nieuw

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door julia6, 11 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia6

julia6 Fanatiek lid

6 feb 2008
    3.639
    0
    0
    Gelderland
    Dit hele kolfgebeuren is nieuw voor mij. Mijn oudste heb een maand of 11 bv gegeven, maar omdat ik toen fulltime mama was, eigenlijk nooit veel gekolfd. Nu, bij nummer 2 heb ik de electrische dubbelkolf van een vriendin geleend en probeer ik vast eea uit voor het moment dat ik begin volgend jaar weer aan het werk ga. Nu heb ik in de supermarkt van die ijsblokzakjes gekocht om de opbrengst in op te bergen en in te vriezen. Nu heb ik net 75 ml gekolfd en dit zijn dus 3 volle zakjes en 3 zakjes voor 3/4 gevuld. De rest van al die zakjes zijn nog leeg. Ik heb het in het vriesvak gelegd. Hoe doen jullie dat? Bij een volgende kolfbeurt, vul je dan die zakjes gewoon aan? Want die 3 bovenste die dus maar voor 3/4 gevuld zijn, zijn gevuld met melk van vandaag. Stel dat ik morgen weer een keer kolf, dan zou het toch niet goed zijn als een deel van de melk van morgen bij de melk van vandaag terecht komt? Weet eigenlijk ook niet of ik ze kapot kan knippen, volgens mij zit er niet veel extra ruimte tussen die zakjes. Welke ervaren kolfster geeft mij tips?

ps Nu ben ik nog veel thuis en voed ik hem dus meestal zelf, maar wil af en toe wel kolven zodat de productie wat beter op gang komt en om alvast een klein vooraadje te hebben, zodat ik eens een avondje weg kan en er te eten in huis is voor de kleine.

Alvast bedankt!

2. Anna1978

Anna1978 Actief lid

7 okt 2007
    419
    0
    0
    Den Haag
    Beste Julia,

Ik kolf ook en vried het in in ijsblokzakjes. Bij mij gaat er echter tegen de 300 in een zakje?
    Ik vries weleens melk in van 2 verschillende kolfsessies maar dan laat ik eerst beide koud worden in de koelkast daarna doe ik het bij elkaar en vries ik het binnen 24 uur in. Wanneer ik het nodig heb breek ik het aantalblokjes af en doe dit in een fles met grote hals in de koelkast.
    Ik heb een keer een heel zakje uit de vriezer in de koelkast gezet dat was geen goed idee want blijkbaar waren er gaatjes in het zakje gevroren....
    Ik zou persoonlijk gen nieuwe melk bij al ingevoren doen.
    Succes!

3. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Hoi Julia, nog gefeliciteerd met de geboorte van jullie prulleke! Ik zou vooral met die hoeveelheden invriezen in zo'n plastic of rubberen ijsblokjesbakje, liefst 1 met deksel. Als de blokjes dan bevroren zijn, ze in een diepvrieszakje doen en de datum op het zakje zetten. Ik zou zeker niet de half gevulde ijsblokjeszak die je vandaag gevuld hebt gaan aanvullen, dat moet je echt gescheiden zien te houden. Ik heb altijd gewoon de gevulde flesjes ingevroren met een sticker erop met datum, maar ik werk dan ook maar 24 uur en had geen voorraad die liters betrof. Had zo'n anderhalve liter in de vriezer toen ik aan de slag ging.

4. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    hoi,

ook ik kolf af en vries hetgeen wat ik over heb in.

ik doe het zo: ik neem 1 grote fles van avent en begin te kolven tot die fles vol is. (wel verschillende keren per dag natuurlijk) na 2 a 3 x kolven is de fles vol en giet ik hem over in een avent vriesbakje. hier schrijf ik de datum op en gaat zo de vriezer in. bij mij geraakt de melk dus ook door elkaar aangezien ik "vooruit" kolf. zo heb ik nu nog voor 3 voedingen melk staan en een volle fles die de vriezer in kan.

Deel Deze Pagina