Snert!

Discussie in 'De lounge' gestart door Aleida, 20 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Erwtensoep bedoel ik dus.

Al tijden ben ik van plan om dat eens zelf te maken ipv uit blik. Maar... Het lijkt me zo ontzettend veel werk. Of valt dat wel mee? En wat is dan een lekker recept?

Eten jullie er dan ook ouderwets roggebrood met spek bij?

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik maak 'm heel simpel: spliterwten 'n uurtje koken, vlees erbij en 'n tijdje meekoken, daarna vlees eruit halen en in stukjes maken, vervolgens een groentesoeppakket erbij en 'n paar blokjes bouillon naar smaak en klaar is ie.

3. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    bij de AH kun je een snert pakket bij de groentenafdeling kopen met een beschrijving erbij. alleen nog een stuk spek (of speklapjes) erin koken en klaar! superlekker

4. sharmila

sharmila Bekend lid

27 jan 2009
    589
    0
    0
    Orthodontist-assistente
    Ik vind het niet heul veel werk het staat vooral lang op. En je moet tussendoor wel roeren anders koekt t aan. Koop altijd pak spliterwten van hak. Daar staat precies op hoe je het maakt. Lekker makkelijk hihi. Succes

5. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Mijn vega versie:
    Pak spliterwten goed spoelen en in ruim water koken met een paar bouillonblokjes (zie verpakking van de erwten, ook daar staan wel recepten op) en het schuim regelmatig afscheppen.
    Knolselderij, ui, prei, wortel, aardappel in kleine stukjes snijden en na een uurtje toevoegen, ook wat selderijblad erbij in stukjes, en een paar blaadjes laurier.

Op het eind rookworst er door voor de vleeseters ;)

Staat hier zo'n 3 uur op een zacht vuurtje, soms wat water erbij omdat het anders te dik wordt en aan gaat koeken. Constant blijven roeren.

Het enige wat ik er "vervelend" aan vindt, is het vele groente snijden ;)

6. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Mijn schoonloeder maakt altijd snert voor ons:D
    die is echt wel het aller lekkerste..
    wil het binnenkort ook eeens zelf gaan maken.. lekker hema rookworst lekker stuk spek der in jammie jammie

7. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Ik voeg ook altijd nog een zakje groentesoep toe aan de soep.
    En als ik geen zin heb verse groente te snijden, koop ik zak soepgroente. Ik doe er altijd rookworst in, saucijsjs en speklapjes.
    Mijn schoonmoeder kookte ook altijd dikke stukken zeeuwsspek mee. Wel lekker trouwens :).

8. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    ik ben er altijd wel even mee bezig...
    snij ook de groente zelf, doe het zo'n beetje op gevoel.
    -spliterwten
    - schenkel
    - rundersauseisje
    - blok spek
    En 3 liter water en 4 (groente) bouillon blokjes en een laurierblaadje
    Dit laat ik een paar uur staan, met wel wat roeren uiteraard tussendoor.

Dan ga ik het vlees klein snijden (dus uit de soep vissen en snijden) en dan weer terug.
    Dan de groente mix:
    - Flinke aardappel (of 2) in blokjes
    - knolselderie (ik maak plakjes, zo'n 3 a 4 plakjes in blokjes)
    - Prei (zakje van 300 gram, ooo dat is dus vaak wel al gesneden hahahaha, anders gewoon 1 prei)
    - 1 flinke winterpeen ook in blokjes
    Dit laat ik weer een hele tijd pruttelen

om af te maken doe ik er nog selderie blaadjes doorheen en uiteraard Rookworst, ik vind die van de HEMA hierin het lekkerste, die is lekker knapperig.

9. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik kook het zelf nooit, maar mijn moeder kan het heel goed. Zet een nacht de spliterwten in de week en dan de volgende dag kookt ze de spliterwten en doet er prei/uien/worst/spek e.d. bij in. En ze maakt het dikker met geraspte aardappel. Haar snert is altijd heerlijk! ik heb het 1x geprobeerd te maken en had meteen bruine snert hahaha vraag me niet hoe maar het was bruin maar het smaakte wel goed ;) krijg nu altijd een bak vol van mijn moeder gelukkig ;)

Ooh ja hier wel roogebrood met spek er bij, de speklappen kookt ze heel met de snert mee dan en dat krijgen we dan op roggebrood. en de rest van de spek gaat in stukjes door de snert. en met worst bedoel ik: sauzijsen en rookworst. en krabbetjes hebben we er tegenwoordig ook weer in, heerlijk :)

10. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

mijn moeder doet ook altijd spliterwten en dan een varkenspoot erin en spek en worst en soepgroente idd. smaakt goed maar die van mn opa was de lekkerste

11. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Ik doe er altijd een varkens poot in incl bod met sliterwten en dan lekker 2 uur pruttelen en daarna vlees van bot halen stukjes snijden groenten erbij en als laaste rookworst.

