Nieuwbouw woning: wanneer huis te koop zetten

Discussie in 'De lounge' gestart door Chechi, 17 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chechi

Chechi Niet meer actief

#1 Chechi, 17 feb 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 feb 2022
    De titel verraad het misschien al. Maar wij hebben een optie tot een nieuwbouw woning waar we waarschijnlijk op in willen gaan. Ons huidige huis is momenteel veel waard. Het nieuwe huis wordt waarschijnlijk eind 2023 opgeleverd.

Nu hebben we een baby van bijna 6 maanden en een peuter. Het liefst willen we in ons huidige huis blijven tot dat onze nieuwe woning wordt opgeleverd.

Volgens mij zijn de opties:
    - Nu verkopen en een woning huren
    - Blijven zitten en op het einde pas verkopen met risico dat ons huidige huis minder waard wordt

Maar ik vraag mij af of het ook een optie is om je huis wel te verkopen maar contractueel op te nemen dat je tot die tijd blijft zitten / of het huis huurt van de nieuwe bewoners? Ergens zou je denken gezien de woningmarkt dat mensen blij zijn dat ze een huis kunnen kopen, en best bereidt zijn iets langer te wachten. Wanneer zouden we dan ons huis ongeveer het best te koop zetten mits dit een optie is?

Mijn vraag aan jullie: Zijn er nog andere opties? Hebben jullie wel eens in deze positie gezeten en hoe hebben jullie het aangepakt?

2. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.038
    16.544
    113
    Ik vind tot en met 2023 wachten niet iets langer wachten en zou dan ook geen bieding doen als dit jullie voorwaarden zouden zijn…

Als je bang bent dat je huis in 2023 minder waard is zou ik het nu gewoon verkopen en tijdelijk iets huren.

Zeebra, Eefje00, Sado en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Chechi

Chechi Niet meer actief

Ik zou het huis in dat geval niet nu direct verkopen, maar ook niet wachten tot pal voor de oplevering. Het gaat dus niet zo zijn dat mensen nu ons huis kopen en pas in 2023 er in mogen. Dus in dat geval wordt het wel "iets langer". Ik ben dus vooral benieuwd hoe lang mensen wel bereid zijn om te wachten en daar een inschatting van maken. Ik weet alleen niet of het überhaupt mag wettelijk gezien, vandaar ook mijn vraag. Een huis huren voelt voor ons niet als optie met twee kleine kinderen. Een verhuizing vind ik persoonlijk erg veel impact hebben op onze draagkracht, dus dat wil ik liever geen twee keer.

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Met het plan om het ergens halverwege te koop te zetten en dan later de overdracht, loop je ook veel risico dat je alsnog tijdelijk moet huren. Oplevering van nieuwbouw is vaker wel vertraagd dan niet, dus ik zou pas naar de opleverdatum gaan kijken als ze al over de helft zijn en nog steeds op schema liggen.
    Als wij voor nieuwbouw waren gegaan, dan hadden we ons vorige huis pas te koop gezet als het zo goed als klaar was. Dat hebben we eigenlijk nu ook gedaan, we hebben geen nieuwbouw gekocht, maar wel een huis wat een jaar lang verbouwd is. Wij hebben 2 kinderen met een beperking, dus 2x verhuizen was echt geen optie. We hebben trouwens geluk gehad, in het jaar dat we verbouwd hebben, is ons oude huis meer waard geworden.

Maar, de huizenprijzen zitten nu wel een beetje aan hun top denk ik, de rente begint ook te stijgen geloof ik. Ik verwacht echter niet dat de prijzen veel zullen zakken, gezien het grote tekort aan woningen, dus ik denk dat wij het risico wel zouden durven nemen om tot vlak voor de oplevering te wachten.

Chechi vindt dit leuk.
  5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Je kunt ruim de tijd nemen, maar de pool waar je in vist is veel kleiner. Wij hebben ons huis gekocht in augustus en kregen de sleutel eind december. Dat was al ingewikkeld qua hypotheek omdat een aantal aanbieders wegviel. Als er nog meer tijd tussen zit, zullen nog minder mensen de koop kunnen doen. In de huidige tijd zal dat mogelijk niet direct een risico zijn, maar jullie gaan pas over 2 jaar over (uitlooptijd ook rekening mee houden?). Je hebt echter geen idee hoe het begin volgend jaar is. Wat dat betreft kun je nu die keuze eigenlijk niet goed maken.

Chechi vindt dit leuk.
  6. Chechi

Chechi Niet meer actief

Ah interessant! Wat maakt dat dan aantal aanbieders wegvalt?

7. Chechi

Chechi Niet meer actief

Dankjewel voor je reactie! Fijn om te lezen wat jij zou doen in een soortgelijke situatie.

8. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.673
    113
    Wij hebben dat een paar jaar geleden gedaan. We kregen in maart de sleutel van het nieuwe huis. Oude huis eind januari te koop gezet en meteen verkocht (februari getekend) en sleuteloverdracht in juni. Dat was wel het max hoor, want de hypotheekofferte van de kopers is natuurlijk niet zo lang geldig.

Voor de financiering hadden we een overbruggingscrediet. Het enige nadeel is dat we de overwaarde pas na overdracht echt beschikbaar hadden. Daardoor konden we de tuin bijvoorbeeld pas ruim na de verhuizing laten aanleggen. En we hebben voor de betaling van de keuken en badkamer tijdelijk een bedrag van ouders geleend, en afgelost met de overwaarde. Ook zaken als nieuwe meubels en gordijnen hebben we pas na de overdracht gekocht van de overwaarde. Maar verder vond ik het ideaal hoor, geen 2x hoeven verhuizen! Tussentijds huren wilden we niet ivm het beperkte aanbod aan huurwoningen en gebonden zijn aan de wijk vanwege de kinderen (school).

