

Die weeënopwekkers geeft je zo'n hoge dosering dat de melk er veel moeilijker van op gang komt zei ze ook. Soort van overdosering zeg maar.

Ik heb snel afgebouwd met kolven. Toen ik alleen nog kolfde had ik net zoveel als dat de kleine eerst dronk en ik dan kolfde. Dus het leek erop alsof de melk niet goed op gang kwam, maar ook dat het er slecht uit kon. Pas tijdens afbouwen merkte ik iets van stuwing, maar dat was na 1,5 ook weer weg. Ze zeiden dat ik beter niet kolfde als ik er geen last van had. Dus heb maar 2 x afbouwend gekolfd.
    Heb keihard gewerkt.... ik wilde zooo graag dat het lukte!
    Toen ze haar de eerste keer aanlegde heeft ze meteen tepel 1 kapot gezogen en binnen 24 uur had ik helse pijnen aan beide tepels. Toen kwam het kolfapparaat. Ook nog tepelhoedje gehad en zo... kleine lag wel steeds goed aan.

Toeschietreflex was prima trouwens.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Komt op mij heel raar over, is echt in strijd met wat gangbaar is hoor!

Lage melkproductie komt nou eenmaal voor, maar meestal adviseer je dan in de kraamweek aanleggen om de twee uur, met ondersteuning van oxitocinespray om de melk makkelijk 'los' te krijgen. Bijvoeden in de vorm van afgekolfde melk of kunstvoeding het liefste via een Borstvoedingsondersteuningsset.

Kolven, eerst heel voorzichtig op laagste stand, goed uitkijken of tepels in de trechter passen en niet schuren.

Of het gelukt was met andere begeleiding weet ik natuurlijk niet, maar ik zie toch wel een paar heel rare dingen die echt anders hadden kunnen gaan. Jammer.

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Een heel goed pleidooi inderdaad. Ik had hem al gelezen in het kopje borstvoeding, en vind het erg goed geschreven.

18. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ dirksmama
    Oxytocinespray zou niet helpen omdat mijn toeschietreflex prima was. Ik heb daar specifiek naar gevraagd. Voor melkproductie heb je weer andere hormonen.
    Bijvoeden was met ha melk van friso dmv fingerfeeding.
    Kolfapparaat ging prima, paste ook.

Feit is... je zou mijn borst eens moeten zien... ik durf echt geen tweede keer meer. Is er een instantie waar ik dit bij zou kunnen evalueren of zo? Of persoon?

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik snap heel goed dat je niet meer durft. Zoiets is gewoon een heel vervelende ingrijpende ervaring.
    Evalueren...een echt goede IBCLC lactatiekundige...Stefan Kleintjes van borstvoeding.com of Chella van het moedermelknetwerk zouden je aan een goede kunnen helpen.

20. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    zelfs in zh met zo'n borstvoedings certificaat is de voorlichting slecht! bij mij bleek de kleine man een kommetje in zijn gehemelte te hebben waardoor hij de tepel kapot trok. lastig uitleggen, maar zo is het denk ik wel begrijpelijk. daar kwam ik pas achter toen ik met een lactatiekundige relactatie probeerde (na dus een erg pijnlijke bv periode). dat had ik graag in het zh al gehoord (was ks) van de lactatiekundigen daar! had mij een hoop verdriet, pijn en schuldgevoel gescheeld. de voorlichting kan dus zeker stukken beter!
    met de fles gaat (gelukkig) ook prima, dus de bv maffia zou wat minder mogen en de goede voorlichting en kundigheid beter.

Deel Deze Pagina