Nieuwbouw woning

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebloem92, 4 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Beste dames,

    Mijn vriend en ik hebben een nieuwbouw woning gekocht (die eind mei word opgeleverd) hartstikke leuk natuurlijk maar nu horen we verschillende dingen over de muren.
    Dat je dit pas na 1/2 jaar kunt doen ivm het vocht in het huis.
    Andere zeggen weer dat dit te maken heeft met wanneer de ramen en deuren etc. in het huis zijn geplaatst.
    Nu vraag ik me af of jullie hier ervaringen mee hebben of hier meer vanaf weten.
    We gaan er dus in de zomer in, ik gok ongeveer begin augustus met een baby en we hebben geen zin om 2 jaar met kale muren te zitten.

    Ook hebben mijn opa en oma een nieuwbouw huis en die hebben wel de muren gelijk laten doen, en dit ziet er nog steeds netjes uit... maar heeft dit te maken met wanneer het huis word dicht gemaakt of niet?
     
  2. Frummeltje2012

    Frummeltje2012 Actief lid

    16 aug 2012
    137
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben gekozen de muren gewoon te schilderen en dan later een keer de muren goed te doen.
     
  3. BabyR

    BabyR Fanatiek lid

    18 dec 2011
    2.009
    5
    38
    Wij wonen sinds 2 maanden in ons nieuwbouwwoning en wij hebben het laten spuiten. Kan makkelijk. Denk wel dat je het of moet aten stucen of spuiten, gewoon met verf erop gaat t m niet worden ben ik bang
     
  4. mamazeyad

    mamazeyad Niet meer actief

    mijn moeder heeft het ook laten stucen en verven en nu zitten er overal barsten in. erg zonde.
     
  5. Jo85

    Jo85 Niet meer actief

    Het is zo dat je best je muren kan behangen maar dat de kans bestaat dat het bahng weer los gaat laten.
    Hier hebben we een nieuwbouw gekocht die net anderhalf jaar terug gebouwd was. De ene helft hebben ze behnagen en de andere helft al laten spakken.
    Het behang pakte je letterlijk zo van de muren. De spac zit er nog prima op trouwens.
    Ik heb nog nooit in 1 dag met 3 mensen een complete woning ontdaan van het behang. Maar hier was dat dus een feit. En zonder stoomapparaat of iets dergelijks... gewoon een puntje behang pakken en de hele baan verwijderen.
    Maar we hebben ook behang laten zitten omdat we dat mooi vonden en dat zit er nu 2,5 jaar later nog prima op maar denk wel dat als we het willen verwijderen we het er ook zo afplukke ....
     
  6. sjorsje

    sjorsje VIP lid

    17 aug 2007
    11.333
    250
    83
    Noord-Brabant
    Mijn woning is destijds opgeleverd in maart ofzo en ik heb het meteen laten stucen, van boven naar beneden, en dat is helemaal netjes gebleven. Er werden volgens mij wel heaters neergezet om het vocht eruit te krijgen.
     
  7. singa

    singa Niet meer actief

    Mijn broertje heeft zijn huis ook meteen behangen. We moesten er flink veel lijm opsmeren omdat de muren de lijm meteen opnam. Ik heb een driedubbele laag op de muren gesmeerd geloof ik. Ze hebben wel glasvlies op de muur gedaan. Daarna hebben ze de muren gesausd.
    De verf zit er nu nog steeds netjes op. Ze wonen er nu meer dan 3 jaar.
     
  8. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.306
    113
    Wij hebben de muren laten spuiten met spuitstuc en merk nu wel scheuren. Vooral in de hoeken enzo. Ik denk dat je daar bijna niet aan ontkomt. Sowieso zit er altijd veel vocht in een nieuwbouwhuis, dus je moet echt goed laten luchten en vaak de ramen open zetten het eerste half jaar. Als je een ventilatiesysteem hebt, zou ik dat ook zo veel mogelijk goed hoog zetten.
     
  9. BabyR

    BabyR Fanatiek lid

    18 dec 2011
    2.009
    5
    38
    Als je gaat behangen, eerst voorstrijke met latex.

    En idd bij ons stond er ook eerst 2 weken een vochtvreter, die trok nog aardig wat liters uit de muren!
     
  10. clijntje

    clijntje Bekend lid

    13 mei 2012
    759
    0
    0
    Docente
    Bij Nijmegen
    Hoi,

    Wij hebben de muren laten spuiten. er zitten nu wel werkingsbarsten in. (scheuren tussen muur en plafond) dit hoort erbij. Er zit zoooo ongelooflijk veel vocht in het huis. Dat duurt enkele jaren. Bij oplevering kregen wij te horen dat behangen het beste is, maar dat wilden we echt niet. We zijn ons bewust dat dit kan gebeuren. Het valt echt heel erg mee..en anders over een jaar of 10 nog maar een keer.