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Wij hebben bewust gewacht met het te koop zetten tot we over waren. Maar dat was 3 jaar geleden, wij konden de 2 huizen tegelijk betalen ook voor langere tijd, dus we vonden het gemak ruimschoots opwegen tegen het risico van het niet/lager verkopen. Uiteindelijk is in die wachttijd ons huis nog 20k meer waard geworden, dus de hypotheeklasten voor een extra jaar hadden we er wel uit ;)

10. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Het hypotheekaanbod is maar een maand of 3 geldig. Sommige aanbieders geven de mogelijkheid om dat te verlengen, maar niet allemaal. Wij hadden maar een maand extra nodig, dus er vielen maar een paar hypotheekverstrekkers weg. Maar als de kopers meer dan 6 maanden zouden moeten overbruggen tussen koop en overname, dan is het aantal aanbieders minimaal. Sommige kopers zijn zo zeker van hun zaak dat ze zonder voorbehoud kunnen kopen, die zullen dat in jullie geval ook wel kunnen, maar niet iedereen kan dat natuurlijk. Vandaar dat er dan minder mogelijke kopers overblijven.

Chechi vindt dit leuk.
  11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    #11 Dubbelgeluk, 17 feb 2022
    Laatst bewerkt: 17 feb 2022
    Vrienden van ons hadden een constructie afgesproken met de koper, dat was een investeerder. Zij konden inderdaad nog vrij lang in hun woning blijven wonen, tot oplevering nieuwe woning. Dit kan eerder in grote steden dan kleine dorpjes.

Wij hebben deze situatie zelf 3 jaar geleden aan de hand gehad. Toen waren de huizenprijzen ook al heel hoog en waren we ook bang, wat als de markt in stort. Maar ik was zwanger en had helemaal geen zin in tussentijds verhuizen. Uiteindelijk het huis 2 jaar geleden voor nog meer geld kunnen verkopen dan 3 jaar geleden het geval was geweest, en nu was het ook nog meer waard geweest.
    Reken ook op hoge kosten wat betreft je tijdelijke huurwoning en beperkt aanbod. 2 keer verhuizen kost ook veel geld en soms moet je de huurwoning ook nog stofferen.
    Het is heel persoonlijk, je moet de keuze maken die jullie het beste past. Neem ook mee hoeveel lagere opbrengst nog steeds geen problemen oplevert.

Chechi vindt dit leuk.
  12. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.568
    3.506
    113
    Wij hebben ook in deze situatie gezeten.
    Onze nieuwbouw woning wordt eind december 2022 opgeleverd. Wij hebben onze woning eind november 2021 in de verkoop gezet. De makelaar heeft bij de bezichtiging al gezegd dat wij er in oktober pas uit willen.

Wij hebben het huis inmiddels verkocht en moeten er 10 oktober uit. Wij gaan tijdelijk in een chalet overbruggen. Hier kunnen wij van oktober t/m maart blijven. Mocht de bouw nou zo ontzettend tegenzitten, dan kunnen we altijd nog bij schoonouders blijven.

Chechi vindt dit leuk.
  13. Chechi

Chechi Niet meer actief

Ah ja op die manier! Goed om te weten dat het zo zit met hypotheek offerte, was ik mij niet zo bewust van.

Niet verhuizen lijkt mij ook het meest ideaal, dus slim dat je op die manier toch creatief kon zijn met de overwaarde.

14. Chechi

Chechi Niet meer actief

Het risico kunnen we financieel ook dragen. Toch knaagt er dan iets bij mij? Haha ik vind het ergens toch spannend… het niet weten. Ik verwacht niet dat ons huis zoveel gaat dalen dat we in de problemen komen. Momenteel is ons huis meer dan het dubbele waard van wat wij ervoor betaald hebben. Dus rationeel gezien moet het lukken op dezelfde manier als jullie.

15. Chechi

Chechi Niet meer actief

Zo herkenbaar dit gevoel en eens dat een huurhuis ook kosten met zich mee brengt naast alle ellende. Gelukkig is het bij jullie goed uitgevallen! Wij wonen in een grote stad waarbij de woningnood een van de hoogste is. En we wonen ook nog eens in een van de meest populaire wijken. Dus in die zin weinig risico.. ook kunnen we wel wat dragen aan verlies. Als ik dit zo allemaal typ in berichten dan is wachten eigenlijk gewoon de beste optie denk ik.

Syane en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  16. Chechi

Chechi Niet meer actief

Ook een goede constructie! Hadden jullie veel biedingen ondanks lange oplevertijd?

17. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Nou ik zou geen 1,5 jaar wachten. Vind een jaar al te lang. Dus als ik dat zou weten zou ik al geen bod uitbrengen

lorreke vindt dit leuk.
  18. Chechi

Chechi Niet meer actief

Ik heb elders ook al gereageerd dat het niet om anderhalf jaar zou gaan. :) ik zou het huis dan niet direct te koop zetten, eerst nog wel een tijd wachten, maar niet tot het eind vlak voor oplevering wachten met de verkoop.

19. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.198
    531
    113
    Dit hebben wij ook gedaan, even als tip.. Check even hoe het chalet verwarmd wordt. Bij ons was dat op propaangas en was mega duur dus probeer van tevoren eventueel aan electrische kacheltjes te komen om te verwarmen.

Chechi vindt dit leuk.
  20. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.568
    3.506
    113
    Helaas niet. Maar dat had niks met de oplevertijd te maken. Wij hadden maar 4 kijkers, waarvan 3 enthousiaste en alle 3 hadden geen haast. Uiteindelijk maar 1 bod gehad, omdat de andere 2 ook een kavel hebben gekregen.
    Maar goed, 1 is al genoeg natuurlijk.

Chechi vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina