In 2003 heb ik mijn VWO diploma behaald. Daarna ben ik een HBO studie gaan volgen. Helaas ben ik door omstandigheden na 2 jaar met deze opleiding gestopt. Hierna ben ik gaan werken als gastouder en sinds de geboorte van mijn zoontje in 2009 ben ik volledig thuis. Begin maart is mijn dochter geboren. Ik wil graag nog een paar maanden thuis blijven en daarna 2 of 3 dagen gaan werken. Doordat ik weinig werkervaring heb, en alleen een vwo-diploma vrees ik dat dit lastig gaat worden. Ik heb wel wat vakantiebaantjes in de administratieve sector gehad maar niet echt iets noemenswaardigs. Begin 2010 heb ik al eens een poging gewaagd om een baan te vinden door me in te schrijven bij een aantal uitzendbureau's. Ze wilden me echter niet eens inschrijven vanwege het gebrek aan werkervaring! Ik heb een goed stel hersens en kan met wat inwerken echt wel een administratieve functie aan. Werkervaring kan ik niet opdoen op deze manier maar ik zou wel een (korte) opleiding of cursus kunnen volgen. Mjjn vraag is dus, welke cursus of opleiding voegt echt iets toe? Waar is veel vraag naar? Is er iemand die dit weet? Of heeft iemand anders nog tips om aan een baan van 16-24 uur te komen? Als ik mijn gegevens invul op vacaturesites komen er nooit vacatures naar boven...
Zou je niet 'gewoon' een studie willen gaan volgen aan universiteit of HBO? Je hebt een goed stel hersens, en om nu een korte cursus te doen met de hoop op een administratieve baan, lijkt me zo zonde. (Eerlijk gezegd ben ik zelf een enorme studiebol, dus wel een beetje bevooroordeeld.) Dat kost ook weer geld en investering, en bedenk je wel dat dit de basis is waarmee je nog tot je 67e aan de bak moet... Dat is in jouw geval dus nog zo'n 40 (!) jaar... Mijn vriend zit in een soortgelijk schuitje. Die heeft een goed stel hersens en roept al jaren dat hij iets anders wil, maar hij weet niet wat. Nu is hij op het punt dat hij bijna zijn baan kwijt was, en zonder opleiding (in zijn geval dan wel met heel veel ervaring, maar goed) is het op dit moment gewoon heel erg moeilijk. Hij zal dus nu zijn tijd gaan gebruiken om te investeren in zichzelf. Hij is nu eind 30, maar ook hij moet nog 30 jaar werken. En dat is heel erg lang... Verder heb ik niet veel verstand van de arbeidsmarkt, behalve dan dat het op dit moment erg lastig is. Alleen degenen met opleiding en ervaring komen aan de bak. En beiden doe je niet op met een korte cursus. Ik zou zeggen: gebruik de tijd om iets te doen dat je echt leuk/interessant lijkt, zodat je over een tijdje, als de economie weer is aangezwengeld, een enthousiaste pas afgestudeerde bent.
Bedankt voor je reactie! Je hebt absoluut een punt en ik ga hier (weer) over nadenken. Ik durf het alleen niet zo goed aan... Naast de opleiding die ik 2 jaar heb volgehouden ben ik nog 2x gestopt met een studie Wel al veel vroeger in de opleiding, maar toch. Het is idd een behoorlijke investering. Ik krijg geen stufi meer (ik heb in 2003 voor het eerst stufi gekregen en zou dan in 2013 een diploma moeten halen) dus we zouden alles zelf op moeten hoesten... En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ik niet zou weten welke studie... Lastig hoor. Diep in mijn hart zou ik dus wel aan een studie willen beginnen maar ik zie erg veel beren op de weg.
@ Kuona: Ik moet Lindangel gelijk geven. Je bent nog jong en je hebt - zoals je zelf aangeeft - een goed stel hersens. Je moet nog zo lang werkend door het leven... het lijkt mij de moeite waard om te investeren in een degelijke (liefst universitaire) opleiding, om zo je kansen op een interessante, goed betaalde baan te vergroten. Ik volg momenteel een universitaire studie naast mijn werk en moederschap, en mijn ervaring is dat je op latere leeftijd en met meer verantwoordelijkheden ook anders in zo'n studie staat. Met meer motivatie, en meer het besef waar je het voor doet. Het is bovendien het allerbeste voorbeeld wat je je kinderen kunt geven.
Mrs. Hair, mag ik vragen welke studie je volgt? Was het niet vreemd om weer tussen de studenten te zitten? Of zijn er wel meer oudere studenten?