    Gefeliciteerd met je huis en succes met alles wat komen gaat!
     
  11. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.535
    1.529
    113
    Als je wilt behangen moet je het voor behandelen met een laagje voor strijk.
    Zodat de behang blijft zitten.
     
  12. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Kans is ontzettend groot dat je scheuren gaat krijgen, hebben wij ook gehad.
    Beste is eerst gewoon even sauzen en over een jaar of 2/3 echt doen wat je wil. Dus stucen, behangen ofzo.
     
  13. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.306
    113
    Maar meestal worden de muren toch helemaal niet verfklaar opgeleverd?
     
  14. lilian79

    lilian79 Bekend lid

    28 feb 2013
    807
    0
    0
    alkmaar eo
    wij wonen nu in ons 3e nieuwbouwhuis...dus murenervaring te over!!!! ik zou als ik jou was een niet al te dure oplossing nemen voor de eerste paar jaar, ja je leest het goed, paar jaar....wij hebben gekozen voor behang en spuitwerk, als je het laat stucen is dat misschien zonde van je geld, want een nieuwbouwhuis "werkt" een aantal jaar met als gevolg dat er scheuren in je stucwerk komen, net als de aansluiting van je trap en de muur, daar komt ook een kier door het werken van het huis.... ik zou het dus niet meteen laten stucen anders kun je dat over 2 jaar weer laten doen!
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    #15 Saskia78, 4 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2013
    Precies dat... Mijn vader is bouwvakker en zegt dat ook altijd.

    Wij hebben overigens glasvezel behang gebruikt en dat overgeschilderd... Dat wordt keihard nadat het droog is en onze muren werken dus ook niet noemenswaardig.
    (En dan dus eerst je muur met een roller vol lijm smeren.. En vervolgens OVER het glasvezelbehang nog een laag lijm want zowel muur als behang slurpt lijm. Zelfs met voorstrijk)
    Je krijgt het er nooit meer af overigens maar kunt er gewoon overeen behangen, verven, stuccen.. Wat je maar wil.

    Boven bij het raam trouwens wel scheuren in de muur.. Maar daar heb je mooi spul voor in de BOUWmarkt. Glasvezeltje erover en je muur is weer netjes.

    Overigens.. Laat de aannemer je een kopietje geven van de gebrekenlijst en bel tot je er bij neervalt dat ze het echt op MOETEN lossen.
    Het heeft hier eeuwen gekost.. (En bergen frustratie en belminuten)

    En heel belangrijk! Vervang meteen de eerste dag alle sloten in het huis.
    De lopers van de gebruikte deuren hebben de neiging te verdwijnen tijdens de bouw.. En je bent niet verzekerd als ze met zo'n loper je deur open maken en je huis leegroven.
    Ook in een leeg huis kunnen ze genoeg weghalen.. Bijv je cv-ketel die kost al gauw 1500€ :)
    (We zijn 5 jaar verder en manlief zweert nog steeds dat hij nooit en te nimmer meer een nieuwbouwhuis zal kopen. En die verhuisde vroeger elke paar jaar)
     
  16. heleentje80

    heleentje80 Fanatiek lid

    30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Yep, minstens een jaar wachten (geldt ook voor gewoon schilderen). Anders krijg je bellen,blazen ed.
    Ook voor laminaat: wij zouden direct laminaat leggen toen we de sleutel kregen, maar werd ons afgeraden, zeker eerste halfjaar.
    Door het vocht in de vloer zou de laminaat kunnen kromtrekken
     
  17. Neeltje1986

    Neeltje1986 Fanatiek lid

    29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Wij hebben het toen gelijk laten voorlijmen en spartelputzen. Nergens last van gehad..
     
  18. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hihi..
     
  19. spinnie1978

    spinnie1978 Actief lid

    17 feb 2009
    358
    22
    18
    Hier destijds ook heel veel voorstrijk op de muren gesmeerd en daarna glasvliesbehang erop gedaan, hier geen problemen met scheuren in de muren gelukkig. Ondertussen weer verhuisd maar zag er na 3 jaar nog mooi uit.
     
  20. singa

    singa Niet meer actief

    Het glasvlies zorgt er ook voor dat je geen scheuren ziet.
    Wij hebben het in een bestaande woning gebruikt en alles was mooi weggewerkt.
     

Deel Deze Pagina