Nieuwbouw: ja of nee?

Discussion in 'De lounge' started by Fantastiyanna, Dec 28, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fantastiyanna

Fantastiyanna Actief lid

Jul 31, 2019
    226
    132
    43
    Wij zijn ingeloot bij een nieuwbouw project en zijn nu in dubio of we het gaan doen. Wat zouden jullie doen?

Huidige huis:
    - Rijtjeswoning
    - In een stad, 5 minuten fietsen van het centrum
    - Zeer kindvriendelijke en autovrije straat
    - Geen voortuin, wel een achtertuin van 50m2
    - Huis is prima, maar de slaapkamers zijn klein en we missen opbergruimte.

Nieuwbouw huis in project met 26 woningen:
    - Twee onder een kap met garage en eigen oprit
    - In een klein dorpje tegen de stad aan. Met zo'n 20 minuten ben je in het centrum
    - Tuin van 175m2 en een voortuintje
    - Straat met verkeer. Wel doodlopend, maar met verkeer is natuurlijk altijd minder kindvriendelijk
    - Grote slaapkamers en meer opbergruimte
    - Vlakbij het spoor (zo'n 100 m verderop). Geen idee hoeveel overlast je daarvan ervaart? Het is een spoor waar ieder half uur 2 treinen rijden.

2. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Ik zou eens een uurtje rondwandelen om te kijken hoe erg de treinen opvallen. Ik denk dat je het wel hoort, maar misschien valt het mee.
    Verder heeft het nieuwbouwhuis toch veel meer voordelen qua wonen?
    Het hangt er maar net vanaf hoe je gehecht bent aan het wonen bij het centrum. (Dat is overigens echt wel lekker t.o.v. 20 min. afstand)

3. Fantastiyanna

Fantastiyanna Actief lid

Jul 31, 2019
    226
    132
    43
    Ja, ik ben ook wel heel erg gewend geraakt aan de luxe van dichtbij een centrum te wonen. In dit dorp is niet zoveel, behalve dan dat je prachtige natuur om je heen hebt en de stad nog steeds op fietsafstand is. Het huis is echt veel mooier dan het huis wat we nu hebben.

Ik ben ook wel benieuwd of hier misschien mensen zijn die dichtbij het spoor wonen en of je dit als een last ervaart.

4. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,041
    16,546
    113
    Ik heb ooit naast het spoor gewoond (50 meter er vandaan) en dat wil ik echt nooit meer. Hier staan 400 meter verderop huizen ongeveer 100 meter bij het spoor vandaan en dat hoor je als je in de buurt van die woningen staat -in ieder geval buiten- ontzettend goed.

Toen ik naast het spoor woonde kwam er ‘s nachts elk uur een goedere trein langs, soms leek het wel of er een aardbeving was en toen was er een keer een aardbeving en dacht ik dat het weer zo’n trein was Alleen deze keer trilde niet alleen mijn bed maar ook de muren.:roflmao:(Was in Utrecht)

5. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Ik woon ook dicht tegen spoor aan. Traject utrecht - amersfoort. Dus 4 intercity's per uur en 2 stoptreinen. En nog goederentreinen. Ik ben er aan gewend. Wij slapen wel aan de andere kant.

Mijn opa en oma woonde aan een drukke doorgaande weg. Ik was daar vaak logeren, maar dat merkte ik na 1 dag ook niet meer.

Ik zou ook kijken naar basisschool, sport en middelbare school. En eventueel openbaar vervoer.

Ik moet ook zeker 20 minuten fietsen naar de winkels. Boodschappen worden bezorgd. En ik kom 1x in de 2-3 weken, soms nog minder.

Opbergruimte is zo fijn!
    En grotere tuin geeft ook gelegenheid dat vriendjes/vriendinnetjes in de tuin kunnen spelen.

6. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Hebben jullie kinderen? En wat zijn de consequenties voor hun?

En ik schrok destijds van alle bijkomende kosten! Al tijdens de bouw (meerwerk kosten), maar ook alle inrichtings kosten, tuin aanleg.
    Wellicht heb je daar al rekening mee gehouden.

Succes met je keuze!

7. Maev

Maev VIP lid

Dec 4, 2014
    6,071
    5,553
    113
    Ik ben opgegroeid tegenover een station met rangeerterrein en goederenspoor door de straat.
    Qua geluid vond ik het wel meevallen en dat waren jaren '30 woningen, maar goed zoals al gezegd ik ben ermee opgegroeid dus wist niet beter. Trillingen kan ik mij wel herinneren, zeker wanneer er 1x in de zoveel tijd het stoomlocomotief met goederenwagons door de straat kwam of in de nacht met rangeren.
    Ik slaap over het algemeen ook beter als we ergens zijn vlakbij het spoor :roflmao:
    Maar eerlijk, wij hadden meer last van de auto's die op de banden knalde al dan niet gevolgd door de lantaarnpaal, bijbehorende hulpdiensten etc (was meerdere keren per maand raak).
    Belangrijke zaken om wel navraag over te doen is hoe het zit met schade door trillingen door het spoor en hoe de geluidsisolatie in de woning gaat zijn.

8. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,295
    10,265
    113
    Wij woonden tegenover het spoor. Er lag een weg tussen en een groot grasveld met wandelpad. Zal 50 m zijn geweest. Het was voor ons geen probleem. Wel zat het raam aan de zijkant van de slaapkamer en heb je ook minder last

Wanneer je een bericht krijgt dat ze onderhoud plegen midden in de nacht dan zou ik het raam dicht houden of in een andere kamer slapen. Dan komen ze met een slijpmachine langs. Het geluid en vonken was het net als of je in een horrorfilm zat:roflmao:

De kosten van aanleg is wel een punt om rekening mee te houden. Overigens verhuisde we niet vanwege het spoor.

9. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Staan er nog ander huizen tussen het huis en het spoor?
    Dan valt het reuze mee.
    En mijn vriend woont in een huis van 100 jaar oud, enkel glas niet geïsoleerd.
    Je hoort wel de trein in de tuin, maar is niet storend.

10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Tot het laatste punt dacht ik alleen maar: natuurlijk moet je dit doen… maar dat laatste punt vind ik wel een ding, afhankelijk hoe de huizen gesitueerd zijn tov het spoor.
    Ook zou ik het belangrijk vinden welke faciliteiten het centrum van het dorpje heeft. Is daar een supermarkt dichtbij? Andere voorzieningen?
    Hebben jullie kinderen? Welke leeftijden? Kunnen ze op dezelfde school blijven?

11. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

Apr 29, 2017
    723
    1,062
    93
    Ik denk ook weinig tuingenot met de herrie van de trein.

Daarnaast, geen fan van nieuwbouw. Zelden mooi.

12. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Ik woon 50 meter ofzo van de metro…

ik hoor dat ding nooit meer

13. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,630
    5,657
    113
    Het spoor zou ik mij niet druk om maken, wij hebben een tijdje naast een spoor gewoond in een nieuwbouw huis. De huizen zijn goed geïsoleerd en je had er totaal geen last van.

Syane likes this.
  14. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    Wij stonden voor precies dezelfde keuze en zijn voor de nieuwbouw gegaan. Centrum is idd wel ver, hier 30min fietsen. Was vooral voor mij een dingetje want heb geen rijbewijs. Maar als ik ging nadenken hoe vaak ik nou daadwerkelijk het centrum in ging... zelden eigenlijk. Wij hebben het geluk dat er 2 straten verderop een supermarkt zit, tandarts, huisarts, apotheek en kapsalon.

Doorslag gaf vooral hoe zuinig dit huis is. Treinen? Die zouden wij niet eens horen binnen. Het is hier zo goed geïsoleerd dat je weinig meekrijgt van buiten kwa geluid. Over isolatie gesproken, dat is hier 100x beter dan het vorige huis. Wonen hier nu sinds maart en de kachel is pas 2x even kort aangesprongen. Het is hier standaard minimaal 19.5gr in huis, vaak 20. Zomer niet boven de 23 gekomen, vorig huis tegen de 35gr soms

Buurt: op dit moment, eigenlijk sinds we hier wonen, 1 grote modderpoel ivm bouwen. Hele dag vrachtwagens en ander bouwverkeer. Mega kranen enz. Maar ook hier krijg je kwa geluid zeer weinig van mee. Ja in de zomer als je buiten zit uiteraard. Maar ook hier komt keer een eind aan als ze klaar zijn met bouwen. Grote nieuwbouwwijk hier dus kan nog wel even duren

15. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Het ligt er allemaal maar net aan hoe belangrijk de verschillende punten voor jullie zijn. Wij hebben 2 jaar gezocht naar een huis wat helemaal naar ons zin was. Tussendoor ook een week een optie gehad op een nieuwbouwhuis.

100m is nog best wel een stukje, en het is een beetje afhankelijk van de positie van het spoor ten opzichte van de achtertuin. Het huis zelf zal zo goed geisoleerd worden dat je binnen waarschijnlijk weinig last zult ervaren. Buiten zou ik me denk ik wel eraan storen als je in de tuin niet meer op een normale toon kunt praten. Ik zou dus ter plekke de situatie gaan beoordelen en dan rekening ermee houden of er nog iets tussen het spoor en jullie huis gebouwd wordt (want dat dempt heel veel).
    Voor mij persoonlijk zou de afstand van het centrum wel een punt zijn, we hebben wel 2x een bod uitgebracht op een woning die ook iets verder van het centrum was, maar dan wogen de voordelen van de locatie (bos grenst aan grote achtertuin) wel echt op tegen de nadelen en was een ander groot dorp met veel voorzieningen op minder dan 10 minuten fietsen en de eigen woonplaats op een kwartier.

Het klinkt alsof het huis zelf wel heel veel voordelen gaat hebben en dat zou voor mij ook een belangrijk punt zijn, het ligt er echt heel erg aan hoe belangrijk je de andere punten vindt.

En wat al genoemd werd, heb je nog een goede spaarpot voor het meerwerk, de inrichting en de tuin? Alles op dat gebied is momenteel ook erg duur. Wij hebben dan geen nieuwbouw, maar ons huis moest helemaal gerenoveerd en echt alles aan de binnenkant moest dus ook gedaan. En de tuin…. Nu hebben we ook een heel groot perceel en een heel grote inrit en terrassen en vooral bestrating is erg duur. Tuin is erg afhankelijk van de hoeveelheid m2 en dat valt bij jullie wel mee.

16. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,227
    113
    Waarschijnlijk zijn de huizen zeer goed geïsoleerd als het nieuwbouw is. Geluid hoeft tegenwoordig niet meer zp'n probleem te zijn.

Waar je wwl rekening mee moet houden is dat het spoor kan worden uitgebreid en er bijvoorbeeld zware goederentreinen door gaan komen. Of treinen met zwaar chemische stoffen. Dat was in mijn regio aan de hand en omwonenden hebben daar bezwaar tegen gemaakt.

Verder kan je last krijgen van trillingen.

Hoe zit het met openbaar vervoer en bijvoorbeeld middelbare scholen. En heeft het dorp wel een goede supermarkt of kleine medische voorzieningen? Als je voor alles "even" naar de stad moet met de auto ben je wel veel tijd kwijt natuurlijk.

Moet je iedere keer over het spoor of is er een brug of tunnel?

Share This Page