Ik volg de opleiding rechtsgeleerdheid aan de universiteit van Groningen. Volgens mij zijn wij even oud, toch? Zo oud ben je dan echt niet ten opzichte van de andere studenten... Zo heb ik me in ieder geval nooit gevoeld. bij mij in de opleiding zitten wel mensen van in de 40 tot en met 70, en volgens mij wordt daar nooit raar naar gekeken.
Ik weet niet hoe oud jij bent, ik ben 26. Ik denk dat het ook wel uitmaakt of het een hbo of universitaire studie is. Op mijn opleiding was de gemiddelde student een jaar of 20. De oudste was geloof ik 24 bij aanvang. Ik hoor wel vaker over oudere studenten op de universiteit. Dat spreekt mij overigens ook meer aan. Ik studeer het liefst zo zelfstandig mogelijk, op het hbo wordt er volgens mij heel veel in groepjes gedaan. Ik houd niet zo van die afhankelijkheid.
Dat bevalt mij ook prima aan mijn huidige studie. Ik heb alleen in het eerste jaar één groepsopdracht moeten doen. Verder zijn aan de RUG de faciliteiten voor deeltijdstudenten echt goed, je kan bijna alle colleges thuis online bekijken. Dat vind ik zelf heel handig... Met het oog op de toekomst is het wel handig om de salarissen van HBO'ers te vergelijken met die van academici. Daar zit nog een behoorlijk verschil tussen...
@Kuona: ik kan me heel goed voorstellen dat je huiverig bent voor 'weer' een opleiding als je al eerder gestopt bent. Ik ben zelf aan 3 verschillende opleidingen begonnen. Ik ben bij de eerste na 3 maanden gestopt, de tweede na een jaar, en de derde heb ik afgemaakt. Nu moet ik ook zeggen dat ik - voordat ik aan de derde opleiding begon - eerst een beroepskeuzetest gedaan heb. Ik had weinig vertrouwen meer in mijn studiekeuzecapaciteiten, zeg maar. Dus ik herken je probleem wel. Tegelijkertijd denk ik dat zo'n keuze op jonge leeftijd ook veel moeilijker is. En je geeft dan ook eerder op. Vooral de eerste studie die ik toen deed (Psychologie) was achteraf echt wel iets voor mij geweest, maar gewoon niet op dat moment. Ik zou je aanraden 'gewoon' een keer naar een hele brede open dag te gaan om eens te kijken wat je leuk zou vinden. Omdat je al een opleiding deels hebt afgemaakt kan je misschien zelfs wat vrijstellingen krijgen. Wat betreft de leeftijd van studenten: met name in deeltijdstudies zijn studenten veel ouder. En tegenwoordig heb je ook heel veel zij-instromers vanuit het HBO waardoor de leeftijd ook hoger ligt. Ik geef zelf les aan de universiteit en heb regelmatig studenten van midden twintig in de les zitten.
@Mrs Hair: Is het noodzakelijk om een deeltijdstudie te volgen. Of is dat omdat de colleges dan in de avonduren gegeven worden? Want op zich zijn er tegenwoordig nog maar weinig contacturen toch? Ik zou gewoon overdag willen studeren. @Lindangel: Waar heb jij zo'n beroepskeuzetest gedaan? Zoiets zou ik eigenlijk ook wel willen doen. En ik heb idd weinig vertrouwen in mijn studiecapaciteiten. Nouja, vooral in het gemotiveerd blijven.
Ik heb die test bij Octant gedaan, tegenwoordig Geldergroep: Geldergroep | Loopbaanadviseurs Wat betreft de deeltijdstudie: vaak is het een stuk goedkoper als je deeltijd studeert, maar bij veel studies kan je helemaal niet 's avonds studeren. Of tenminste, dat hangt van de universiteit, en van de studie af. Bij grote studies bieden ze wel eens avondcolleges aan, maar bij kleinere studies vaak niet. Deeltijd betekent dus niet altijd 's avonds.
Ik zit ongeveer met hetzelfde, al heb ik wel een propedeuse wo, maar zonder werkervaring en gericht papiertje kom je niet meer echt aan de bak. Ik loop al een tijd te kijken en heb mij vandaag dan echt serieus ingeschreven..jaja ik vind het echt doodeng om weer te gaan 'leren'. Na 2 niet afgemaakte studies heel lang geleden moet ik van mezelf dit wel afmaken. Als je de administratieve kant op wil. Ik ga voor deze MBA dat is 1 jaar lang elke vrijdagmiddag naar school. Dat vond ik wat tijdsduur betreft overzichtelijk en geeft toch meer motivatie dan het bijvoorbeeld via de LOI doen. Dit is trouwens een mbo+ opleiding. Ik hoop op deze manier ook iets meer kans te maken op de arbeidsmarkt maar dat gaan we dan over 1 jaar wel zien tenminste...jaja ik moet wel die examens dan halen