nieuwbouw laten bouwen eigen huis nog niet verkocht

Discussie in 'De lounge' gestart door Annemeis, 11 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi dames,

Wie is er hier nog meer bezig met een nieuwbouwhuis?
    Wij willen gaan tekenen voor het bouwen van nieuwbouw maar ons eigen huis komt pas in september te koop te staan. De makelaar verwacht dat ons huis binnen 3 maanden is verkocht maar dat weet je natuurlijk nooit.

(Huis is 5 jaar oud, starterswoning, heel goed afgewerkt, heel neutraal (witte muren. mooie keuken, mooie douche en wc, je kunt er zo in, prijs marktconform).

Nu zitten we in dubio: alvast tekenen voor dat nieuw te bouwen huis of eerst verkopen? Het is op een droomlocatie en echt wat we zoeken. We weten nog niet precies wanneer de bouw start maar wel dat de bouw ongeveer 7 maanden in beslag neemt. Het zou super zijn als we tussendoor niet tijdelijk hoeven te huren natuurlijk maar het is ook een risico. We hebben 10.000 euro gereserveerd voor tijdelijk dubbele woonlasten.

Wat zouden jullie doen?

2. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Heel lastig...
    Wij hebben zelf ons huis te koop staan vanaf begin maart en dachten er ook zo vanaf te zijn (ook starterswoning, af en prijs is marktconform). De buren hadden immers hetzelfde huis en waren er binnen anderhalve week vanaf. Wij dus niet :(

We hebben inmiddels wel een huis gekocht onder voorbehoud verkoop eigen woning en ik zou echt giga balen als dit niet door zou gaan omdat dit HET perfecte huis is, maar ik wil het risico van dubbele kosten niet lopen.

Let ook even op de kosten die het kopen en verkopen van een huis met zich meebrengt. Ik weet niet of je die ook in die 10.000 euro hebt meegenomen. Daarbij denk ik aan: courtagekosten voor jullie makelaar, restschuld, notariskosten etc.

Mijn advies: ga voor safe en verkoop eerst je eigen huis. Maar misschien ben ik wel een schijterd :-D

3. rockmade

rockmade Actief lid

23 feb 2013
    473
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zitten ook met een soortgelijk iets, we zitten er aan te denken om de hypotheek over te laten sluiten op 1 van ons 2..
    En dat de ander een krotje opkoopt en dat we in de tussentijd lekker gaan klussen, tot ons eigen huis verkocht is..

In theorie zou het allemaal ideaal zijn, maar of dat in praktijk ook gaat werken en of de bank ook akkoord gaat.. dat is de grote vraag.. het is natuurlijk een enorm kostenplaatje en risico..

4. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Ik zou het risico niet zomaar durven nemen.
    Denk je er wel aan dat er voorafgaand aan de bouwmaanden een aantal maanden zit voor vergunningsaanvraag en goedkeuring, bezwaar periode daarop, financiering regelen, aannemers spreken etc?
    Daarnaast begint je hypotheek al te lopen als je de grond aan hebt gekocht. Daarna verhoogd ie bij elk deel wat je aan de aannemer betaald.

Wij gaan nu huren en moeten voor de financiering voor ons nieuwe huis wel aantonen dat we die dubbele lasten kunnen dragen.

5. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Eerst eigen huis verkopen.

6. Nogablokje

Nogablokje Niet meer actief

Wij!

Onze hypotheek voor het nieuwbouwhuis is gister goedgekeurd, huis waar we nu wonen willen we in september in de verkoop zetten. (6jaar oud, neutrale kleuren, kunnen zo in)

Hebben ons er bij neergelegd dat we naar een tijdelijke huurwoning zullen moeten, dan kan het alleen maar meevallen!

7. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

5 okt 2014
    505
    589
    93
    Ons huis is ook klaar voor de nieuwe bewoners.. midden in het centrum, lage prijs, neutraal en mooi afgewerkt. Nieuwe badkamer en keuken. Toch staat het alweer een half jaar te koop.. ik zou het niet durven. Zijn al bij een paar huizen wezen kijken en steeds balen we als die dan verkocht worden. Maar geloof me.. er is iedere keer nog een nieuw perfect huis voor terug gekomen!

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou het niet durven maar ben ook nogal een zeikerd wat dar soort dingen betreft.

9. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    ik zou niets kopen voor ik dat van mezelf verkocht heb

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou het wel doen.
    Ik zie het in mijn naaste omgeving ook gebeuren en allemaal met een positieve afloop.
    De meeste moeten wel huren omdat hun huis onverwacht binnen een aantal weken werd verkocht maar uiteindelijk doe je het voor een goed doel.
    Ik zou het risico nemen maar ik houd wel van een gokje😉

11. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Wij hebben vorig jaar eerst ons nieuwe huis gekocht en daarna ons eigen huis in de verkoop gezet. Ik heb 2 tips voor je.