Zelf op smaak maken met peper,zout of maggie jummiee :D

12. Brett

Brett Bekend lid

2 jul 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn simpele maar lekkere recept;

1 pak spliterwten van hak
    2 uien
    2 prei
    2 wortelen
    1 knolselderij
    450 gram hamlappen
    1 rookworst
    2 buillonblokjes (zonnatura)

Ik snij, de groenten en het vlees in kleine stukjes en doe dan alles te gelijk in de pan. Dan laat ik het een uurtje of 2 doorkoken (wel regelmatig roeren!!), tot alles één geworden is dan ga ik er met de stamppot stamper doorheen om het vlees fijn te maken en doe daarna de rookworst erin, nog een half uurtje laten pruttelen en dan is mijn soepje klaar!

13. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Klinkt goed allemaal!!
    Dan ga ik het toch ook maar eens proberen. Waarschijnlijk nog lekkerder dan uit blik of zak.

Het snijden van de groente is dus eigenlijk het meeste werk. Dan ga ik voor makkelijk en neem zo'n pakket denk ik.

Bedankt dames!!!

14. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Mijn moeder maakt het als volgt:

- een pak spliterwten
    - een erwtensoepgroentepakket
    - een pakje groentesoep(bijv. van honig)
    - karbonades(of ander varkensvlees)
    - verse worst of rookworst.

Alles(behalve rookworst) in een pan met 1,5 lt water en koken maar. Af en toe roeren. Met een sudderplaatje koekt het ook niet zo snel aan de bodem van de pan.
    De soep een avond van te voren maken vinden wij lekkerder, dan kunnen de smaken goed in de soep trekken en dan doe je de volgende dag de rookworst erbij.

15. 1 pak split 1 pak hele erwten

8 ons schouderkarbonade aan een 1 stuk zonder bot
    2 verse rookworsten
    2 prei 2 winterwortelen 1 knolselderij 1 grote ui

erwten met water en boullionblokjes op laag vuur opzetten =-2 uur
    vlees opzetten met water en boullionblokjes +- een uur
    worsten apart koken
    groente in blokjes stukjes snijden, als de erwten goed gaar zijn de groenten erin
    vlees klein snijden en worst in stukjes en er ook bij doen
    Dan eventueel nog zout en peper erbij doen om de soep op smaak te maken, en dan nog een uurtje of wat laten pruttelen.

mmmmm krijg er gewoon zin in :D

SUCCES!

16. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Zelfgemaakte snert is echt het lekkerste wat er is.
    Maar wat ik ontdekt heb, is dat de snert die je bij de slager koopt (waarschijnlijk hebben ze dit bij elke slager wel??) ook wel verdomde lekker is en dat ik het voortaan daar haal ipv 2 uur in de keuken te gaan staan haha...

Veel kookplezier en anders succes bij de slager haha!

17. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik dacht ook dat het veel werk was, maar vorige jaar op een rustig dagje gemaakt. Wat al gezegd is: bij de ah kan je complete paket kopen (ook vlees) en op internet staan wel 100den recepten. Ik vond het veel makkelijker dan ik dacht en er gaat niets boven zelfgemaakte snert.

Heb er gelijk zin in!

18. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    zelfgemaakte snert is echt lekkerder dan uit blik of zak Ts ;)

19. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Vers is idd 100x lekkerder:)

Water opzetten met een blokje bouillon
    karbonade erin (met bot)
    Laurierblaadje erbij
    Saucijsjes erin. uurtje koken op zacht vuur.
    Vlees eruit halen.

Spliterwten erin, als ze bijna zacht zijn wortel/prei/ui en koolraap erdoor.
    Vlees van het bor pulleken;)
    Daarna erdoor, saucijsjes er weer in, rookworst erin, en smullen maar!!

En natuurlijk peper/maggi naar smaak toevoegen

20. Melanie86

Melanie86 Fanatiek lid

26 nov 2009
    3.766
    0
    36
    Het is niet veel werk, je moet alleen om het kwartier een keer goed roeren.

Ik maak het al volgt:
    * Spliterwten goed afspoelen en daarna in een grote pan, die voor 2/3 met water gevuld is. 3 bouillonblokken erbij en +- 300 gram varkenlappen (heel).
    * Aan de kook brengen en proeven of er genoeg bouillonblokken in zitten. Zo niet, nog 1 toevoegen.
    * Schuim steeds wegscheppen.
    * Soep gedurende 2 uur zachtjes laten koken en om het kwartier een keer goed doorroeren.
    * Erwtensoepgroentenpakket (kant en klaar, gesneden en wel, verkrijgbaar bij AH (maar volgens mij ook bij andere supermarkten)) 1 minuutje in een andere pan laten koken. Afgieten en aan de soep toevoegen.
    * Vlees uit de soep halen en in kleine stukjes snijden en weer toevoegen aan de soep.
    * 1 rookworst in plakjes snijden en toevoegen.
    * Nog even laten koken en klaar is klara!

Deel Deze Pagina