- zet je woning 5000 euro goedkoper op de markt dan de goedkoopste woning die volgens de makelaar in jullie categorie valt. Vertrouw hierin niet op je eigen oordeel, want iedereen vindt zijn eigen huis meer waard dan het werkelijk is. Als je de goedkoopste bent komen kijkers simpelweg als eerste bij jou kijken als je ook mijn volgende tip gebruikt.
    - investeer 1000 euro in verkoopstyling en fotografie. Hier geldt ook voor dat je niet moet vertrouwen op je eigen oordeel, omdat je huis er natuurlijk uitziet zoals jij het mooi vindt. Dit hoeft niet de meest aantrekkelijke verkoopuitstraling te zijn. Misschien veranderen er alleen wat accessoires of misschien moet je aan de slag met schilderen en een nieuwe vloer.

Wij hebben onze woning op deze manier binnen een maand verkocht. Wel met een restschuld van 20.000 euro, maar de waarde van de woning was nu eenmaal gedaald sinds het moment van aankoop. Je moet in elk geval niet denken dat een koper bereid is jouw restschuld te betalen...

12. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik zou eerst nagaan bij je hypotheekverstrekker of je mag kopen als je nog niet verkocht hebt.
    Soms doen ze daar moeilijk over, zeker als je een hogere hypotheek neemt en er weinig eigen geld is, of alleen overwaarde na verkoop.
    Wij hebben een kavel gekocht met als voorwaarde dat de koop alleen door zou gaan als wij binnen 9 mnd ons huis zouden verkopen. Dat is gelukt. Op het moment dat we met bouwen zijn begonnen zijn we ons huis uit gegaan. We wonen nu in een woonunit op het bouwkavel. Wel met dubbele lasten dus. Maar dat is te overzien.

13. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Wij hebben een bouwkavel op het oog maar hebben besloten eerst onze eigen woning te verkopen.
    Als de kavel dan al weg is is het jammer maar ik wil geen dubbele woonlasten.

14. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Dan hoop ik dat je geluk hebt met je koper. Bouwen duurt best een tijdje en dan moet je toevallig een koper vinden die ook zo lang wil wachten.

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik neem dat soort risicos absoluut niet.

Vanaf de start vd bouw ga je bouwrente betalen. Als het bouwen 1,5 jaar duurt en de verkoop ook zit je 1,5 jaar net dubbele lasten. Dan is 10.000 echt niet voldoende

Ik zou dat echt nooit gokken..

Eerst verkopen, huren en dan pas een nieuw huis uitzoeken.

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij hebben het wel gedaan. We wilden dit huis zooo graag. 😄 Uiteindelijk binnen een week onze starterswoning verkocht. Hebben 8 maanden tijdelijk gehuurd, dus 2 x in een maand of 9 verhuizen. Dat was wel een hoop werk, maar ja, voor het goede doel.

17. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Dank voor jullie reacties, daar heb ik wat aan :)

Voor een antwoord op sommige vragen van jullie:

Die 10.000 euro is echt voor dubbele woonlasten, de courtagekosten enz hebben we allemaal apart begroot.

De styliste komt volgende week en daarna de fotograaf, dit zit bij het pakket van de NVM makelaar inbegrepen.

De vergunningen enz zijn al rond, het huis wordt als we het nu kopen in januari/februari gebouwd en zal een maand of 7/8 in beslag nemen, geen anderhalf jaar dus.

We hebben al kijkers gehad terwijl ons huis niet eens officieel te koop staat, deze kijkers komen misschien voor de tweede keer kijken.

We hebben al hypotheekadvies gehad en weten dus wat we willen en kunnen lenen.

Het ziet ernaar uit dat we over 2 weken in gesprek gaan met de aannemer over het meer- en minderwerk en een totaal kostenplaatje krijgen van het huis zoals het opgeleverd wordt. Daarna gaan we weer in overleg met de hypotheekadviseur waarna we de beslissing moeten maken. Het is dan denk ik eind september en dan gaat ons huis de verkoop in...

We hebben dus iets meer dan een jaar de tijd om ons huis te verkopen en daarna gaan dus pas de extra dubbele woonlasten lopen, die lopen daarvoor ook al deels omdat het nieuwbouw is maar daar kun je niet onderuit natuurlijk. Als we na verhuizen naar het nieuwe huis nog geen koper hebben beginnen dus de feitelijke dubbele lasten... Het voordeel is dan weer dat we maar 1x hoeven te verhuizen. Tussendoor huren zal waarschijnlijk moeten en dat is zeker 300 euro per maand duurder dan wat we nu per maand kwijt zijn.

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zoals ik het nu lees, met een jaar om te verkopen, zou ik zeker de gok wagen!

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Die 8 maanden hoop je , een vriendin van mij heeft in begin 2014 een huis gekocht en er zou in oktober 2014 gebouwd gaan worden, maar nog steeds geen paal in de grond.

En 10.000 vind ik weinig voor dubbele lasten. Als je rekent op 1500 euro samen(750+750) heb je maar voor 6,5 maanden genoeg geld.

Ik zou het niet doen, maar wie weet komt bij jullie alles goed! Als je erachter staat, vooral doen!

20. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Annemeis volgens mij heb je alles goed op orde, ik zou het doen!

Deel Deze Pagina